Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
einar
Inlägg: 204
Blev medlem: 07 jan 2010, 01:44
Ort: Dala-Järna
Kontakt:

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av einar » 07 apr 2010, 18:58

Han har kanske inte fått stopp på skotern än :lol:
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72

Viktor Hermansson
Inlägg: 42
Blev medlem: 25 jan 2010, 20:48
Ort: Gravsjö, Lycksele
Kontakt:

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av Viktor Hermansson » 07 apr 2010, 20:12

einar skrev:Han har kanske inte fått stopp på skotern än :lol:
haha måste vara det :P men snart så borde bensinen ta slut :P
66% Yamaha Förare, 34% Sno-Tric förare
Yamaha Gp440-77 Orginalskoter
Yamaha Gp440-78 Lekskoter lite bättre än orginal ;)
Sno-Tric Sc2

Richard Östmark
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 sep 2010, 18:28
Ort: Åsele

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av Richard Östmark » 10 sep 2010, 21:18

Fränt! Ser mycket seriöst ut.

Funderar själv att konvertera min Olympic. Tänker använda en GT12.

Har läst igenom det du har skrivit tittat på bilderna.
Jag blir lite orolig av att du tänker använda vakuum bensinpumpar till båda bensin och olja.
Om jag inte är fel informerad så trycker dessa max 0,3 bar. Vilket är för lite. För att kunna ladda 0,5 bar behövs det dubbla i bränsle tryck. Dessutom behövs det en bränsle-tycks regulator från Malpassi. http://www.misab.se/fkt2mont.htm
En annan detalj är att du behöver tycksätta flåtörhuset. Annars kommer förgasaren att flöda.

Men med Mikuni bensinpumpar kommer du bara kunna ladda 0.15 bar, kanske lite mer med lite tur. Sen kommer motorn att gå för snålt.

Din ide om en nock driven bensinpump är ingen dum ide. Om man leder laddtrycket under membranet kan man nog få upp trycket.

Olja till turbon, Mikuni bensinpumpen DF44-211 pumpar 14 liter i timmen. IHI rhb 3 behöver 0.8 liter i minuten.

Jag skulle hänga på en bilgenerator och två insprutarpumpar.

BjørnE
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 mar 2010, 16:48
Ort: Lierne (Grenser med Gäddede)

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av BjørnE » 01 okt 2010, 22:12

Dette vil vi se mer av, lyst til å bygge 2t turbo selv

Användarvisningsbild
_SEEYA_
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 dec 2009, 01:59
Ort: TIERP

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av _SEEYA_ » 10 okt 2010, 20:15

f*n va fränt. detta får man ju bara inte missa :thumbright: :D
______________________________________________________________________________
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!

Tillhör brödraskapet Laser 440+

Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)

Användarvisningsbild
_SEEYA_
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 dec 2009, 01:59
Ort: TIERP

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av _SEEYA_ » 17 okt 2010, 20:54

några framsteg?
______________________________________________________________________________
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!

Tillhör brödraskapet Laser 440+

Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)

Användarvisningsbild
pimpelmicke
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 okt 2010, 10:07

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av pimpelmicke » 22 nov 2010, 16:38

Helmysigt projekt tycker jag.
Detta ska jag följa med största tillförsikt. 8)
Lycka till!!
//Micke.P

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av Rajder » 23 nov 2010, 09:01

En annan lite enklare lösning är att montera förgasaren på sugsidan av turbon :thumbright: då slipper du bygga tryckboxar och eländen ;) dock får du slopa dumpventilen då :(
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

richardostmark
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 apr 2011, 22:19

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av richardostmark » 10 apr 2011, 01:55

Kommer inte att funka! På grund av att mikuni pumparna behöver över och undertryck från vevhuset för att pumpa. Den kommer att gå på tomgång. Men när turbon börjar ladda, blir det övertryck hela tiden. Vilket resulterat i att membranet i pumpen står still.
Sätt i ett bilbatteri köp två högtrycks bensin pumpar. Ev pwm (Pulse Width Modulation) för att styra flödet från pumparna.
Malpassi regulator behövs också!

Användarvisningsbild
rajd2x38l
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 apr 2011, 16:19
Ort: Skellefteå

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av rajd2x38l » 05 maj 2011, 21:49

:thumbright: hoppas du får till det :D
Sc 20 manual https://www.dropbox.com/s/f8vzdr1mow9eg ... 0.pdf?dl=0

Funkar i 30 dagar från och med 13/01-22

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av teenageparadise » 04 sep 2012, 09:17

men alltså hur gick det med detta bygge? sjukt snyggt vart de ju :D
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 377
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av swampen » 04 sep 2012, 22:07

granen skrev:
Team Lillsia skrev:Kladdar inte turbon igen när motorn måste köras med oljeblandad bensin? :shock:
soppan ska ju inte in i turbon? vet du hur en turbo funkar?

helt rätt tänkt av "team lillsia" Allt som gå in i motorn bör ju komma ut igen...
även oljan som sällan blir helt förbränd,

"granen"! vet du hur en turbo funkar? ;)
avgaserna som går igenom motorn ska ju igenom turbon och kommer "på sikt" att bilda en hel den sot från bränd olja,
alla som har rivit en bilmotor med turbo och dåliga kolvringar, ventilstyrningar eller dåliga lager i turbon, vet hur mysigt de kan bli i avgaskanaler, grenrör och turbo!

men jag tror dock inte att de ska bli nått större problem :D värmen kommer förhoppningsvis att hålla turbon skapligt okej invändeig! :)
Rajden ärFavoriten!

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av Team Lillsia » 08 sep 2012, 19:55

ja kanske va nått på spåret ändå ;)
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Hoffe
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 mar 2013, 11:02
Ort: Hofors

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av Hoffe » 04 mar 2013, 11:47

Vart hitta du på packningar å dylikt till renoveringen ? Har en sc11 280cc, men det borde väl vara lika packningar ?

TeamKottis
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 okt 2010, 20:51
Ort: Dalarna

Re: Sno Tric Sc11 Turbokonvertering - Oviss utgång!

Inlägg av TeamKottis » 04 mar 2013, 19:47

Hoffe skrev:Vart hitta du på packningar å dylikt till renoveringen ? Har en sc11 280cc, men det borde väl vara lika packningar ?
Rinab har packningar till sachs 280/290

Skriv svar