everest tillpiffning!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

everest tillpiffning!

Inlägg av sebbehallin » 24 dec 2010, 22:02

Tänkte fixa min everest lite, annan dyna och högre styre.
Laga huv med svart 0.6mm plåt med omslag runt om. Har även "grillgaller" jag ska popnita dit i luftintag.
Bilder slinker upp imorn!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 4 sebbehallin, redigerad totalt 24 gång.

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

everest tillpiffning!

Inlägg av sebbehallin » 25 dec 2010, 12:37

a
Senast redigerad av 1 sebbehallin, redigerad totalt 24 gånger.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 25 dec 2010, 13:15

Det blir nog biligare och bättre att köpa en färdig modernare skoter... som uppfyler dina önskemål.

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 25 dec 2010, 13:17

ja, de kanske är sant, men jag tänker inte göra de:)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 25 dec 2010, 13:35

Det som blir problem är drivaxeln tror jag!! för att passa in mot exempelvis en ZR boggi och matta är ju inte samma delning som orginal everest drivhjulen. sen utrymet melan drivhjulet och tunneln för att få in nå kammhöjd på mattan... sen är dom inte EXTREMT lätta dom vägger säkert mer än ett formula chasi exempelvis..

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av marino carlsson » 25 dec 2010, 14:44

Jag tror det är någon som vill få utlopp för sina kreativa sidor så vi behöver nog inte leta alla problem. Tittar man runt lite bland forumets alla projekt så tror jag faktiskt problem som drivhjul tillhör de mindre bekymren som lösts genom åren.

Ett tips till dig kan ju vara att spana runt bland projekten å titta på alla ombyggnationer/uppdateringar som redan gjorts så kanske du finner lite tips på vad som kommer fungera bra och mindre bra. Här huserar kanske inte allt för många HPD byggen men på typ snowmobiles forum finns det gott om liknande byggen där HPD är bara förnamnet ibland. Lycka till iaf och hoppas du får det som du vill i slutändan.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 25 dec 2010, 15:23

Evervärst 444 skrev:Det som blir problem är drivaxeln tror jag!! för att passa in mot exempelvis en ZR boggi och matta är ju inte samma delning som orginal everest drivhjulen. sen utrymet melan drivhjulet och tunneln för att få in nå kammhöjd på mattan... sen är dom inte EXTREMT lätta dom vägger säkert mer än ett formula chasi exempelvis..

Jo, dom är nästan extremt lätta, framvagnen lyfter jag ju med relativ lätthet med motor och allt, och formulan är MYCKET tyngre än everesten, inget snack om saken..:)

2takt
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2010, 23:02
Ort: Pajala

Re: everest/formula projekt

Inlägg av 2takt » 25 dec 2010, 19:15

Det är ju sådana här projekt som är roliga, bygga om och hänga i lite värre grejer.
Saken är det att jag har massa everest grejer, förr förra året byggde jag om min everest. Tog en lite nyare Polaris motor (jag tog den för att jag inte hade nån rotax på hyllan!!) en fläkt på 500cc, portade lite och hängde dit dubbla gasare, bytte och byggde och vinklade om pipan, sedan provkörde jag 4 varv på lägdan allt funkade fint, men då skrotade grannen en Yamaha och då fick jag 2 termosar från framvagnen, så det var bara hinka ur nmotorn å allt, kapade av buken (plåt om inte alla vet) förstärkte hela framdelen med profilrör och lite vinklar, hängde dit termosarna, och sedan fick jag knacka 1mm plåt över termosarna, som jag inte fått dit än men men. Sedan byggde jag nya styrstag som passade i längden. Fick även svetsa om skidorna så dom passade dämparna. Och satan va brutalt det vart, vart högre i framvagnen så passade på å gjorde drop fästen till boggien. Det var en riktigt fin skoter. Men det finns lite kvar att göra..


Tycker du ska hänga i en värre fläkt motor så är det inet så mycket arbete, blir mer än vad man tror när man ska börja dra slangar å så, är formulan fläkt?

jag skjälv tycker inte du ska byta boggie, jovisst det är jääätte låga kammar och ingen längd.
Men drar ganska rbra pga. chassiet LÅGA vikt. Om du gör det, det går min bror byggde om sin everest(den jag har) och hängde dit en lång boggi från en artic cat, han kapade av drivaxeln och svetsade ihop den. Givetvis kollade han så den var rak innan, kom inte ihåg om han svetsa i svarven eller något sådant :P

Så det går att få dit andra drivaxel/hjul men ta något vanligt som 2.52 då.

