Projekt Sno-Tric Sc12

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 20 jul 2010, 22:17

Jag startar en projekttråd nu istället för min Sno-Tric jag redan visat i Medlemsskotrar, tänker renovera den lite lagom, och sedan ge mig på lite Burkarcups-preppning 8)

Finns fler bilder på den i medlemsskotrar-tråden som sagt, men här är en på hur den såg ut när jag köpte den:

Bild

Motorn (sachs 280) har jag plockat ned och konstaterat att en kolvring gått sönder och orsakat några rejäla repor och jack i kolven, så jag försöker få tag i en 290 nu, då 280-kolvar inte går att köpa nya tydligen. :?

Bild

Chassit ser mycket bättre ut på första bilden än vad det är egentligen, så det skall målas upp är tanken (i så nära originalfärg som går att åstadkomma till en rimlig peng).
Dess egentliga skick syns bättre på lite närbilder...

Bild

Bild

Bild


Och undersidan på buken vill ni inte ens se ;)

När jag fått tag i en motor så skall det även bli lite trimmning, är inte riktigt säker på vad de blir, men lite mixtrande med cylinderfotspackning, annan variator (nån som vet om de är kona, och om en lite nyare variator går dit på en 290?) och en pipa om jag lyckas få ihop en hade jag tänkt, och Mikuniförgasare om det blir nödvändigt, är ju trots allt lite status med tillotson ;) .

Sedan tänkte jag kanske byta sekundärvariator också, har en komplett med kedjehus och allt från en Ski-Doo Everest.

Sitter på en nästan helt okörd matta, men boogien vet jag inte riktigt skick på, vändaxeln verkar ha ganska dåliga lager, så det är möjligt att hela boogien gjort sitt. Kan bli så att den får en glidboogie om det går att få till snyggt. Borde även ge fördel i den deltävling jag ser mest fram emot - långlopp 8). Men det beror helt på hjulboogiens boogiens skick, och kedjehuset och dess drivaxels kompatibilitet med hjulboogien. Det är ju samma delning på Sc12 och Everest vad jag vet så vi får se. (har en hel skrotad everest komplett utan motor så de är mycket jag kan modda dit från den om jag vill) Men jag vill gärna att den ska gå att återställa till original om man skulle vilja, så det blir inte några allt för våldsamma modifikationer.

Nedplockningen är iallafall påbörjad så jag kan slänga upp nån bild!

Bild

Bild
Där syns även min andra motor, en 9hk Sachs Stamo 275cc :mrgreen:

Bild
Elsystemet i en Sno-Tric, helt i min smak :lol:

Bild
Som den står nu!

Kommentera! :D

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av marino carlsson » 21 jul 2010, 00:53

Mycket bra.. Bara att fortsätta så är den som en pärla till vintern..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Starlite » 21 jul 2010, 14:49

kika in i tanken om det är mycket rost i den, brukar vara det.
Men du har ju nästan kommit lika långt som med min sc11 som jag hållt på med i över ett år snart :thumbright:
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 21 jul 2010, 19:18

Starlite skrev:kika in i tanken om det är mycket rost i den, brukar vara det.
Precis vad jag ägnat mig åt idag. Har rensat chassit på saker, fyllt tanken med avfettning och vatten och hällt ut upprepade gånger. Mycket skit kom ut, färgflagnor och rost mm, sedan hängde jag upp chassit i ett träd och körde med vattenslangen genom påfyllningsröret, och lät det rinna ut genom dreneringshålet. Efter en lång stund slutade det komma ut skit, och då fick den lov att vara ren. Vet inte hur ni brukar göra men... jag lär ju märka om bränslefiltret blir proppfullt direkt. ;)

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av burk_ab » 22 jul 2010, 19:09

härlig skoter de där :thumbright: ja har en snotric jag också som jag håller på att sätta ner en 440 i. det blir nog en projekt tråd om den också så småningom.

jag hadde också massa skit i tanken, plus ett hål som jag upptäkre lite för sent :cry: tyckte att det var konstigt när den drog över 20liter miln :lol:
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 28 jul 2010, 21:06

Jaha, då har man varit och skruvat i Everest reservdelsskotern och hämtat delar, bara för att komma hem och börja fundera, såg inte dendär mattan lite bred ut? Mätte och konstaterade att den är ju för fasen 42 cm bred!! Jag har alltså ingen användning för mattan eller drivaxeln, och troligen inte kedjehuset heller. Det är till salu om nån vill köpa.

Men jag har iallafall en varvmätare (som jag inte har nån aning hur man monterar) , mikuniförgasare och soppapump.
Nån som vet hur stor förgasare det sitter original på Everest 340? Försökte mäta den och den verkade vara 30mm invändigt, kan det stämma?
För isånafall borde den väl bli ganska perfekt på Sachs 290 med lite bonntrim? :)

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 08 aug 2010, 14:31

Då var chassit blästrat och lackering påbörjad. Blästringen körde jag bara ute på gräsmattan med sand från stranden. Funkade väl sisådär, men jag fick bort all rost jag kunde se iaf.

Satt sedan med färgprover och försökte komma fram till originalfärgen, hittade till slut en jag var nöjd med, men när färgen kom så var den inte ett dugg lik, den blev nästan svart. Men det får duga, är ju ingen originalrenovering ändå.

Har även inhandlat en ny motor, Sachs 290 såklart, som jag ska gå igenom snart. :D
Bild

Och här är den inte så seriösa variatorn, som bulten dessutom är fastsvetsad på :?
Bild

Hur ska jag bära mig åt för att få bort dedär åbäket (efter att ha sågat lös svetsarna)?
Visst var det så att om de är en lång variatorbult så är de kona, och om det är en kort så är den gängad på vevaxeln?

