AC Panther 1980. Ihopsättning pågår...

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Nedmontering pågår...

Inlägg av Holländaren » 22 feb 2012, 23:57

Svaret på förgasarfrågan du hade är ja det går alldeles utmärkt :) Antingen så kan du sätta ett t-stycke eller så stänger du bara av den ena utgången med en slangbit+bult eller nåt, den flödar nog lika mycket för det gissar jag.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Nedmontering pågår...

Inlägg av weldion » 23 feb 2012, 20:04

Idag så har jag slipat och svetsat på chassiet. Inga bilder, men det lär väl kanske komma något imorgon. Skall tvinga en kompis att fylla igen gamla nithål med hans TIG-svets någon dag också.
Har riktat chassiet en hel del också, sedan så måste jag nog förstärka en del. Hade jag sett hur dåligt skick balkarna var i tidigare, då hade jag rivit skotern för länge sedan =)
Skoj att hålla på med en skoter som det inte är så bråttom med.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Nedmontering pågår...

Inlägg av weldion » 24 feb 2012, 23:12

Spenderade några timmar i garaget nu efter jobbet. Ställde upp chassiet på ett par pallbockar. Chassiet var i ännu sämre skick än vad jag hade sett tidigare. Rena turen att skiten inte ramlade isär under förra helgens tävling =)
Har dock slipat och svetsat chassiet en hel del idag. En polare kom över och hjälpte mig att rikta en del plåt.
Håller på att jobba lite på att få hänga in chassiet på pulverlack på jobbet också. Pulverlack är så ruskigt praktiskt. Skall bara blästra av den gamla lacken först. Tur att vi har blästerskåp modell större på jobbet. Kan blästra en hel tågvagn om man vill =)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av weldion » 25 feb 2012, 13:32

Det blir mest bara slipning och svetsning nu i garaget och det är ju inte så intressant att titta på.

Har i alla fall satt dit två stycken svetsmuttrar till bränslepumpen nu. Borrade hål ner i bandtunneln och svetsade dem från tunneln. Kapade till två stycken distanser av hydraulrör med 6 mm innerdiameter för att få upp pumpen litet. Enklare att rycka slangarna så t.ex.

Bild

Lite klen den här pumpen egentligen, så jag funderar på att byta till något värre. Har några pumpar på hyllan för enkelförgasare, det som måste göras på dem är byta pumpmembran, sedan så är de fit for fight. Fast man har ju funderingar på att byta till dubbelförgasare också =)

Bild
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av weldion » 28 feb 2012, 21:10

Idag så fick min nyare skoter lite kärlek i form av ny sekundärvariator. Så det blev lite skruvande med Panthern idag.
Har tänkt pulverlacka chassiet mörkgrått eller svart. Då är frågan, skall jag lacka hela chassiet eller skall jag spara chassiet olackat?
Sedan om någon har tips på att få bort lacken som är där nu? Färgborttagningsmedel eller blästring? Risken med blästringen är att jag skjuter genom plåten med den blästern som vi har på jobbet.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av jocke » 01 mar 2012, 11:15

Tjena.
Kul att följa din renovering, gamla Arcticar är alltid spännande. :)
Vad jag kan minnas fanns inte Panthern med 500:an 80-81 utan bara Pantheran som hade samma chassie.
Men en skillnad är avgassystemet, det du har är orginal för 440 vad jag kan förstå och i så fall skulle du behöva ett Pantherasystem i stället.
Det har en mycket bättre funktion då det går ut på sidan vid kedjehuset istället så det blir mer volym, bättre flöde etc. samt att det ju är avstämt för 500:an.
Jag har själv provat med 500 motor mot 440 avgassystem men effektförlusten var kännbar.
Ett annat tips om du kör med gamla plåt-CDI-boxen är att flytta den från motorn till chassiet så spricker den inte lika lätt med fuktproblem som följd.
Lycka till med fortsättningen.
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

