Projekt Elan 640
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jo men tittar man noga så är inte motorn lika mycket i vägen på den Elanen
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jag menade att min motor är betydligt större utvändig än vad en vätskekyld motor är
Och motorns placering går nog inte att ändra så mycket på min, möjligtvis att jag skulle kunna flytta den några cm bakåt om jag justerar sekundären efter det. Eller det skulle väl gå att flytta den i sidled om man bygger om kedjehuset och förlänger drivaxlen, men det är inte bara några cm för lite plats, hade behövt typ en dm till i bredden för att få plats med piporna under huven.
Och motorns placering går nog inte att ändra så mycket på min, möjligtvis att jag skulle kunna flytta den några cm bakåt om jag justerar sekundären efter det. Eller det skulle väl gå att flytta den i sidled om man bygger om kedjehuset och förlänger drivaxlen, men det är inte bara några cm för lite plats, hade behövt typ en dm till i bredden för att få plats med piporna under huven.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Det ser ut att ändå det inte blir några större uppdateringar i år tyvärr.. Jag hinner inte och behöver dessutom pengarna till div bilprojekt
Så jag får köra med motorns innehåll som det är i en säsong till och hoppas att allt håller men det ska det väl göra. Gasarna hade jag iaf tänkt få dit men det blir nog inte förens det finns snö för att kunna provköra.
Men bara variatorn beter sig som den ska nu så blir det nog hyfast fart i den iaf
Så jag får köra med motorns innehåll som det är i en säsong till och hoppas att allt håller men det ska det väl göra. Gasarna hade jag iaf tänkt få dit men det blir nog inte förens det finns snö för att kunna provköra.
Men bara variatorn beter sig som den ska nu så blir det nog hyfast fart i den iaf
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jaha hur ska det här nu gå Lekte lite med piporna idag för att se om det alls är möjligt att få dit dom. Jag måste nog hursomhelst svetsa om anslutningarna på dom för att få rätt vinkel osv, men dom är ju rätt gigantiska.... Kommer även få modifiera diverse andra grejer om jag nu ska ha dit dom. Men vi ser ju
Här är iaf lite olika konfigurationer som jag testade..
1) Ser bättre ut än vad det var.. Tog i på många ställen tyvärr.
2) Eller typ nåt sånt
3) Var nästan bäst.. Men nån huv kommer jag nog inte få dit tror jag, om jag nu inte på nåt vis flyttar bak motorn en hel del.
Här är iaf lite olika konfigurationer som jag testade..
1) Ser bättre ut än vad det var.. Tog i på många ställen tyvärr.
2) Eller typ nåt sånt
3) Var nästan bäst.. Men nån huv kommer jag nog inte få dit tror jag, om jag nu inte på nåt vis flyttar bak motorn en hel del.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jag kom alldeles precis på en grej.. Jag gillar ju att skotern ser som ganska orginal ut från vissa vinklar iaf.. Och om jag måste köra med en kapad huv så kommer jag ju tappa det där och det känns inte sådär jättekul egentligen, hade som helst fått in allt under huven men det tror jag är mer eller mindre omöjligt iaf med dom här piporna.
Men nu kommer planen.. Om jag kapar lös buken och flyttar fram den en bit, då följer ju huven med.. Och då kanske det hela får plats utan att behöva kapa sönder allt för mycket
Det är ju lite jobb med det också men hade kanske varit nåt...
Men nu kommer planen.. Om jag kapar lös buken och flyttar fram den en bit, då följer ju huven med.. Och då kanske det hela får plats utan att behöva kapa sönder allt för mycket
Det är ju lite jobb med det också men hade kanske varit nåt...
