Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Postat: 24 feb 2011, 23:24
Jag har funderat på det här projektet länge men pga för mycket annat å göra så har det hela tiden bara fått vänta. Igår så satt vi o surrade lite och kom fram till att det hade varit roligt att göra nåt vansinnesbygge inför dragracet här i Harads. Vi kom fram till att vi egentligen inte hade tid med att stoppa en Wildcat motor i en Elan.
Jag grubblade hela kvällen på vad vi skulle kunna hitta på och till slut så kom jag fram till att det här måste kunna gå. Svängde förbi Sören idag på eftermiddagen för att kolla vad han tyckte, och vi kom fram till att det var en mycket bra idé
Vi är ju 3 st och om varje person gör det han är bra på så borde vi fixa det utan problem på en månad. Tanken är väl inte att den ska vara helt klar då, men den ska vara körbar iaf.
För dom som aldrig har hört talas om en Double Eagle så finns det en hel del å läsa på den här sidan:
http://www.bosscatlegacy.com/miscproto/ ... skidoo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi bygger på ett 18'' TNT/Nordic chassi, precis som orginalet. Chassit ska skottas fram till helgen och ska vara utan motor men annars komplett.
Motorerna blir 2 st TNT 440 motorer. Vi har 399:or också men det är lite mer flås i 440:isarna och bättre med reservdelar, så därför blev det dom. Dom är ändå nog gammal för att få köra retro veteran iaf
En huv gör vi kanske sen, bara vi får det här å funka först.
Till å börja med är målet bara att få allt att funka, finishen är det väl inte så noga med fast det är ju jobbigt att hålla på med smutsiga saker så det finns väl risk att vissa grejer kommer putsas, men det är inte prio 1 helt enkelt.
Hur funkar det här då.. Ja den bakre motorn funkar precis som på en vanlig skoter. Vi kör med orginal kedjehus och sekundär.
Och där slutar det vanliga, för den främre motorn blir lite special. Vi kommer precis som orginalet köra med dubbla kedjehus och dubbla sekundärer, en på varje sida av tunneln. En drivaxel måste tillverkas, eller vi får skarva ihop 2 st bättre sagt för att få splines på andra sidan också. Sen blir sekundären till den främre motorn en specialare också, för det funkar inte bara sådär att ha en sekundär som snurrar åt fel håll. Men Sören har redan tänkt ut hur det ska bli och det blir inga problem. Främre motorn ska sitta bakvänd, dvs variatorn hamnar på fel sida av tunneln. Och tänker man då till lite så inser man att motorn kommer ju driva bakåt om man inte gör nånting åt saken. Den främre motorn måste alltså modifieras för att snurra åt andra hållet.
Själv så får jag stå för motorerna. Inga större problem hoppas jag, 2 st kompletta motorer och mycket reservdelar finns och dom verkar vara i vettig skick båda 2 så det blir mest att göra en stor service på dom. Löda lite sladdar osv.
Sen måste som sagt den ena modifieras för att snurra baklänges. Och det tycker jag lät som ett riktig roligt projekt Jag har redan tänkt ut det mesta, en sak har jag inte kollat än och det är om det går att vända på fläkten. Men i värsta fall får den väl suga istället för blåsa, det blir ju inte en maskin man far flera mil med, den är väl mest tänkt för att visas upp, köra lite dragrace då o då, och resten av tiden får den stå på museet. Sen om det funkar och man har tid över kan man alltid ta fram filen
Nåja efter jag hade varit hos Sören så for jag direkt till garaget för att gräva fram motorerna och inspektera dom. Såg som sagt bra ut för det mesta. Lite lösa sladdar här o där men gnista och komp fanns så det kan inte vara några större problem tycker man.
Då var det dags att sätta igång med magnapullen, för den måste också vändas om man ska få motorn å snurra åt fel håll. Som tur var hade jag en 60 tals magnapull liggandes där det går att vända på "utgången", sparade lite jobb där för jag slapp kapa och svetsa. Sen var det bara att spegla allt på insidan och nu finns 1 st magnapull som drar motorn åt fel håll! Gnista fanns även åt det hållet men nästa projekt blir att modifiera tändplattan eller svänghjulet så att motorn tänder på rätt ställe, och kolla om förtändningsarmen går att vända på, men det såg ut att kunna gå. Annars får jag stumma den istället.
Fortsättning följer!