Användarvisningsbild
_SEEYA_
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 dec 2009, 01:59
Ort: TIERP

Re: everest/formula projekt

Inlägg av _SEEYA_ » 25 dec 2010, 20:10

det är helt klart att du ska slå igång ett bygge om du känner för det. håller själv på med ett, det är hur skoj som helst, om nu bara tiden kunde räcka till lite mer
______________________________________________________________________________
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!

Tillhör brödraskapet Laser 440+

Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 25 dec 2010, 20:34

Tänkte lägga in att det jag menar med vikten är att när man hängt på formula grejerna framvagn osv tror jag inte chassit blir lättare än en Formula :) självklart ska man bygga om man är sugen på det !!! kreativitet är bra .. bygger sj en EverVärst..

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 25 dec 2010, 20:38

desutom har jag Kylare och mycke mycke mycke mer tillsalu som är annpasat för everest chassit för att åka L/C.. orginal 444 kyllsystem.. behövs enbart 4 hål plus ett gäng med popnitar.. frigången melan tunnel och mattan blir dock väldigt begränsat ca 8 mm med orginal 15 mm???kammar.

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 25 dec 2010, 21:02

Okej tack för alla svar:)Min Formulas motor än en vätskekyld slidmatad 467 motor som som är trimmad och ligger på ca.85 hk, de var därför jag ville lyfta i den:) Någon som vet på ett ungefär hur mycket det är i vikt skillnad på den och everestens 440??:) Sen om någon vet någon boggie och matta som skulle passa så är jag tacksam:)


Har som sagt extremt många tankar kring detta bygge men som jag inte vill skriva än förrän jag fixat det jag skrivit just nu;)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Holländaren » 26 dec 2010, 11:06

Du får nog räkna med ca 20-25 kg extra (torrvikt så kylvätska/olja inte inräknat) när du byter från FC till LC motor, det är vad det skiljer mellan t.ex en Everest 444 LC och en Everest 440 FC.
Och inte för att göra dig besviken men en Everest LC väger alltså ungefär lika mycket som en Formula, dvs man hamnar nånstans mellan 200-225 kg beroende på vad du bygger på för årsmodell. Att Everesten upplevs som lättare beror nog dels på att dom kanske inte är lika framtunga som Formulan och så har du ju inte bytt motor än. Att kalla en Everest för en lätt skoter var väl kanske att ta i, men det beror då iofs på vad man jämför den med :)

Ett tips är iaf att försöka behålla Everest boggin om du vill ha så låg vikt som möjligt, för boggin är faktiskt lätt.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 26 dec 2010, 16:29

Det är en everest tnt 440 -74 och väger 210 kg enligt registret:)
Formula mx 467 -91 och väger 270kg!

Jag tycker då att everesten inte väger nånting nästan:)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 26 dec 2010, 17:23

min everest 444 L/C 1978 det är samma skoter som din 74 tnt förutom L/C väger 258 kg med vätskor i förvisso´dock ej fullt.. har vägt den på en grusvåg för skojs skull.. plusa på en formula framvagn på de och 467:an så har du nog liknande vikt.... slutsats lika tunga ´chassin ner strippade. och som Holländaren skriver det är en lätt boggie orginal på everesten/ tnt.. Men blir intressant att veta slutvikten när ditt bygge är klart så sätt igång :)

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 26 dec 2010, 17:25

jaa, men vad tror ni om för boggie då? köper ev. en flläkt 503 för att behålla lite vikt:)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 26 dec 2010, 17:34

Formula boggin hade nog vart en enkel instalation. då du kan andvända dej av orginal drivhjulen på tnt:n ??? TROR jag.. har sett någon åka med en mxz boggie med. såg iofs ut som en stukad EPA traktor då dom blir väldigt höga bak

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 26 dec 2010, 17:35

har själv en formula mx matta på den ena 444:an passar direkt mot everest boggin där av min tanke att boggien borde passa lätt

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 26 dec 2010, 17:40

http://www.youtube.com/watch?v=HmnRe8YR0MA" onclick="window.open(this.href);return false; Everest med 503 inspiration :) kan vara formula boggie ??????

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 26 dec 2010, 17:45

Tanken var ju att göra något sådant, byta motor och trycka dit finare boggie och matta:) kanske ev. bygga ny framvagn med rev plast vore något??:P

Skriv svar