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Ojoj då
Men det var då en konstig motor. Den ser ju ut som en 640 men det är massor med grejer på den motorn som jag inte har sett tidigare. Växelhuset till exempel, men det lär väl gå att plocka bort, veven lär ju vara samma iaf. Sen sitter det några andra konstiga prylar på blocket som jag aldrig har sett..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Det där är en stationärmotor med varvtals regulator(den grejen på vevhuset).Holländaren skrev:Ojoj då
Men det var då en konstig motor. Den ser ju ut som en 640 men det är massor med grejer på den motorn som jag inte har sett tidigare. Växelhuset till exempel, men det lär väl gå att plocka bort, veven lär ju vara samma iaf. Sen sitter det några andra konstiga prylar på blocket som jag aldrig har sett..
/Jocke
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Okej! Men undra vad den här motorn ska vara till för nånting? Dom skriver ju att det är en skotermotor men inte är den då till nån modell jag känner till. Tycker att det verkar som skumt med växelhuset...Southern Hill Custom skrev:Det där är en stationärmotor med varvtals regulator(den grejen på vevhuset).
/Jocke
Man blev ju faktiskt lite sugen, men budgeten är inte stor i år tyvärr
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Hej på Er!
Jag tycker att det ser ut att vara en "Aircraft-engine" - Ultralätt eller vad dom heter, dom är byggda för att ge max vrid vid ett bestämt varvtal.
Sätt propeller på den och medar under fotstegen - då får vi se en flygande Elan
Jag tror att den gav 36hk men har ett bra vrid vid 4500 - 5000 rpm, Växelhuset sitter där för att reducera utgående rpm
Jag tycker att det ser ut att vara en "Aircraft-engine" - Ultralätt eller vad dom heter, dom är byggda för att ge max vrid vid ett bestämt varvtal.
Sätt propeller på den och medar under fotstegen - då får vi se en flygande Elan
Jag tror att den gav 36hk men har ett bra vrid vid 4500 - 5000 rpm, Växelhuset sitter där för att reducera utgående rpm
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Ja idag blev lite pill med piporna igen
Här syns det ungefär hur mycket jag måste flytta fram buken/huven om jag ska ha in allt under huven.. Det går ju som inte egentligen. Däremot kan det nog gå att vända kedjehuset åt andra hållet (så det lutar bakåt alltså) och flytta bak motorn 10-15 cm. Ska fundera på det iaf, för det här ser ju helt sjukt ut och skotern blev dubbelt så lång.
Nåja, testade sen med en singel pipa.. Har inte kortat eller nånting utan bara satt dit den för å se hur det blir.. Men kan skulle ha kortat in pipan kanske 20 cm.. Då får den rätt längd igen plus att den förmodligen får plats under huven.
Och så blev det såklart en provsväng med den konfigurationen! Tyckte att den gick rätt bra, den låter då fränare om inget annat
Var ut på vägen en sväng också och variatorn verkar bete sig som den ska nu
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X6BnwR0jVl8&fmt=18[/youtube]
Här syns det ungefär hur mycket jag måste flytta fram buken/huven om jag ska ha in allt under huven.. Det går ju som inte egentligen. Däremot kan det nog gå att vända kedjehuset åt andra hållet (så det lutar bakåt alltså) och flytta bak motorn 10-15 cm. Ska fundera på det iaf, för det här ser ju helt sjukt ut och skotern blev dubbelt så lång.
Nåja, testade sen med en singel pipa.. Har inte kortat eller nånting utan bara satt dit den för å se hur det blir.. Men kan skulle ha kortat in pipan kanske 20 cm.. Då får den rätt längd igen plus att den förmodligen får plats under huven.
Och så blev det såklart en provsväng med den konfigurationen! Tyckte att den gick rätt bra, den låter då fränare om inget annat
Var ut på vägen en sväng också och variatorn verkar bete sig som den ska nu
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X6BnwR0jVl8&fmt=18[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Frågan är om jag inte ska ha 2 pipor istället Har diskuterat lite ikväll om det här med att flytta motorn bakåt och ingen kan komma på några nackdelar egentligen.
