everest tillpiffning!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
2takt
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2010, 23:02
Ort: Pajala

Re: everest/formula projekt

Inlägg av 2takt » 28 dec 2010, 21:35

Evervärst 444 skrev:
2takt skrev:
Evervärst 444 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=HmnRe8YR0MA Everest med 503 inspiration :) kan vara formula boggie ??????
fan vi körde 503 i everestarna, funka skitbra med drevning å variatorer osv. Man blir less på brytarn ;)
på dom lite nyare 503 sitter det cdi box så borde gå att bygga om ganska lätt!!
Hur menar du bygga om, trimma motorn eller hänga i motorn i chassiet? för det är ju inget svårare att sätta dit en brytar motor såsom en cdi motor.

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 29 dec 2010, 22:21

]

variatorer osv. Manpå dom lite nyare 503 sitter det cdi box så borde gå att bygga om ganska lätt!![/quote]
Hur menar du bygga om, trimma motorn eller hänga i motorn i chassiet? för det är ju inget svårare att sätta dit en brytar motor såsom en cdi motor.[/quote]


menade att du kan ju stoppa in en cdi tändning i en gammal 503 med brytar tändning orginal, så slipper man bryttar eländet.. du skrev att man blir less bryttarn

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Gunnar » 29 dec 2010, 22:23

mycke jobb att bygga om, får byta vevaxel

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 29 dec 2010, 23:02

Gunnar skrev:mycke jobb att bygga om, får byta vevaxel
är det så pass stor skillnad mellan 503 orna?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Holländaren » 29 dec 2010, 23:05

Om det är som på 277 vilket kanske inte är helt otänkbar så är det olika konor till svänghjulet så CDI svänghjulet passar inte på en brytar vev.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 29 dec 2010, 23:26

Intressant :) undrar just varför Rotax ändrade så mycket ? är dom nyare cdi 503 vevarna stadigare? fundera just vad för kona det sitter på cdi veven någon som vet ? funderar nämligen på att bygga om 444,an vet iafa att det är samma diameter på vevaxeln som 467:an då jag fick fel packbox sats och inerdiametern stämde. men ej yter diametern på magnetsidan. någon som kanske vet om det går att montera cdi från 467an?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Holländaren » 29 dec 2010, 23:39

Nu pratar vi 277 igen men på den sitter en grövre tapp på tändningssidan, resten är likadan. Lär nog vara samma på 503:an för jag vet att CDI 503 har samma svänghjul som CDI 277. Om jag inte minns helt fel så är det 30 mm tapp på CDI veven och 25 på brytar veven.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Re: everest/formula projekt

Inlägg av skoterräven » 30 dec 2010, 00:07

vadå byta vevaxel?
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

Skrotaxkungen
Inlägg: 172
Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
Ort: Sundsvall/örebro
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Skrotaxkungen » 30 dec 2010, 10:28

everäst 444

jag har 444 åxå... haft brytare krångel så tog jag 467 cdi tändning tändplattan och svänhjulet passar rak av! nu vet du :thumbright:

Skrotaxkungen
Inlägg: 172
Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
Ort: Sundsvall/örebro
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Skrotaxkungen » 30 dec 2010, 10:30

glömde säga att packbox 444 motor mag och variator sidan är samma diameter på dom... :)

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Evervärst 444 » 30 dec 2010, 10:58

Låter bra det då ska jag ringa skoterdemonteringen och be dom söka fram grejer så slipper man bryttar eleändet :thumbright: jo jag vet att det är samma pboxar på båda sidor:) jag hade rätt pboxar hemma var bara motorslipen som råkade beställa lite fel.

Skrotaxkungen
Inlägg: 172
Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
Ort: Sundsvall/örebro
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Skrotaxkungen » 30 dec 2010, 15:54

okej :) lycka till :thumbright:

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 01 jan 2011, 20:48

jo, nu är de så att jag fått ett problem med formulan... Han går hur fint som helst i ca 200 meter o sen bara dör den,så testar man dra igång den men helt dött, det har hänt tre gånger nu, idag hände det igen(tredje gången) så lät den stå nån timme tills den var kall igen och testade dra o då gick den igång och efter 1-2 min så tyckte jag tomgången ökade lite och sänktes direkt efter det och sen var den öd IGEN!
Är det någon här som har något förslag på vad det kan vara??

2takt
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2010, 23:02
Ort: Pajala

Re: everest/formula projekt

Inlägg av 2takt » 01 jan 2011, 23:49

sebbehallin skrev:jo, nu är de så att jag fått ett problem med formulan... Han går hur fint som helst i ca 200 meter o sen bara dör den,så testar man dra igång den men helt dött, det har hänt tre gånger nu, idag hände det igen(tredje gången) så lät den stå nån timme tills den var kall igen och testade dra o då gick den igång och efter 1-2 min så tyckte jag tomgången ökade lite och sänktes direkt efter det och sen var den öd IGEN!
Är det någon här som har något förslag på vad det kan vara??
pumpar den soppa? drar den tjuvluft? kan vara skit i någon förgasare, kan ju vara en frysen eller fastnad nålventil så du inte för något flöde, då brukar dom starta å gå någon sikund när det hinner rinne efter.

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 02 jan 2011, 00:01

vad menar du med nån sekund? hur länge är det enligt dej ungefär???:)

Skrotaxkungen
Inlägg: 172
Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
Ort: Sundsvall/örebro
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Skrotaxkungen » 02 jan 2011, 04:03

sebbehallin


allt din beskrivade om formula. tror jag nåt med tjuvluft,något med bränslestystem. de vad jag känner på mig.. hoppas du får till det. :thumbright:

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 02 jan 2011, 16:01

jaa, de kanske kan vara luft skruvarna(namn?) som kanske är felskruvade? dom ska ju vara helt inskruvad sen ska man skruva ut 1.5 varv har jag hört??:)

2takt
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2010, 23:02
Ort: Pajala

Re: everest/formula projekt

Inlägg av 2takt » 02 jan 2011, 16:22

sebbehallin skrev:jaa, de kanske kan vara luft skruvarna(namn?) som kanske är felskruvade? dom ska ju vara helt inskruvad sen ska man skruva ut 1.5 varv har jag hört??:)
jo precis ungefär 1.5 varv, ställ dom lika! men den gick ett tag? det ska inte ha något med luftskruven som är en fininställning på lägre varv.

sebbehallin
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 nov 2010, 13:28
Ort: Härnösand!

Re: everest/formula projekt

Inlägg av sebbehallin » 02 jan 2011, 16:42

okej, kan ju säga att den är trimmad , planad topp,portade cylindrar,polerade vevhus,nya kolvringar
både primär och sekundär variatorerna lite trixade

citerat från tidigare ägare

Det kan inte ha nåt med att göra om man behöver större munstycken eller något sådant?

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: everest/formula projekt

Inlägg av Haggla » 02 jan 2011, 18:15

Börja med att plocka isär förgasarna och rengör allt (för att eliminera ev problem där),. titta sedan så du inte har problem med pumpen, för att testa lite snabbt när den stannar nästa gång slå i lite i varje cylle och tänder den då så har du ev soppa problem.
känns du har bränsle problem i vilket fall ev kanske aningen för små lågfart i kombination med annat då den går ojämt och ökar varvet på tomgång.

I vilket fall ta bit för bit för att eliminera problem ta inte i flera saker samtidigt för då vet du ju i slutändan inte ändå vad felet var om det skulle ske igen (bara ett tips)

/stefan

Skriv svar