Projekt Elan 640
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Projekt Elan 640
Är väl lika att börja en tråd om Elan projektet istället för att ha med den i Alpine tråden
Det är iaf såhär att jag fick den gratis (eller jag betalade bara för mattan) av Eltigre och det verkade som kul att bygga nånting av den. Funderade faktiskt på köpa en Elan för ett tag sen och nu slapp jag ju fundera.
Den har ingen motor och planen är att montera en fläktkyld 640 (eller 635 tror jag att motorn heter) från en Alpine 640 -74 i den, bara för att ha lite kul för småpengar. Om jag får ihop den här och den går att köra med så kan man kanske leta fram ett lite fräschare chassi och göra ett seriösare bygge. Om nån har ett chassi i hyfsat skick så är jag iaf intresserad, även andra delar är av intresse, allt förutom motor.
Såhär såg den iaf ut när jag fick den..
Den verkar ha stått ett tag
Men mattan är oerhört fräsch! Tror nästan att den inte har gått en enda meter och att den har blivit stående medans mattbyte var på gång. Mattan verkar vara för lång även för en lång elan (har inte kollat måtten) så det kan ha varit anledningen till att den aldrig blev ihopsatt igen.
Efter en tvätt såg den då betydligt mer användbar ut iaf, satte även dit några boggiehjul men det saknas lite bitar.. Så jag hade tänkt att upphängningen där bak skulle få bli en specialare, även det verkar redan vara påbörjat för det såg då inte orginal ut iaf.
Hur jag ska få plats med motorn vet jag inte Men det får väl lösa sig när man bultar dit den. Tänker iaf först se till så mattan sitter ordentlig, det är ju lite lättare när inte motorn sitter på plats.
Här är iaf utrymmet som finns...
Och såhär stor är motorn....
Det är lite andra små projekt nu som går före men snart hoppas jag kunna börja på riktigt!
Tips och ideer är välkomna!
Det är iaf såhär att jag fick den gratis (eller jag betalade bara för mattan) av Eltigre och det verkade som kul att bygga nånting av den. Funderade faktiskt på köpa en Elan för ett tag sen och nu slapp jag ju fundera.
Den har ingen motor och planen är att montera en fläktkyld 640 (eller 635 tror jag att motorn heter) från en Alpine 640 -74 i den, bara för att ha lite kul för småpengar. Om jag får ihop den här och den går att köra med så kan man kanske leta fram ett lite fräschare chassi och göra ett seriösare bygge. Om nån har ett chassi i hyfsat skick så är jag iaf intresserad, även andra delar är av intresse, allt förutom motor.
Såhär såg den iaf ut när jag fick den..
Den verkar ha stått ett tag
Men mattan är oerhört fräsch! Tror nästan att den inte har gått en enda meter och att den har blivit stående medans mattbyte var på gång. Mattan verkar vara för lång även för en lång elan (har inte kollat måtten) så det kan ha varit anledningen till att den aldrig blev ihopsatt igen.
Efter en tvätt såg den då betydligt mer användbar ut iaf, satte även dit några boggiehjul men det saknas lite bitar.. Så jag hade tänkt att upphängningen där bak skulle få bli en specialare, även det verkar redan vara påbörjat för det såg då inte orginal ut iaf.
Hur jag ska få plats med motorn vet jag inte Men det får väl lösa sig när man bultar dit den. Tänker iaf först se till så mattan sitter ordentlig, det är ju lite lättare när inte motorn sitter på plats.
Här är iaf utrymmet som finns...
Och såhär stor är motorn....
Det är lite andra små projekt nu som går före men snart hoppas jag kunna börja på riktigt!
Tips och ideer är välkomna!
Senast redigerad av 4 Holländaren, redigerad totalt 29 gång.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Fränt! Lite portning, större gasare och ett par pipor... så kommer du att rulla ut den där gummimatta vid första fullgas repan
Trodde inte att det skulle rymmas så där bra under huven...
Trodde inte att det skulle rymmas så där bra under huven...
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Grahh! Har nu jagat Elaner i några dagar eftersom jag fick för mig att det skulle vara smidigt med ett utgångsobjekt som är lite mera komplett.. Först så svarar folk inte och när man väl får ett svar är det oftast typ "ja" eller nåt likanande, inga svar på frågorna man ställer. Sen skickar man samma frågor igen och ber om bilder och då helt plötsligt (några timmar efter första svaret) är skotern såld!
Sur man blir Ska väl inte vara såhär svårt att hitta en Elan, alla har väl haft en sån nån gång i tiden så man tycker ju att det borde finnas 1000-tals till salu!
Om det är nån som vet om en körbar Elan för rimliga pengar så hör av er! Helst -75 eller äldre men även lite nyare är av intresse. Motorn ska jag ju inte ha men om den är körbar vet jag iaf att resten är okej så jag slipper bry mig om det.
Sur man blir Ska väl inte vara såhär svårt att hitta en Elan, alla har väl haft en sån nån gång i tiden så man tycker ju att det borde finnas 1000-tals till salu!