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Bennet » 08 aug 2010, 15:38

ser att du har en riktigt variator på motorn, tryck in den yttre skivan och slå med en hammare på bågen eller hur man ska säga som blir kvar. då borde bulten lossna och du får bort den yttre skivan.
sen har jag för mig att det är som du skrev "lång variatorbult så är de kona, och om det är en kort så är den gängad på vevaxeln"
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av trioman75 » 09 aug 2010, 13:38

Som Bennet sa,tryck in yttre skivan och snurra den ett kvarts varv så att bygeln blir fri.
Slå sedan lös den med en mjuk hammare så den inte blir skadad. ta sedan bort yttre skivan fjädern mm.
På axeln till inre skivan finns ett hål,hitta ett lämpligt(så exakt som möjligt och gärna härdat)och vrid/slå lös inre skivan.Man kan värma lite med varmluftspistol på axeln då brukar det släppa lättare.Obs både bygel och innerskiva är gängade och är,om jag inte minns fel högergängade.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 09 aug 2010, 14:05

Så du menar att den här variatorn är gängad på vevaxeln (inte kona)? :? :x Hur kan du se det isof?
För isånafall sätter jag cylinder, kolv och topplock från den här på min 280 så jag får kona.
För jag hade ju tänkt köra med en powerblock eller nånting. Men då undrar jag:
Det är väl samma slaglängd på 280 och 290, det tycker jag mig ha hört flera gånger förut?
Måste man vidta några åtgärder för att en 290cylinder ska passa mot portarna i ett 280block?

Nu är det ju inte säkert att jag har kona på 280 heller men jag får väl kolla upp de.

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av RUSCH » 09 aug 2010, 15:29

Som Bennet sa kona eller gängad
sitat: sen har jag för mig att det är som du skrev "lång variatorbult så är de kona, och om det är en kort så är den gängad på vevaxeln :thumbright:
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Sm340
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 dec 2008, 13:28
Ort: Boden,Norrbotten

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Sm340 » 09 aug 2010, 23:00

Jag diggar el systemet! :thumbright: :lol:
Yamaha sm 340 -79 (SÅLD)
På jakt efter en skoter igen. Pm:a om ni har någe intressant.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 18 aug 2010, 18:32

Jaha, nu har jag äntligen fått lös variatorn på 290'n också. 280 gick lätt, men 290n hade ju nån som sagt svetsat fast skallen på bulten i variatorn, så den va lite jobbigare att få lös. Jag vet inte vad definitionen av lång bult är, jag tyckte då ingen va särskilt lång, men den ena var längre än den andra iaf. Vore bra om nån kunde säga ifall nån av dessa har kona? Så jag vet vilken motor jag ska utgå från. (vill ju ha kona så jag kan byta till en nyare variator som ni som läst hela tråden nog förstått)

Bild

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Starlite » 18 aug 2010, 19:25

Ja bara så du vet så är den där bulten fastsvetsad i fabrik, man ska inte ha upp variatorn genom att såga lös bulten :roll:
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 18 aug 2010, 19:52

Jaha de va då fan :mrgreen: :lol:

Hahaha, fattar ju de när jag läser instruktionerna ovan nu igen, men ingen protesterade tillräckligt tydligt när jag sa att jag tänkte såga lös den så... Nåja.. Gjort är gjort. ;) Lär ju inte ska använda dendär variatorn oavsett, och skulle jag göra det får jag väl svetsa tillbaka bulten :)

Men jaa... så 290 har variatorn gängad på vevaxeln. Men 280... Är den bulten tillräckligt lång för att räknas som lång, och därmed ha kona?

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av trioman75 » 20 aug 2010, 05:00

maqqe17 skrev:Jaha de va då fan :mrgreen: :lol:



Men jaa... så 290 har variatorn gängad på vevaxeln. Men 280... Är den bulten tillräckligt lång för att räknas som lång, och därmed ha kona?

Nix..
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 21 aug 2010, 19:06

Crap... jaha då får jag väl försöka lösa de på nå vis...

Har en snabb fråga bara: Sitter lagrena i vändaxeln på en sno-tric fast på nåt speciellt vis? Får inte lös varken axeln ur lagret eller lagret ur koppen som man fäster i chassit.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Bennet » 21 aug 2010, 22:40

maqqe17 skrev:Crap... jaha då får jag väl försöka lösa de på nå vis...

Har en snabb fråga bara: Sitter lagrena i vändaxeln på en sno-tric fast på nåt speciellt vis? Får inte lös varken axeln ur lagret eller lagret ur koppen som man fäster i chassit.
om det är som på ockelbo så sitter det en låsring som man måste ta bort först
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 22 aug 2010, 17:19

Satt ingen låsring på denhär, däremot en gummitätning med "ram" av stål som hade rostat fast, 5-56 var lösningen som vanligt. ;)
Men nu har jag ett nytt problem... tydligen hade lagret skurit ihop och istället så hade vändaxeln snurrat i lagret medans lagret suttit fast vilket resulterade i:

Bild

... har ingen svarv eller så, så jag antar att de lättaste är att byta axel. :?

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 24 aug 2010, 22:16

Nu är jag klar med lackeringen! Blev inte perfekt, men det blir ju sällan det när man kör på färg från coop bygg, och målar själv med pensel och roller. Blev dock helt nöjd med resultatet, det ser faktiskt ganska bra ut på håll.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


På bilden nedan syns lite av dom missar de blev...
Bild

Skriv svar