Projekt Yamaha EX440 -79

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Lindh » 02 apr 2011, 18:04

Ja då hade man köpt på sig en ny gammal skoter igen!
Denna gång blev det en risig 79's Yamaha Ex440 som ska finrenoveras lite och göras lite små förbättringar då den ska användas som bruksskoter. Har inte bestämt mig riktigt vad än, men tanken var typ nån Marino-inspirerad lösning på kompositskidor med bladfjädring och diskret modifikation i boogien för bättre fjädring. Men retrostuket ska självklart behållas! ;)
Nu: Bilder!

Bild
Jaa, man kan ju inte få allt för 3000 kr ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Närmare 1400 mil, just inkörd...

Bild
Annonsbilden

Det första som hände efter att bilderna togs var att skidbreddarna och boogiehöjningen försvann, samt siffrorna på huven rycktes bort, och sedan var det ut och se vad maskinen gick för :D

Bild

Bild

Bild


Och nu tänker ni, "Ööhh, okej, är han dum i huvet, dedär är ju en 80a!", men då har ni inte kollat tillräckligt noga ;)

Bild

Jag trodde också först att det måste vara fel reggpapper på den, men sedan kollade jag noga på vad som fanns under dekalen och kunde konstatera att det ÄR en 79a! Och då 79an i mitt tycke är aningen fränare än 80an så kanske det blir att riva bort gulddekalen på tunneln om jag får tag i en 79ans huv till rätt pris! (denna huv är ändå ganska risig, med någon spricka, närmast pulveriserat mätarhus, konstigt fäste till lyset så det sticker ut...)
Men varför denna operation är gjord kan man ju undra, ville ägaren ha årets modell igen 1980, men hade inte råd? ;)

Troligtvis är den nog krockad vid nåt tillfälle och då har man bytt huv samt bukplåt, då buken är i mycket gott skick!

Så vad finns mer att säga om denna pärla?
Sprucken stötbåge som troligtvis måste svetsas då de verkar vara svåra att få tag i...
Powerblock variatorn växlar lite konstigt, ryckig i början och varvar inte riktigt ut, måste nog bort med några brickor...
Förlängd till 307, med en mycket trevlig matta med 32mm kammar som skottar på fint i djupblötsnön, skidresen kommer som på beställning :D. Dock var ju förstärkningsplåten som satt på utsidan av tunneln tämligen smaklös, så jag ska eventuellt göra nånting åt den... Vidare harmoniserar ju inte de smala isracingskidorna med koromantstål speciellt bra med lössnömattan, så dom ska som sagt bytas ut mot nåt lämpligare.

Annars så får ni väl se i uppdateringarna som kommer i takt med att arbetet går framåt! :)
Kommentarer, tips och åsikter mottages tacksamt!

Användarvisningsbild
Styxxa
Inlägg: 104
Blev medlem: 29 nov 2010, 20:22
Ort: Höga Kusten...

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Styxxa » 02 apr 2011, 18:36

"finrenoveras"
Det ordet gillar jag.
Bra att du utför denna kulturgärning och samtidigt inspirerar oss andra till egna stordåd.
Detta säger jag, trots att jag är lite mer av en Bombardier-man.
Just dessa årgångar av Yamaha är ändå såå läckra.

:thumbright:

Ps: Skidbreddare kan du ha, med gott samvete.
Se bara till att det är ordentligt gods så inte skidorna viker sig.

Däremot är styrhöjjare nåt för Permobiler.

:roll:
autosol kan visst ersätta zinksalva på näsan också

GUS
Inlägg: 76
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:22
Ort: Nordmaling

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av GUS » 02 apr 2011, 19:49

Grattis till köpet, den såg ju ut att gå som ett djur :twisted:
Men du har väl kvar et:n ?

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Lindh » 03 apr 2011, 12:25

Et'n har jag sålt till far min, och den vara familjens stugskoter så...



Jag funderade på en sak...

Bild
Den här luftintagstratten, är den nödvändig? Sitter ingen sån på min, bör man införskaffa en?
Antar att den är för att inte avgasröret ska värma upp kylluften...