Om det är nån som vet om en körbar Elan för rimliga pengar så hör av er! Helst -75 eller äldre men även lite nyare är av intresse. Motorn ska jag ju inte ha men om den är körbar vet jag iaf att resten är okej så jag slipper bry mig om det.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Kolla båda! Även den i mint skick är intressant, isf får jag se till så den går att återställa till det skicket för jag vill ju helst inte förstöra nåt, men samtidigt är det ju kul att ha lite finish på grejorna! Jag anser iofs inte att man förstör nåt genom att sätta dit en större motor, blir ju bara fränare
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Nu har jag fått tag i ett bättre objekt! Jag var till en kille här i byn idag och skulle kolla om han hade några delar till projektet, men det blev ju till o med bättre för han hade en komplett Elan stående i skogen, en kort 250 deluxe 18 (eller 21?) hästare med skuren motor!
Så vi gick dit och tittade på den, mattan var mycket fin och annars var den komplett också, bara att motorn hade skurit. Inte nån toppskick men helt klart mycket bättre än den andra och att den är komplett hjälper ju väldigt mycket. Sen kom ju frågan hur mycket han ville ha för den.. Och egentligen ville han inte sälja den för han ville plocka delar från den. Men om han fick tillbaka motorn sen så fick jag köpa den för 800 kr Inte mycket att fundera på mao så jag for och hämtade släpet på en gång och tog hem den.
Den verkar ha fått sig en liten smäll för vänster skidan står en aning fel men det ska jag titta på sen.
Här är lite bilder på pärlan!
Huven var givetvis trasig men den såg då hyfsat ut iaf.
Dynan ska inte få vara kvar
Efter 252 mil gick vajern av
Här var det också komplett
Motorn skulle jag ju inte ha så den åkte bort på en gång.. Jag har aldrig bytt motor på en skoter tidigare men att det skulle gå såhär lätt hade jag då inte tänkt mig! Tog väl 5 minuter kanske, jag behövde inte ens ta bort styrstången
Så, tomt
Undra om 640:n får plats....
Sen tyckte han inte att det lät som en bra ide att köra med Elanens kedjehus om jag köra med 640 eftersom man inte får plats med några stadiga grejer där inne.. Så jag köpte ett TNT kedjehus av honom med lite stadigare innehåll, det ska passa ganska bra.
Kåpan blev lite renare efter en tvätt, resten ligger och badar just nu...
Nu blir det förhoppningsvis lite fart på det här projektet Alla delar borde finnas nu iaf!
Så vi gick dit och tittade på den, mattan var mycket fin och annars var den komplett också, bara att motorn hade skurit. Inte nån toppskick men helt klart mycket bättre än den andra och att den är komplett hjälper ju väldigt mycket. Sen kom ju frågan hur mycket han ville ha för den.. Och egentligen ville han inte sälja den för han ville plocka delar från den. Men om han fick tillbaka motorn sen så fick jag köpa den för 800 kr Inte mycket att fundera på mao så jag for och hämtade släpet på en gång och tog hem den.
Den verkar ha fått sig en liten smäll för vänster skidan står en aning fel men det ska jag titta på sen.
Här är lite bilder på pärlan!
Huven var givetvis trasig men den såg då hyfsat ut iaf.
Dynan ska inte få vara kvar
Efter 252 mil gick vajern av
Här var det också komplett
Motorn skulle jag ju inte ha så den åkte bort på en gång.. Jag har aldrig bytt motor på en skoter tidigare men att det skulle gå såhär lätt hade jag då inte tänkt mig! Tog väl 5 minuter kanske, jag behövde inte ens ta bort styrstången
Så, tomt
Undra om 640:n får plats....
Sen tyckte han inte att det lät som en bra ide att köra med Elanens kedjehus om jag köra med 640 eftersom man inte får plats med några stadiga grejer där inne.. Så jag köpte ett TNT kedjehus av honom med lite stadigare innehåll, det ska passa ganska bra.
Kåpan blev lite renare efter en tvätt, resten ligger och badar just nu...
Nu blir det förhoppningsvis lite fart på det här projektet Alla delar borde finnas nu iaf!
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 12 gånger.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Hehe, men vintern är ju kort så det är fart som gäller om jag vill köra den i år Sen har man ju insett att Alpinen inte är så mycket att komma med på en tävling så till nästa tävling måste den bli klar.plusss skrev:imponerande vilken speed du har i garaget, och med kameran fortsätt så.
Dessutom är det skönt att slippa hålla på med bilarna ett tag, att dom sen kanske inte blir färdiga till sommaren är ett problem jag får ta hand om senare
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 9 gånger.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jo, egentligen det enda problemet jag förväntar mig är att styrstången antagligen kommer ta i motorn.. Men det ska ju inte vara så svårt att bygga om det där.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Här är förresten en Elan med en F/A 340 triple
http://good-times.webshots.com/video/30 ... 9709BOMQCQ
http://good-times.webshots.com/video/30 ... 9709BOMQCQ
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Finns risk för att jag kommer få kapa bort lite av huven där uppe, men inte lika mycket som dom har gjort där Rutan såg ju inte så dum ut, är väl en kapad orginalruta?
