Projekt Blizzard Elan 776
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Hur går det Nico? Jag vill höra 775 vrål på ededraget
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Det går jävligt sakta, tror inte jag hinner göra så mycket på den i vinter tyvärr. Jag drog ju igång 494 projektet i höstas så jag hade tänkt köra den istället, det är inte lika mycket jobb med den.
Jag är alldeles för orolig för motorn så jag vill inte stressa, och stressigt blir det om jag skulle försöka få ihop den i vinter. Glömmer jag nåt eller gör nåt fel så är det ju inte så lätt att hitta reservdelar, och dessutom svindyr när man väl lyckas hitta nåt. Både veven och kolvarna kan ställa till det.. Veven har fått grövre stakar än original så vevhuset måste grävas ur lite för att dom ska få plats. Rätt viktigt att se till så det finns nog med plats för dom för man blir ju inte glad om stakarna börjar slå i nåt när man varvar som bäst. Och så var det det där med styrpinnarna till ringarna då. Lösningen till det har jag funderat ut och jag ska försöka göra det med dom maskiner man har hemma (finns både svarv och fräs numera så det ska väl gå tycker man) men behöver bygga lite hållare o sånt. Problemet är mest att få bort dom gamla pinnarna men jag ska helt enkelt försöka fräsa ner dom.
Slänger upp några bilder på 494an i brist på annat, för dom som inte läser tidningen Snöskoter
Tänk att det här var det allra värsta som fanns 66-67... Ca 35 hk Letar f.ö efter en annan variator till den om nån har en till övers, gärna nån originalvariator från den tiden det begav sig. Den här har egentligen för liten diameter. Kona+gänga på axeln, samma som på vissa Sachs.
Jag är alldeles för orolig för motorn så jag vill inte stressa, och stressigt blir det om jag skulle försöka få ihop den i vinter. Glömmer jag nåt eller gör nåt fel så är det ju inte så lätt att hitta reservdelar, och dessutom svindyr när man väl lyckas hitta nåt. Både veven och kolvarna kan ställa till det.. Veven har fått grövre stakar än original så vevhuset måste grävas ur lite för att dom ska få plats. Rätt viktigt att se till så det finns nog med plats för dom för man blir ju inte glad om stakarna börjar slå i nåt när man varvar som bäst. Och så var det det där med styrpinnarna till ringarna då. Lösningen till det har jag funderat ut och jag ska försöka göra det med dom maskiner man har hemma (finns både svarv och fräs numera så det ska väl gå tycker man) men behöver bygga lite hållare o sånt. Problemet är mest att få bort dom gamla pinnarna men jag ska helt enkelt försöka fräsa ner dom.
Slänger upp några bilder på 494an i brist på annat, för dom som inte läser tidningen Snöskoter
Tänk att det här var det allra värsta som fanns 66-67... Ca 35 hk Letar f.ö efter en annan variator till den om nån har en till övers, gärna nån originalvariator från den tiden det begav sig. Den här har egentligen för liten diameter. Kona+gänga på axeln, samma som på vissa Sachs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Nu är jag igång med den här igen.. Har börjat experimentera med att stifta om kolvarna. Att få bort dom gamla stiften var inga större problem, slipar helt enkelt ner dom.
Men att få dit ett nytt stift var ingen lek.. Det ska ju helst sitta kvar också. Har fått lite bra tips under sommaren och nu håller jag på testa på skrotkolvar.
Borrar ett 1,8 mm hål och kapar av en 1,9 mm borr som blir den nya pinnen. Sen är det då att försöka få ner den. Har testat med hammare och dorn och det funkar så länge inte dornet glider av för då är kolven förstörd Så det är inget jag vill göra på mina fina nya kolvar. Jag ska tillverka nån slags kolvhållare så jag kan spänna fast kolven i antingen skruvstycket eller pressen, så att det är lite mer kontrollerat.
Från vänster till höger..
1) Original pinne
2) senaste försöket som blev bäst men hade behövt gå in nån tiondel till. Tror jag måste göra pinnarna lite kortare än vad hålet är djup för dom behöver nog inte bottna.. Men det blev inga som helst skador på pinnen eller kolven där vilket var bra
3) Första försöket med 1,8 hål och 2,0 pinne, gick inte ner
4) Andra försöket, gick inte ner nog lätt heller och då gled dornet av..
Men att få dit ett nytt stift var ingen lek.. Det ska ju helst sitta kvar också. Har fått lite bra tips under sommaren och nu håller jag på testa på skrotkolvar.
