Projekt Sno-Tric Sc12

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 21 sep 2010, 17:03

HAHAH! Va!? :lol:

Okej, det som var där innan var det då inte mycket kvar av, hur ska det se ut?
Får väl försöka hitta på nåt bättre... några tips?

Edit: Bilder

Bild

Bild

På plattan ska motorn ena änden av motorplattan sitta, och däremellan finns standard motorkuddar kvar.

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av burk_ab » 21 sep 2010, 18:55

den där plattan som du har mellan fästerna till motorn hade jag i trä :lol:
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av trioman75 » 21 sep 2010, 20:20

burk_ab skrev:den där plattan som du har mellan fästerna till motorn hade jag i trä :lol:
Jepp,den var av trä fram till 68.Miljövänligt värre :lol:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av marino carlsson » 21 sep 2010, 20:25

Efter att man skrotat ner å byggt om ett ex antal projekt så är de ju visserligen en annan sak att hitta lämpliga föremål i garaget just nu å jag är verkligen en "återvinnare" av slaggprodukter. Men du måste ha något som är stadigare än en gummislang helt enkelt. Rota runt på en skrot, Slipa av hockeypuckar, eller köp motorkuddar..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av marino carlsson » 21 sep 2010, 20:28

Kan ju tillägga att tom min 71 TNT har metallhyla invändigt i motorkudden som går i en styrning i motorplattan och gissningsvis finns de där av en anledning. En gammal enstånka skakar ju dessutom som om den hade betalt för det så de där slangarna skulle snart vara utnötta å motorn skulle åka runt som en elvisp med resultat i andra uppkomna skador och en variatorlinjering som blev helt fel.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 23 sep 2010, 18:37

Sökte lite i mina gömmor och hittade två sånahär

Bild

Tror ni hellre på dom? Bör jag isånafall ha en "metallhylsa" i den också eller räcker det om jag borrar ett hål och sätter en bult igenom?

Skrotaxkungen
Inlägg: 172
Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
Ort: Sundsvall/örebro
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Skrotaxkungen » 24 sep 2010, 10:30

de räcker med sån kuddar. :) borra genom kuddar sen bult genom

själv har jag olympige -71 samma kuddar du har. viberar faktist mindre, hockypuckar är inget bra ide de kommer vibera av arsle ;)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av marino carlsson » 24 sep 2010, 16:44

Jo Hockeypuckar är lite väl hårda faktiskt..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Holländaren » 24 sep 2010, 19:19

Min teori ang den här typen av motorkudden är att själva kudden inte fyller nån större funktion och bara finns där för att trycka bladfjädrarna uppåt. Skulle tro att största delen av motor fjädringen sitter i bladfjädrarna som motorplattan sitter i. Kudden komprimeras nog inte många tiondeler även när en enstånka står å skakar för kung o fosterland, men fjädrarna kan nog säkert ge sig ett par mm hit eller dit. Muttern sitter ju där den sitter också, så det finns inget spel alls uppåt, min teori är att man då lika gärna kan låta bli att ha spel neråt också isf, eller så sätter man en gummibit mellan muttern/brickan och bladfjädern så man får spel både uppåt o neråt.
Metallhylsan som sitter i kudden på gamla Ski-Doos sitter inte fast i kudden utan den är gängad på bulten och har 3 funktioner.. Första är att hålla bulten på plats, hylsan är alltså gängad invändig och nedre delen av hylsan ser ut som en vanlig sexkants mutter. Andra funktionen är styrning för bladfjädrarna, och den tredje är att se till så man kan dra åt muttern ordentlig utan att helt förstöra kudden, man drar alltså åt tills det tar tvärstopp pga hylsan.

Men det är då mina teorier :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 02 okt 2010, 19:07

Då var jag äntligen klar med dom jäkla skidorna iaf... var ett sant h-vte att slipa dom, och dom gick inte in i blästern! Bilder:

Bild

Bild

Bild

Har även satt dit dendär bågen som ska va runt buken, den var lite smårostig på sina ställen, och bandet som man nitar fast den i var ganska mycket rostigt, men det kändes verkligen overkill att lämna in den på omkromning, så det fick bli såhär. Man ska ju våga köra skotern också, den får inte bli för fin. Den är snyggare såhär än lackad iaf tycker jag.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Starlite » 02 okt 2010, 19:19

Hur målar du grejerna? spruta eller burk?
Men den kromade bågen var ju galvad i dom tidiga modellerna så du kunde ju spraya den grå :thumbright:
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 02 okt 2010, 19:25

Blev burk här, köpte nån fälgfärg som skulle va mycket stryktålig.

Haha, bryr mig inte så jättemycket om det är original eller inte, mest bara vad jag tycker är snyggt, och vad min plånbok tillåter. Bågen var enligt mig tillräckligt bra för att få vara orörd, men det var på gränsen. Sen om man ska vara och rycka och slita i bågen så tror jag färgen skulle lossna ganska fort.. :?

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Noe » 03 okt 2010, 21:51

Bra jobbat :) ser ut som att den slipningen tog en liten stund, men bra blir det :)
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 11 okt 2010, 17:36

Går ganska långsamt nu... har haft mycket som kommer emellan. Men jag kan lägga upp en bild på huven iaf.

