Sida 1 av 3

Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 09 feb 2011, 18:55
av marino carlsson
Som sagt var jag å hämtade hem denna klenod med fin huv förutom att gångjärnsdelen var knäckt och lysets flipfunktion var borta, fin båge, chassiet var helt ok. Dynan bytt ut till någon hemmamodell med låda under. Styrstången som något sa var kass var redan lagad å svetsad sne. Motorvariatorn helt uppnött. Väldigt dyngig som vanligt. Startade dock lätt och redan konverterad till Mikuni.

Bild

Blev ett radarpass från Tisdag 19.oo till Onsdag 10.30 ;) Detta hans med..

Huven skall putsas upp, de överflödiga dekalerna som klistrats på är borta.

Bild

Slipade bort alla svetsar som höll dynlådan och gav bort den till en kompis. Plockade ur motorn, såg då att den satt fast i 1 1/2 bult av 4. Ena motorplattjärnet eller va man ska kalla de satt bara i en, någon hade löst problemet med att kila in en järnbit men allt de fixades så nu är det som det ska vara med lite modifikation.

Bild

Bild

Motorn var lika dyngig som de alltid är så den plockades isär, lyfte cyllen och matchportade in fodret, originalavgassystemet mot utblåset, skar till cylinderfotspackningen så den passade ;)
Brylle kom även med en variator som han fått av mig förut. En extramotor med Powerblock kommer nog i morgon med bussgods.

Bild

Så här ser avgasporten ut med kolven i nedre dödläge

Bild

Nu bär det iväg till garaget igen för där står inom några minuter en ny motor som skall testas... Mohahahaha... Hehe, får se om konstruktören varit lika duktig som han tänkt.. ;)

Mvh Marino

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 10 feb 2011, 11:27
av marino carlsson
Motorn anlände igår som utsagt. På detta enstånksprojekt blev de del professors inblandade. Mr Alusvets, proffesor fil, kung Pipa, Dr Kalkyl & Minister lärling. Lövångerkrämen har inte lyst med sin frånvaro heller. Blir mycket spännande de här. Med lite tur klart Junsele. Hoppas bara res. Motor & variator anländer idag.

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 10 feb 2011, 12:53
av Fox Trac
Här vare full fart i garaget :thumbright:
Blir bra dina projekt Å bra mek bilder me :)

//Dan

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 10 feb 2011, 14:14
av Holländaren
Motorn såg ju då mycket bra ut, och med den där pipan så lär den gå som ett skott. Bra med fler Rotax i enstånk mod :thumbright:

Sen så kommer variatordelen antagligen vara smärtfritt för det mesta. Powerblocen måste ju vara den absolut lättaste variatorn att bestycka.. Gissningsvis svart fjäder, en femkrona och 2-3 brickor i varje vikt för att hamna ungefär på det varvtalet vi surrade om. Sekundären finns det inte mycket å justera på förutom fjädern, och har du för kort eller lång rem så vinklar du bara om kedjehuset lite o så är det klart. Orginal remmarna är lite för smala för sekundären tycker jag egentligen (hamnar för långt ner i sekundären) och 1103an är en aning för bred men det löser man genom att schimsa ut sekundären en mm eller 2.

Ska du köra oval med den så kanske du måste ragga tag i några drev, det ska vara 15/34 på den orginal och det funkar ju till cross men på ovalen kommer den nog inte räcka till på rakorna tror jag.

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 10 feb 2011, 16:29
av marino carlsson
Ja vi får väl se.. har hittat en rem som passar, fick vinkla kedjehuset en aning. Ang bestyckningen av variator så får jag testa det annars har jag lite ideer så det är jag inte de minsta orolig över. Motorn som är här på bild är ju inte den motor som ska i. ;) Den här är helt original sånär som på lite matchportning då fodret passar som en knytnäven i ansiktet ungefär. Blir nog ett besök ikväll å ställa i ordning chassiebitarna.

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 11 feb 2011, 15:32
av marino carlsson
Idag blev insugsflänsen och röret mot förgasaren klar till motorn.. Mr Alusvets är inte dålig på det han gör..

Har också just hämtat ut donatormotorn som skall plockas tändning och variator ifrån. Även bra med lite andra extradelar men man hoppas ju slippa göra om det Mr Alusvets redan gjort ;)

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 11 feb 2011, 16:29
av marino carlsson
Idag fick den komma ut efter ombestyckning och nu verkar den gå bra..
Till början på veckan ska väl racemotorn sättas ihop så då kommer lite bilder på det också. Den är så blank å fin ;)

Så här ser bestyckningen ut om det kan vara till någon hjälp för någon..

Mikuni 32
Trottelfasning: 2.0
Nål: Har inte kollat men den står i mitten
Lågfart: 35
Högfart: 160 - Har bestyckat ner från 250 ;) Inte konstigt om den fyrtakta på full gas..