Så det blir nog att börja med 71:ans chassit, ska börja plocka isär den imorgon och kapa bort lite onödiga saker, sen börja slipa osv och se om man hittar nån rost eller sprickor.. Sen passa in allt som jag hade tänkt det och sen är det bara på med lite lack och hoppas på att det blir bra Funkar det inte kan jag alltid flytta tillbaks motorn till det här chassit, det är som ganska fort gjort.
Ska även tillverka nya styrstag för nu är jag less på skidor som glappar flera cm.. Tänkte ta rundstång typ 15-20 mm, svarva av ändarna och ge dom M10 gänga, och så några vinkellänkar på det.
Sitter även och funderar på utväxlingen i kedjehuset.. Jag kör just nu med den allra lägsta utväxlingen som går att få med det här kedjehuset, 14/35 från icke-SS 2 cyl Elan. Kan tänka mig att man möjligtvis inte hinner varva ur motorn helt på en dragrace bana men på ovalbanan blir den här utväxlingen tämligen värdelös..
Så jag har forskat lite och har som för mig att TNT:ns gamla plåtkedjehus ska passa på Elan, har dock inte provat det än, ska göra det imorgon. Men isf har jag en stor mängd utväxlingar att välja på, bara man lyckas få tag i rätt drev och så en kedja till det också På ovalbanan hade ju 775:ans drev inte suttit fel!
Så det blir nog att börja med 71:ans chassit, ska börja plocka isär den imorgon och kapa bort lite onödiga saker, sen börja slipa osv och se om man hittar nån rost eller sprickor.. Sen passa in allt som jag hade tänkt det och sen är det bara på med lite lack och hoppas på att det blir bra Funkar det inte kan jag alltid flytta tillbaks motorn till det här chassit, det är som ganska fort gjort.
Ska även tillverka nya styrstag för nu är jag less på skidor som glappar flera cm.. Tänkte ta rundstång typ 15-20 mm, svarva av ändarna och ge dom M10 gänga, och så några vinkellänkar på det.
Sitter även och funderar på utväxlingen i kedjehuset.. Jag kör just nu med den allra lägsta utväxlingen som går att få med det här kedjehuset, 14/35 från icke-SS 2 cyl Elan. Kan tänka mig att man möjligtvis inte hinner varva ur motorn helt på en dragrace bana men på ovalbanan blir den här utväxlingen tämligen värdelös..
Så jag har forskat lite och har som för mig att TNT:ns gamla plåtkedjehus ska passa på Elan, har dock inte provat det än, ska göra det imorgon. Men isf har jag en stor mängd utväxlingar att välja på, bara man lyckas få tag i rätt drev och så en kedja till det också På ovalbanan hade ju 775:ans drev inte suttit fel!
Kod: Markera allt
Modell Övre Nedre Utv. Kuggar
Elan 250T -73 14 35 0.400 49
Elan 250SS -73 14 34 0.412 48
TNT 294 -73 15 34 0.441 49
TNT 292 -71-72 15 34 0.441 49
TNT 440 -71-72 16 34 0.471 50
TNT 340 -71-73 16 34 0.471 50
TNT 440 -73 18 34 0.529 52
TNT 640 -71 20 34 0.588 54
TNT 775 -71 22 34 0.647 56
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Har fått svar på kedjehusfrågan nu och allt ska passa rakt av så det var ju bra nyheter TNT 640:ns utväxling kanske skulle vara mera lämplig?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Vad har du för maxvarv nu??
kan du inte bygga om så att du får dit en bättre drivaxel, större drivhjul alltså`?
Då kan du också sätta dit en boggi och bättre matta...
Vad är det för mått på drivhjulen som sitter på en elan?
kan du inte bygga om så att du får dit en bättre drivaxel, större drivhjul alltså`?
Då kan du också sätta dit en boggi och bättre matta...
Vad är det för mått på drivhjulen som sitter på en elan?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74