Yamaha srv 540 (557cc) -81

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 20 dec 2011, 13:07

någon som vet vilket företag det var som tillverkade PSI pipa till srv?
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Gunnar » 20 dec 2011, 14:27

http://www.psipowerinc.com/home.php" onclick="window.open(this.href);return false; eller menade du återförsäljare? Tikka säljer PSI

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 20 dec 2011, 17:51

Gunnar skrev:http://www.psipowerinc.com/home.php eller menade du återförsäljare? Tikka säljer PSI
Okej men jag hitta ingen pipa till srv på nån ut av dom sidorna. så frågan är ju vart man kan få tag på en PSI pipa?
aaen pipa finns ju att köpa ny men vad är det för skilnad på aaen och psi pipa?
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 23 dec 2011, 18:28

Jag har både dåliga och goda nyheter och börjar med den dåliga och det är att jag tycker mulle inte är så bra som man trott när det gäller motor bromsning för min hållde på att nypa när jag var ute och körde och avgas tempen steg på en gång till 760grader och den bara hacka sig fram plus att han sa att jag kunna gå ner 3 storlekar till på högfart och det var endast 5 minus ute när jag prova den :( och den goda nyheten är att 42mm gasarna sitter på nu och går nå fruktansvärt mycket bättre och har 470 högfart nu och en max temp på 630grader :) pgr ut av att det inte funka så bra hos mulle med 42mm var att han vilja ha 370 på högfart och då orka den helt enkelt inte för den fick för lite bränsle.

men sen undrar jag en sak det är vad avgas tempen ska ligga på vid låg och mellan gas för nu låg den på 570 grader vid halv gas och 230 vid tomgång.
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av SRX8R9 » 23 dec 2011, 23:27

Embretsen85 skrev:Jag har både dåliga och goda nyheter och börjar med den dåliga och det är att jag tycker mulle inte är så bra som man trott när det gäller motor bromsning för min hållde på att nypa när jag var ute och körde och avgas tempen steg på en gång till 760grader och den bara hacka sig fram plus att han sa att jag kunna gå ner 3 storlekar till på högfart och det var endast 5 minus ute när jag prova den :( och den goda nyheten är att 42mm gasarna sitter på nu och går nå fruktansvärt mycket bättre och har 470 högfart nu och en max temp på 630grader :) pgr ut av att det inte funka så bra hos mulle med 42mm var att han vilja ha 370 på högfart och då orka den helt enkelt inte för den fick för lite bränsle.

men sen undrar jag en sak det är vad avgas tempen ska ligga på vid låg och mellan gas för nu låg den på 570 grader vid halv gas och 230 vid tomgång.
Om man tittar på bsfc så går den brutalt fett på lågfart 1700-4700 varv perfekt som en megatron gasare ska bestyckas på lågfart. Där går det att bestycka ner rejält. Vid 6500-6800 varv är det kritiskt om du ligger en längre tid vid dom varven. Där är det behov av fetare bestyckning. 6900-7300 fett med bränsle igen. Ser ut som att din variator setup med den pipan torde vara 6900 -7000 varv på toppen. Vilken maskin Kommer dom förgasarna ifrån
det är inte bara att ta ett par från en typ Polaris och sen är det klart ut och gasa.

Sen är det otroligt viktigt att värma upp motorn ordentligt innan man drar i väg järnet och börjar kolla på temp mätarens referenser.

Men det verkar defust med det du informerar om. Har du bromsat både med 34mm gasarna och 42mm gasarna?
Håller du på med garage justeringar med bränsle bestyckningen? Tempmätare avläsningen? Har du pallat up skotern i garaget och varvar på där för dina värden av tempmätar avläsningen? I verkligheten måste man ut och belasta maskinen i olika fören temperaturer. För att kunna korrigera bränslet. Du kan aldrig titta på temp mätaren
när du bestyckar förgasaren. Du måste titta på tändstiften när du bestyckar förgasaren. Släng bort tempmätaren och knyt en bit snöre vid fläkt utblåset bakom rutan då ser du på snöret när den lägger sig ner då har fläktremmen kurkat. Och du fortsätter att köra på och motorn skär. Där har du din temp mätare. En temp mätare hinner aldrig med att visa när det ska till och skära kolvar. Du ska ha en sån bestyckning att du kan åka ensam väga 50 kilo eller åka två 100 kilos personer. Eller dra en tung kälke bakom. Din yamaha SRV är inställd från fabriken att kunna gå lika bra utan justeringar och klara av det i normala temperaturer utan att skära. När det gäller Tävlings verksamhet Och Bestyckning skulle jag lita på Mulle i den här frågan.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 24 dec 2011, 11:46

jag har brommsat med både 34mm och 42mm. och jag körde ute på isen vid -5 grader och då fick den alldeles för lite bränsle vid den bestyckningen som var vid bromsning hos mulle men det var även plus grader inne hos mulle vid bromsningen och det är största felet ska då åtminstonde vara 10-15 minus grader för att få rätt bestyckning. finns det igen annan som bromsar skotrarna ute när det är kallt, för man vill ju inte behöva bestycka om för att kunna köra i minus grader. men visst det är ju inge svårt att bestycka in den i dom minus graderna man vill att den ska gå bra i synd bara att man inte får veta dom rätta HK bara och bsfc.
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av wiktorin » 24 dec 2011, 22:50