Användarvisningsbild
Andreas
Inlägg: 135
Blev medlem: 04 jan 2008, 17:20
Ort: Tandsbyn/Östersund

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av Andreas » 01 mar 2012, 22:01

Panter hade som sägs ovan 440, Panthera 500:an

Är inte plåtcdin på din gummiupphängd på motorn? För det är den på min pantera -77
A mighty good feeling comes with the CAT

Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av jocke » 02 mar 2012, 10:50

Jodå, Cdi:n har en gummilagring runt fästskruvarna men det är ju ändå bra mycket mer vibrationer på motorn än på chassiet så det kan ändå vara värt att flytta den tycker jag, om man inte är ute efter att ha ett extremt originalskick på skotern.
Jag jobbade en hel del med Arctic under 80-talet och dom vanligaste problemen på maskinerna då var spruckna CDI-boxar och Arctics usla originalvariator med sexkantaxel.
Ofta så bytte vi variator och flyttade CDI-boxen redan på förstaservicen av dessa maskiner.
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

Användarvisningsbild
Andreas
Inlägg: 135
Blev medlem: 04 jan 2008, 17:20
Ort: Tandsbyn/Östersund

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av Andreas » 02 mar 2012, 16:07

Ok, vad är uselt på sexkantsvariatorn mer exakt? Har kvar den till min 77:a men bussningen till korset är slut så jag har monterat en nyare variator då den bussningen verkar vara omöjlig och få tag på numera. Skulle helst kört med sexkantaren om den hade vart schysst i bussningarna, då jag strävar efter original så långt det är möjligt. Min har original cdin kvar
A mighty good feeling comes with the CAT

Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av jocke » 03 mar 2012, 18:15

Om du får ihop en helfräsch variator å sen inte kör så mycket så funkar det väl några säsonger.
Dom brukar växla bra när dom funkar iaf men på den tiden som det där var en bruksmaskin så gjorde man bäst i att byta ut den.
Det sämsta med den är väl just att axeln är sexkantig, det blir mycket slitage på axelbussningen, det börjar glappa, det leder till vibrationer som kan få korset att lossna/spricka, vikterna slits osv.
Dom funkade hyfsat på Puma och Jag- modellerna, men problemen ökar ju som bekant när motoreffekten blir högre.
Ska du åka med en sån där så rekommenderar jag: lyssna-titta-känn, med jämna mellanrum, det kan börja skramla inom par hundra mil.
Sen bör du ha hög tomgång, är den för låg så slits det ännu mer.
Vill du ha CDI:n kvar på motorn så kolla så att gummiupphänget är bra och sen kan du lägga smältlim eller ett bra siliconelim på baksidan av den.
Då slipper du kanske att fukten kryper in även om den skulle spricka.
Dom brukar spricka mellan bottenplattan och höljet.
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av weldion » 07 mar 2012, 19:08

Sådärja. Nu så är man tillbaka efter en liten paus på grund av bröllop och annat.
Verkar som jag har fått tag på ett par plastskidor till skotern också. Han som har dem skall ta med dem till stan imorgon. Ett par 90-talare från Polaris.
Min CDI är helt i plast, så jag vet inte om det är så viktigt att sätta den på chassiet istället för på motorn. Kanske bättre för komponenterna ändå. Har ju en del att göra på motorn.
Då är frågan hur man skall göra nurå. För om det inte finns en Panther från 1980 med 500-motor, då hamnar jag ju i modklassen. Kanske blir bäst att slå på stora trumman och modda fullt ut med motorn på direkten.
Fast när man söker reservdelar till skotern så finns det Panther med 500-motor från 78 till 81.
Men jag har ju aldrig sett en Panther från 1980 med 500-motorn.
Bra tips med att byta avgassystem. Får forska lite helt enkelt.
Blir ett pass i garaget imorgon, så det kanske blir några bilder i uppdateringen imorgon.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av jocke » 08 mar 2012, 10:12

Det skulle ju kunna vara så att Panthern fanns med 500:an dessa år men att inte importören tog hit annat än 440 modellen.
Det har ju genom alla tider varit så att endast en del av alla Arctic-modeller tagits in i Sverige.
Jag tävlar inte så jag vet inte vad reglerna säger om att en maskin måste ha tagits in i Sverige för att räknas som standard?