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Lindh » 29 maj 2011, 16:31

Här var det ett tag sen man skrev!
Har inte hänt så jättemycket egentligen, men kan uppdatera lite!


Bild
Började med att plocka ned allt från "ovansidan" av skotern.

Bild
Skitigt...

Bild
Sådärja, då känns det genast trevligare att arbeta med den.



Då var det till att börja testa lite olika kemikalier för att bättra på det estetiska.

Bild
Bumper Shine från jula... Blev lite halvkonstig yta på plasten, föredrar Black Chrome jag hade förut, men den verkar inte gå att få tag i längre!

Bild
Autosol ser lovande ut...

Bild

Bild
Helt okej resultat... desto mindre okej kamera dock.


Bild
Skit i tanken... Avfettning och T-röd gjorde sitt...


Bild
Passade även på att snygga till motorn lite snabbt. Lackade om fläktkåpan och körde med nån snabb-spray-rengöring på blocket... var dock inte överdrivet skitigt som det brukar va.




Bild
Märkte att kedjehuset läckte ut olja på golvet, och upptäckte då detta.
Klockrent bondmek. Två av skruvarna hade gått av och fastnat i kedjehuset.
Blev att ta upp det också, och det var då på tiden, när jag öppnade locket rann nån äcklig sörja ut samt störredelen av packningen i pulveriserat skick.

Finns denna packning att få tag i nånstans eller får man köpa nån packningspasta?
Hittade den inte rinab eller skoterdelen!



Har även köpt ett nytt sadelöverdrag från en skomakare i stan! Han gjorde ett nytt med det gamla som mall för 250 kr.
Riktigt bra pris tycker jag, ser ut att vara bra kvalitet på skinnet också!

Bild

Dock ser dessa prylar lite mindre lovande ut...
Bild

Bild


Fick dock en fin bondmeckside... kommer bilder på resultatet senare!
Bild



Ska även försöka fixa detta...
Bild

Bild

Bild

Sprickorna i tunneln känns inte jättekul dock, men det ska nog hålla ihop bara man får till nån ny "balkplåt" eller vad man ska kalla den som håller fast stänklappen och lyfthandtaget.


Sen är det en till sak som oroar mig aningen:

Bild

Bild

Vad tror ni? Är det nånting att oroa sig för? Jag använder inte separatoljesmörjningen, och motorn går bra, så den kan väl knappast dra tjuvluft där?! Ska man försöka täppa igen det med kemisk metall eller nånting, eller kan man bara skita i det?

Kanske inte är så många som hänger här på forumet under sommarn, men kommentera gärna om ni läser!

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Gunnar » 29 maj 2011, 16:51

den såg fin ut i baljan, var rädd om den :) inte så dålig i övrigt heller och skadan som du har på blocket är inget att brysig om.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av jag 3000 » 29 maj 2011, 22:34

Kommer bli riktigt bra det där :D
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Lindh » 10 jun 2011, 13:23

Lägger upp några bilder på dynan och hur den blev...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av weldion » 10 jun 2011, 17:43

Snygg omklädning av dynan!
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av srxjanne » 11 jun 2011, 11:37

Bra jobbat,kämpa på! :thumbright:

Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Lindh » 05 sep 2011, 20:04

Börjar vara dags att ta tag i det här projektet känner jag... kommer nog en uppdatering snart! Men en fråga tills dess -

Är det någon som kör ex440 med powerblock-variator? Hur många brickor har ni i, och hur känns skotern? Min går bara ca 80 så jag vet inte riktigt... Sitter 8 vikter och en femkrona i varje, så jag antar att dom är för tunga så den går ihop direkt och orkar inte varva ut. Men den kändes som den orkade ganska bra i blötsnön förra våren så det skulle kanske kunna va så att dom är för lätta så den bara varvar utan att växla? Har liksom inget att jämföra med...

