Sida 1 av 12

Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 24 feb 2011, 23:24
av Holländaren
eagle.jpg
Jag, Sören (snowsun) och Patrik (MrPajno) har ikväll bestämt oss för att bygga en double eagle!
Jag har funderat på det här projektet länge men pga för mycket annat å göra så har det hela tiden bara fått vänta. Igår så satt vi o surrade lite och kom fram till att det hade varit roligt att göra nåt vansinnesbygge inför dragracet här i Harads. Vi kom fram till att vi egentligen inte hade tid med att stoppa en Wildcat motor i en Elan.
Jag grubblade hela kvällen på vad vi skulle kunna hitta på och till slut så kom jag fram till att det här måste kunna gå. Svängde förbi Sören idag på eftermiddagen för att kolla vad han tyckte, och vi kom fram till att det var en mycket bra idé ;)
Vi är ju 3 st och om varje person gör det han är bra på så borde vi fixa det utan problem på en månad. Tanken är väl inte att den ska vara helt klar då, men den ska vara körbar iaf.

För dom som aldrig har hört talas om en Double Eagle så finns det en hel del å läsa på den här sidan:
http://www.bosscatlegacy.com/miscproto/ ... skidoo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi bygger på ett 18'' TNT/Nordic chassi, precis som orginalet. Chassit ska skottas fram till helgen och ska vara utan motor men annars komplett.
Motorerna blir 2 st TNT 440 motorer. Vi har 399:or också men det är lite mer flås i 440:isarna och bättre med reservdelar, så därför blev det dom. Dom är ändå nog gammal för att få köra retro veteran iaf :)
En huv gör vi kanske sen, bara vi får det här å funka först.
Till å börja med är målet bara att få allt att funka, finishen är det väl inte så noga med fast det är ju jobbigt att hålla på med smutsiga saker så det finns väl risk att vissa grejer kommer putsas, men det är inte prio 1 helt enkelt.

Hur funkar det här då.. Ja den bakre motorn funkar precis som på en vanlig skoter. Vi kör med orginal kedjehus och sekundär.
Och där slutar det vanliga, för den främre motorn blir lite special. Vi kommer precis som orginalet köra med dubbla kedjehus och dubbla sekundärer, en på varje sida av tunneln. En drivaxel måste tillverkas, eller vi får skarva ihop 2 st bättre sagt för att få splines på andra sidan också. Sen blir sekundären till den främre motorn en specialare också, för det funkar inte bara sådär att ha en sekundär som snurrar åt fel håll. Men Sören har redan tänkt ut hur det ska bli och det blir inga problem. Främre motorn ska sitta bakvänd, dvs variatorn hamnar på fel sida av tunneln. Och tänker man då till lite så inser man att motorn kommer ju driva bakåt om man inte gör nånting åt saken. Den främre motorn måste alltså modifieras för att snurra åt andra hållet.

Själv så får jag stå för motorerna. Inga större problem hoppas jag, 2 st kompletta motorer och mycket reservdelar finns och dom verkar vara i vettig skick båda 2 så det blir mest att göra en stor service på dom. Löda lite sladdar osv.
Sen måste som sagt den ena modifieras för att snurra baklänges. Och det tycker jag lät som ett riktig roligt projekt :) Jag har redan tänkt ut det mesta, en sak har jag inte kollat än och det är om det går att vända på fläkten. Men i värsta fall får den väl suga istället för blåsa, det blir ju inte en maskin man far flera mil med, den är väl mest tänkt för att visas upp, köra lite dragrace då o då, och resten av tiden får den stå på museet. Sen om det funkar och man har tid över kan man alltid ta fram filen :mrgreen:


Nåja efter jag hade varit hos Sören så for jag direkt till garaget för att gräva fram motorerna och inspektera dom. Såg som sagt bra ut för det mesta. Lite lösa sladdar här o där men gnista och komp fanns så det kan inte vara några större problem tycker man.

Då var det dags att sätta igång med magnapullen, för den måste också vändas om man ska få motorn å snurra åt fel håll. Som tur var hade jag en 60 tals magnapull liggandes där det går att vända på "utgången", sparade lite jobb där för jag slapp kapa och svetsa. Sen var det bara att spegla allt på insidan och nu finns 1 st magnapull som drar motorn åt fel håll!
IMG_3156.JPG
IMG_3154.JPG
IMG_3155.JPG
Gnista fanns även åt det hållet men nästa projekt blir att modifiera tändplattan eller svänghjulet så att motorn tänder på rätt ställe, och kolla om förtändningsarmen går att vända på, men det såg ut att kunna gå. Annars får jag stumma den istället.

Fortsättning följer!

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 24 feb 2011, 23:35
av Cerez
Manligt :D..

Den där X4-R med fyra tripplar verkar manlig :D.. är som en buske med pipor som tittar upp där bak :D

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 00:14
av Fox Trac
WAOW :shock:
Blir ju Frän "nånting" den där :thumbright:

//Dan

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 02:33
av Noe
Fan vilket fränt projekt, sånt här gillas :D

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 05:08
av trioman75
Ja det är tur du har en massa fritid över :lol: Lycka till med projektet ,ska bli kul att se live. :thumbright:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 06:20
av krillebuus
Hur fränt som helst ska bli kul att se den i Harads om ni hinner klart.

