Projekt Elan 640

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Projekt Elan 640

Inlägg av Holländaren » 03 jan 2008, 20:22

Är väl lika att börja en tråd om Elan projektet istället för att ha med den i Alpine tråden :)

Det är iaf såhär att jag fick den gratis (eller jag betalade bara för mattan) av Eltigre och det verkade som kul att bygga nånting av den. Funderade faktiskt på köpa en Elan för ett tag sen och nu slapp jag ju fundera.
Den har ingen motor och planen är att montera en fläktkyld 640 (eller 635 tror jag att motorn heter) från en Alpine 640 -74 i den, bara för att ha lite kul för småpengar. Om jag får ihop den här och den går att köra med så kan man kanske leta fram ett lite fräschare chassi och göra ett seriösare bygge. Om nån har ett chassi i hyfsat skick så är jag iaf intresserad, även andra delar är av intresse, allt förutom motor.

Såhär såg den iaf ut när jag fick den..
Bild
Bild
Bild

Den verkar ha stått ett tag ;)
Bild
Bild

Men mattan är oerhört fräsch! Tror nästan att den inte har gått en enda meter och att den har blivit stående medans mattbyte var på gång. Mattan verkar vara för lång även för en lång elan (har inte kollat måtten) så det kan ha varit anledningen till att den aldrig blev ihopsatt igen.
Bild

Efter en tvätt såg den då betydligt mer användbar ut iaf, satte även dit några boggiehjul men det saknas lite bitar.. Så jag hade tänkt att upphängningen där bak skulle få bli en specialare, även det verkar redan vara påbörjat för det såg då inte orginal ut iaf.
Bild

Hur jag ska få plats med motorn vet jag inte :lol: Men det får väl lösa sig när man bultar dit den. Tänker iaf först se till så mattan sitter ordentlig, det är ju lite lättare när inte motorn sitter på plats.

Här är iaf utrymmet som finns...
Bild

Och såhär stor är motorn.... :roll:
Bild

Det är lite andra små projekt nu som går före men snart hoppas jag kunna börja på riktigt!

Tips och ideer är välkomna! :)
Senast redigerad av 4 Holländaren, redigerad totalt 29 gång.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 04 jan 2008, 17:42

Fränt! Lite portning, större gasare och ett par pipor... så kommer du att rulla ut den där gummimatta vid första fullgas repan :wink:

Trodde inte att det skulle rymmas så där bra under huven... :shock:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 05 jan 2008, 00:25

Du kanske såg lite fel ;) Bilden på motorn är där den sitter kvar i Alpinen, kommer aldrig få plats med motorn utan att behöva modifiera en hel del, men det är ju till å börja med inte så noga med utseendet.

Dubbla förgasare och pipor hade varit fränt ja, men man får se först om man lyckas få ihop den ;)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 07 jan 2008, 23:03

Grahh! Har nu jagat Elaner i några dagar eftersom jag fick för mig att det skulle vara smidigt med ett utgångsobjekt som är lite mera komplett.. Först så svarar folk inte och när man väl får ett svar är det oftast typ "ja" eller nåt likanande, inga svar på frågorna man ställer. Sen skickar man samma frågor igen och ber om bilder och då helt plötsligt (några timmar efter första svaret) är skotern såld!
Sur man blir :evil: Ska väl inte vara såhär svårt att hitta en Elan, alla har väl haft en sån nån gång i tiden så man tycker ju att det borde finnas 1000-tals till salu!

Om det är nån som vet om en körbar Elan för rimliga pengar så hör av er! Helst -75 eller äldre men även lite nyare är av intresse. Motorn ska jag ju inte ha men om den är körbar vet jag iaf att resten är okej så jag slipper bry mig om det.

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 07 jan 2008, 23:09

hehe okej, nu är det så här att jag råkar veta av 1 eventuellt 2 elaner, en är i mint condition och den andra är inte det, vilken vill du att jag ska kolla upp åt dej?

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 07 jan 2008, 23:10

ähh.. vilken fråga.. jag kollar ju givetvis bägge 2 :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 07 jan 2008, 23:13

Kolla båda! :) Även den i mint skick är intressant, isf får jag se till så den går att återställa till det skicket för jag vill ju helst inte förstöra nåt, men samtidigt är det ju kul att ha lite finish på grejorna! Jag anser iofs inte att man förstör nåt genom att sätta dit en större motor, blir ju bara fränare ;)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 jan 2008, 21:28

Nu har jag fått tag i ett bättre objekt! :D Jag var till en kille här i byn idag och skulle kolla om han hade några delar till projektet, men det blev ju till o med bättre för han hade en komplett Elan stående i skogen, en kort 250 deluxe 18 (eller 21?) hästare med skuren motor!
Så vi gick dit och tittade på den, mattan var mycket fin och annars var den komplett också, bara att motorn hade skurit. Inte nån toppskick men helt klart mycket bättre än den andra och att den är komplett hjälper ju väldigt mycket. Sen kom ju frågan hur mycket han ville ha för den.. Och egentligen ville han inte sälja den för han ville plocka delar från den. Men om han fick tillbaka motorn sen så fick jag köpa den för 800 kr :) Inte mycket att fundera på mao så jag for och hämtade släpet på en gång och tog hem den.
Den verkar ha fått sig en liten smäll för vänster skidan står en aning fel men det ska jag titta på sen.

Här är lite bilder på pärlan!

