Sida 1 av 2

1971 TNT 340 HPD

Postat: 07 sep 2010, 05:42
av marino carlsson
Ja efter att jag i dag Måndag vid 18 tiden blivit klar med Olympicen med grovbestyckning, byte av både förgasare och bränslepump och lite i variatorn så känns den som den får anses som klar tills de blir vinter då de är svårt att fintuna i garaget.

Väntar på ett stort paket till min nyskotran så därför jag har lite klåda i fingrarna och kände att jag måste ha något å pyssla med i garaget tills de anländer. Var förbi en kär retrovän för att återlämna nå lånade delar så klämmer han ur sig att han ska sälja en TNT. Vi åker å kollar å klockan är nu runt 20.00. Jag slår till på plats och hämtningen utfördes vid 21.00 ungefär. Dock skulle han behålla motorn som satt i den, var ändå fel så de gör inget. Jag har några motorer på hyllan och jag tänkte att detta blir perfekt för 253:an som står så ensam i sitt hörn helt utan kompis.

Rev ut gammotorn å allt vad som följer med på denne. Städade upp den med damsugarn, tog bort de värsta av storskiten å lossade dynan då den ändå ska få en annan sådan. Skit, mattan är helkass ser jag då. Några av pinnarna i mattan har börjat komma fram.. Men men.. de är ett senare bekymmer. Nu var de att få dit 253:an.. Dock så är de väldigt speciella motorfästen på denna och då det skulle bli onödigt mycket göra för å klämma ner en enstånka så tänkte jag att den nyrenoverade 377:an kunde ju lika gärna få sig en husse att husera i så sagt å gjort gick natten åt att bygga motorfästen å räkna. Nu sitter den där så nu är det att få dit ett någorlunda vettigt rökrör, elen, dynan och så svetsa klart motorplattan. 05:46 lämnade jag garaget och ett par ivriga nätter till så har man kanske skidoos fränaste modell med lite modern rotaxkräm i.. Helt perfekt HPD-bygge som är tänkt att bygga på just HPD-grejor som ligger i garaget :)

Bild

Bild

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 07 sep 2010, 12:23
av Fox Trac
Vilket Par :thumbright:

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 07 sep 2010, 16:14
av marino carlsson
Fox Trac skrev:Vilket Par :thumbright:
Jo, mamma å pappa old doo..


Ikväll åker jag till Umeå å hämtar hem ena Citation 300:an som är förlängd till 345 å tar boggie, matta å chassieförlängningen sen blir de skroten för den då det inte är så mycket kvar av den i övrigt längre.

Så HPD TNT´n blir nu en farlig Hillclimber i vinter. Ni originalrenoverare som inte tycker man får bygga om något kan låta bli att kommentera för de här ska bli så mycket HPD de kan bli men med god funktion..
Blir intressant å se om det går få den att bli en snögångare till slut.

Någon som vet om det var så här bra skidor på TNT´n 71 eller om de är utbytta? Olympicen som är bara ett år äldre har ju bara två plattjärn med en bladfjäder på i jämförelse..

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 07 sep 2010, 21:50
av Holländaren
Ja där ser man, det var ju riktigt :)
Vettefan om 253an hade fått plats. Om den är lika hög som en 277a så kan jag meddela att den inte gör det.

Det är rätt skidor, och om det blir över några orginal delar så vet du var du kan lämna dom :) En dyna är just nån av grejerna jag behöver till min så släng den inte i sopcontainern, tack ;)

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 07 sep 2010, 23:33
av marino carlsson
Då ska du få höra Nico att du ska få den bara för att du är så snäll.. Jag kan ta någon annan dyna av annat slag för jag är inte noga. Bara att hämta upp eller få avlämnad någon gång de passar sig.

Har förövrigt kommit hem med donatorskotern nu å den står i garaget. I morgon eftermiddag blir de att ge sig på den så man får de delar man behöver för att genomföra förlängningen.

