John Deere Liquifire 643 Turbo -80
- Lemmy Kilmister
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 28 feb 2009, 11:27
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Det är riktigt snyggt stuk! Gillas.
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.
Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Kul som JD fan att följa det här bygget . Undrar dock fortfarande varför ni inte ändrat vinkeln på motorn? Med tanke på att ni anpassar grenrör och sånt i byggbilderna tar jag för givet att det här är den vinkel ni tänker ha? Ni bör skynda er att tänka om så ni inte hinner för långt för den där vilkeln kommer aldrig att fungera. Tänk oxå på att ni ska köra utför ibland. Är det riktigt brant så kommer det där paketet att närma sig 80-90 graders vinkel. Fast å andra sidan hamnar de klockrent om ni enbart kör uppför
Jag laborerade med Rotax i Polarischassie stora delar av 90-talet och kom snabbt redan under första bygget fram till att det finns en maxvinkel för att förgaseriet ska fungera. Från början sänkte jag motorn max och vinklade den tills förgasarna gick fria från tunneln. Fick dock pruta på den låga tyngdpunkten och höja motorn tills de gick fria med rätt vinkel. Ett problem med slidmatade motorer eftersom förgasarna sitter så lågt, men det får man lixom acceptera. Fördelarna med slidmatat överväger mångfalt nackdelarna med placeringen . Alternativet är ett rör som flyttar upp förgasarna och vinklar dem bakåt. Nackdelen blir å andra sidan ett långt insug och det är aldrig bra det heller. Vilka planer har ni?
Ola
Jag laborerade med Rotax i Polarischassie stora delar av 90-talet och kom snabbt redan under första bygget fram till att det finns en maxvinkel för att förgaseriet ska fungera. Från början sänkte jag motorn max och vinklade den tills förgasarna gick fria från tunneln. Fick dock pruta på den låga tyngdpunkten och höja motorn tills de gick fria med rätt vinkel. Ett problem med slidmatade motorer eftersom förgasarna sitter så lågt, men det får man lixom acceptera. Fördelarna med slidmatat överväger mångfalt nackdelarna med placeringen . Alternativet är ett rör som flyttar upp förgasarna och vinklar dem bakåt. Nackdelen blir å andra sidan ett långt insug och det är aldrig bra det heller. Vilka planer har ni?
Ola
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Vi har gott om utrymme för att få förgasarna i plan. Motorn rör vi inte en millimeter åt något håll
Det är väl allt byggjobb just nu som är den tyngsta biten.. Det och ekonomin. Sedan när det nalkas turbo blir det spännande!
Det är väl allt byggjobb just nu som är den tyngsta biten.. Det och ekonomin. Sedan när det nalkas turbo blir det spännande!
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Jag gissar att ni tänkt till, men jag undrade mest. Följer bygget och tycker ni gjort det riktigt bra. Det där med ekonomin känns igen. Tyvärr nackdelen med motorintresse men det brukar lösa sig i slutändan. Ni gör det däremot klokt i att bygga på gammalt och framförallt JD som inte skenat i pris ännu. Bara att titta på alla som engagerat sig i bla SRX. Bara en cylinder av rätt sort kostar vad hela ert bygge kostat so far. Keep on building
Ola
Ola
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
har frågat det väldigt tidigt jag också i denna tråd , tveksamt till att det är opimalt och blir inga schyssat vinklar varken på avgas eller insug.........men har haft fel förutSoderberg skrev:Kul som JD fan att följa det här bygget . Undrar dock fortfarande varför ni inte ändrat vinkeln på motorn? Med tanke på att ni anpassar grenrör och sånt i byggbilderna tar jag för givet att det här är den vinkel ni tänker ha? Ni bör skynda er att tänka om så ni inte hinner för långt för den där vilkeln kommer aldrig att fungera. Tänk oxå på att ni ska köra utför ibland. Är det riktigt brant så kommer det där paketet att närma sig 80-90 graders vinkel. Fast å andra sidan hamnar de klockrent om ni enbart kör uppför
Jag laborerade med Rotax i Polarischassie stora delar av 90-talet och kom snabbt redan under första bygget fram till att det finns en maxvinkel för att förgaseriet ska fungera. Från början sänkte jag motorn max och vinklade den tills förgasarna gick fria från tunneln. Fick dock pruta på den låga tyngdpunkten och höja motorn tills de gick fria med rätt vinkel. Ett problem med slidmatade motorer eftersom förgasarna sitter så lågt, men det får man lixom acceptera. Fördelarna med slidmatat överväger mångfalt nackdelarna med placeringen . Alternativet är ett rör som flyttar upp förgasarna och vinklar dem bakåt. Nackdelen blir å andra sidan ett långt insug och det är aldrig bra det heller. Vilka planer har ni?
Ola
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Inget är optimalt, men det skall fungera ihop och då får vi leva med kompromisser
Ser fram emot turbopill Haggla, skulle inte du kika förbi nåt?
Ser fram emot turbopill Haggla, skulle inte du kika förbi nåt?
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
nästa gång......kanske ska damma av en annan 643 XXX som bror byggt så ska vi kappköra sedanantonol skrev:Inget är optimalt, men det skall fungera ihop och då får vi leva med kompromisser
Ser fram emot turbopill Haggla, skulle inte du kika förbi nåt?
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Backa ett steg istället Haggla. Testa max 440 och bojkotta BIG kubiks . Om du fortsätter kommer du snart med en BIG bore 4-cyl Rotax GT på 1,5 liter . Då ska jag hysteriporta en ET 250, ladda den med nitro och knäcka dig i 2,5 sekunder. Bromsad effekt kommer under en blinkning att bli ca 250hk, sen går 250:n upp i atomer. Small cubiks rules
Ola
Ola
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
vet du har alldrig haft en stor kubikare. finns inget på lager kvar nu efter igår då jag sålde bort mina sista trippel prylar till rea pris nu finns bara 521 grejor i lådan, tänkte bara ev bara visa grabbarna från samma by vad en konventionellt trimmad 643 kan gå står en i strömsund på hemligt ställe som gått väldigt fort i sina dar skälv ska jag bara ha 498cc nästa vinter känns tillräckligt men nja ingen 440 för min del då blir det en 340 i så fall.....Soderberg skrev:Backa ett steg istället Haggla. Testa max 440 och bojkotta BIG kubiks . Om du fortsätter kommer du snart med en BIG bore 4-cyl Rotax GT på 1,5 liter . Då ska jag hysteriporta en ET 250, ladda den med nitro och knäcka dig i 2,5 sekunder. Bromsad effekt kommer under en blinkning att bli ca 250hk, sen går 250:n upp i atomer. Small cubiks rules
Ola
men kan du inte visa för skojs skull lite nitro laddad 250
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
sorry för inläggen!!! ska ej sgå off line på tråden mer!! Jag ska komma förbi nästa gång jag far hem och spana lite och får väl se om ni fått någon gnista då på kärran!!!!!
/stefan
/stefan
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Har bygget stannat upp ???
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Lugn i stormen.. det pågår i det tysta
- Lemmy Kilmister
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 28 feb 2009, 11:27
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Var ett tag sedan något skrevs här nu. Är projektet lagt på is?
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.
Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
Glöm inte att trycksätta trottlarna också så att det inte blir gashak när turbon laddar....
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: John Deere Liquifire 643 Turbo -80
någon som vet vad som hände med detta projekt?