John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Bilder och information om ditt skoterprojekt
antonol
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 nov 2009, 17:48
Ort: Strömsund, Flata, Jämtland

John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av antonol » 08 sep 2010, 18:58

Tänkte projektet hörde hemma här också! :D Kan se lite knepigt ut då det är direktkopierat från Snowmobile!

Bild



Anton Olofsson och Petter Blom. Sedan sandlådedagarna kända för otroliga fantasiskapelser och diverse upptåg. Nu gäller det projektarbete under tredje året teknisk inriktning på teknikcollege i Strömsund.

Planerna smiddes långt i förväg. Det skulle vara gammalt och det skulle innehålla alldeles för hög effekt. Det viktigaste av allt; Det skulle vara unikt!

Petters gamla trogna SW440 från 1976 bidrog såklart till en hel del smidande av planer. Tyvärr har dessa riktigt gamla skapelser lite opraktisk utformning under huven och vi vill trots allt hinna skapa något vettigt under projektets gång. Efter två års småplanering vid fikabordet och diverse andra lite luddigare tillstånd hamnade ett vrak på Blocket några mil sydväst om Sundsvall. Vi visade intresse, men det rann ut i sanden.

Annonsen försvann och det var inte förrän i mitten av Juli vi började vakna till liv igen. Snart kommer ju ändå hösten, tänkte vi. Säljaren till vraket kontaktades och vi gav ett bud. Visst, budet godtogs, vraket betalades i förväg och en väl vald dag på plugget spenderades istället under en 57 mil lång bilresa på bland annat E4 med stadsjeep och släpvagn i rusningstrafik.

27 mil tog sex timmar. Det var trots allt inte så lätt att hitta... Vid vägkanten fann de två vid det här laget trötta pojkarna ett bortglömt vidunder, täckt av mossa och med ett träd invuxet under det lilla som fanns kvar av den illa misshandlade huven. Vårt projekt. En gammal John Deere Liquifire, eller det har åtminstone varit en sådan.. iallafall när den rullade ut från fabriken 1980.

Någon har våldtagit motorutrymmet och satt in en 440-rova från någon tidig 90-tals Arctic Cat. Bakre fjädring består nu av en boggie från en gammal Polaris och det är här det hela tar vid. Projektplanen och ekonomin är som följer.

Ja, det är ingen vacker syn.

Bild

Grönt är ...skönt?

Bild

Akta lacken, bara.

Bild





Sponsorer kommer att krävas. Flertalet företagare kommer att kontaktas så fort vi kommit igång riktigt och är förmögna att presentera en projektplan.

Mål: En gammal skoter med alldeles för många hästkrafter och fungerande överladdning av tvåtaktsmotor!


Har ni delar till övers, är sugna på att hjälpa till eller helt enkelt bara nyfikna, kontakta oss.



[Rött - Planerat] [Orange - Inköpt/Påbörjat] [Grönt - Så gott som färdigt]
  • Gammalt vrak
  • Motor med minst 100 hk ( Rotax 643 )
  • Förlänga eller byta boggie till 136" eller 144"
  • Oljepump till turbo
  • Matta med 44mm kammar
  • Turboaggregat
  • Plenum
  • Motorfästen
  • Kompressionssänkning
  • Tunnelförstärkning
  • Tunnelförlängning
  • Lagning/återuppbyggnad av dyna
  • Hel huv
  • Lackeringsarbete
  • Blästring av chassie
  • 7-kuggars drivhjul
  • Digital instrumentering
  • Komplett uppsättning originaldekaler
Mer kommer..




Projektlogg 29 augusti

Under fredagskvällen intogs plural i pilsner och huvuden kliades i försök att strippa skotern på allt utom framvagn och motor. Trots skiftande bultstorlek, fastrostade diton och bonn-lösningar från tidigare ägare står den nu i sin ställning och väntar på bättre tider. Bilder följer.

Inga ledsna miner!

Bild

Kvällens arbete slutfört.

Bild

Ja, visst är den söt?

Bild

Boggien, som var finare än väntat skall antingen säljas eller förlängas. Det visar sig.

Bild



Under söndagskvällen inköptes en Rotax 643!


Projektlogg 6 september

Totalt: 31 arbetstimmar.

Chassit är helstrippat och står och skäms på sin ställning. Den dåliga svetslagningen av förra ägaren har kapats bort och plåten håller på att riktas. Motorn beräknas anlända under onsdagen och blästring av chassie kommer att ske under nästa vecka.

