AC Panther 1980. Ihopsättning pågår...

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

AC Panther 1980. Ihopsättning pågår...

Inlägg av weldion » 03 apr 2011, 18:24

Hej!

Nu så är man med veteranare igen. Efter att jag sålde min Aktiv 600 i hösts, så började man att köra sådantdära modernt tjafs från andra sidan pölen.
När jag sålde min Aktiv 600 så hade jag en Spirit 500 liggande som var skuren på vänstra cylindern efter varmgång. Bestämde mig för någon vecka sedan att renovera upp motorn till något framtida projekt.
Efter att ha varit och kikat lite på Burkarcupen så blev man sugen på att ställa upp, så jakten på en veteranare utan motor drog igång.
Så igår skickade en kompis över en länk till en annons på Blocket där en Arctic Cat Panther ville byta ägare. En tidigare ägare hade byggt om motorfäste och grenrör för att passa en Spirit 500-motor, så beslutet var inte svårt att ta.

Så idag blev det att fara bort och kika på liket. Efter att ha prutat en hundring för sakens skull, så skrevs ägarpappret på utan att fundera så mycket. Upp med skotern på släpvagnen min och en tur hem till garaget med den.

Slängde fast motorn på motorplattan och drog fast den för att sedan tanka upp, byta bränslefilter och några ny slangar till förgasaren bland annat. Tänkte, jag drar ett ryck och hör vad som händer. Döm om min förvåning att motorn gick igång på första rycket efter renoveringen. Lät den gå en liten stund tills hela garaget var tvärfullt med tvåtaktsrök. Hittade knappt ut till garagedörren på grund av all rök =)

Nu så blir det att ställa iordning skotern för nästa års Burkarcup.

Har inte hunnit ta så många bilder själv än, så håll till godo med bilderna från annonsen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 6 weldion, redigerad totalt 10 gång.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av Arctic5000 » 03 apr 2011, 19:05

såg ju riktigt fin ut. att de är breddade skidor gör gott på den där modellen. vad sitter de för mätare på den? du har inget kort med huvlyft?
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 03 apr 2011, 19:20

Arctic5000 skrev:såg ju riktigt fin ut. att de är breddade skidor gör gott på den där modellen. vad sitter de för mätare på den? du har inget kort med huvlyft?
Det sitter mätare för tempen på topparna och hastighetsmätare.
Jag glömde bort att fota när jag var nere i garaget idag. Det kommer att dyka upp fler bilder här allt efter projektet fortskrider.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 04 apr 2011, 16:32

Nu så har man varit ner i garaget igen och där rev jag ner boggien samt plockade ur drivaxeln.

Bild
Mattan ser faktiskt väldigt fin ut.

Bild
Lagret på variatorsidan på drivaxeln saknades helt. Så jag måste luska fram vad det skall vara för lager som skall platsa där.

Bild
Så ser motorn ut när den sitter på plats. Skall lyfta ur den snart igen har jag tänkt.

Bild
Motorn sett framifrån. Syns även spår på min rivning av kedjehuset där. Ett öra till kedjehuskåpan var trasigt, så man kanske får bygga upp ett nytt och få fast den litet bättre.

Bild
Hade lite problem med boggien där jag hittade någon spricka. I saxen så hade hålen blivit ovala och var i stort sett på väg att hoppa av axeln. Tog den enklaste metoden för att fixa det, så det blev att fylla igen hålen med svetsen och slipa till överblivet material för att sedan borra upp det på nytt.
Blev bättre än innan i alla fall.

Bild
Boggien nedplockad och infettad.

Bild
Monterade dit variatorn också. En Powerbloc Alt som inte gått så fasligt långt.
Skall bli spännande att se hur den funkar.

Nu är det att beställa en ny boggiedämpare och att luska rätt på vad det skall vara för lager till drivaxeln.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2011, 19:45

Ser ut som ett JÄTTE fint objekt!! Motorn vart rikitgt snygg :thumbright: finns inte många kvar av dena model i bra skick, fortsätt jobba på så vi blir några fler Arctic åkare på forumet..

