Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
Han har kanske inte fått stopp på skotern än
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 25 jan 2010, 20:48
- Ort: Gravsjö, Lycksele
- Kontakt:
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
haha måste vara det men snart så borde bensinen ta sluteinar skrev:Han har kanske inte fått stopp på skotern än
66% Yamaha Förare, 34% Sno-Tric förare
Yamaha Gp440-77 Orginalskoter
Yamaha Gp440-78 Lekskoter lite bättre än orginal
Sno-Tric Sc2
Yamaha Gp440-77 Orginalskoter
Yamaha Gp440-78 Lekskoter lite bättre än orginal
Sno-Tric Sc2
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 10 sep 2010, 18:28
- Ort: Åsele
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
Fränt! Ser mycket seriöst ut.
Funderar själv att konvertera min Olympic. Tänker använda en GT12.
Har läst igenom det du har skrivit tittat på bilderna.
Jag blir lite orolig av att du tänker använda vakuum bensinpumpar till båda bensin och olja.
Om jag inte är fel informerad så trycker dessa max 0,3 bar. Vilket är för lite. För att kunna ladda 0,5 bar behövs det dubbla i bränsle tryck. Dessutom behövs det en bränsle-tycks regulator från Malpassi. http://www.misab.se/fkt2mont.htm
En annan detalj är att du behöver tycksätta flåtörhuset. Annars kommer förgasaren att flöda.
Men med Mikuni bensinpumpar kommer du bara kunna ladda 0.15 bar, kanske lite mer med lite tur. Sen kommer motorn att gå för snålt.
Din ide om en nock driven bensinpump är ingen dum ide. Om man leder laddtrycket under membranet kan man nog få upp trycket.
Olja till turbon, Mikuni bensinpumpen DF44-211 pumpar 14 liter i timmen. IHI rhb 3 behöver 0.8 liter i minuten.
Jag skulle hänga på en bilgenerator och två insprutarpumpar.
Funderar själv att konvertera min Olympic. Tänker använda en GT12.
Har läst igenom det du har skrivit tittat på bilderna.
Jag blir lite orolig av att du tänker använda vakuum bensinpumpar till båda bensin och olja.
Om jag inte är fel informerad så trycker dessa max 0,3 bar. Vilket är för lite. För att kunna ladda 0,5 bar behövs det dubbla i bränsle tryck. Dessutom behövs det en bränsle-tycks regulator från Malpassi. http://www.misab.se/fkt2mont.htm
En annan detalj är att du behöver tycksätta flåtörhuset. Annars kommer förgasaren att flöda.
Men med Mikuni bensinpumpar kommer du bara kunna ladda 0.15 bar, kanske lite mer med lite tur. Sen kommer motorn att gå för snålt.
Din ide om en nock driven bensinpump är ingen dum ide. Om man leder laddtrycket under membranet kan man nog få upp trycket.
Olja till turbon, Mikuni bensinpumpen DF44-211 pumpar 14 liter i timmen. IHI rhb 3 behöver 0.8 liter i minuten.
Jag skulle hänga på en bilgenerator och två insprutarpumpar.
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
Dette vil vi se mer av, lyst til å bygge 2t turbo selv
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
f*n va fränt. detta får man ju bara inte missa
______________________________________________________________________________
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
några framsteg?
______________________________________________________________________________
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)
- pimpelmicke
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 21 okt 2010, 10:07
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
Helmysigt projekt tycker jag.
Detta ska jag följa med största tillförsikt.
Lycka till!!
//Micke.P
Detta ska jag följa med största tillförsikt.
Lycka till!!
//Micke.P
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
En annan lite enklare lösning är att montera förgasaren på sugsidan av turbon då slipper du bygga tryckboxar och eländen dock får du slopa dumpventilen då
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75
Ski-Doo Olympique 340-75
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 03 apr 2011, 22:19
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
Kommer inte att funka! På grund av att mikuni pumparna behöver över och undertryck från vevhuset för att pumpa. Den kommer att gå på tomgång. Men när turbon börjar ladda, blir det övertryck hela tiden. Vilket resulterat i att membranet i pumpen står still.
Sätt i ett bilbatteri köp två högtrycks bensin pumpar. Ev pwm (Pulse Width Modulation) för att styra flödet från pumparna.
Malpassi regulator behövs också!
Sätt i ett bilbatteri köp två högtrycks bensin pumpar. Ev pwm (Pulse Width Modulation) för att styra flödet från pumparna.
Malpassi regulator behövs också!
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
hoppas du får till det
Sc 20 manual https://www.dropbox.com/s/f8vzdr1mow9eg ... 0.pdf?dl=0
Funkar i 30 dagar från och med 13/01-22
Funkar i 30 dagar från och med 13/01-22
-
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
- Ort: korpilombolo
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
men alltså hur gick det med detta bygge? sjukt snyggt vart de ju
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
- swampen
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
granen skrev:soppan ska ju inte in i turbon? vet du hur en turbo funkar?Team Lillsia skrev:Kladdar inte turbon igen när motorn måste köras med oljeblandad bensin?
helt rätt tänkt av "team lillsia" Allt som gå in i motorn bör ju komma ut igen...
även oljan som sällan blir helt förbränd,
"granen"! vet du hur en turbo funkar?
avgaserna som går igenom motorn ska ju igenom turbon och kommer "på sikt" att bilda en hel den sot från bränd olja,
alla som har rivit en bilmotor med turbo och dåliga kolvringar, ventilstyrningar eller dåliga lager i turbon, vet hur mysigt de kan bli i avgaskanaler, grenrör och turbo!
men jag tror dock inte att de ska bli nått större problem värmen kommer förhoppningsvis att hålla turbon skapligt okej invändeig!
Rajden ärFavoriten!
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
- Ort: Järvsö
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
ja kanske va nått på spåret ändå
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
Vart hitta du på packningar å dylikt till renoveringen ? Har en sc11 280cc, men det borde väl vara lika packningar ?
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 17 okt 2010, 20:51
- Ort: Dalarna
Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!
Rinab har packningar till sachs 280/290Hoffe skrev:Vart hitta du på packningar å dylikt till renoveringen ? Har en sc11 280cc, men det borde väl vara lika packningar ?