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av marino carlsson » 06 sep 2011, 04:55

tror vi satte en vit fjäder å 4-6 vikter i kompisens ex 440 som han tävlade med i vinter. den vita fjädern är rätt styv. Vet dock inte huruvida fort den gick men han var då bra med på tävlingarna iaf
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Evervärst 444 » 06 sep 2011, 11:16

marino carlsson skrev:tror vi satte en vit fjäder å 4-6 vikter i kompisens ex 440 som han tävlade med i vinter. den vita fjädern är rätt styv. Vet dock inte huruvida fort den gick men han var då bra med på tävlingarna iaf

Hoppar in här med en fråga. Passar comet fjädrar i powerblock variatorn? Har för mej jag läst någon gång om en som bestyckat en powerblock med en blå Polaris fjäder och några 5 kronor.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Lindh » 06 sep 2011, 12:36

marino carlsson skrev:tror vi satte en vit fjäder å 4-6 vikter i kompisens ex 440 som han tävlade med i vinter. den vita fjädern är rätt styv. Vet dock inte huruvida fort den gick men han var då bra med på tävlingarna iaf
Okej! Vill ju inte ha dragrace-setup, utan den ska ju växla ungefär som original.
Sitter en svart fjäder i nu, är den hårdare eller slappare än den vita? Har en vit på hyllan också, så jag kan ju testa med den setupen!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av marino carlsson » 06 sep 2011, 16:17

Den svarta är styv men kortare. De finns nog olika vit också för den jag hade är rätt speciell vill jag minnas.. Men den svarta å 4-6 brickor fungerar rätt bra också som originalsetup faktiskt.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Lindh » 09 sep 2011, 19:04

Okej, ja då hade ju min alldeles för tunga vikter iaf!

Uppdaterar lite här...

Införskaffade grejer:
Stänklapp, Stötbåge, "båghållare", nödstopp, "fläktkåps-tratt", kedjehuspackning, huvstroppar, förstyvningsbalk

Har fått ur dom avbrutna bultarna ur kedjehuset och monterat det, vilket innefattade en jäkla dyr packning från USA...konstigt att inte den finns som pirattillbehör. Allt i motorrummet är klart nu iaf, förutom viktning av variator, montering av luftburk och förgasarinställningar.

Bild

Bild

Bild


Fick tag i en bakdel från någon moddad stx gratis som jag har sågat till lite och lackat upp... var ju inte tanken att det skulle bli originaligt, så det blev hyffsat bra iaf.

Bild

Bild

Bild

Hmm, visste inte att hagmans penselfärg var så "grov"... hoppas den kompenserar med att sitta bra iaf.


Med nya dynan och stänka
Bild
(nitarna till stänkan var ett sant helvete att knäppa av med en vanlig manuell popnittång kan jag meddela! :mrgreen: Höll på slå ihäl mig själv på olika sätt för varje nit, allt ifrån att tappa tången när niten smällde av så den flyger iväg 2 cm från ansiktet, till att ramla baklänges av mekpallen när den släpper... kanske dags att börja träna bänkpress eller nånting............ eller köpa en tryckluftsdriven popnittång ;) )


Har lackat upp ett par stötbågshållare från en SW440 som jag tror ska passa hyffsat, är inte riktigt likadana som EX'ns, men tror de kan funka.

Bild


Försökte svetsa ihop den trasiga stötbågen, men det gick inget bra, så jag fick tag i en gratis hemmagjord beggad båge av hojen på forumet. Tack för den!

Bild

Inte så snygg, men borde gå att få acceptabel,(fast den kommer att förbli svart) måste dock sätta dit några fästen i framkant.
Senast redigerad av 1 Lindh, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Gunnar » 09 sep 2011, 19:09

Snyggt!

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av marino carlsson » 10 sep 2011, 00:39

Jo som jag sagt tidigare, Tryckluftsdrivna Popnitarn var de bästa jag köpt till garaget när man skruvar skoter.