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 04 apr 2011, 19:49

Evervärst 444 skrev:Ser ut som ett JÄTTE fint objekt!! Motorn vart rikitgt snygg :thumbright: finns inte många kvar av dena model i bra skick, fortsätt jobba på så vi blir några fler Arctic åkare på forumet..
Tack tack. Synd att jag inte tog fler bilder på motorrenoveringen. Värmenypt och full med vatten när jag började renoveringen. Nu så är den fullt fungerande och skotern är nog i full gång om några dagar =)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av Evervärst 444 » 04 apr 2011, 20:46

Är det stålfoder eller nickasyl i spirit motorn ?

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av Noe » 04 apr 2011, 20:48

Här liggs det inte på latsidan inte, såg riktigt ok ut den maskinen.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av Arctic5000 » 04 apr 2011, 23:23

Evervärst 444 skrev:Är det stålfoder eller nickasyl i spirit motorn ?
nickasyl orginal
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 05 apr 2011, 17:02

Fick tag på ett lager till drivaxeln idag, dock så fattades en lagerhållare. Blir att beställa ett par sådana så snart som möjligt.
Blev lite annan skruvning. Rev bort dynan för att spola rent där under.

Bild

Plåtarna som sitter längst bak på tunneln och som går upp bakom stänklappen hade hoppat lös, så det blev att dra fast dem efter lite knackeliknack med hammaren.
Rev även bort hela elsystemet och sorterade ut det som går att ta bort och sedan blir det att dra ett nytt elsystem på skotern. Skall prova att koppla in det på motorn också, för att se om spänningsregulatorn fungerar som den skall.

Har beställt boggiedämpare, nya handtag, ny gummistropp till huvlåset, gasvajer för singelförgasare nu också. Känns lite dumt att ha vajer för dubbelförgasare monterat.

Skall studera lite kopplingsscheman för att se hur nödstoppen skall kopplas. Baklyset skall jag få igång är det också tänkt.
Drog fast min andra bränslepump på motorn, frågan är hur bra det är att ha den monterad på motorn. Någon som har en kommentar på det?

Bild

Sitter monterad mot motorkåpan, strax ovanför magnapullen.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 06 apr 2011, 17:14

Idag så har det inte blivit så väldans mycket gjort. Mest för att jag saknar prylar som jag väntar på. Beställde avgasfjädrar samt lagerhållare från Rinab igår, men fick mail i morse om att de inte kunde leverera dem. Så det blev iväg till en butik här i stan där de hade fjädrarna hemma samt att de kunde få hem lagerhållarna till imorgon. Så det blev att beställa och betala plus att det blev 99 SEK billigare i butiken här i stan.

Monterade ihop avgassystemet och drog fast det i motorplattan med slangklammer. Kletet som syns mellan grenrör och avgaspipa är avgaspasta i ett försök att få helt tätt där mellan.

Bild

Sedan så monterade jag dit variatorskyddet där det skall sitta samt monterade dit en gasvajer för singelförgasare. Känns lite smidigare att ha det så.
Skall för övrigt komma ihåg att ta med mig en riktig kamera, istället för att fota med en nerskitad mobiltelefon.

Bild

Nu så skulle jag vilja ha hjälp av lite kunnigt folk med hur man skall montera nödstoppen. Eftersom att jag har en motor från en äldre skoter, så får jag kika på två olika kopplingsscheman.
På kopplingsschemat här nedanför så visar den på att det skall komma ut en svart kabel från motorn, men det gör det inte på min. Men det verkar som vit kabel till CDI'n är samma som svart. Så då undrar jag om man kan sluta brun- samt vit kabel till nödstoppen utan att något blir skadat.
På schemat ser det ut som det skall fungera så i mina ögon.

