Projekt Sno-Tric Sc12

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Starlite » 15 okt 2010, 19:27

Bild
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Starlite » 15 okt 2010, 19:29

Men det här fungerar ju då bara på variatorer med kona.
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av trioman75 » 15 okt 2010, 19:42

Starlite skrev:Men det här fungerar ju då bara på variatorer med kona.
Men då funkar det jäkligt bra också :thumbright:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Ozzy
Inlägg: 131
Blev medlem: 23 feb 2009, 18:22

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Ozzy » 15 okt 2010, 19:45

Funkar med vatten också om man inte vill ha olja överallt.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 15 okt 2010, 23:58

Jo det där tricket känner jag till men det är inte till så stor hjälp när man har variatorn gängad på vevaxeln... :)
Finns ett hål i variatoraxeln där man kan sticka in en metallstång att använda som hävarm för att gänga lös variatorn, men som sagt så böjs stången före variatorn rubbas... :?

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av trioman75 » 16 okt 2010, 20:51

Använd en skruvmejsel för dom är härdade så den håller bättre,värm med gasol och vrid, inte slå.
Och naturligtvis använder du en så stor/exakt rund mejsel som möjligt :thumbright:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Holländaren » 17 okt 2010, 03:29

Till mina gängade variatorer så har jag gjort ett specialverktyg med en rörbit och en bult. Rörbiten ska gå runt axeln för att skydda den, och har hål på båda sidor som är lika stor som hålet i variatorns axel. Lås fast hylsan på axeln med bulten, och sen är det bara att ta i med den största rörtången du hittar (min är ca en halv meter lång, även kallad mördartången). Funkar alltid :thumbright:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av trioman75 » 17 okt 2010, 10:25

Holländaren skrev:Till mina gängade variatorer så har jag gjort ett specialverktyg med en rörbit och en bult. Rörbiten ska gå runt axeln för att skydda den, och har hål på båda sidor som är lika stor som hålet i variatorns axel. Lås fast hylsan på axeln med bulten, och sen är det bara att ta i med den största rörtången du hittar (min är ca en halv meter lång, även kallad mördartången). Funkar alltid :thumbright:

SMART :thumbright:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 25 okt 2010, 20:46

Tack för svaren!
Men jag ska ta med motorn till fars jobb på torsdagkväll så blir det att värma med gas fåse, ska testa med ditt knep Holländaren ifall det behövs!
Men då jag börjar inse att det finns risk att de kommer snö medans min 290 inte är körklar, så har jag givetvis gjort i ordning min Sachs Stamo 281 modell skitslö för säkerhetsskull! ;)

Bild
Tvättade av den så den inte ska skita ner hela skotern, drog fast variatorn igen, och försökte byta till den nyare tratten så man får dit en sån magnapull jag har, men den satt då som stryk så jag sket i det. (stoppade startsnöre i cylindern och hann blåsa ur tre kompressortankar i mutterdragaren utan att den lossnade :O)

Så här ser skotern ut för närvarande föressten:
Bild




Bild
Sekundären lackad (penslade på samma färg som jag körde på chassit (så att man inte behöver blästra innan) därav den utelämnade finishen ;) )


Hade tänkt mig att lacka kedjehuset med samma sprayfärg jag körde på skidorna, så blästrade jag det. Men givetvis, trots att jag tyckte jag varit så noga med att täppa igen alla öppningar, fann jag dess insida fyllt med sand efter att jag lackat den :evil:

Bild

Bild

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt... har tvättat ur det med avfettning och vattenslang, varpå det västa försvann, men det ligger fortfarande ett tunt lager kvar på väggarna och lite i botten som tycks omöjligt att få ur... det mot insidan öppna drivaxellagret låter inte speciellt trevligt heller :?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Holländaren » 25 okt 2010, 20:59

Med en sån där böjbar flaskborste får du nog bort det skulle jag tro :) Men lagret får du nog byta. Jag brukar diska allt jag blästrar, med vanlig diskmedel och lämplig borste alltså :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Starlite » 25 okt 2010, 21:35

Hoppas du inte diskar efter att du blästrat :lol:
Men annars har man ju en diskmaskin till sånd :thumbright:
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Holländaren » 25 okt 2010, 21:42

Starlite skrev:Hoppas du inte diskar efter att du blästrat :lol:
Jag diskar det mesta :thumbright: Bara torka/blåsa av ordentlig sen så det inte börjar rosta på en gång, och evt olja in beroende på vad man nu har blästrat för nåt. Då vet man att det inte finns sand kvar iaf. Vatten o en borste är bra mycket effektivare än luft :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Beretta » 25 okt 2010, 21:45

Skulle det gå att skölja/lösa med bensin?
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 02 nov 2010, 20:37

Fick rent kedjehuset efter många timmar i förrådet, varav dom flesta gick åt att oja sig över hur jobbigt det skulle bli att byta lager. Därför blev det nästan en besvikelse när lagret till min förvåning inte alls var nåt jobbigt att få lös, och blev som nytt efter en rengöring i avfettningsbad och urblåsning med kompressor :D

Bild

Bild


Kedjan var även den ett kapitel med fler tidsenheter ägnade åt att gruva sig, men det var då erhöll en mycket underlättande uppenbarelse. Jag har ju en instruktionsbok!! Och ingen dålig sådan heller, detta måste vara bland de bästa instruktionsböcker jag har varit med om. Inte en enda "ring din återförsäljare" eller "lämna in till auktoriserad verkstad", utan varenda molekyl och eventuell operation har en seriös genomgång och förklaring. (inklusive försäkring om att "tillbakamontering sker i omvänd ordning som isärtagningen" efter varje text ;) )...... vars var jag?