Bra jobb btw
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Lindh » 08 jan 2012, 20:40

Ja, nu kommer det en uppdatering iaf, bara 2 månader sen!
Har kommit saker emellan, har inte haft någon dator ett tag, mobiler som vägrar synkronisera med datorn så jag inte fått in bilder, andra projekt, tappat intresse pga inget skoterväder osv ;)

Till att börja med kan jag säga att SW "båghållarna" inte passade... bågen gick inte att böja ut så mycket som jag trodde, så ingen ser tråden och tänker göra likadant.
Sedan så inhandlade jag en Phazer 480 boggie av Gunnar, och en plastbalja av Hojen (fråga inte varför, men jag hade nån tanke om att jag inte ville ha sönder den fina alubaljan ;))
Och polaren Rickard hjälpte mig att svetsa ihop ett annat styre som kändes bättre för stående körning.

Lite bilder:

Bild
Man kan inte få allt för 100kr.... blev lite slipning och lackning på den innan montering, men glömde fota.

Bild
"skoterjocke" kom och deltog i mekdag med byte av bukplåt och inmåttning av boggie!

Bild
EX/PZ boggie. Tog boggiehjulen från EXboggien då vissa var dåliga på phazerns, men mest för att dom gamla är snyggare ;)

Bild
Styre från en Aktiv Panther blev utgångsobjekt för de nya styret

Bild
Mycket skönare... ser inte så bra ut här, men blev helt okej utseendemässigt med styrskyddet och reglagen på!

Bild

Bild

Bild
Och så blev det med svarta bukplasten, tycker faktiskt de blev snyggare än med den plåtfärgade. (bortsett från om man skulle orka hålla alubaljan polerad, men det här är nog inte den sortens projekt ;))


Sen så var det tanken att jag skulle fixa kompositskidorna med bladfjädring också, men då kom det för mycket snö för att skotern skulle stå inne i förrådet, så det blev på med gamla smala randomskidorna med fjädring som bottnar när man sätter sig på skotern och dessa extremt smakfulla plastbelag!

Bild

Startade till slut efter massa drag och en knut på handtaget som gick upp så snöret for in i magnapullen, och gick riktigt bra, men nu för nån vecka sen vägrade den starta när vi skulle ut (något som var till stort nöje för polarna som retat mig ordentligt efter att jag skrytit upp yamahas driftsäkerhet som jag också påvisade förra vintern med et'n). Men jag tror att de är bränslepumpen som lagt av, kommer inget ur slangen när man tar loss den och drar i snöret, och skotern har som varit lite hackig när man ska iväg från låga varv... (tog ju ett bra tag innan den pumpat in nåt i förgasarn vid första provstarten också)

Blev inte jättenöjd med det höga stuket den fick med phazerboggien, men det får nog vara värt det, för den går riktigt bra i snön, och fjädringen går inte att jämföra på nåt sätt med den gamla boggien. Eventuellt skulle man kunna höja upp den i tunneln lite, men då måste jag borra ännu fler hål än vad som redan finns, eftersom den definitivt måste flyttas i främre fästet då. (balataremmen är riktigt spänd redan för att få skidtryck)

Här är några bilder från skidbygget också!
Bild

Bild

Bild

Tänkte slutföra det under veckan och testa byta soppapump få se om den går igång.
Sen har jag börjat uppmärksamma mitt behov av ett drag på skotern så jag ska se om jag kan fixa nåt så jag kan få dit ett sådant.
Och sen får vi se om jag tar tag i att fixa upp min -78's huv som jag har bakom skjulet, har ändå inte så mycket att göra i garaget längre så. Blev inspirerad av "superpaltens" ide med att göra egna dekaler så vi får se om jag tar efter han. 80's huven ser ändå för taskig ut, och mätarhuset faller i bitar ;)

Higgen
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 feb 2010, 08:15
Ort: Färila

Re: Projekt Yamaha EX440 -79

Inlägg av Higgen » 09 jan 2012, 08:45

Fint bygge.Ett tips är att kolla bränsleslangen som sitter i tanken,har varit med om att dom har
lösts upp av soppan och "sugsilen" som sitter i änden har lossnat,då brukar det suga dåligt
med bränsle.

Skriv svar