För övrigt brukar plast cdi:n hålla bättre än originalet :thumbright:

Såg förresten på blocket att nån hade en fin dyna och instrument kåpa till en 80:a till salu för 100 spänn :shock:
Kanske nåt för dig :?:
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av weldion » 08 mar 2012, 14:47

jocke skrev:Det skulle ju kunna vara så att Panthern fanns med 500:an dessa år men att inte importören tog hit annat än 440 modellen.
Det har ju genom alla tider varit så att endast en del av alla Arctic-modeller tagits in i Sverige.
Jag tävlar inte så jag vet inte vad reglerna säger om att en maskin måste ha tagits in i Sverige för att räknas som standard?

För övrigt brukar plast cdi:n hålla bättre än originalet :thumbright:

Såg förresten på blocket att nån hade en fin dyna och instrument kåpa till en 80:a till salu för 100 spänn :shock:
Kanske nåt för dig :?:
Jadu, jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Måste anpassa bränslepumpsfästet innan jag blästrar och målar chassiet. Nog för att jag har en stund på mig att bli klar, men man vill ju samtidigt ha något att göra hela tiden =)

Vad roligt att du såg min annons på blocket =)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av weldion » 08 mar 2012, 15:09

Nu så har man varit i garaget och delat på chassiet. Dryga jäkla nitar =)

Bild

Bild

En kompis har lovat att putsa upp hela bandtunneln =)

Och här ligger framdelen på chassiet och skämmes. Skall få det blästrat och pulverlackat på jobbet är det tänkt. Måste bara se till att bli klar först med allt bara =)

Bild

Har även jobbat en del med infästningen till styrstången idag, därför sitter den monterad just nu.
Efter att ha sett alla lagningar som den tidigare ägaren hade gjort på chassiet så har jag slipat bort och gjort om allt nu.
Nog för att jag är licenssvetsare, så man kanske är lite petig, men det var inte många rätt på svetsarna som satt på det här chassiet förut. Har nästan kunnat skrapa bort fogarna med nageln.
Nu så är i alla fall precis allt omgjort i svetsväg.

Bild

Gick även upp en dimension på infästningen och kör nu på M10 i A2-kvalité. Många sprickor där runt infästningen som jag fick slipa upp och svetsa ihop.

Kapade bultarna till rätt längd också för bränslepumpen.

Bild

Det blev några timmar i garaget idag, men det känns nästan inte som det händer något. Fast det tar tid att slipa upp, svetsa och putsa till plåten. Har som ambition att det skall bli någorlunda i alla fall =)

Nu så hoppas jag bara på att man får ta del av skidorna som jag skall köpa idag.
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av Evervärst 444 » 08 mar 2012, 16:31

Seriöst jobbat, kommer nog bli kanon det här :) Tror nog att det kan gå att få hyffsat med effekt ur en spirit 500a. Såg någon i usa som körde med uppsnyggade Eltigre 5000 f/a foder modelen som kom 1978 i 500 fc cyllarna, psi 530 pipor och några mikuni tm 38 or tror jag det var, han åkte bort Eltigre 6000 lc maskiner på löppande band, som har runt 85-90 hp orginal!

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av Evervärst 444 » 08 mar 2012, 16:32

men med ovanstående att han andvänder 5000 F/A foder i F/C cyllar :) såg att det vart lite lustigt skrivet

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av weldion » 08 mar 2012, 19:38

Nu så har man fått hem skidorna som skall byggas om till bladfjädring. Får se om man kan utnyttja de fästena som sitter på orginalskidorna, eller om det blir till att bygga ett par egna fästen. På något sätt så skall det gå i alla fall. Tippar på att de glider bättre än plåtskidorna och är även lättare.

