Sida 2 av 5

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 24 aug 2010, 22:35
av burk_ab
snyggt :thumbright: jag körde samma stil med min sno-tric. fast jag körde med hammarlack :lol:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 25 aug 2010, 15:50
av Lindh
Har också blästrat lite grejor.
Bild

Klart
Bild
Tog en jäkla tid, med ett läckande dåligt blästerskåp från jula och en slö kompressor på 2 hk, men det blev bra resultat.
Kommer nog ett lass till blästring. Vändaxeln upptäckte jag ju att den va trasig så jag får vänta på att få tag i en ny.
Burk_ab skulle söka lite i sina gömmor så får vi se om det blir en tur till bureå. :D

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 25 aug 2010, 18:51
av trioman75
Glöm inte att använda etsandeprimer,eller annan grundfärg lämplig för aluminium, på variator skyddet.För annars kommer lacken nog bara att flagna..

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 29 aug 2010, 13:10
av burk_ab
hur går det med skotern? gick grejorna använda som du köpte?

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 30 aug 2010, 20:31
av Lindh
Sakta men säkert går det väl... Har putsat upp huven, måste bara fixa nå spackel till några mindre sprickor och köpa färg till den. Håller också på att lacka en massa andra delar.

Det som saktar ned arbetet är väl just att jag tamejfasen inte kan få loss lagret ur hållaren på axeln jag köpte av dig ;)
Den sitter som stryk, ännu värre än den förra, och det verkar ju inte ska va nån låsring eller nånting så... Ger den sig inte är väl rondellen sista utvägen, har ju en till kopp från min andra axel... men det känns alltid så onödigt.

trioman75 skrev:Glöm inte att använda etsandeprimer,eller annan grundfärg lämplig för aluminium, på variator skyddet.För annars kommer lacken nog bara att flagna..
Jaha... När jag köpte färgen frågade om dom hade en någon grundfärg för aluminium, vilket dom inte hade, men dom sa att om man blästrar före så skulle sprayfärgen fästa bra utan någon grundfärg...

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 18 sep 2010, 17:07
av Lindh
Då har jag lackat lite saker iaf... går sakta framåt.

Bild

Huven putsad

Bild

Lite lagningar

Bild

Den är även lackad, blev hyffsat, men det täckte inte helt på vissa ställen så jag ska försöka fixa det. Bilder kommer!



Medans kan jag visa lite resultat av autosol ;)

Bild
En skabbig ski-doo varvmätare jag tänkte använda.

Bild
Aningen bättre! Lite lister och sånt som också fick smaka


Styrstång

Bild

Bild



Sen har jag en fråga.

Bild

På det gamla lagret sitter det bara en tätning på ena sidan, antagligen för att fettet man sprutar in genom nippeln på utsidan av lagerhållaren ska komma in i lagret. Men på det nya sitter det tätningar på båda sidorna. Ska jag peta bort den ena tror ni eller? Har hört att vissa lager har en särskild mängd fett insprutat vid tillverkningen som helst inte ska överskridas. Vad tror ni?

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 18 sep 2010, 17:09
av Ozzy
Skulle nog ha valt att ha kvar tätningen, då behöver du ju inte fetta nånting.

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 18 sep 2010, 19:04
av burk_ab
håller med ozzy ;)

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 18 sep 2010, 20:58
av Starlite
vart sitter lagret?
Men är det en nippel så ska du ju pilla bort plastringarna så du får fett i dem varje år du fettar igenom skotern, mycket lättare än att behöva byta lager för att fettet brunnit upp :thumbright:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 18 sep 2010, 21:29
av Ozzy
Starlite skrev:vart sitter lagret?
Men är det en nippel så ska du ju pilla bort plastringarna så du får fett i dem varje år du fettar igenom skotern, mycket lättare än att behöva byta lager för att fettet brunnit upp :thumbright:
Varför skulle fettet brinna upp?