Det behövs rätt mycke effekt för att kyla bort 80hk i omgivande luft. Priset på en sådan kylanläggning skulle vida överskrida bromsbänkens kostnad. Det ända rätta är att köpa en Digatron,
Kolla tändstift. Kika in kröken på pipan. Ev kolla kolvtopp. Det är är mitt råd.
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 25 dec 2011, 10:30

wiktorin skrev:Det behövs rätt mycke effekt för att kyla bort 80hk i omgivande luft. Priset på en sådan kylanläggning skulle vida överskrida bromsbänkens kostnad. Det ända rätta är att köpa en Digatron,
Kolla tändstift. Kika in kröken på pipan. Ev kolla kolvtopp. Det är är mitt råd.
jo det är sant men det går ju alltid att bromsa ute med där det är kallt på vintern :) jo en avgastemp har jag och jag kommer göra så som du skriver men vilka tempraturer ska det ligga på ca vid lågfart, mellan fart och högfart?
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Holländaren » 25 dec 2011, 13:32

När det är race så siktar jag på max 700 grader (mätt 20-25 cm från kolven) när man har gas i botten. Men för vardagskörning så vill man nog kanske inte ligga så högt, max 650 då skulle jag säga.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 27 dec 2011, 10:29

Den är nu till salu pgr av snö brist här hemma.

se länk http://retroskoter.com/viewtopic.php?f= ... 897#p71897" onclick="window.open(this.href);return false;
SRV 540-81 Såld

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Haggla » 28 dec 2011, 06:41

ja det är ju synd att sälja den men tyvär lär det ju vara svårt få igen det du lagt ut på den, ska man kosta på en liknande skoter eller projekt i tid ska man nog ha kvar den ett tag.
Sedan kommer det ju snö förr eller senare.......... ;)

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av wiktorin » 28 dec 2011, 10:33

Som Haggla säger behåll skotern, blir svårt att få igen pengarna på ditt bygge.
Hittade för övrigt ett inlägg från en amerikansk sida ang Dg pipan

The Dg pipe has been talked about many times here, unfortunately it is hard to search for its posts here.
The basics for most info on pipes is the Dyno Tech pipe test back in the 90's
Dyno tech still is a independant dyno testing facility which published its results back then in a monthly newsletter, nowdays they are internet based.
Of interest here is the SRV test from V 3 num.5. Tested there we Aaen, PSI and Dg pipes tested against the factory pipe

stock peaked at 7250, hp. 67.5
DG 7250 71.6
Aaen 7250 72.2
PSI 7250 72.9

All apears normal untill you look at HP numbers right past peak

stock 7500 66.0
DG 44.0
Aaen 66.0
PSI 66.0

I would say their info has been backed up by the people that have owned the DG pipe, and by the fact while its hard to still find a Aaen or PSI, the internet is flooded with the DG because no one wants them.

While all aftermarket pipes were good for about a 4 HP gain over stock You can see the DG will drop like a rock if you miss your target on clutching. If you go over by even 200 rpm, you have lost 20 hp even over stock. Thats pretty hard to clutch fo,r and would change every time conditions do, ice-hardpack- snow-warm-cold all effect clutching which is why trail pipes all offer a wide over rev band except the DG.
Most people I have seen here that bought the DG have it up for sale in afew weeks. I would search around in the bone yards or swap meets, probably can find a stock pipe for 30-40 bucks
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 28 dec 2011, 13:11

Haggla skrev:ja det är ju synd att sälja den men tyvär lär det ju vara svårt få igen det du lagt ut på den, ska man kosta på en liknande skoter eller projekt i tid ska man nog ha kvar den ett tag.
Sedan kommer det ju snö förr eller senare.......... ;)
jo visst är de det men när det väl kom snö här så blåste den bort en natt då det var 3+ och blåste närmare 30m per sekund :(
jo jag har ju kostat på den en hel del kan man säga närmare 40000kr bara motorn har kostat 20000kr :)
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 28 dec 2011, 13:13

wiktorin skrev:Som Haggla säger behåll skotern, blir svårt att få igen pengarna på ditt bygge.
Hittade för övrigt ett inlägg från en amerikansk sida ang Dg pipan

