Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Holländaren » 27 nov 2012, 21:36

blixters skrev:kan vi vänta oss en pipa för varje cylinder?
Det är tänkt så iaf :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Holländaren » 28 nov 2012, 22:41

Ikväll gjorde vi klar drivaxeln :)

Bara dom proffsigaste verktygen duger till det här projektet ;) Men det funkade skitbra för att göra ett spår.
Bild

Och så var den på plats då.. Vi kunde inte sätta dit mattan, eller det kunde vi visst men vi har inte rätt drev än så vi hade behövt plocka lös allt igen iaf. Men passa gör den och den snurrar fint också :)
Bild

Sen började vi lite smått med piporna.. Det kommer bli trångt, speciellt på vänster sidan där primären blir lite i vägen. Men på nåt sätt ska det väl gå :)
Bild

Nåt sånt här är tanken alltså
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Hirth » 28 nov 2012, 23:12

Underbart :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Mvh Per

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Holländaren » 28 nov 2012, 23:54

Tack Per :)


Jag har just suttit o räknat på piporna.. Det blir alltså pipor efter egen recept och dom blir lite speciella för vi har ju inte särskilt gott om plats. Så dom lär inte bli sådär jätte optimal men bara dom gör nån nytta alls så tror jag att vi är nöjda :)
Kompromissen blir i tjockleken på bellyn plus att headern blir rak istället för att den konar ut, men det felar mindre än vad jag trodde det skulle göra. Fördelen med att den blir så smal är att variatorbestyckningen lär bli lite enklare för vi får ett bredare effektområde, men vi tappar lite toppeffekt pga det. Men jag är mest tveksam på hur motorn kommer reagera på att diffusern börjar så sent, men vi lär ju se. Funkar iofs på många köpes moppepipor, om än det inte kan vara riktig optimal. Känner vi nu att det är nödvändig kan vi alltid bygga om den biten sen.

Såhär blir dom iaf:
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av marino carlsson » 29 nov 2012, 02:27

Ja ni jobbar på och återigen skulle man bott nära er så man hade några pillarkompisar.. Riktigt roligt att följa!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Evervärst 444 » 29 nov 2012, 09:21

Holländaren skrev:Tack Per :)


Jag har just suttit o räknat på piporna.. Det blir alltså pipor efter egen recept och dom blir lite speciella för vi har ju inte särskilt gott om plats. Så dom lär inte bli sådär jätte optimal men bara dom gör nån nytta alls så tror jag att vi är nöjda :)
Kompromissen blir i tjockleken på bellyn plus att headern blir rak istället för att den konar ut, men det felar mindre än vad jag trodde det skulle göra. Fördelen med att den blir så smal är att variatorbestyckningen lär bli lite enklare för vi får ett bredare effektområde, men vi tappar lite toppeffekt pga det. Men jag är mest tveksam på hur motorn kommer reagera på att diffusern börjar så sent, men vi lär ju se. Funkar iofs på många köpes moppepipor, om än det inte kan vara riktig optimal. Känner vi nu att det är nödvändig kan vi alltid bygga om den biten sen.

Såhär blir dom iaf:
Bild
Snyggt ! vad är igentligen föredel/nackdel med med en rak/konad header, hur påverkar det ? den där pipan är faktiskt väldigt lik den jag har räknat fram till en min standard sachs sa 280 för 6800 rpm, ni har dock lite kortare längd. eller ni har rättare sagt kortare header övriga måtten är faktiskt nästan exakta :)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Holländaren » 29 nov 2012, 14:46

För prestandans skull så är det nog bara nackdelar skulle jag tro, men fördelen är att det blir mycket mindre jobb med pipan. Dom besvärligaste böjar sitter närmast cyllen och kan vi nu använda färdiga böjar istället för att rita, klippa, rulla och svetsa 20 små konor för varje pipa så sparar vi många timmars jobb.