Borrar ett 1,8 mm hål och kapar av en 1,9 mm borr som blir den nya pinnen. Sen är det då att försöka få ner den. Har testat med hammare och dorn och det funkar så länge inte dornet glider av för då är kolven förstörd Så det är inget jag vill göra på mina fina nya kolvar. Jag ska tillverka nån slags kolvhållare så jag kan spänna fast kolven i antingen skruvstycket eller pressen, så att det är lite mer kontrollerat.
Från vänster till höger..
1) Original pinne
2) senaste försöket som blev bäst men hade behövt gå in nån tiondel till. Tror jag måste göra pinnarna lite kortare än vad hålet är djup för dom behöver nog inte bottna.. Men det blev inga som helst skador på pinnen eller kolven där vilket var bra
3) Första försöket med 1,8 hål och 2,0 pinne, gick inte ner
4) Andra försöket, gick inte ner nog lätt heller och då gled dornet av..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Men så otroligt roligt att du nu äntligen tagit tag i en storkubikare. Jag tror att en styrning skulle hjälpa till för att slippa fundera över om sen går rakt ner i hålet eller inte. Jag skulle nog svarvat en L profil med diametern på kolvringsdjupet och kolven diameter. Efter det borra hålet på rätt ställe med en 1,8. I och med att man har en ring efter svarvning och enbart behöver en lite bit av ringen har man ju många försök på sig att hitta rätt "läge" för var hålet skall vara placerat eller tänker jag fel här? Det fina är ochså att man har både en "borrning styrning & styrning för att pressa stiftet, efter man borrat hålet tar man upp jiggens hål till tex 1.85 efter borrningen är gjord.
Tomas
Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Jo det kanske hade funkat bra, men det har inte varit några problem att få ner pinnen i hålet första biten, det besvärligare kommer sen när den är djupare ner och antagligen redan rak.
Spåret är lite smalare än vad pinnen är tjock så jag fräsar först med 2 mm fräs, sen borrar jag utan att flytta på kolven så hålet hamnar mitt i den frästa ytan. Tror att så små borrar kan gå av om man inte fräser först, och då blir det problem om man ska ha styrning på för då ser man inte om man har tagit nog mycket.
Men men, det löser sig säkert
Spåret är lite smalare än vad pinnen är tjock så jag fräsar först med 2 mm fräs, sen borrar jag utan att flytta på kolven så hålet hamnar mitt i den frästa ytan. Tror att så små borrar kan gå av om man inte fräser först, och då blir det problem om man ska ha styrning på för då ser man inte om man har tagit nog mycket.
Men men, det löser sig säkert
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
det där var en riktigt brutal elan!!! fränt projekt!!
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Det går inte så fort här.. Tyckte mig ha hittat ett bra sätt att spänna fast kolven men tydligen inte nog bra
Nåja tog lite bilder på hur jag gör för att få in den nya pinnen iaf...
Pinnarna ska vara 1,9 mm. Hittade ingen 1,9 mm fräs så det blev en 2,0 för att få en plan yta i spåret för att borra i.
Borrning på g, hålet blir 1,8 mm. Här ser ni min proffsiga kolvhållare
När hålet är borrat så mäter jag djupet med en mindre borr
Kapar av en 1,9 mm borr som blir pinnen, och gör den spetsig så att den ska kunna glida ner utan att skrapa av kanterna på hålet.
Pressverktyget, en liten stångbit med en till kapat borr i. Pressverktyget får inte vara grövre än pinnen och vanlig stål ger sig nästan direkt när man börjar pressa.
Börjar pressa med en lite större pinne tills jag fått ner den en bit
Sen när jag fortsatte med den lilla presspinnen så hamnade kolven snett likförbannad, presspinnen gick av och då var både kolven och pressverktyget ur funktion...
Nu var det här bara en skrotkolv som tur var..
Problemet är att det finns inget stöd under kolven i den höjden där jag pressar, så kolven hamnar snett när man behöver pressa hård på slutet och då går allt åt h-vete... Det ser inte ut att vara trät som ger sig utan det verkar bara som att jag inte kan spänna ner kolven nog hård på det här viset. Träbiten är f.ö planfräst på undersidan så hållaren ligger plan iaf.
Tips? Kan inte bygga in kolven helt för jag måste kunna se vad jag håller på med, samt kunna komma åt med nån form av pressverktyg, som helst ska vara så kort som möjligt. Tror jag ska testa göra en liten vinkel på hållaren så att det finns stöd under kolven.
Nåja tog lite bilder på hur jag gör för att få in den nya pinnen iaf...
Pinnarna ska vara 1,9 mm. Hittade ingen 1,9 mm fräs så det blev en 2,0 för att få en plan yta i spåret för att borra i.
