Sida 1 av 1

Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 24 mar 2010, 10:09
av awillfor
Handlade en Terhi 10 från mitten av 70-talet för någon vecka sedan.

Bild

Tanken var att få igång den och använda den i vinter, för att sen fixa upp den till originalskick i sommar.

Terhin hade stått i flera år hos sin förra ägare, och ville inte starta.

Efter att den värsta mossan var avspolad åkte den in i garaget.

Två bultar + en till styret så är det bara att lyfta av kåpan.

Bild

Där under sitter en Valmet 150cc, (Husqvarna)

Bild

Nu började jakten på gnistan!

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 24 mar 2010, 10:20
av awillfor
Nånstanns här ska gnistan finnas...

Bild

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 24 mar 2010, 10:22
av awillfor
Efter flera kvällar i garaget då jag bytt kondensator och putsat och justerat brytarspetsarna alltför många gånger blev jag trött och ledsen och beställde en äldre tändspole som ska sitta innanför svänghjulet istället för strömspole och extern tändspole.

I väntan på nya delar gav jag mej på Salsbury 500 variatorn. Skivorna var väldigt rostiga, så jag polerade opp dom så inte remmen ska nötas bort på en gång. (Det är svårt att hitta ny rem till Terhin). Plockade isär variatorn och rengjorde allt. Nu funkar den som ny :)


Då delana kom passade även på att byta till nya spetsar.

Då fick jag en fin-fin gnista och blev helnöjd och avslutade för fredagskvällen.

(Kan ju inte vara något problem med bensinen ;) tänkte jag)

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 24 mar 2010, 10:43
av awillfor
Steg opp 7-tiden på lördagsmorgonen och gick glatt iväg till garaget och putsade ur tanken.

Bild

Tömde ca 3 liter "röd sörja" ur tanken, tvättade ur den och hällde i nyare soppa. Därefter gav jag mej på mr Tillotson.

Skruvade isär och blåste rent och putsade alla kanaler. Alla membran såg ut att vara hela.

Återmonterade förgasaren, och startade med en liten skvätt bensin genom tändstiftshålet..

Jeeee :D ... den gick...

:( ... så länge bensinen jag sprutat in räckte.

Förgasaren åkte av för inspektion och på igen säkert tio gånger före jag kom på att testa med nytt bränsle. (Det jag hällde i tanken var från en burk jag hade stående i garaget, vete f*n vad som var i den)

Då startade motorn och gick ganska fint :D

Igår fick jag tag på en ny membranserie till min Tillotson HL-282A, och då började den faktist gå bättre. Det gamla pump membranet var ganska slappt.

Nu har man iallafall lärt sej hur tändning med brytarspetsar och membranförgasare fungerar :O


Bild på Terhin och vovven Olvi
Bild

Terhin är inte original färg, för hela kåpan är förstärkt med ca 4mm glasfiber :evil: , men det blir sommarens projekt.

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 24 mar 2010, 14:14
av trioman75
Kul projekt :D Den där modellen borde gå bra i snön,kansk en skida med plast när man ska bruks köra :idea:

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 24 mar 2010, 14:35
av Beretta
Cool!

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 25 mar 2010, 21:31
av simlar
Den där maskinen är status :thumbright: Första gången jag nånsin sett en sådan maskin, ser ut som en liten snö-trike ;)

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 30 mar 2010, 07:46
av awillfor
Använde Terhin hela hälgen till vedkörning :) Gick otroligt fint i lössnö och mellan träden pga sin låga vikt och stor bärförmåga.

Bild

Nu måste jag bara hitta en kortare variatorrem. Original ska vara 24x1010, och den jag har är 26x1060, så det känns som man skulle starta i 4:an.

Körning på skarpt underlag är inte lika roligt. Körde nästan full gas på isen, så kom ett skoterspår, och vips landade jag på huvudet på isen :( . Som tur är så betyder "nästan full gas" med Terhin ca 25 km/h 8)

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 10 apr 2010, 00:19
av zr800m10
Du måste fixa en bättre rem, min farbror hade en Terhi 10 i några år och den pinnade på i ca 50 ute på sjön. Ljuddämparen var igensotad då den inhandlades, så den sotades ur och det borrades extra hål rakt ner har jag för mig, kan vara värt att kolla upp.

Är mattorna hela på den? Vi hade problem med dom pga av att slidesen var så slitna att kugghjulen tuggade sönder låsen ibland och man fick köra hem med en matta.. Slutade med att vi ersatte låsen med en bit balatrem som skruvades fast. Gick ju att skruva upp om man ville ha loss mattan då.