För våran portning så är den här pipan avstämd för 9000 varv men den är då inte portat som en SA280 ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Evervärst 444 » 29 nov 2012, 14:54

Jag har bara räknat på pipan med jawa pipe = inte bra program haha..

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Holländaren » 29 nov 2012, 15:02

Ja men nog kan den funka till en 280 vid dom varven också. Jag vet inte porttiderna på en sån men gissar att durationerna inte är speciellt höga. Lägre duration ger kortare pipa och lägre varvtal ger en längre pipa. Mao så kan skillnaden bli 0 till slut, man kan ha samma längd på pipan på en högvarvig motor med högre durationer, som på en lågvarvig motor med lägre durationer.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Evervärst 444 » 29 nov 2012, 16:19

180 på avgasen och 120 på spolarna, 153 på insuget, om jag nu inte mins helt gallet :) jag tycker spolports durationen är grymt låg sett till resten ??

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Evervärst 444 » 29 nov 2012, 16:33

det skiljer helt klart melan piporna våra, men är ju bara avgas duration och spolports duration man behöver med jawa pipe och jag gissade på arean när det gäller avgasporten till ca 1000 mm2 44x22mm men det är en ögon gissning så där kan jag mest troligen ha fel ;) headern är 350 mm på "min" pipa men i det övriga stämmer det ganska hyffsat det är det som är det roliga :) just det avstämings varvet vart 6200, vill bygga för närmare 7000 men då såg pipan så konstig ut..

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Holländaren » 29 nov 2012, 16:53

Jag har lite svår att tro att en standard 280 har 180 avgasduration ;) Runt 150 låter mer troligt. 180 var som raceportning på den tiden :)
Minns jag rätt så fick Lars höja avgasporten 6 mm på hans 290 för att komma till 180 grader.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Evervärst 444 » 29 nov 2012, 20:37

Holländaren skrev:Jag har lite svår att tro att en standard 280 har 180 avgasduration ;) Runt 150 låter mer troligt. 180 var som raceportning på den tiden :)
Minns jag rätt så fick Lars höja avgasporten 6 mm på hans 290 för att komma till 180 grader.
Du har nog rätt jag tycker oxå det låter mycket. Men det finns några trådar här på forumet där det står att sa 290 har 180 på avgasen orginal 280 ska tydligen vara samma vad jag hört :) men jag ska mäta upp alla värdena och snygga till bara jag får klart ny skotern :lol:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Gunnar » 06 dec 2012, 20:47

här är en annan pipdragning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Ors » 06 dec 2012, 22:18

Inte bara lite fränt!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Holländaren » 07 dec 2012, 02:57

Den där dragningen var ju faktiskt lite frän :)
Men nu har vi satt igång på det andra sättet..

Håller på slipa en kona..
Bild

Headersen blev rätt bra än så länge, och vi fick ihop några konor också :)
Bild

Så långt hann vi.. Böjen blev lite längre än vad vi trodde men det är jävulskt trångt för just den här pipan. Inte mycket till övers mellan kedjehuset och huven och mycket tjockare än 100mm hade pipan då inte fått vara. Nu har vi hunnit till slutet av bellyn så det är bara slutkonan och stingern kvar på den här pipan.
Men jag tror att det här är den pipan som sitter besvärligast till och behöver flest böjer så jag tror att dom andra kan gå lite snabbare.
Vi bygger en kona åt gången och kapar/vrider så mycket som behövs för att styra pipan åt rätt håll.
Bild
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Ors » 07 dec 2012, 09:30

Blir så fränt,längtar till man får höra ljudet!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av Holländaren » 11 dec 2012, 01:39

Ena pipan klar förutom helsvetsning/slipning och stingern, och nästa pipa är påbörjat :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av FunnyCar » 11 dec 2012, 21:46

Fasen vad duktiga ni är :thumbright:
Ser lovande ut!
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
dHb
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 nov 2012, 21:06
Ort: Dalarna

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Inlägg av dHb » 11 dec 2012, 22:47

Vilket galet projekt, mycket trevligt att följa! :)
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86

Skriv svar