The Dg pipe has been talked about many times here, unfortunately it is hard to search for its posts here.
The basics for most info on pipes is the Dyno Tech pipe test back in the 90's
Dyno tech still is a independant dyno testing facility which published its results back then in a monthly newsletter, nowdays they are internet based.
Of interest here is the SRV test from V 3 num.5. Tested there we Aaen, PSI and Dg pipes tested against the factory pipe

stock peaked at 7250, hp. 67.5
DG 7250 71.6
Aaen 7250 72.2
PSI 7250 72.9

All apears normal untill you look at HP numbers right past peak

stock 7500 66.0
DG 44.0
Aaen 66.0
PSI 66.0

I would say their info has been backed up by the people that have owned the DG pipe, and by the fact while its hard to still find a Aaen or PSI, the internet is flooded with the DG because no one wants them.

While all aftermarket pipes were good for about a 4 HP gain over stock You can see the DG will drop like a rock if you miss your target on clutching. If you go over by even 200 rpm, you have lost 20 hp even over stock. Thats pretty hard to clutch fo,r and would change every time conditions do, ice-hardpack- snow-warm-cold all effect clutching which is why trail pipes all offer a wide over rev band except the DG.
Most people I have seen here that bought the DG have it up for sale in afew weeks. I would search around in the bone yards or swap meets, probably can find a stock pipe for 30-40 bucks
Stort tack för denna info :) nu är det bara att leta efter en psi pipa synd bara att dom säljs ju inte nya längre men aaen pipa finns ju att köpa men kostar 3500kr med ny :)
SRV 540-81 Såld

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Haggla » 28 dec 2011, 13:45

Embretsen85 skrev:
Haggla skrev:ja det är ju synd att sälja den men tyvär lär det ju vara svårt få igen det du lagt ut på den, ska man kosta på en liknande skoter eller projekt i tid ska man nog ha kvar den ett tag.
Sedan kommer det ju snö förr eller senare.......... ;)
jo visst är de det men när det väl kom snö här så blåste den bort en natt då det var 3+ och blåste närmare 30m per sekund :(
jo jag har ju kostat på den en hel del kan man säga närmare 40000kr bara motorn har kostat 20000kr :)
ja hoppas du får lite betalt iaf, ev skulle jag pröva byta mot något sedan kan man ju alltid disk om det är värt att kosta på en fläkt motor 20T. Men kör hårt och pröva pumpa ur den det som går och köp sedan en rotax..........
:P

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 28 dec 2011, 13:59

Haggla skrev:
Embretsen85 skrev:
Haggla skrev:ja det är ju synd att sälja den men tyvär lär det ju vara svårt få igen det du lagt ut på den, ska man kosta på en liknande skoter eller projekt i tid ska man nog ha kvar den ett tag.
Sedan kommer det ju snö förr eller senare.......... ;)
jo visst är de det men när det väl kom snö här så blåste den bort en natt då det var 3+ och blåste närmare 30m per sekund :(
jo jag har ju kostat på den en hel del kan man säga närmare 40000kr bara motorn har kostat 20000kr :)
ja hoppas du får lite betalt iaf, ev skulle jag pröva byta mot något sedan kan man ju alltid disk om det är värt att kosta på en fläkt motor 20T. Men kör hårt och pröva pumpa ur den det som går och köp sedan en rotax..........
:P
okej men jag tror nog den blir kvar, jag lär nog förlora för mycket på att sälja den. jag trodde inte det skulle bli så dyrt på motorn heller. ja mer effekt ska det bli nu bara jag får tag på en psi pipa eller aaen pipa en bender pipa vet jag av och den ser lika ut som aaen men vet inte om dom är lika invändigt.
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 28 dec 2011, 22:07

Ja nu är en pipa beställd ifrån aaen performance 8) så srv´n kan andas ut bättre :D
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av marino carlsson » 29 dec 2011, 02:33

Bra tänkt
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Haggla » 29 dec 2011, 07:54

Embretsen85 skrev:Ja nu är en pipa beställd ifrån aaen performance 8) så srv´n kan andas ut bättre :D
ja nu gjorde du rätt!! Annat alt är att behålla motor och köpa ett relativt std yama chassie som du kan tävla med...... ;)

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 29 dec 2011, 12:47

:) jo så skulle man kunna göra med, får se vad som blir till nästa vinter :) är det någon som vet av nån som kör dyno test ute? för jag har ingen lust att åka till mulle igen för då måste jag ändå bestycka om igen när det är minus grader ute plus att man vill ju veta vad det är för effekt i motorn :D
SRV 540-81 Såld

Skriv svar