Hinner tyvärr inte med nånting idag, men nu har vi iaf hämtat kompisens nya projekt, en Ockelbo 300 -66.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Idag fick jag lite saker gjort igen
Jag kom på att det kanske är smidig att bulta dit motorn innan jag börjar pilla på kedjehuset, kan ju vara bra om man kan se var sekundärvariatorn måste sitta nånstans.. Så idag tog jag en sista livsfarlig tur utan bromsar med den svarta Alpinen och sen var det dags att börja plocka isär den!
Alpinen är bara lite större...
Motorn trodde jag att den skulle bli tung som ett as, men den gick ju faktiskt att lyfta själv utan större problem.. Och tada, här var den på plats!
Huven gick nästan att stänga
Rattstången går iaf att få dit, det är ju skönt. Men jag måste bygga om räcket till den för motorn var bara lite för stor för den Huven är ca 2-3 cm för låg så det får bli att kapa, men det löser sig sen.
Vetefan hur jag ska lösa avgassystemet, men tills vidare passar ju det här iaf. Bara hitta på nån lösning till dämparen.
Hmm.. Blir nog bättre med det där andra kedjehuset
640 vs 250
'
Nåja när jag hade sett att det fick plats var det dags att tvätta lite igen, alltid roligare att hålla på med någorlunda rena saker
Även chassit fick sig en ordentlig tvätt, gick åt 3 liter avfettning
Före:
Efter:
Sen tänkte jag fixa till boggiehjulen medans jag inte hade motorn i.. Ett par fjädrar har gått av så dom ska bytas.
Jaa! Den äckliga dynan är borta
Ska nu jaga tag i några hela bakfjädrar, det borde lösa sig imorgon. Sen ska jag ge mig på kedjehuset.. Det ska blir spännande för jag har ingen aning hur det sitter ihop
Jag kom på att det kanske är smidig att bulta dit motorn innan jag börjar pilla på kedjehuset, kan ju vara bra om man kan se var sekundärvariatorn måste sitta nånstans.. Så idag tog jag en sista livsfarlig tur utan bromsar med den svarta Alpinen och sen var det dags att börja plocka isär den!
Alpinen är bara lite större...
Motorn trodde jag att den skulle bli tung som ett as, men den gick ju faktiskt att lyfta själv utan större problem.. Och tada, här var den på plats!
Huven gick nästan att stänga
Rattstången går iaf att få dit, det är ju skönt. Men jag måste bygga om räcket till den för motorn var bara lite för stor för den Huven är ca 2-3 cm för låg så det får bli att kapa, men det löser sig sen.
Vetefan hur jag ska lösa avgassystemet, men tills vidare passar ju det här iaf. Bara hitta på nån lösning till dämparen.
Hmm.. Blir nog bättre med det där andra kedjehuset
640 vs 250
'
Nåja när jag hade sett att det fick plats var det dags att tvätta lite igen, alltid roligare att hålla på med någorlunda rena saker
Även chassit fick sig en ordentlig tvätt, gick åt 3 liter avfettning
Före:
Efter:
Sen tänkte jag fixa till boggiehjulen medans jag inte hade motorn i.. Ett par fjädrar har gått av så dom ska bytas.
Jaa! Den äckliga dynan är borta
Ska nu jaga tag i några hela bakfjädrar, det borde lösa sig imorgon. Sen ska jag ge mig på kedjehuset.. Det ska blir spännande för jag har ingen aning hur det sitter ihop
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
TackGunnar skrev:Mycket bra projekt tråd!
Vilken rem ska du köra me?
Jag vet inte än vad det blir för rem, får se var den nya sekundärvariatorn kan tänkas hamna först och sen så får jag hitta nån rem som passar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Tänkte om du skulle flytta bakmotor lite så du slipper kapa i huven..
men de är ju ballt om du får dit kåpan över motorn/förgasaren.
Ljuddämparen ska inte vara nått problem tycker jag eller så bygger du pipor, ett ormbo framför motorn över tanken...
Måste bara tillägga att jag byggde en elan (för många årsen)me en indy500motor och kylare i tunneln, aritccat varitor/kedjehus. Det blev nästan klart....
Problem att rymmas me ett avgasrör var det som satt stopp för bygget.
men de är ju ballt om du får dit kåpan över motorn/förgasaren.
Ljuddämparen ska inte vara nått problem tycker jag eller så bygger du pipor, ett ormbo framför motorn över tanken...
Måste bara tillägga att jag byggde en elan (för många årsen)me en indy500motor och kylare i tunneln, aritccat varitor/kedjehus. Det blev nästan klart....
Problem att rymmas me ett avgasrör var det som satt stopp för bygget.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74