Det är tänkt så iafblixters skrev:kan vi vänta oss en pipa för varje cylinder?
Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Ikväll gjorde vi klar drivaxeln
Bara dom proffsigaste verktygen duger till det här projektet Men det funkade skitbra för att göra ett spår.
Och så var den på plats då.. Vi kunde inte sätta dit mattan, eller det kunde vi visst men vi har inte rätt drev än så vi hade behövt plocka lös allt igen iaf. Men passa gör den och den snurrar fint också
Sen började vi lite smått med piporna.. Det kommer bli trångt, speciellt på vänster sidan där primären blir lite i vägen. Men på nåt sätt ska det väl gå
Nåt sånt här är tanken alltså
Bara dom proffsigaste verktygen duger till det här projektet Men det funkade skitbra för att göra ett spår.
Och så var den på plats då.. Vi kunde inte sätta dit mattan, eller det kunde vi visst men vi har inte rätt drev än så vi hade behövt plocka lös allt igen iaf. Men passa gör den och den snurrar fint också
Sen började vi lite smått med piporna.. Det kommer bli trångt, speciellt på vänster sidan där primären blir lite i vägen. Men på nåt sätt ska det väl gå
Nåt sånt här är tanken alltså
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Underbart
Mvh Per
Mvh Per
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Tack Per
Jag har just suttit o räknat på piporna.. Det blir alltså pipor efter egen recept och dom blir lite speciella för vi har ju inte särskilt gott om plats. Så dom lär inte bli sådär jätte optimal men bara dom gör nån nytta alls så tror jag att vi är nöjda
Kompromissen blir i tjockleken på bellyn plus att headern blir rak istället för att den konar ut, men det felar mindre än vad jag trodde det skulle göra. Fördelen med att den blir så smal är att variatorbestyckningen lär bli lite enklare för vi får ett bredare effektområde, men vi tappar lite toppeffekt pga det. Men jag är mest tveksam på hur motorn kommer reagera på att diffusern börjar så sent, men vi lär ju se. Funkar iofs på många köpes moppepipor, om än det inte kan vara riktig optimal. Känner vi nu att det är nödvändig kan vi alltid bygga om den biten sen.
Såhär blir dom iaf:
Jag har just suttit o räknat på piporna.. Det blir alltså pipor efter egen recept och dom blir lite speciella för vi har ju inte särskilt gott om plats. Så dom lär inte bli sådär jätte optimal men bara dom gör nån nytta alls så tror jag att vi är nöjda
Kompromissen blir i tjockleken på bellyn plus att headern blir rak istället för att den konar ut, men det felar mindre än vad jag trodde det skulle göra. Fördelen med att den blir så smal är att variatorbestyckningen lär bli lite enklare för vi får ett bredare effektområde, men vi tappar lite toppeffekt pga det. Men jag är mest tveksam på hur motorn kommer reagera på att diffusern börjar så sent, men vi lär ju se. Funkar iofs på många köpes moppepipor, om än det inte kan vara riktig optimal. Känner vi nu att det är nödvändig kan vi alltid bygga om den biten sen.
Såhär blir dom iaf:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Ja ni jobbar på och återigen skulle man bott nära er så man hade några pillarkompisar.. Riktigt roligt att följa!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Snyggt ! vad är igentligen föredel/nackdel med med en rak/konad header, hur påverkar det ? den där pipan är faktiskt väldigt lik den jag har räknat fram till en min standard sachs sa 280 för 6800 rpm, ni har dock lite kortare längd. eller ni har rättare sagt kortare header övriga måtten är faktiskt nästan exaktaHolländaren skrev:Tack Per
Jag har just suttit o räknat på piporna.. Det blir alltså pipor efter egen recept och dom blir lite speciella för vi har ju inte särskilt gott om plats. Så dom lär inte bli sådär jätte optimal men bara dom gör nån nytta alls så tror jag att vi är nöjda
Kompromissen blir i tjockleken på bellyn plus att headern blir rak istället för att den konar ut, men det felar mindre än vad jag trodde det skulle göra. Fördelen med att den blir så smal är att variatorbestyckningen lär bli lite enklare för vi får ett bredare effektområde, men vi tappar lite toppeffekt pga det. Men jag är mest tveksam på hur motorn kommer reagera på att diffusern börjar så sent, men vi lär ju se. Funkar iofs på många köpes moppepipor, om än det inte kan vara riktig optimal. Känner vi nu att det är nödvändig kan vi alltid bygga om den biten sen.