Bild
Klicka på bilden för ett större exemplar av samma bild.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av Arctic5000 » 06 apr 2011, 18:10

av allt jag kan se så ska de funka. viktigt är dock att du köper en nödstopp som sluter när du drar bort pluggen. finns nämligen 2st varianter och bara en funkar på din maskin.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 06 apr 2011, 18:16

Arctic5000 skrev:av allt jag kan se så ska de funka. viktigt är dock att du köper en nödstopp som sluter när du drar bort pluggen. finns nämligen 2st varianter och bara en funkar på din maskin.
Tack och bock för titten.
Har ett par varianter av nödstoppar liggande på hyllan i garaget och där ligger det bland annat några som sluter kretsen vid aktivering.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 07 apr 2011, 21:01

Började mekardagen med att montera dit nödstopp samt en vanlig avstängning på skotern. Blir lite drygt att öppna huven och slå handen för förgasaren i framtiden.

Bild

På eftermiddagen så hade mina lagerhållare dykt upp, så det blev att kuska iväg till affären för att hämta ut dem.
Upp med skotern i luften för att riva bort den tillfälliga monteringen av drivaxeln. Lagerhållarna passade fint, trots att det stod Polaris på dem. Sedan så blev det att krångla in den underbart jobbiga boggien. Vet inte om det finns något smart sätt att få dit de bakre fjädrarna i boggien, men jag kom bara på ett sätt som funkade, men kändes krångligt.
Efter att fått fast de fyra bultarna som boggien sitter med, så lade jag fast fjädrarna på rullarna bredvid vändhjulen.
Med hjälp av en blocknyckel av rätt kaliber, så lyfte jag upp fjäderänden förbi bulthålet för spännblocket. In med bulten där och sedan så fick fjädern vila på den medan jag satte dit spännblocket på bulten.
Drog fast muttern och tvingade på fjädern på spännblockets lägsta spännivå. Är det rätt metod? Det fungerade i alla fall.

Efter att ha justerat mattspänningen och dragit lite 5-56 på kedjan i det ännu vidöppna kedjehuset, så drog jag ut skotern utanför garageporten för att få justera förgasaren lite utan att bli ihjälrökt.
En stunds justering senare så blev jag ytterst sugen på att se om den gick framåt eller ej.
Lyfte ner raketen från pallbocken och drog till litet lagomt med högertummen och se, det rörde sig framåt.
Kändes faktiskt som det var lite klipp i motor samt variator. Eventuellt att jag skall höja tillslagsvarvet något. Men över förväntan gick det!

Bild

Måste dock borra och byta lite nitar i chassiet. En del som har gnussat ur sig lite ur sitt läge.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 11 apr 2011, 18:27

Efter lite justering av förgasaren idag, så skulle jag provstarta åbäket. Den gick igång och började smälla som fan mellan utblås och insug.
Stängde av och provade att dra i magnapullen och såg då att inte primärvariatorn snurrade i samma takt som jag drog i starten.
Demonterade magnapullen och såg att svänghjulet satt löst. Skruvade vidare och såg då att krysskilen var av. Vet inte om muttern till svänghjulet har gängat av sig självt eller om det bara är jag som hade ett svagt ögonblick när jag drog åt den.
Skall leta rätt på en ny krysskil imorgon samt käka spenat så jag kan dra fast skiten ordentligt.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 11 apr 2011, 18:32

Har även nitat om en stor del av chassiet nu. Känns faktiskt mycket mer stabil än innan. Hittade en spricka som måste svetsas. Skall först få ihop skotern så att jag vet att den går riktigt bra innan jag demonterar den igen för att fixa småsakerna.
Man har ju flera månader på sig att skruva =)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 13 apr 2011, 23:08

Var ner till garaget nu på kvällskvisten och gjorde lite småpill. Allt har pekat på att motorn har fått för lite bränsle när jag har provkört den. Som det har låtit i alla fall när man har gasat. Efter att ha ställt upp nålen ett hack, så gick den som en säck skit. Ställde då ner nålen två hack istället och skruvade på luftskruven och efter det så går den som ett spjut i gaspådraget.
Gjorde några startförsök ute på gruset idag men jag må justera primärvariatorn lite till för att få något högre tillslagsvarv. Inte för att det var direkt kass som det är justerat nu, men några hundra varv till på tillslaget skulle inte skada.

