Anton Olofsson och Petter Blom. Sedan sandlådedagarna kända för otroliga fantasiskapelser och diverse upptåg. Nu gäller det projektarbete under tredje året teknisk inriktning på teknikcollege i Strömsund.
Planerna smiddes långt i förväg. Det skulle vara gammalt och det skulle innehålla alldeles för hög effekt. Det viktigaste av allt; Det skulle vara unikt!
Petters gamla trogna SW440 från 1976 bidrog såklart till en hel del smidande av planer. Tyvärr har dessa riktigt gamla skapelser lite opraktisk utformning under huven och vi vill trots allt hinna skapa något vettigt under projektets gång. Efter två års småplanering vid fikabordet och diverse andra lite luddigare tillstånd hamnade ett vrak på Blocket några mil sydväst om Sundsvall. Vi visade intresse, men det rann ut i sanden.
Annonsen försvann och det var inte förrän i mitten av Juli vi började vakna till liv igen. Snart kommer ju ändå hösten, tänkte vi. Säljaren till vraket kontaktades och vi gav ett bud. Visst, budet godtogs, vraket betalades i förväg och en väl vald dag på plugget spenderades istället under en 57 mil lång bilresa på bland annat E4 med stadsjeep och släpvagn i rusningstrafik.
27 mil tog sex timmar. Det var trots allt inte så lätt att hitta... Vid vägkanten fann de två vid det här laget trötta pojkarna ett bortglömt vidunder, täckt av mossa och med ett träd invuxet under det lilla som fanns kvar av den illa misshandlade huven. Vårt projekt. En gammal John Deere Liquifire, eller det har åtminstone varit en sådan.. iallafall när den rullade ut från fabriken 1980.
Någon har våldtagit motorutrymmet och satt in en 440-rova från någon tidig 90-tals Arctic Cat. Bakre fjädring består nu av en boggie från en gammal Polaris och det är här det hela tar vid. Projektplanen och ekonomin är som följer.
Ja, det är ingen vacker syn.
Grönt är ...skönt?
Akta lacken, bara.
Sponsorer kommer att krävas. Flertalet företagare kommer att kontaktas så fort vi kommit igång riktigt och är förmögna att presentera en projektplan.
Mål: En gammal skoter med alldeles för många hästkrafter och fungerande överladdning av tvåtaktsmotor!
Har ni delar till övers, är sugna på att hjälpa till eller helt enkelt bara nyfikna, kontakta oss.
[Rött - Planerat] [Orange - Inköpt/Påbörjat] [Grönt - Så gott som färdigt]
- Gammalt vrak
- Motor med minst 100 hk ( Rotax 643 )
- Förlänga eller byta boggie till 136" eller 144"
- Oljepump till turbo
- Matta med 44mm kammar
- Turboaggregat
- Plenum
- Motorfästen
- Kompressionssänkning
- Tunnelförstärkning
- Tunnelförlängning
- Lagning/återuppbyggnad av dyna
- Hel huv
- Lackeringsarbete
- Blästring av chassie
- 7-kuggars drivhjul
- Digital instrumentering
- Komplett uppsättning originaldekaler
Projektlogg 29 augusti
Under fredagskvällen intogs plural i pilsner och huvuden kliades i försök att strippa skotern på allt utom framvagn och motor. Trots skiftande bultstorlek, fastrostade diton och bonn-lösningar från tidigare ägare står den nu i sin ställning och väntar på bättre tider. Bilder följer.
Inga ledsna miner!
Kvällens arbete slutfört.
Ja, visst är den söt?
Boggien, som var finare än väntat skall antingen säljas eller förlängas. Det visar sig.
Under söndagskvällen inköptes en Rotax 643!
Projektlogg 6 september
Totalt: 31 arbetstimmar.
Chassit är helstrippat och står och skäms på sin ställning. Den dåliga svetslagningen av förra ägaren har kapats bort och plåten håller på att riktas. Motorn beräknas anlända under onsdagen och blästring av chassie kommer att ske under nästa vecka.
Dagens stora händelse kom i form av mycket hjälpsam sponsring utav NLB i Strömsund, vilka kommer att bidra med blästring och lackering. Tack och bock!
Det gäller att hålla koll på vad man gör...
Sedan riktas det med "proffsverktyg"
Innan det kapas lite extra...
Och sen kan man drömma sig bort litegrann!
Stay tuned!
Projektlogg 7 september
Totalt: 33,5 arbetstimmar.
Idag fick vi som sagt hem motorn. Ivrigt har vi böjt, vänt, vridit och kliat oss i huvudena i försök att lista ut hur den skall sitta. Vad vi kom fram till är att det krävs en kraftig framåtvänd tilt för att kunna rymma allt under huven. Tyvärr är pipan i det närmsta enorm, så den kan kräva viss kapning. I övrigt är målet ett CC-mått mellan variatorerna 25,9cm för att kunna matcha remmar av standardtyp. Lagomt trevligt startade motorn dessutom.
Här syns i stora drag hur kraftig tilt på motorn som krävs och hur bland annat grenröret måste svetsas om.
Pipan är av modell alldeles för stor
Överblicksbild för att främja lite fantasi
Ja, det är inte så lätt att behålla vettet...
Hur det går till i tankesmedjan, plus lite härliga ljud för vår del.
http://www.youtube.com/watch?v=fsCRlMrZY2o
Stay tuned!