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 11:22
av SvennE
Äntligen!!! har väntat på att någon ska göra detta!! :thumbright: lycka till! :thumbright:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 19:46
av Tripple from hell
Ok det var nog det coooooolaste jag sett någnsin ,hoppas ni hinner till tävlingen det blir ju ett måste att åka och se den :thumbright:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 20:05
av niklas
imponerade häftig

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 21:25
av hojen
Ja du det ska ju vara du som ger dig på ett sådant här projekt :thumbright: :thumbright: men blir ju hur häftigt som helst 8) 8)

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 22:29
av Holländaren
Tack för kommentarena så länge, nu är det bara hoppas att allt kommer funka som vi hade tänkt :)

Idag har jag hållt på med tändningen. Förtändningsarmen var inga problem att vända, fick borra ett nytt hål till fjädern men det var allt.
Sen var det dags för det som jag misstänkte skulle bli besvärlig... Att få till tändinställningen. Jag fick göra ett nytt spår på svänghjulet för att tändningen skulle stämma. Sen om det blev riktig rätt vet jag inte men det verkar som det iaf. Tändningen står nu som den ska stå orginal fast på andra sidan av TDC, så att säga.
Det var nästan dags att fara hem men jag var tvungen å se om den ville tända till. Hade ingen förgasare eller nånting på utan jag sprutade bara in lite bränsle med blomsprutan. Den tände till en gång sen kom jag på att jag aldrig drog åt svänghjulet mer än bara för hand utan ens använda en hylsa :roll: Ibland har man lite för bråttom.. Lös med grejerna igen och göra om, och göra rätt den här gången. Ryckte som bara den men det hände inte mycket, förutom lite eldlammor från grenröret ibland, och så ville den hugga av handen en gång också. Kanske att det inte blev riktig rätt iaf. Jag ska testa med en riktig förgasare nån annan dag och se om det kanske går bättre.
Om jag inte får till det så vänder jag motorn åt rätt håll igen och ser om den alls vill gå då, hade kanske varit smidig om jag hade gjort det först, men man behöver inte alltid ta den smidigaste vägen :lol:

Tyvärr så glömde jag kameran i garaget så bilderna kommer nån annan gång.

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 23:39
av snowsun
Har nu varit och skottat med traktorn på skoterkyrkogården. och av alla dessa snöhögar som står där så tyckte jag mig se något gult,kan det kanske vara en nordic?
detta måste undersökas.
ska ta spaden i morgon och gräva fram den.
och Nico!Bara en liten detalj
även fast vi vänder sekundären så kommer primären sidoförskjuta remmen åt fel håll,så vi kanske måste vända primären också.
Tur att vi har gott om tid och lite med projekt. :)

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 25 feb 2011, 23:45
av Holländaren
snowsun skrev:Tur att vi har gott om tid och lite med projekt. :)
Ja det är tur det :lol:
Det där med variatorn får vi surra om imorgon, men det löser sig väl. Födelsedagsbarnet kanske får lite motorkåpor som behöver putsas upp :)

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 26 feb 2011, 08:26
av Haggla
Riktigt coolt!!! och vissa som tyckte mitt bygge stack ut :-) fast jag har svårt se varför :-) finns en riktigt måste se faktor på denna för mig!!

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 26 feb 2011, 13:20
av MrPajno
Haggla skrev:Riktigt coolt!!! och vissa som tyckte mitt bygge stack ut :-) fast jag har svårt se varför :-) finns en riktigt måste se faktor på denna för mig!!
Förhoppningsvis så ska den visas upp den 26, om gudarna är med oss. Du har inte möjlighet att komma upp till Harads och visa upp ditt monster? Jag ser fram emot att se den igen.

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 26 feb 2011, 15:44
av Holländaren
Har suttit o funderat o skissat lite och jag tror nog att det blev lite fel med tändningen iaf.
Orginal ska tändningen vara ca 20-22 grader före TDC. Vad jag gjorde var att flytta spåret 2 ggr det värdet, det blev alltså runt 40-44 grader nånstans och man hamnar 20-22 grader på andra sidan TDC, tycker man... Nu hade det där kanske funkat med CDI tändning men inte med brytartändning för där har man en kam som öppnar brytarna, och man måste som räkna in durationen på kammen också eftersom den kommer från andra hållet. Och det gjorde jag ju inte, så det blev säkert lite tokig nu.

Nu har jag då kommit på hur jag ska göra för å få till det här rätt utan att behöva mäta ihjäl mig, men det hinns inte med idag, kanske imorgon :)

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 26 feb 2011, 16:13
av Ozzy
Kul projekt :)
Antar att ni inte kommer att köra med gängade variatorer?

//Ozzy

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 26 feb 2011, 17:32
av Southern Hill Custom
vilket häftigt projekt... :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Jag säger bara en sak.....

Nico GLÖM INTE KAMERAN NÅGON MER gång!!!! ;)

Vi Vill ha nya bilder varje dag..



// Lars

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 26 feb 2011, 17:38
av Holländaren
Jag ska försöka inte glömma kameran några fler ggr :) Men som tur är så hann jag hämta den idag ;)

Lite bilder på tändningsjobbet då..
Förtändningsarm före
IMG_3158.JPG
Och nu åt andra hållet..
IMG_3160.JPG
Nytt kilspår i svänghjulet, som antagligen hamnade fel alltså, men jag får väl göra ett nytt igen :)
IMG_3163.JPG

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 26 feb 2011, 17:42
av Holländaren
Och idag var det dags att dra fram chassit

Jaha, här nånstans ska det finnas en Nordic
IMG_3164.JPG
IMG_3165.JPG
Där var den! :)
IMG_3166.JPG
Fram med bilen för att få ut den
IMG_3167.JPG
Var väl tur det, såg inte ut å gå lätt...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tYBm8gkGg8A[/youtube]

Och så ser den ut, vackringen. Som spåren bakom skotern visar så började mattan faktiskt snurra efter en stund. Nu står den och tinar upp i garaget, sen är det bara fram med vinkelslipen och börja förbereda för att få dit en extra motor.
IMG_3169.JPG
Finns en historia bakom den här skotern, men det får Sören ta om han känner för det :)

Nu ska vi på kalas, så det var allt för idag.