Mätte även upp kompet i cylindrarna idag. Bytte bara kolv på ena sidan, då den andra såg tillräckligt frisk ut.
Har 8.2 bar på variatorsidan (nyrenoverade) och 8.1 bar på magnetsidan. Nu mättes det med en komptestare från Biltema, så jag vet inte riktigt hur kalibrerad den är. Fast jämn kompression får man anse att det är i alla fall.

Nu så får det gärna börja snöa igen för min del =)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 16 apr 2011, 18:04

Håller på med lite småpyssel nu. Mestadels så är det blästern som går efter man har fått igång kompressorn igen.
Synd att man inte hade blästern igång när man renoverade motorn bara.
Blästrade och målade variatorskyddet idag, samt plockat ner bromsen och blästrat de delarna. Blästrade aluminiumdelarna och klarlackade sedan över den råa ytan. Ser faktiskt bra ut.
Plåten som man sätter vajern i fick bli gul/brun i färgen. Slutar nog med att hela skotern är totalrenoverad innan man har vinter igen.

Bild

Bild

Har även börjat med ett luftfilter till förknasaren. Skall bara räkna ut arean på förgasarens insug, så jag får tillräckligt med hål i burken som skall få bli stommen i filtret.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 17 apr 2011, 14:16

Nu så har man lite problem istället. Provkörde motorn igår och allt gick som det skulle då. Tvättade rent under huven efter att ha skruvat och sölat lite.
Lite senare så skulle jag starta igen och den gick igång för att efter några sekunder dö ut. Drog och drog och drog och inte mycket hände. Väntade man en halvtimme, fyrtiofem minuter så gick den att dra igång för att sedan dö ut efter ett par sekunder igen.

Idag så forskade jag vidare för att se om det hade blivit några bättre under natten. Gick igång som den skulle på första rycket och det gick att gasa lite för att sedan bara dö ut igen. Tänkte det kunde vara soppan som hade problem. Efter att ha bytt förgasare och filter så blev det ingen skillnad alls.

Skruvade isär pumpen och såg att det var en liten spricka i membranet så jag for iväg på Mekonomen och köpte en ny pump.

Gick igång när jag hade monterat nypumpen men för att dö ut på samma sätt igen.
Kollade gnistan igen, som alltid varit bra förut. Fast här visade det sig att det var problem. Hade fin gnista ibland, för att sedan dö ut och ibland komma tillbaka lite sporadiskt. Väntade man ett tag så hade man gnista igen.
Mätte upp grön mot jord, röd mot svart, vit mot röd på motorn samt primär och sekundär på spolen. Allt verkar vara bra. Enda som avviker från protokollet är när man mäter tändkabel mot tändkabel, för då har jag 1515 ohm mot 3000-nånting som det står i boken. Fast det hade jag ju redan innan jag problemen uppstod här.

Just nu så ligger CDI-boxen i ugnen på 50°C i ett försök att se om det har smugit sig in fukt i den.

Nu så undrar jag om någon har funderingar på vad som kan vara fel. Jag är vid idel öra!
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

vebotrimmarn
Bannlyst
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2011, 21:40
Ort: lycksele
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av vebotrimmarn » 18 apr 2011, 08:02

hade likadant problem på min spirit 500 och det visade sej vara ett förbannat utnött tändningslås bara :P
olympique -76 och 75
everest - 77
safari - 85
aktiv 600 - 75, 77, 78, 79 och 80
snotric sc3 - 78
snotric sc4 - 74, 72(skrotad)
ockelbo 600 - 75
yamaha sm 300 - 78 (skrotad)
john deere trailfire -80 död

Skriv svar