everest tillpiffning!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 02 jan 2011, 21:10

jaa, den har ju orginal lågfartmunstycken, och huvudmunstycken(alldeles splitternya, vecka gamla!) fick ett tips om att de kunde vara packboxarna, kan de stämma?

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 långtidsprojekt

Inlägg av sebbehallin » 09 jan 2011, 15:50

jajja, nog om formula problemen då dom redan är lösta!

Har ev hitta köpare på formulan så tänkte försöka kolla runt efter nån ny motor,matta o boggie(förslag?) tänkte försöka hitta en 503 fläktis eller liknande, allt för att spara vikt! hur skulle den passa ner i chassiet? (tnt -74)

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest 440 långtidsprojekt

Inlägg av sebbehallin » 06 feb 2011, 21:35

uppar denna tråden igen då även far tyckte att de skulle va kul o bygga i sommar;)

Ska försöka bygga mej en LÄTT lek/hopp skoter
behåller 440:in som är i just nu nästa säsong.

Saker som skal göras är:
(Lätt) chassie:klart
Motor:klart
Ny boggie o matta: ej klart, vill ha förslag


Som ni ser så har jag bara chassie o motor klart!

Föslag på boggie ellr matta?
Senast redigerad av 1 sebbehallin, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Hotpistons » 11 feb 2011, 01:44

Evervärst 444 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=HmnRe8YR0MA Everest med 503 inspiration :) kan vara formula boggie ??????
Missat den här tråden helt... nej boggien har jag byggt aldelens själv. Ja förutom glidskenor så klart ;)

Lycka till med bygget :thumbright:
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av sebbehallin » 20 feb 2012, 21:05

UPP! kört fast lätt sex sju gånger nu på två dagar och är less! tänker göra den längre så den tar sig fram i snön! något förslag på boggie,drivaxel och matta vore jag tacksam för! behöver inte ha värsta dämpningen! finns det någon längre matta som passar direkt på med en förlägning bara??

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av Holländaren » 21 feb 2012, 01:50

En Alpine matta kan nog gå att få dit, dom är väl 345 långa tror jag. Inte för att du kommer köra fast nå mindre med en sån matta för man får inte några höga kammar. Ska du ha högre kammar så åker du nog på byta drivhjul och köra med 2,52 delning. En fördel med det är att det finns hur många mattor som helst att köpa då.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av Evervärst 444 » 21 feb 2012, 09:12

ett tips är att du söker rätt på en matta från en Lynx enduro 320 cm matta , dom finns säkert upp till 25-32mm kamhöjd, din matta som du kör med nu ska vara 315, lynx mattan passar direkt utan att du behöver förlänga så det räcker med lite störe vändhjul. sen måste du bygga om drivaxeln, upp i svarven :) Alternativ nummer två är att du söker rätt på en Matta från en Ski doo formula MX/LT den passar rakt av på längden och även drivhjulen som har 1,97 delning, men då får du nöja dej med 19 mm kamhöjd. dock finns dom i fullblocks utförande så det blir en rejäl skilland mot för orginal mattan ändå :)

Higgen
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 feb 2010, 08:15
Ort: Färila

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av Higgen » 21 feb 2012, 13:18

Jag hjälpte en kompis med hans everest 500,vi klämde dit en 307 matta på den.
När vi bytte drivhjul så var dom mindre i diameter så då behövde vi inte korta boggien något.
Det var nått hjul som man fick flytta lite i sidled.Gick bra att få dit en men 32mm kamhöjd.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av Evervärst 444 » 21 feb 2012, 15:17

Higgen skrev:Jag hjälpte en kompis med hans everest 500,vi klämde dit en 307 matta på den.
När vi bytte drivhjul så var dom mindre i diameter så då behövde vi inte korta boggien något.
Det var nått hjul som man fick flytta lite i sidled.Gick bra att få dit en men 32mm kamhöjd.

Äldre everest har små vändhjul, så man måste korta boggiskenorna för 307 matta

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av sebbehallin » 21 feb 2012, 19:44

jag satsar gärna på ny boggie i samma veva som jag köper matta, men isåfall från formula om man vill slippa byta drivhjul?
man kan ju köpa från en formula mxlt isåfall? dom är ju lång med?:) Tack på förhand, har idag bytt till en everest tnt huv som passade med litelite modifikation:)

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av sebbehallin » 21 feb 2012, 20:25

kom o tänka på en sak, om man skulle ha en formula matta, men en annan boggie? som är 307 eller längre? passar det?

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av Evervärst 444 » 21 feb 2012, 20:34

Jo nog passar säket det , men du kommer få modda för att passa in boggin till ditt chassi. sen räcker det inte med att bara bytta drivhjulen, du måste bytta hela drivaxeln, du har en rund axel orginal med bultade drivhjul som är 1,97 i delning, det finns inte mej veterligen andra drivhjul för att passa modernare standard 307 mattor till dom axlarna. vilken drivaxel du ska sattsa på vet jag tyvärr inte? det måste ju vara samma splince och diameter för att passa mot lagren.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av Evervärst 444 » 21 feb 2012, 20:37

kanske ska tilläga att vanlig formulan och formula mxlt har helt olika mattor både på längden och delningen för drivhjulen.. men som sagt enklaste du kan göra för att få den hyffsad i snö är att hitta en matta från just en formula mxlt

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av sebbehallin » 21 feb 2012, 20:38

är det från mxlt eller korta formulan som den passar direkt? vart förvirrad nu!

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av Evervärst 444 » 21 feb 2012, 20:41

mxlt passar rakt av :)

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest tillpiffning!

Inlägg av sebbehallin » 21 feb 2012, 20:45

Låter inte alls dumt! ska se om de finns något till salu för en rimlig summa!

Skriv svar