Dagens stora händelse kom i form av mycket hjälpsam sponsring utav NLB i Strömsund, vilka kommer att bidra med blästring och lackering. Tack och bock!
Bild

Det gäller att hålla koll på vad man gör...

Bild

Sedan riktas det med "proffsverktyg"

Bild

Innan det kapas lite extra...

Bild

Och sen kan man drömma sig bort litegrann!

Bild

Stay tuned!


Projektlogg 7 september

Totalt: 33,5 arbetstimmar.

Idag fick vi som sagt hem motorn. Ivrigt har vi böjt, vänt, vridit och kliat oss i huvudena i försök att lista ut hur den skall sitta. Vad vi kom fram till är att det krävs en kraftig framåtvänd tilt för att kunna rymma allt under huven. Tyvärr är pipan i det närmsta enorm, så den kan kräva viss kapning. I övrigt är målet ett CC-mått mellan variatorerna 25,9cm för att kunna matcha remmar av standardtyp. Lagomt trevligt startade motorn dessutom.

Här syns i stora drag hur kraftig tilt på motorn som krävs och hur bland annat grenröret måste svetsas om.

Bild

Pipan är av modell alldeles för stor

Bild

Överblicksbild för att främja lite fantasi

Bild

Ja, det är inte så lätt att behålla vettet...

Bild


Hur det går till i tankesmedjan, plus lite härliga ljud för vår del.


http://www.youtube.com/watch?v=fsCRlMrZY2o

Stay tuned!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av marino carlsson » 09 sep 2010, 16:10

Detta ser jag fram emot att läsa mycket mer av.. mycket trevligt initiativ..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av jag 3000 » 09 sep 2010, 17:07

Coolt projekt :D det ska bli intresant att följa det :thumbright:
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Pärson
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 feb 2010, 19:29
Ort: Umeås utmarker.

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av Pärson » 09 sep 2010, 19:17

-Snyggt Berit !!

Jobba på så går jag och poppar popcorn.
Det här vill jag se!!

En liten undran bara:
"En gammal skoter med alldeles för många hästkrafter och fungerande överladdning av tvåtaktsmotor!"
Hur är detta erat mål kopplat till kursplanen?
Skolminister Jan Björklund är ju väldigt mån om att kunna följa och bedöma kunskapsnivå och värdera kunskapsutvecklingen i all utbildning.
Hur tänker ni att det ska ske ?

Björklund förresten, visst ser han exakt ut som...
Bild Bild

Ja, ja skit i det.
Har tyvärr inget att sponsra med men som skalden säger, en bra häst förtjänar mycket mat så
lite pils skickar jag gärna så att grytan hålls kokande!!

ohoj!
Jag har aldrig varit någon kattmänniska - men med lite vitlök så funkar det mesta.

antonol
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 nov 2009, 17:48
Ort: Strömsund, Flata, Jämtland

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av antonol » 09 sep 2010, 19:56

Nog för att politiken skall hållas utanför, men jag ser hellre Björklund sitta kvar där han sitter med sin regering än låta tobleronehäxan komma till makten. Kursen går mest ut på planering och utvärdering, så att säga.



Pils må så vara tacksam sponsring även det. Vi har antalet timmar kvar i verkstan...
Med lite tur kommer vi igång med motorfästena under helgen. :)

Användarvisningsbild
Pärson
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 feb 2010, 19:29
Ort: Umeås utmarker.

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av Pärson » 09 sep 2010, 21:01

Ska sluta försöka göra mig lustig och hålla politiken utanför och mig själv till ämnet.
Väldigt intressant bygge i alla fall.
Jag har aldrig varit någon kattmänniska - men med lite vitlök så funkar det mesta.

antonol
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 nov 2009, 17:48
Ort: Strömsund, Flata, Jämtland

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av antonol » 09 sep 2010, 21:07

Vi sliter i varje fall, och det är väl det som räknas? :P

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av Gunnar » 09 sep 2010, 21:54

hehe, de blev en tråd här också :thumbright:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

antonol
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 nov 2009, 17:48
Ort: Strömsund, Flata, Jämtland

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av antonol » 09 sep 2010, 22:09

Ja, det var tvunget. Större mängd kunniga skruvkåta äldre herrar här ;)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av Gunnar » 10 sep 2010, 07:05

antonol skrev:Ja, det var tvunget. Större mängd kunniga skruvkåta äldre herrar här ;)