Huven var givetvis trasig men den såg då hyfsat ut iaf.
Bild

Dynan ska inte få vara kvar ;)
Bild

Efter 252 mil gick vajern av :lol:
Bild

Här var det också komplett
Bild

Motorn skulle jag ju inte ha så den åkte bort på en gång.. Jag har aldrig bytt motor på en skoter tidigare men att det skulle gå såhär lätt hade jag då inte tänkt mig! Tog väl 5 minuter kanske, jag behövde inte ens ta bort styrstången ;)
Bild

Så, tomt
Bild

Undra om 640:n får plats....
Bild


Sen tyckte han inte att det lät som en bra ide att köra med Elanens kedjehus om jag köra med 640 eftersom man inte får plats med några stadiga grejer där inne.. Så jag köpte ett TNT kedjehus av honom med lite stadigare innehåll, det ska passa ganska bra.
Bild
Bild
Kåpan blev lite renare efter en tvätt, resten ligger och badar just nu...
Bild


Nu blir det förhoppningsvis lite fart på det här projektet 8) Alla delar borde finnas nu iaf!
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 12 gånger.

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 09 jan 2008, 21:36

imponerande vilken speed du har i garaget, och med kameran :D fortsätt så.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 jan 2008, 22:00

plusss skrev:imponerande vilken speed du har i garaget, och med kameran :D fortsätt så.
Hehe, men vintern är ju kort så det är fart som gäller om jag vill köra den i år :) Sen har man ju insett att Alpinen inte är så mycket att komma med på en tävling så till nästa tävling måste den bli klar.
Dessutom är det skönt att slippa hålla på med bilarna ett tag, att dom sen kanske inte blir färdiga till sommaren är ett problem jag får ta hand om senare ;)
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 9 gånger.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 09 jan 2008, 22:09

Klart 640:n passar!!!

det är bara att övertyga chassiet att det går :lol:

/Joakim

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 jan 2008, 22:24

Jo, egentligen det enda problemet jag förväntar mig är att styrstången antagligen kommer ta i motorn.. Men det ska ju inte vara så svårt att bygga om det där.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 jan 2008, 22:26

Här är förresten en Elan med en F/A 340 triple ;)
http://good-times.webshots.com/video/30 ... 9709BOMQCQ
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Inlägg av sled-ex » 10 jan 2008, 00:33

Såg nån filmsnutt på nätet (Youtube?) där en Elan körde omkring på vattnet, han hade fått dit en 583rave tror jag det var.
Visserligen en för modern motor och liten vätskekyld men den gick som ett spjut.
Så bryt in 640:n, finns viljan så går det. :lol:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 10 jan 2008, 19:42


ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 10 jan 2008, 20:31

Finns risk för att jag kommer få kapa bort lite av huven där uppe, men inte lika mycket som dom har gjort där :) Rutan såg ju inte så dum ut, är väl en kapad orginalruta?

Hinner tyvärr inte med nånting idag, men nu har vi iaf hämtat kompisens nya projekt, en Ockelbo 300 -66.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 11 jan 2008, 19:08

Idag fick jag lite saker gjort igen :)

Jag kom på att det kanske är smidig att bulta dit motorn innan jag börjar pilla på kedjehuset, kan ju vara bra om man kan se var sekundärvariatorn måste sitta nånstans.. Så idag tog jag en sista livsfarlig tur utan bromsar med den svarta Alpinen och sen var det dags att börja plocka isär den!

Alpinen är bara lite större...
Bild
Bild

Motorn trodde jag att den skulle bli tung som ett as, men den gick ju faktiskt att lyfta själv utan större problem.. Och tada, här var den på plats!
Bild

Huven gick nästan att stänga :lol:
Bild

Rattstången går iaf att få dit, det är ju skönt. Men jag måste bygga om räcket till den för motorn var bara lite för stor för den ;) Huven är ca 2-3 cm för låg så det får bli att kapa, men det löser sig sen.
Bild
Bild

Vetefan hur jag ska lösa avgassystemet, men tills vidare passar ju det här iaf. Bara hitta på nån lösning till dämparen.
Bild

Hmm.. Blir nog bättre med det där andra kedjehuset ;)
Bild

640 vs 250
Bild'

Nåja när jag hade sett att det fick plats var det dags att tvätta lite igen, alltid roligare att hålla på med någorlunda rena saker
Bild
Bild

Även chassit fick sig en ordentlig tvätt, gick åt 3 liter avfettning ;)
Före:
Bild
Efter:
Bild

Sen tänkte jag fixa till boggiehjulen medans jag inte hade motorn i.. Ett par fjädrar har gått av så dom ska bytas.
Bild
Bild
Bild

Jaa! Den äckliga dynan är borta ;)
Bild

Ska nu jaga tag i några hela bakfjädrar, det borde lösa sig imorgon. Sen ska jag ge mig på kedjehuset.. Det ska blir spännande för jag har ingen aning hur det sitter ihop :lol:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 11 jan 2008, 20:49

Mycket bra projekt tråd!
Vilken rem ska du köra me?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 11 jan 2008, 21:00

Gunnar skrev:Mycket bra projekt tråd!
Vilken rem ska du köra me?
Tack :)
Jag vet inte än vad det blir för rem, får se var den nya sekundärvariatorn kan tänkas hamna först och sen så får jag hitta nån rem som passar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 11 jan 2008, 21:27

Tänkte om du skulle flytta bakmotor lite så du slipper kapa i huven..
men de är ju ballt om du får dit kåpan över motorn/förgasaren.

Ljuddämparen ska inte vara nått problem tycker jag eller så bygger du pipor, ett ormbo framför motorn över tanken...

Måste bara tillägga att jag byggde en elan (för många årsen)me en indy500motor och kylare i tunneln, aritccat varitor/kedjehus. Det blev nästan klart....
Problem att rymmas me ett avgasrör var det som satt stopp för bygget.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Skriv svar