Yamaha EX500

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 15 mar 2011, 20:55

Tändfelet var kabelbrott... :oops:
Jag har testkört lite idag och jag tycker den går bättre än en vanlig ex. Jag har inte bytt ut bestyckning i gasarna så det är samma som en Edge500, den går helt okej me dom munstyckena (400) i allefall minus 8-10minus. växlar den på 8200, kanske lite lågt men motorn går på "inkörningsprogramet" just nu.
ska bara tvätta skotern i morron och köra en lite sväng på isen så att motorn blir lite mer inkörd. sen är den klar för race 8)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av FunnyCar » 15 mar 2011, 21:03

Bra jobbat :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 16 mar 2011, 18:00

ja kanske turen har vänt nu, vi får se om den startar på lördag men de ska väll vara såhär på folkracenivå... :)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Phazer-85 » 16 mar 2011, 18:37

Hej där!!

Vad har du för storlek på gasarna??
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Phazer-85 » 16 mar 2011, 18:56

Hej igen!!

Såg att du hade dubbla tm38er, jag tänkte åxo skaffa dubbla 38 (vanliga runda) och bestycka liknande som en indy 500, de borde väll inte bli så fel....elleeeeer!!!??? :D
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 16 mar 2011, 18:56

Tjenare! jag kör med 38mm. Köpte en brygga, de är skönt att alltid har synkade förgasare. jag fick förmig att det var rätt CCmåttt men jag hadde 13mm fel. haha..
38mm är ett bra steg för dig, dock tror jag att det blir trångt med fläktkåpa och en sån här brygga.
Du måste hitta nån annan modell på förgasarna.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 16 mar 2011, 19:03

ja VM funkar, kanske me UFO brickor så är du inte så långt efter i gassvar vad en flatslide ger.
De där med bestyckning från en INDY500 tror jag inte funkar... Om jag inte mins fel så har väll indy500 runt 280 och är vattenkyld.
Tror nästan att du måste upp runt 330 med trimpipa och portning och du har ju en fläktkyld motor så lite xtra soppa för att kyla behöver den också..
jag kör med 400

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Phazer-85 » 16 mar 2011, 19:27

Gunnar skrev:ja VM funkar, kanske me UFO brickor så är du inte så långt efter i gassvar vad en flatslide ger.
De där med bestyckning från en INDY500 tror jag inte funkar... Om jag inte mins fel så har väll indy500 runt 280 och är vattenkyld.
Tror nästan att du måste upp runt 330 med trimpipa och portning och du har ju en fläktkyld motor så lite xtra soppa för att kyla behöver den också..
jag kör med 400
Såg att en...hm va de en 97a eller 99a indy 500...åja den har iaf 350 main, 40 alt 45 pilot och 2,5 trottel
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 16 mar 2011, 19:46

oj nu är jag osäker men är det inte så att en 99ans indy 500 har liberty motorn och dom har flatslide men du skriver att den har 2.5 trottel så de är väll VM gasare då...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Phazer-85 » 16 mar 2011, 22:12

Gunnar skrev:oj nu är jag osäker men är det inte så att en 99ans indy 500 har liberty motorn och dom har flatslide men du skriver att den har 2.5 trottel så de är väll VM gasare då...
Jo så här är de tydligen, en indy 500 99a har vm och en 500 xc 99a har flatslide, antagligen så började dom använda tmare då, iaf på en 500 om man ska tro spräng skisserna.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Cerez
Inlägg: 116
Blev medlem: 09 feb 2010, 17:43
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Cerez » 16 mar 2011, 22:57

min liberty har då keihenin eller hur det stavas gasare.. är lite olika just där.. är en 99 dock en 600a..
"Hellre pipa och portat i skogen..
Än pippad och portad på krogen."

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Noe » 16 mar 2011, 23:10

Cerez skrev:min liberty har då keihenin eller hur det stavas gasare.. är lite olika just där.. är en 99 dock en 600a..
Polaris 600 fick tmgasare -00 98 och 99 hade kehin.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Cerez
Inlägg: 116
Blev medlem: 09 feb 2010, 17:43
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Cerez » 16 mar 2011, 23:21

ja okej :D.. sånt jag måste leta då :D.. kehin är bara skit
"Hellre pipa och portat i skogen..
Än pippad och portad på krogen."

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 20 mar 2011, 07:48

jaha, vad ska man säga...?? gick ju bättre än vad jag kunde drömma om. Körde första repan 8.13 rakt av från släpet och blev kval trea. Jag kan tillägga att det var första fullgasrepan, har ju som vanligt bara sladdat runt på jobbet. Kollade stiften efter första repan, såg helt okej ut kanske lite fett sa Brännan. Försökte komma ihåg att kolla på varvräknaren och se vad den varvade vid mål. 7800-8000 såg det ut som. Lite synd att GPSen inte ville vara me, hadde varit intressant att se topspeeden.
Nu blir det att bestycka ner ett eller två steg(körde med 390 nu och plus grader) och plana topparna. har klämspalt på 2.0 nu
Sen så siktar jag på personbästa till helgen

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 21 mar 2011, 16:47

Nu är topparna på planing, hoppas att dom blir klar innan Fredag. Jag har även varit och köpt plastbelag som jag ska montera. de skadar ju inte me lite bättre glid.. :thumbright:
ska även köra på lite bättre soppa till helgen och inte 95okt som jag körde på i Ljusvattnet. :oops:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av spider66 » 21 mar 2011, 16:58

Gunnar skrev:Nu är topparna på planing, hoppas att dom blir klar innan Fredag. Jag har även varit och köpt plastbelag som jag ska montera. de skadar ju inte me lite bättre glid.. :thumbright:
ska även köra på lite bättre soppa till helgen och inte 95okt som jag körde på i Ljusvattnet. :oops:
Skidorna ska ju vara i luften fram till målgång.Trimma mer ;)
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 21 mar 2011, 17:11

Haha... helt rätt,är det bara fäste så ska det inte vara nått problem men me min slicksmatta så spinner det 150m :)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

stefan1961
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2011, 20:07
Ort: Lingbo (hälsingland)

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485

Inlägg av stefan1961 » 21 mar 2011, 19:40

Gunnar skrev:lite bilder från idag då "folkrace motorn" börjar ta form... :thumbright:

Bild

Har ingen sån där man skruvar i tändstifthålet så det fick bli en "raggarlösning" gick rätt bra att ställa tändningen på 1.7

Bild


Knarksprutan åkte fram också...Hej,ursäkta en rookie,men vad gör du på bilden med sprutan och cdfodralet?

Bild

EX440 / SS440

Bild


nya tag i morron då.... :thumbright:

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485

Inlägg av Arctic5000 » 21 mar 2011, 21:54

stefan1961 skrev:Hej,ursäkta en rookie,men vad gör du på bilden med sprutan och cdfodralet?
Antar att han mäter cc i toppen. enklast är att fylla dem med vatten och sedan ser man hur stort förbränningsrum man har.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485

Inlägg av Gunnar » 22 mar 2011, 06:53

Arctic5000 skrev:
stefan1961 skrev:Hej,ursäkta en rookie,men vad gör du på bilden med sprutan och cdfodralet?
Antar att han mäter cc i toppen. enklast är att fylla dem med vatten och sedan ser man hur stort förbränningsrum man har.

såg inte att du hadde skrivit nått.. sorry, helt rätt jag mäter volymen på förbrän.rum.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Skriv svar