Juste ja, instruktionsboken besparade mig iaf många frågor på retroskoter, och hips var skotern hopsatt och klar för provstart med slösachsen :D Bilder:

Bild

Bild

Bild

(Instruktionsboken säger att motorn ska ha 4% olja, men jag utgår från att 2% räcker med dagens oljor, sen får man väl ta lite extra när det blir race på tal.)

Slösachsen startade alldeles utmärkt och gick bara fint, dock hade jag något problem med primärvariatorn. Skivan for in, och fastnade sedan i halvt ihoptryckt läge :? . Skruvade isär den och konstaterade att vikterna i den fina variatorn var ganska snedslitna, så jag testade med en annan likadan variator jag hade, och på den lilla biten jag körde tyckte jag nästan att skotern växlade overkligt bra för att vara så gammal :O


Så nu väntar jag på snö för att få uppleva lite seriös sno-trickörning 8)

Bild



Och nu ska projekt racemotor tas i 8)

Bild

Har fått låna en cometvariator jag ska få köpa ifall den passar, men jag är väldigt tveksam. Gängan börjar nämligen inte förrn långt in i hålet på cometen. Menmen, det lär jag få se när jag/om jag nånsin får lös den inre variatorskivan ;)

grettma
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:36
Ort: östersund

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av grettma » 02 nov 2010, 21:14

trioman75 skrev:
Holländaren skrev:Till mina gängade variatorer så har jag gjort ett specialverktyg med en rörbit och en bult. Rörbiten ska gå runt axeln för att skydda den, och har hål på båda sidor som är lika stor som hålet i variatorns axel. Lås fast hylsan på axeln med bulten, och sen är det bara att ta i med den största rörtången du hittar (min är ca en halv meter lång, även kallad mördartången). Funkar alltid :thumbright:

SMART :thumbright:
jag har gjort samma variant med rör utanpå axeln,men svetsat på en stor mutter på ändan av röret.
sen är det bara att gå lös me muttersnurran ,skräller lös på engång.kom bara ihåg å kolla att snurran går åt rätt håll så det inte dras åt ännu mer :thumbright:

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av jag 3000 » 02 nov 2010, 21:21

ser riktigt bra ut :D
Vad är det för racemotor?
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 02 nov 2010, 22:02

jag 3000 skrev:ser riktigt bra ut :D
Vad är det för racemotor?
Okej racemotor var väl att ta i, det är en Sachs 290 ;)
Men tanken är att den ska trimmas upp litegrann och köras på några tävlingar :thumbright:

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av jag 3000 » 02 nov 2010, 22:24

Som jag misstänkte ;) det går nog att få bra fart på en 290 också :thumbright:
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 13 nov 2010, 21:24

Skotern går alldels utmärkt även med gamm 9?hk sachsen, mycket rolig att köra! :D Har säkert kört runt en mil nu, följde instruktionerna för inställning av tillotsonförgasaren i verkstadshandboken, och den började gå betydligt bättre, mycket fin tomgång :)
Skotern går långt över förväntningarna ospårat också, vi har ju nästan 40 cm snö här nu, och har knappt kört fast nån gång, fast än att det blir brant uppför :D

Dock fick gårdagens tur tillsammans med Linke och hans everest ett lite oönskat avslut.. Jag kör utan magnapull då jag inte har någon som passar till motorn som sitter i nu, alltså sitter skivan man rullar upp snöret på helt öppet, och när jag skulle upp för en plogkant så välte skotern och jag fick knäet rakt in i den. Så det blev ett rätt rejält jack och jag fick in på akuten och sy. :?

Menmen! Ska fara och hämta hem skotern imorron, fick lämna den hos Rickard igår, och sedan blir det att sätta i min nya 290 :D.
Bytte bort min motor med gängad variator mot en nyare med kona, så nu ska det nog blir åka av ;)
Har även köpt en powerblockvariator som ska på.
Återkommer med uppdatering. Blir extra mycket mecktid nu när jag inte får köra på runt två veckor för doktorn ;)

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Projekt Sno-Tric Sc12

Inlägg av Lindh » 16 dec 2010, 17:39

Efter att mattbytet på Yamahan tagit all min tid är jag nu tillbaka på att mecka sno-tric. Den har gått nån mil till efter att jag fick på en magnapull, går alldeles utmärkt, till min stora förvåning efter att ha sett hur soppan såg ut.

Såg genom min genomskinliga slang att nånting inte var helt rätt. Rostig och helt brun bensin, så jag bestämde mig för att pumpa upp allt.

Bild

Inte så nice. Tror jag kommer bli tvungen att montera en plasttank under dynan eller något. Annars får jag nog ha med mig en hel hockeytrunk med soppafilter varje gång jag ska köra. Fränt, men dock inte så genomtänkt med ingjuten plåttank ;)





Så, över till 290'n
Bild

Bild

Bild

Bild

Enda poleringsverktyget var den roterande borste som kan ses på föregående sida :D
Blev riktigt bra, hade tänkt lacka upp cylindern och topplocket, men min erfarenhet av det är att färgen sitter i en sisådär 2-3 mil, så det kändes inte lönt. Skotern ska ju köras så.


Bild
Mikuni 30mm

Bild
Efter bensinbad. Soppapumpen var helt övertäckt av variatordam.
Bensin måste vara det mest underskattade rengöringsmedlet.

Bild

Bild

Bild
Yamaha fick va med på ett hörn också ;)


Dock blev min Powerblockvariator ingen succe än. D-formen i locket var helt utsliten så locket går inte att få dit ordentligt... Tur att det snart är jul, ett lock kan vara en bra sak att önska sig ;)

Bild

Bild

Skriv svar