Om man sätter sig på en Terhi 10 kan man ju reflektera över körställningen... framåtlutad och framåtflyttad lååångt innan SkiDoo ReV kom.

Kommer ihåg den gick otroligt bra i lössnön, jag blev efter trots att jag hade en Snotric SC3 som nästan var lika lätt, har för mig tjänstevikten (fulltankad) på Terhin uppgavs till 113kg! Men försökte man burka så dök den ner och fastnade, man fick liksom burka "åt fel håll" så yttre mattan fick mer fäste och innermattan mindre.

Bra grepp uppför pga av järnmattan men värdelös på skrå...

Hade varit coolt att ha den kvar, kan ju inte finnas många som lever än.

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 06 okt 2010, 14:37
av xtravagance
Fanken minns det som i går när min kompis hade en sån där. Jag söker med ljus och lykta efter en idag 25 år senare då jag skulle vilja fixa till en och "fräsa" runt på. Vet ni nån till salu så skicka pm.

Bra jobbat där ser fin ut för att vara så gammal !

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 07 okt 2010, 19:06
av awillfor
xtravagance skrev:
Bra jobbat där ser fin ut för att vara så gammal !
Ser inte alls lika fin ut i verkligheten. Ska fixas upp nu i höst så den är fin till säsongen :)

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 13 okt 2010, 08:17
av awillfor
Igår började jag slipa Terhin, som förresten har fått namnet Peivi. (från en känd svensk serie) :)
Förra ägaren hade som sagt förstärkt kåpan med ca 4mm glasfiber. Fy f*n för glasfiber damm...

Tanken var att fixa opp henne till originalskick, men har nu kommit fram till att hon ska vara en bruksmaskin istället.

Har under sommaren fått tag på en ny skida eftersom jag lyckades knäcka den gamla i vintras. Hittade även en reserv drivmatta som jag kan ta järn -vad-man-nu-ska-kalla-dom -profilerna från då jag knäckte några av dom vid vedkörningen då stenar stack opp ur snön.
zr800m10 skrev:Du måste fixa en bättre rem
Eftersom original läng/bredd inte tillverkas längre köppte jag en Ockelbo kort rem som jag fick avsvarvad, och bara den nöter in sej tror jag det blir bra.

Ska föröka registrera henne till vintern. Tycker dock att det känns lite dumt att betala samma summa för trafikförsäkringen på en 150cc 10hk maskin som för en 500cc 100hk maskin, men det lär bli dyrare att bli tagen av farbror blå oförsäkrat.

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 07 dec 2010, 11:10
av Sir Lars
Skoj att det finns flera av denna fantastiska skapelse! Vart köpte du remmen som var 1010mm lång, har du nåt art. nummer och vad kostade den?

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 08 dec 2010, 12:54
av awillfor
Sir Lars skrev:Vart köpte du remmen som var 1010mm lång, har du nåt art. nummer och vad kostade den?
Den är 30 mm x 1022 mm... Det var den närmaste jag hittade.

Duells 90-718 555,00

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 18 jan 2011, 08:58
av awillfor
Hämtade nyligen två Terhi 10 till :) , så av totalt tre stycken ska man väl få ihop två hyfsade och en reservdelsskoter (observera den längst uppe till vänster)

Bild

Denna skoter har alldrig blivit tvättad:
Bild

Den jag körde med ifjol:
Bild

Efter att ha putsat av det värsta måste jag ju provköra före den skulle rivas:
Bild

Efter provkörningen åkte den in i garaget och revs ner. Jag förde de alla metalldelar på blästring och målning och passade på att byta ut alla skruvar i "underdelen mot syrafasta" så man slipper fastrostade skruvar i framtiden. (Tur man har reservdelskatalog med mått på alla skruvar :thumbright: )

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 18 jan 2011, 21:15
av awillfor
Vågade inte föra plåten på blästring, så den fick en omgång med färgborttagningsmedel och stålborste före den blev målad.
Monteringen har börjat:
Bild

Blästrad och målad "ram"
Bild

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 28 mar 2017, 11:08
av dizeel57
Hej,,jag skruvar I en Terhi 150 och vill ha tag I elchema !! Finns nogon som har Ett tipps on det ?? Ev andra reservdelar !!

Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig

Postat: 31 aug 2017, 22:28
av Lindh
Otroligt märklig maskin! Coolt. Finns det någon fjädring över huvud taget på en såndär eller är det stumt, verkar ju ändå vara någon slags glidboggie?