Bild

Så såg de ut i annonsen.

Och så här ser de ut hemma i garaget mitt:

Bild

Fick även sålt dynan till skotern nu ikväll, så nu skall jag tillverka en egen, en litet mer raceinspirerad sådan =)
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av weldion » 08 mar 2012, 19:39

Evervärst 444 skrev:Seriöst jobbat, kommer nog bli kanon det här :) Tror nog att det kan gå att få hyffsat med effekt ur en spirit 500a. Såg någon i usa som körde med uppsnyggade Eltigre 5000 f/a foder modelen som kom 1978 i 500 fc cyllarna, psi 530 pipor och några mikuni tm 38 or tror jag det var, han åkte bort Eltigre 6000 lc maskiner på löppande band, som har runt 85-90 hp orginal!
Jo, om man verkligen vill så går det nog att få fart på motorn. Det gäller bara att få den tillräckligt vass så att man har en chans. Sedan så borde jag öva lite på hur man kör för att vinna också =)

Jag får bestämma mig snart i alla fall.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Renovering och uppbyggnad pågår...

Inlägg av weldion » 09 mar 2012, 16:30

Jag gjorde det enkelt för mig. For och köpte en bränslepump till dubbelförgasare och ett Y-kors. Nu så behöver jag inte bestämma mig på en gång för om jag vill ha enkel- eller dubbelförgasare på motorn.
Blev till att kapa bort de pumpfästena som jag hade nyligen tillverkat och sätta dit nya =)
Tur för mig att jag faktiskt tycker att det är roligt i garaget =)

Bild

Har provmonterat med lite bränsleslang nu. Blir troligen att jag provmonterar allt innan jag skickar iväg skiten på lackering. Känns så dumt om man börjar montera ihop grejorna när de är nylackade och inser att man har glömt något.

Bild

Pumpen är en Mikuni DF52-21-D som skall mata på 35 liter i timmen. Lite bättre fart än den gamla som är på 14 liter i timmen. Fick bra pris på den på Mekonomen här i stan. Har en liten hög med pumpar för enkelförgasare om det är någon som behöver.

Var även iväg och tittade på en fuelcell idag på ett ställe. Lutar mot en 20-liters.

Får göra en egen lösning på kopplingen mellan tank och pump dock. Vill inte ha för lång adapter när man går från AN-10 till vanlig 6 mm slangnippel. Ser kanske lite bling bling ut, men den lär nog funka.

Bild

Fick även besök av en kamrat som hade med sig två polermaskiner och en hel hink full med Autosol. Tror han stod och polerade bandtunneln i 2 timmar innan det blev dags för mat.
Verkar bli väldigt blankt och fint i alla fall och då är han inte klar än säger han.
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Letar bränsletank...

Inlägg av weldion » 10 mar 2012, 15:55

Lite puts har kamraten börjat att få till i alla fall

Bild

Själv så har jag mest bara slipat färg och svetsat sprickor. Snart är chassiet i stort sett helt plåtrent.

Bild

Har även tvättat av en hel del grejor i från boggien som jag tänkte ta med och slänga in i slungblästern. Så fruktansvärt praktisk maskin! Som en stor tvättmaskin som man kan slänga i skoterdelerna i och få ut dem helt plåtrena efter ett par minuter.
Är ett stort gummiband som man lägger grejorna på och den gör så att delarna tumlar runt. Längst upp i maskinen så sitter ett slunghjul med skovlar som slungar ut blästersand i en hög hastighet.
Har kört lite andra grejor där i och det är fruktansvärt effektivt.

Lär garanterat hitta sprickor i grejorna som skall blästras från boggien.

Någon som har tips på vart man kan hitta skoterpopnit i olika färger? Stenmarks maskin har svarta, fast jag tycker att de är för dyra och tråkiga. Hur nu en popnit skall kunna vara rolig.
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Skriv svar