Projekt Yamaha EX440 -79
Postat: 02 apr 2011, 18:04
Ja då hade man köpt på sig en ny gammal skoter igen!
Denna gång blev det en risig 79's Yamaha Ex440 som ska finrenoveras lite och göras lite små förbättringar då den ska användas som bruksskoter. Har inte bestämt mig riktigt vad än, men tanken var typ nån Marino-inspirerad lösning på kompositskidor med bladfjädring och diskret modifikation i boogien för bättre fjädring. Men retrostuket ska självklart behållas!
Nu: Bilder!
Jaa, man kan ju inte få allt för 3000 kr
Närmare 1400 mil, just inkörd...
Annonsbilden
Det första som hände efter att bilderna togs var att skidbreddarna och boogiehöjningen försvann, samt siffrorna på huven rycktes bort, och sedan var det ut och se vad maskinen gick för
Och nu tänker ni, "Ööhh, okej, är han dum i huvet, dedär är ju en 80a!", men då har ni inte kollat tillräckligt noga
Jag trodde också först att det måste vara fel reggpapper på den, men sedan kollade jag noga på vad som fanns under dekalen och kunde konstatera att det ÄR en 79a! Och då 79an i mitt tycke är aningen fränare än 80an så kanske det blir att riva bort gulddekalen på tunneln om jag får tag i en 79ans huv till rätt pris! (denna huv är ändå ganska risig, med någon spricka, närmast pulveriserat mätarhus, konstigt fäste till lyset så det sticker ut...)
Men varför denna operation är gjord kan man ju undra, ville ägaren ha årets modell igen 1980, men hade inte råd?
Troligtvis är den nog krockad vid nåt tillfälle och då har man bytt huv samt bukplåt, då buken är i mycket gott skick!
Så vad finns mer att säga om denna pärla?
Sprucken stötbåge som troligtvis måste svetsas då de verkar vara svåra att få tag i...
Powerblock variatorn växlar lite konstigt, ryckig i början och varvar inte riktigt ut, måste nog bort med några brickor...
Förlängd till 307, med en mycket trevlig matta med 32mm kammar som skottar på fint i djupblötsnön, skidresen kommer som på beställning . Dock var ju förstärkningsplåten som satt på utsidan av tunneln tämligen smaklös, så jag ska eventuellt göra nånting åt den... Vidare harmoniserar ju inte de smala isracingskidorna med koromantstål speciellt bra med lössnömattan, så dom ska som sagt bytas ut mot nåt lämpligare.
Annars så får ni väl se i uppdateringarna som kommer i takt med att arbetet går framåt!
Kommentarer, tips och åsikter mottages tacksamt!
Denna gång blev det en risig 79's Yamaha Ex440 som ska finrenoveras lite och göras lite små förbättringar då den ska användas som bruksskoter. Har inte bestämt mig riktigt vad än, men tanken var typ nån Marino-inspirerad lösning på kompositskidor med bladfjädring och diskret modifikation i boogien för bättre fjädring. Men retrostuket ska självklart behållas!
Nu: Bilder!
Jaa, man kan ju inte få allt för 3000 kr
Närmare 1400 mil, just inkörd...
Annonsbilden
Det första som hände efter att bilderna togs var att skidbreddarna och boogiehöjningen försvann, samt siffrorna på huven rycktes bort, och sedan var det ut och se vad maskinen gick för
Och nu tänker ni, "Ööhh, okej, är han dum i huvet, dedär är ju en 80a!", men då har ni inte kollat tillräckligt noga
Jag trodde också först att det måste vara fel reggpapper på den, men sedan kollade jag noga på vad som fanns under dekalen och kunde konstatera att det ÄR en 79a! Och då 79an i mitt tycke är aningen fränare än 80an så kanske det blir att riva bort gulddekalen på tunneln om jag får tag i en 79ans huv till rätt pris! (denna huv är ändå ganska risig, med någon spricka, närmast pulveriserat mätarhus, konstigt fäste till lyset så det sticker ut...)
Men varför denna operation är gjord kan man ju undra, ville ägaren ha årets modell igen 1980, men hade inte råd?
Troligtvis är den nog krockad vid nåt tillfälle och då har man bytt huv samt bukplåt, då buken är i mycket gott skick!
Så vad finns mer att säga om denna pärla?
Sprucken stötbåge som troligtvis måste svetsas då de verkar vara svåra att få tag i...
Powerblock variatorn växlar lite konstigt, ryckig i början och varvar inte riktigt ut, måste nog bort med några brickor...
Förlängd till 307, med en mycket trevlig matta med 32mm kammar som skottar på fint i djupblötsnön, skidresen kommer som på beställning . Dock var ju förstärkningsplåten som satt på utsidan av tunneln tämligen smaklös, så jag ska eventuellt göra nånting åt den... Vidare harmoniserar ju inte de smala isracingskidorna med koromantstål speciellt bra med lössnömattan, så dom ska som sagt bytas ut mot nåt lämpligare.
Annars så får ni väl se i uppdateringarna som kommer i takt med att arbetet går framåt!
Kommentarer, tips och åsikter mottages tacksamt!