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 08 sep 2010, 11:27
av brylle
Vad är det för idiot som gör sig av med en sådan klenod :?: :?: :)

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 08 sep 2010, 13:26
av Holländaren
marino carlsson skrev:Då ska du få höra Nico att du ska få den bara för att du är så snäll.. Jag kan ta någon annan dyna av annat slag för jag är inte noga. Bara att hämta upp eller få avlämnad någon gång de passar sig.
Ja du skrev ju att du ändå inte skulle ha dynan så då passar jag ju på :)

Jag kan erbjuda dig den här vackra dynan också!
Bild

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 09 sep 2010, 15:58
av marino carlsson
Det ordnar nog sig med dyna.. Har en i garaget men jag måste göra den lite högre alternativt montera på en låda eller dyligt.

Har även gjort ett storryck i garaget, kom hem kl 08.oo i morse efter att i stort sett tillbringat hela gårdagen och natten där. Har jävlats så inni H-vete med kedjehuset men efter många om å men så sitter allt där igen med 345x38x15 fullblockmatta denna gång så de som börjar smyga sig fram nu är inget annat än 1971 årsmodell av Skidoo TNT Summit ;)
Boggien sitter på sin plats så när som på bakre svingarmsinfästningen å droppbrackets men de ska jag åka iväg för att åtgärda nu. Fanns inte en droppe olja i kedjehuset och drivaxellagret hade rostat upp så de ersattes med ett väl fungerande som låg i garaget. HPD. Skulle ta loss glidklackar ur en gammal sekundär jag hade för att byta då dessa också är helt slut men nog skulle man klanta sig å he av en så jag måste faktiskt åka å köpa nya sånna för 15kr st eller va dom nu kostar.
Han även skrota ner min gamla racer 300 som var förlängd och även lämnat in den för skrot på demonteringen.
Har även hittat lösningen på avgaspipa så nu blir de att kapa å svetsa in den så den ryms utan att de ser förjävligt ut..

Återkommer med lite bilder när jag lämnar garaget för kvällen/natten ;)

Mvh Marino

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 09 sep 2010, 21:39
av Holländaren
Bra att det löste sig med kedjehuset o det :)

Var fö vaken när du smsade men märkte ingenting förens imorse och då var det nog kanske lite för sent...

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 10 sep 2010, 08:37
av marino carlsson
Ja då hade man fått ihop ett par timmar till på detta projekt.. Har just fikat efter hemkomsten från garaget och klockan är nu 08,28 å jag åkte till garaget 18.30 ungefär igår.

Nu sitter Boggien å mattan på plats å allt fungerar som de var tänkt ungefär. Lite styv i fjädringen men de är ju sällan något man är bortskämd med i veteranskotervärlden. Dock så går de få den å slå igenom om man är lite våldsam så det blir nog bra ute på spåret när man ska över stock å sten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Trevligt att båda mätarna satt kvar..
Bild

Bild

Bild

Förlängningen påbörjad
Bild

Å så här blev de, blir nog bättre när man får på lite färg annars så blir de att skarva in 2 plåtar så man får en jämn övergång
Bild

Rökrörstillverkning..
Bild

Monterad ihop mer komplett för provstart
Bild

En helhetsbild över hur den börjar arta sig..
Bild

Och så en uppstartsfilm.. Väldigt gammal soppa så den gick inte riktigt rent men nästan iaf å man blir lika glad varje gång man får höra lite 2-takts smatter..

Bild


Nästa steg blir att börja förfina å justera lite produkter..

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 10 sep 2010, 13:41
av Holländaren
Härligt :)
Men om du inte vill smälta din höger stövel så skulle jag nog ha flyttat lite på slutröret. Har satt värmeband runt min av en anledning ;)

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 10 sep 2010, 15:18
av marino carlsson
Tanken var att bygga om rökröret senare så de går ut åt sidan istället så man då har någonstans att ha fötterna.. Ville bara höra sången nu å hur den skulle reagera.

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 12 sep 2010, 21:50
av marino carlsson
Nu blir de att bege sig till garaget å svetsa om rökröret..

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 13 sep 2010, 22:33
av marino carlsson
Nu har vi fått en annan dragning på pipan så att man inte får svettiga tånaglar varje gång man är ute å leker i pudret..

Bild

Även så blev de att skarva in en plåt till förlängningen så att de inte ser ut som sju svåra år.. Blir nog fint när man får på lite färg på skiten..