Borrning på g, hålet blir 1,8 mm. Här ser ni min proffsiga kolvhållare
När hålet är borrat så mäter jag djupet med en mindre borr
Kapar av en 1,9 mm borr som blir pinnen, och gör den spetsig så att den ska kunna glida ner utan att skrapa av kanterna på hålet.
Pressverktyget, en liten stångbit med en till kapat borr i. Pressverktyget får inte vara grövre än pinnen och vanlig stål ger sig nästan direkt när man börjar pressa.
Börjar pressa med en lite större pinne tills jag fått ner den en bit
Sen när jag fortsatte med den lilla presspinnen så hamnade kolven snett likförbannad, presspinnen gick av och då var både kolven och pressverktyget ur funktion...
Nu var det här bara en skrotkolv som tur var..
Problemet är att det finns inget stöd under kolven i den höjden där jag pressar, så kolven hamnar snett när man behöver pressa hård på slutet och då går allt åt h-vete... Det ser inte ut att vara trät som ger sig utan det verkar bara som att jag inte kan spänna ner kolven nog hård på det här viset. Träbiten är f.ö planfräst på undersidan så hållaren ligger plan iaf.
Tips? Kan inte bygga in kolven helt för jag måste kunna se vad jag håller på med, samt kunna komma åt med nån form av pressverktyg, som helst ska vara så kort som möjligt. Tror jag ska testa göra en liten vinkel på hållaren så att det finns stöd under kolven.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Testa värma kolven och kyl pinnen i nitrogen eller kolsyresnö och t-röd.Men du får nog va snabb och spika in den
Men frågan är ju om värme och kylan påverkar nog mycket när det är så litet hål
Men frågan är ju om värme och kylan påverkar nog mycket när det är så litet hål
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Tråkigt att det ska strula för dig.
Jag vet en gubbe här i Holmsund som sagt att han brukade experimentera och byta ut stiften på sina gamla rotax kolvar för länge sedan. Han hade problem med att dom vandrade ut. Jag vill minnas att han sa att han gängade hålet och drog dit en cykel eker som han sen kapade och slipade ner till rätt utstick. Jag kan höra efter igen ifall det är intressant?
/Pär
Jag vet en gubbe här i Holmsund som sagt att han brukade experimentera och byta ut stiften på sina gamla rotax kolvar för länge sedan. Han hade problem med att dom vandrade ut. Jag vill minnas att han sa att han gängade hålet och drog dit en cykel eker som han sen kapade och slipade ner till rätt utstick. Jag kan höra efter igen ifall det är intressant?
/Pär
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Värme har jag funderat på men tror inte det gör nån större skillnad egentligen. Innan man har fått ner pinnen har den ju samma temperatur som kolven. Tror inte det går lättare att få in den men det lär inte skada iaf!
Största problemet är nog att när kolven hamnar snett så försöker jag pressa in pinnen under fel vinkel så pinnen kanske böjer sig lite innan den är nere. Det har gått bra med hammare och dorn så det behövs inte överdrivet mycket våld, men risken för skador på kolven var för stor med den metoden.
Största problemet är nog att när kolven hamnar snett så försöker jag pressa in pinnen under fel vinkel så pinnen kanske böjer sig lite innan den är nere. Det har gått bra med hammare och dorn så det behövs inte överdrivet mycket våld, men risken för skador på kolven var för stor med den metoden.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Jag gjorde ett liknade jobb med min gamla skeeter. Orginal har den inga alls. Ringarna kan alltså rotera. Jag tog pinnar från popnitar. Satte dom i borrmaskin o "svarvade" av dom så man får in dom en bit innan det går tungt. Den har gått typ 7 säsonger sen dess. Kört mkt. Vet att dom är mjuk men... Som sagt. Kört mkt
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Svarv tipset var bra gjorde det lite lättare att få en fin spets.
Nu har jag gjort en vinklad kolvhållare och lyckats få dit en pinne precis där jag ville
Nya hållaren.. Resultatet är pinnen i mitten den lilla skadan på kolvtoppen fanns redan sen tidigare.
Nu har jag gjort en vinklad kolvhållare och lyckats få dit en pinne precis där jag ville
Nya hållaren.. Resultatet är pinnen i mitten den lilla skadan på kolvtoppen fanns redan sen tidigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Går det inte med spännstift?
Fjädrar när man pressar i dom och fjädrar ut på plats..
Fjädrar när man pressar i dom och fjädrar ut på plats..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Jag har funderat på det men vet inte om dom går att lita på just där motorn är som varmast. Man vet ju vad som händer med fjädrar när man värmer dom nog myckettapio skrev:Går det inte med spännstift?
Fjädrar när man pressar i dom och fjädrar ut på plats..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½