Det sitter ju kapslade lager på moderna skotrar som gör 200 blås :P

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 18 sep 2010, 22:27
av Starlite
Ja brinna å brinna, det torkar ju eller vad det nu gör,
Japp det finns kapslade på moderna skotrar, Vi kan ju ta ett min summit som exempel.
Inne i motorn på vevaxeln finns det ett lager dom kapslat in och då gick det ju som det gick för 2 vintrar sen :?
Och för att kunna byta fett måste man ta isär hela motorn.,

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 18 sep 2010, 23:28
av Ozzy
Starlite skrev:Ja brinna å brinna, det torkar ju eller vad det nu gör,
Japp det finns kapslade på moderna skotrar, Vi kan ju ta ett min summit som exempel.
Inne i motorn på vevaxeln finns det ett lager dom kapslat in och då gick det ju som det gick för 2 vintrar sen :?
Och för att kunna byta fett måste man ta isär hela motorn.,
Serie III motor? ;)

Sen var det ju inte ett motor lager det var frågan om :)
Men nog tjatat om de, sorry för nerskräpning av tråden.

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 19 sep 2010, 02:30
av Lindh
Nejnej, varsågod att skriva, bra att det blir en diskution!
Starlite skrev:vart sitter lagret?
Men är det en nippel så ska du ju pilla bort plastringarna så du får fett i dem varje år du fettar igenom skotern, mycket lättare än att behöva byta lager för att fettet brunnit upp :thumbright:
Lagret ska sitta i vändaxeln, och det var precis vad jag tänkte, man fettar ju liks alla andra lager, så då vore det ju lika bra att ha det öppet så de får nytt fett varje år. De permanentfettade lagerna som "sitter i skotrar som gör 200 blås" måste man ju byta betydligt oftare än lager med nippel. Skulle inte förvåna mig om originallagerna sitter kvar i den här skotern, och de allra flesta är i utmärkt skick!

Sen vevaxellagerna på rotax serie 3 är ju ett kapitel för sig...

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 20 sep 2010, 05:17
av trioman75
"underhållsfria" lager är nog en uppfinning av lagertillverkarna bara för att få sälja fler lager :evil:
Nytt fett minst en gång om året i boggielagren som riktigt får gå i vatten och slask är viktigt för hållbarheten.

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 20 sep 2010, 18:45
av Lindh
Nä, det fick bli så att jag petade bort tätningen !

Har småmeckat litegrann... kom på att min fina gasrulle (snabbgas ;)) är ju för smal för det tjocka sno-tric styret!!
Så nu måste jag ha tag i ett annat gashandtag... original är ju inte ens nära tillräckligt för att dra upp hela mikunitrotteln...
Bild

....


Bild
Homemade motorkudde ;)



Och så står den nu!

Bild

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 20 sep 2010, 19:21
av Starlite
Ser ju fint ut, på håll :thumbright:
Men hoppas inte du tänkt använda slangen som motorkudde för då kommer du bli en väldigt olycklig man :?

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 20 sep 2010, 20:39
av Lindh
Starlite skrev:Ser ju fint ut, på håll :thumbright:
Men hoppas inte du tänkt använda slangen som motorkudde för då kommer du bli en väldigt olycklig man :?
Motorkudde och motorkudde, jag hade väl tänkt att den skulle sitta där som ersättning för den lilla gummibit som ska va där original som nån slags bricka mellan motorfästet och chassit... tror du inte det kommer bli nå bra? Den dras givetvis ihop och blir platt när jag skruvar dit motorfästet, och fyller ingen större funktion annat än kanske liite vibrationsminskning och mindre slitage på fästena i chassit... Sitter ju andra ytterligare gummibitar mellan motorplattan och motorfästet där...

Vad tror du kommer gå åt helv-te? (la upp bilden för att nån skulle kunna säga ifall de va en skitdålig ide ;))

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 20 sep 2010, 23:23
av marino carlsson
Skulle inte heller använda dem som motorkuddar om jag var du.. Eller iofs om jag var du hade jag ju tänkt som du tänkte men då kanske jag som vore du då säga att jag inte skulle göra så å så hade jag ändå inte använt dem eftersom då hade ju du sagt att jag inte skulle gjort de ;)

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 21 sep 2010, 13:10
av Starlite
Nu blev jag lite förvirrad av marinos inlägg :roll:
Men nå måste du ha mer gummi så motorn kan röra sej lite,du lär annars få alla vibrationer i chassi och styre och så kan ju motorfästet eller något annat vibrera sönder :thumbright:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Postat: 21 sep 2010, 16:26
av marino carlsson
Var bara ett krångligt sätt att säga att de inte skulle gå men som om timon å pumba hade sagt de så han inte skulle behöva känna att han hade gjort fel.. ;)