VAAAA??? int är vi gammla här...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

antonol
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 nov 2009, 17:48
Ort: Strömsund, Flata, Jämtland

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av antonol » 10 sep 2010, 08:09

En riktlinje må så vara att ni kanske rentav var födda när era skotrar producerades :lol:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av Gunnar » 10 sep 2010, 18:12

antonol skrev:En riktlinje må så vara att ni kanske rentav var födda när era skotrar producerades :lol:
hahaa.. de har du rätt i :thumbright:
Hur har du tänkt kompsänka? jag körde ett tag med tjockare cylinderfotspackning(1mm)..

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

antonol
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 nov 2009, 17:48
Ort: Strömsund, Flata, Jämtland

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av antonol » 10 sep 2010, 18:37

Kopparpackning innan toppen är övervägt.. :roll: Då slipper man strula till det med porttiderna också.

antonol
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 nov 2009, 17:48
Ort: Strömsund, Flata, Jämtland

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av antonol » 15 sep 2010, 08:26

Projektlogg 14 september
Totalt: 40 arbetstimmar.

Under tisdagen tog vi chassiet och åkte till blästring, så nu ser vi varenda skavank.. :(
I övrigt ser det fint ut och vi har högtflygande planer om chassie klart för pulverlack mellan vecka 40 och 41. Tyvärr gick det "som vanligt" och vi fick åka igenom en regnskur på vägen hem. Därav ytrosten på plåtdetaljerna, men det är inget som stör.



Först skulle det sopas och skottas i boxen.

Bild


I'm going in!

Bild


Här var det rent! Vinkeljärn längs insidan av hela tunneln blir ett tungt, men nödvändigt ont då allt verkar behöva kraftig förstärkning. Vi vill sedan montera lyftbåge i förlängningen och den måste ju hålla.

Bild


Sekundäraxel monterad för att hjälpa motorlinjering. Vi siktar på att använda standardremmar med ett cc-mått på 259mm

Bild


Stay tuned!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av marino carlsson » 15 sep 2010, 19:36

Finemang..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av Noe » 15 sep 2010, 20:00

Riktig kul att se att det händer saker och ting här, hoppas ni kommer ändå fram med detta projekt :)
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av sleed » 15 sep 2010, 20:49

Ja det här bygget blir ju helt klart en intressant följetång :) :thumbright:
svart å gult

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av Arctic5000 » 15 sep 2010, 21:24

Coolt projekt :thumbright: påminner om en som jag känner som monterade en hyfsat uppskrämd 670 i ett lynx gl 250 chassie med m10boggie m.m.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

ENTICER 82
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 maj 2010, 20:09
Ort: Hössjö ,Umeå ,Sverige

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av ENTICER 82 » 22 sep 2010, 21:02

Mycket kul projekt

antonol
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 nov 2009, 17:48
Ort: Strömsund, Flata, Jämtland

Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Inlägg av antonol » 06 okt 2010, 02:22

Projektlogg 5 oktober
Totalt: 50 arbetstimmar.


Så, vad har hänt sedan sist?

Vi arbetar nu på två fronter för att färdigställa chassit med förlängning och motorfästena, vilka i sin tur inte är något lätt match. Till vår stora lycka blev vi skänkta ett Ski-Doo V1000 chassie från 2004 som inte rullat en meter av _night_stalker_ här på forumet. Det känns lite halvskumt att sätta kapen i...

Bild


Slipning inför grundligare svets

Bild


Mycket svetsjobb och förstärkning krävdes för att få till någon sorts styvhet i bulken.

Bild

Sedan skall det såklart räknas på motorfästen. Det blir en egenkonstruerad vagga med rejäla gummibussningar. Inte det enklaste, men absolut hållbart i längden. Största problemet är att rymma allt innanför den lilla huven.

Bild

Ja.. utstyrseln är viktig.

Bild


Det här talar inte riktigt för att vi kommer att lyckas... direkt

Bild

Å andra sidan flyter det på rätt bra med planeringen. Tunnelförlängningen blir lite häftig på den gamla maskinen

Bild

Ja, man måste ju planera långt i förväg. Det här skall nog funka!

Bild

OBS. just nu sökes 365's matta, boggieskenor eller förlängning samt 7 kuggars drivhjul till Polaris (??? John Deere) drivaxel!


Stay tuned!

Skriv svar