Bild

Blev faktiskt riktigt nöjd. Mycket mer smakfull blåfärg än original tycker jag iaf ;)



Är äntligen klar med vändaxeln efter alldeles för mycket jobb också... så nu kan jag börja sätta ihop boogien.

Bild


Men då kommer ju de problemet jag skjutit upp tillbaka...


Gummit på hjulen verkar inte speciellt bra... sitter löst och böjer sig utåt vid belastning av sin egen tyngd...
Bild

Bara något enstaka som såg ut som dom borde...
Bild

Någon som vet vars man kan köpa nya sånahär gummin? Eller är det standard att dom blir såhär och det är bara att köra? Lagren i hjulen är bra så jag behöver helst bara gummit ...



Tänkte passa på att fråga om nån kan sälja mig ett originallyse till sno-tric? Jag har ju något konstigt med gummikant runt... inte lika snyggt som kromad, och nu verkar den inte speciellt lätt att sätta tillbaka utan att gummit spricker sönder också ;) PMa om ni har nåt!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av marino carlsson » 11 okt 2010, 18:21

Jag har just gett bort en hel boggie varav några hjul var rätt oki.. Inte för att strö salt i såren..

Däremot så tror jag att det borde finnas många som har en hjulboggie till övers från någon gammal härk..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 14 okt 2010, 21:55

Eeeehhh... hur får man lös boogiehjulen?? Är det samma som på vändaxeln att den bara sitter utav h-vte utan att sitta fast i nåt så slänger jag boogien. :x

Irriterande att alla lager är bra men gummit ska va trasigt... verkar ju inte gå att köpa nånstans heller.
Köper gärna om nån har en boogie över, torde väl passa från de flesta gamla hjulboogies.
Börjar nästan överväga glidboogie igen, men det känns ju inte helt rätt alltså :?

Har börjat montera ihop motorn ikväll, och man vill ju inte sätta dit en massa skitiga saker, så hela kvällen gick i princip till att stå i diskhon och testa alla kemikalier på fläktkåpan, men utan något som helst resultat... Så det känns ju som att man skulle slipa den på nåt sätt... tror nån att denna kan funka på kåpan :?

Bild


Skulle ju också montera kolven och började då fundera... spelar det nån roll åt vilket håll den sitter? Den är väl helt symmetrisk vad jag kan se så det borde inte spela nån roll? :O Hittar inga markeringar heller...

Sedan kändes det ju lite konstigt att kolven kan glappa sisådär 5-6 mm i sidled på kolvbulten, men jag antar att de ska va så?
Mitt minne sviktar, minns inte hur det var.

Tack för svar!

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Noe » 14 okt 2010, 22:18

Ingen pil på kolven? om det finns en pil på den så ska den peka emot utblåset. annars så får du kika på låsningarna för kolvringarna och se till att dom inte hamnar i några kanaler.

Att kolven glappar i sidled på kolvbulten behöver du inte oroa dig för.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av burk_ab » 14 okt 2010, 22:33

angående kåpan så är det ju bara att testa slipa med den där :P annars så kan du ju ta besin och putsa med. funkar förbannat bra
det är jätte viktigt att du sätter kolven åt rätt håll!! det har med balanseringen av kolven att göra, och om du sätter den fel så kommer den att skära.
om det är mycket sot uppe på kolven så kan du putsa bort de och kolla om du hittar någon markering. tex pil, ring. den ska då som sakt var peka mot avgasporten. finns det mot förmodan ingen markering så sätter du sidan med kolvringsöppningarna mot insuget.
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
SvennE
Inlägg: 449
Blev medlem: 30 mar 2010, 23:06
Ort: Malmberget
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av SvennE » 15 okt 2010, 01:20

Vad som gäller för att få ren originalkåpan samt ge den en behandling så den ser NY ut.... smyg in i köket och sno diskborsten av frun, gå och kolla i städskåpet om hon gömt undan något skurmedel som t,ex Fenom.. fukta kåpan lite och trö på det torra skurmedlet och borsta.. ytan blir ren och skurpulvret tar med sig smutsen.. du får säkert göra om proceduren några gånger men det blir fint.. jag lovar!
:P förresten kul att se din skoter här oxå..du hade lagt in en bild på min facebook grupp "Vi som tycker det duger me en gammal Ockelbo eller Sno-Tric" :P
mvh Svenne
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69


och säkert nån till som jag glömt bort..

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 15 okt 2010, 15:34

Någon som vet ungefär hur hårt man ska dra svänghjulet? Finns det nåt moment eller kör man bara på "lagom"?

Sedan har jag försökt få av den inre variatorskivan, och den sitter då utav bara h-vte!! Stoppade en trasa mellan kolven och topplocket för att låsa motorn, och stången jag skulle dra med böjdes nästan av. Förstår att jag måste ha nåt hårdare, men det borde väl finnas nåt trick, känns som att jag ska spräcka kolven eller nåt :O. Har testat att värma med en varmluftspistol men man måste väl ha gas antar jag...

Skriv svar