Bild

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 18 sep 2010, 18:11
av marino carlsson
Nu har de hänt en hel del sen sist.. Bland annat så ha jag gjort ett par 13 timmars pass i veckan å så åkte jag till garaget igår kväll kl 19.00 å kom hem 17.00 ikväll så nu har jag hunnit med att göra de mesta. Bara småfix kvar som att göra en plåt för att sätta fast Baklyse. De är kopplat å klart för 21W å även fram fungerar lyset med nya kablar etc.. Varvräknaren verkade inte riktigt kry så de blir nog att montera in en "modernare" framledes. Har bytt förgasare. Lackat upp allt nästan. Ja, orkar inte lista allt som är gjort men detta är en äkta HPD av vad jag hittat i garaget. Eftersom dynan är alldeles för låg å Holländaren skulle ta originaldynan så hitta jag en ställning som jag kapa sönder å gjorde en dynram av.. Ev blir de att göra den som en packlåda med att klä in den i plåt.
Ska även fixa ett nytt gashandtag då dessa inte är direkt optimala för dubbelgasare. Blir nog luftfilter också UNI. (Har dem redan)


Som sagt, mycket som är gjort och den låter riktigt kry nu..

Motor:

Nyligt renoverad (Nya kolvar & packningar) Rotax 377 med CDI, Dubbelgasare, Egenbyggd pipa med en tanke dock utan att räkna på de.. Borde vara i närheten av verkligheten med tanke på vad jag använt mig av för delar. Powerblockvariator. Kör med Dayco 1106 rem å de känns fint.

Å så lite bilder.. Bara att vänta på djupsnön å se om det är någon klimber eller som jag ska flytta ner svingen lite på skenorna så man får en snällare atackvinkel. Känns bra nu med lämpligt skidtryck å de mesta av mattan i backen men som sagt så kommer man inte att kunna veta fören man testat.

Bild

Bild

Bild

Å som den såg ut i början..

Bild

Någon stygg kommentar borde den vara värd iaf.. Även om de inte är en seriös nybyggnation av något lik så är det ju ett äkta HPD som kostat ungefär 200kr över inköp å med tanke på vad som är gjort (Motor, matta, boggie...etc) så har man klarat budget rätt bra.

Ja va säg du brylle? 65 timmar senare så blev den eventuellt riktigt användbar..

Mvh Marino

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 18 sep 2010, 18:21
av Ozzy
Helt klart frän, inge snack om saken :thumbright:

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 18 sep 2010, 20:45
av Conny
Du är bara duktig marino .Önska man hade såna projekt,Jag menar billiga hmm lite ironiskt.Jag funderar på en sak angående mitt prpjekt 645 blizzard,om jag ska polera shassit eller låta den vara oxiderad,jag är lite kluven i utseende biten,om man ska hålla sig till 70 tal eller bling bling 2010??????????????????

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 18 sep 2010, 22:58
av hojen
Conny skrev:Du är bara duktig marino .Önska man hade såna projekt,Jag menar billiga hmm lite ironiskt.Jag funderar på en sak angående mitt prpjekt 645 blizzard,om jag ska polera shassit eller låta den vara oxiderad,jag är lite kluven i utseende biten,om man ska hålla sig till 70 tal eller bling bling 2010??????????????????

Låt det vara som det är :thumbright:

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 19 sep 2010, 03:39
av marino carlsson
Conny skrev:Du är bara duktig marino .Önska man hade såna projekt,Jag menar billiga hmm lite ironiskt.Jag funderar på en sak angående mitt prpjekt 645 blizzard,om jag ska polera shassit eller låta den vara oxiderad,jag är lite kluven i utseende biten,om man ska hålla sig till 70 tal eller bling bling 2010??????????????????
Polerat är ju snyggt om tunneln är utan bucklor... jag fick rådet (inte på denna maskin) att inte polera tunneln om den inte är i bra skick.. Din va ju typ ny så de borde ju fungera.. Annars så är de ju upp till dig.. Jo de är ett jättebilligt projekt jag har.. Man tar vad man har så blir de bra i slutändan..

Re: 1971 TNT 340 HPD

Postat: 19 sep 2010, 17:11
av snopro78
Roligt projekt! kul att du är inne på att skotern ska vara användbar, vad som är jobbigt på dom där är väl att det är mitt monterad motor, men det är väl bara en vanesak. Hade faktiskt två 440:s 71:or en gång, en med hjulboogie och en med nåt slags ledad glidboogie.
Oj nu låter man gammal.... ja ha had schvå å dem.... :)