Såhär blir dom iaf:
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
För prestandans skull så är det nog bara nackdelar skulle jag tro, men fördelen är att det blir mycket mindre jobb med pipan. Dom besvärligaste böjar sitter närmast cyllen och kan vi nu använda färdiga böjar istället för att rita, klippa, rulla och svetsa 20 små konor för varje pipa så sparar vi många timmars jobb.
För våran portning så är den här pipan avstämd för 9000 varv men den är då inte portat som en SA280
För våran portning så är den här pipan avstämd för 9000 varv men den är då inte portat som en SA280
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Jag har bara räknat på pipan med jawa pipe = inte bra program haha..
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Ja men nog kan den funka till en 280 vid dom varven också. Jag vet inte porttiderna på en sån men gissar att durationerna inte är speciellt höga. Lägre duration ger kortare pipa och lägre varvtal ger en längre pipa. Mao så kan skillnaden bli 0 till slut, man kan ha samma längd på pipan på en högvarvig motor med högre durationer, som på en lågvarvig motor med lägre durationer.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
180 på avgasen och 120 på spolarna, 153 på insuget, om jag nu inte mins helt gallet jag tycker spolports durationen är grymt låg sett till resten ??
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
det skiljer helt klart melan piporna våra, men är ju bara avgas duration och spolports duration man behöver med jawa pipe och jag gissade på arean när det gäller avgasporten till ca 1000 mm2 44x22mm men det är en ögon gissning så där kan jag mest troligen ha fel headern är 350 mm på "min" pipa men i det övriga stämmer det ganska hyffsat det är det som är det roliga just det avstämings varvet vart 6200, vill bygga för närmare 7000 men då såg pipan så konstig ut..
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Jag har lite svår att tro att en standard 280 har 180 avgasduration Runt 150 låter mer troligt. 180 var som raceportning på den tiden
Minns jag rätt så fick Lars höja avgasporten 6 mm på hans 290 för att komma till 180 grader.
Minns jag rätt så fick Lars höja avgasporten 6 mm på hans 290 för att komma till 180 grader.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Du har nog rätt jag tycker oxå det låter mycket. Men det finns några trådar här på forumet där det står att sa 290 har 180 på avgasen orginal 280 ska tydligen vara samma vad jag hört men jag ska mäta upp alla värdena och snygga till bara jag får klart ny skoternHolländaren skrev:Jag har lite svår att tro att en standard 280 har 180 avgasduration Runt 150 låter mer troligt. 180 var som raceportning på den tiden
Minns jag rätt så fick Lars höja avgasporten 6 mm på hans 290 för att komma till 180 grader.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
här är en annan pipdragning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Inte bara lite fränt!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Den där dragningen var ju faktiskt lite frän
Men nu har vi satt igång på det andra sättet..
Håller på slipa en kona..
Headersen blev rätt bra än så länge, och vi fick ihop några konor också
Så långt hann vi.. Böjen blev lite längre än vad vi trodde men det är jävulskt trångt för just den här pipan. Inte mycket till övers mellan kedjehuset och huven och mycket tjockare än 100mm hade pipan då inte fått vara. Nu har vi hunnit till slutet av bellyn så det är bara slutkonan och stingern kvar på den här pipan.
Men jag tror att det här är den pipan som sitter besvärligast till och behöver flest böjer så jag tror att dom andra kan gå lite snabbare.
Vi bygger en kona åt gången och kapar/vrider så mycket som behövs för att styra pipan åt rätt håll.
Men nu har vi satt igång på det andra sättet..
Håller på slipa en kona..
Headersen blev rätt bra än så länge, och vi fick ihop några konor också
Så långt hann vi.. Böjen blev lite längre än vad vi trodde men det är jävulskt trångt för just den här pipan. Inte mycket till övers mellan kedjehuset och huven och mycket tjockare än 100mm hade pipan då inte fått vara. Nu har vi hunnit till slutet av bellyn så det är bara slutkonan och stingern kvar på den här pipan.
Men jag tror att det här är den pipan som sitter besvärligast till och behöver flest böjer så jag tror att dom andra kan gå lite snabbare.
Vi bygger en kona åt gången och kapar/vrider så mycket som behövs för att styra pipan åt rätt håll.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Blir så fränt,längtar till man får höra ljudet!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Fasen vad duktiga ni är
Ser lovande ut!
Ser lovande ut!
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Vilket galet projekt, mycket trevligt att följa!
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86