Bild

Bild

Bild

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 12 feb 2011, 16:05
av ElanDude
Detta ser mke bra ut!

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 15 feb 2011, 03:22
av marino carlsson
Ja då har det hänt litegran då.. Piston var förbi å lånade nå delar så då fick jag hjälp med tändningen och att sätta ihop racemotorn igen. Donatormotorn hade ju anlänt så tändningen togs från denna. Den är ställd rätt ok och en finfin blå gnista erhölls. Blir att bulta lös Powerblocket från den också och sätta över den på denna motor. Sen ska rökröret byggas och sen ska originalaren ut och denna in. Hoppas verkligen hinna göra detta i veckan så kanske man kan få med den till Junsele å köra där. Har anmält mig med den även till Östersund.

Här är det som de flesta funderar över, bilder..

Original avgasport

Bild

Race

Bild

Insug race

Bild

Spolportar, blocket och cylinder svetsad för större kanaler

Bild

Bild

Bild

Högkompstopp

Bild

Insugsfläns också klar så här är nu snart en startklar Rotax 335

Bild

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 15 feb 2011, 03:27
av marino carlsson
Övrigt så är det nya lager på veven, nya packboxar, vevhuset är helt nytt och jag tror toppen också är helt ny. Kolven är väldigt fin å tajt i loppet. Enligt utsago från byggherren, som gärna får göra sig uppmärksammad om han nu vill det själv, så är det en av få motorer han dragit i där man behöver använda pysen ;)

Blir att testa köra med en Mikuni 34 som vi bestyckat upp ikväll, kan den mata en 503:a borde de gå mata en enstånka också rätt ok.

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 15 feb 2011, 11:22
av brylle
Att jag var tvungen att använda pysen kanske beror på att jag inte hade nån ryck o slit(magnapull).Men du får väl testa med en så får jag höra om det bara var det som gjorde att det kändes som bra komp.Lycka till med resten.Kommer kanske på studiebesök framöver.

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 15 feb 2011, 16:32
av Hotpistons
tändning ställd rätt oki..... den är EXAKT ! :mrgreen:

Å du brylle nästa gång du ledsnar på en motor kasta den på mig i stället. mkt snyggt jobb :thumbright:

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 15 feb 2011, 17:33
av marino carlsson
Det börjar snart likna en klar motor.. Pga svetsningarna så måste fasta skivan på powerblocken upp i svarven och tas av ett par tiondelar men de skulle lösa sig. Har dragit in Ollyn igen i garaget för att börja på bygga pipan. Ska även göra ett stöd för förgasaren så inte skitgummit från Kimpex ställer till det i onödan.

Bild

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 16 feb 2011, 05:40
av krillebuus
Ser sjukt bra ut som vanligt=)

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 16 feb 2011, 16:40
av brylle
Hotpistons skrev:tändning ställd rätt oki..... den är EXAKT ! :mrgreen:

Å du brylle nästa gång du ledsnar på en motor kasta den på mig i stället. mkt snyggt jobb :thumbright:
Ja,om jag blir less på nästa "experimentmotor" får jag nog kasta väldigt hårt om du ska ta emot den.(Hade tänkt mig en Spirit f/a mod.lite bredare ;) Och att få beröm av en trimmarguru som du,värmer i ett gammalt bonntrimmarhjärta :D .Hoppas bara att Marino får allt att lira ihop.Men han ger sig ju inte i första taget. :thumbright:

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 16 feb 2011, 17:55
av marino carlsson
Pipan klar och håller måtten rätt oki. Längden stämmer och även belly, slutkonan och stingern. Kan miss stämma kanske något på diametern från början men det är inte skitlätt det här med att bygga avstämd pipa. Den är även lindad med avgasbandage. Motorn sitter där den ska, håller bara på att dra lite kabel nu och sen ska fästen och upphängningar till pipan göras. Snart blir det iaf att dra i snöret så får vi se om det brummar. Har bara varit hemma på middagsrast men ska nu tillbaka. C U

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 16 feb 2011, 22:34
av FunnyCar
Bra jobbat :thumbright:

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 17 feb 2011, 03:23
av marino carlsson
Ärade kamrater, en ärrad soldat är nu klar med enstånksbygget. Har varit ett par intensiva dagar i garaget men nu snurrar den å allt utom att byta lampa bak är klart. Tur man har en underbar kvinna där hemma. Fikat står på bordet 03.02 och badkaret är upptappat med levande ljus.. Va mer ska man begära ;)

Bilder och en filmsnutt kommer i morgon men nu är jag för trött för det här.

Bild

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 17 feb 2011, 03:25
av Holländaren
Härlig :)
Blev det å köpa en 200 liters fat med loctite nu? ;)

Re: Olympique 1971 - Lite kluven än vad att göra ;)

Postat: 17 feb 2011, 07:14
av Noe
Bilder och filmsnutt blir skoj att se, Du ser verkligen ut att förtjäna både fikat och bad med tända ljus :)