Insprutningssystem till min SRX 440!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 15 feb 2007, 20:52

Skulle kunna tänka mig att de var nåt som kom fram för racingsidan.
Jag vet och har hört att en Yamaha SSR i Sverige hade detta system monterat.
De var ju en utpräglad ovalracingmaskin.
Systemet togs först fram för GPX modellerna om jag inte minns fel,när jag ögnade igenom manualen som följde med.
Så mycket mer vet jag inte.
Såg att det fanns ute något system,eller delar av på e-bay.

Mvh Janne.

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 16 feb 2007, 00:40

Inspruningen är ett GYT (genuine yamaha tuning) kit kallat Circle M. Kitet togs ursprungligen fram för GPX modellen men fungerade bättre på SRX:en. Det fanns även GYT pipor med öppna stingers till detta kit samt att yamaha tillhandahöll portningsinformation för modifiering av framförallt SRX -76 samt mindre matchningar för 77:an.

Det är ett enkelt mekaniskt sprut med endast två kretsar, lågfart och högfart. Inget riktigt mellanregister alltså. Kritiskt för funktionen är pumparnas kondition samt längden på pulsslangarna -300mm för SRX 440. Pulslangarnas längd avgör pulstrycket till pumparna. I pumparna finns en justerbar tryckventil som justerar lågvarv och mellanregister i en och samma funktion, samt en justerbar nålventil efter i följd som reglerar högfarten. Mellan tryckventilen och nålventilen finns en liten "flödeskammare" som ska utjämna flödes- och tryckpulser. I själva injektorerna finns sedan en nålmunstycke för tillflödet som styrs av spjällarmen. Denna har inverkan på tomgång (3500rpm) och gasrespons. När nålen öppnas vid gaspådrag tar den justerbara nålventilen i pumpen över bränsleflödet och bestämmer högvarvsblandningen.
Detta är lite kortfattat och teoretisk, mest utifrån mina papper, så jag reserverar mig givetvis för eventuella fel. :wink:

Rätt justerat ska Circle M ge bra med effekt på höga varvtal. Ett stycke intressant racing equipment!

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 feb 2007, 10:49

jävligt coolt när/om det funkar...ett tips är nog att hålla koll på avgastempen/stiften...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

johan
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jan 2007, 22:48
Ort: Svenstavik
Kontakt:

Inlägg av johan » 20 jul 2007, 20:16

Ja nu har vi monterat insprutningen och provstartat ssr:n, och ja det verkar fungera. Återstår att montera avgastempmätaren så man har lite koll på vad som händer där inne. Så vi får väl se hur det funkar när isen lagt sig och man kan testa lite.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 20 jul 2007, 20:51

coolt, hur får man igen den första gången, ger den en sup eller....? :lol:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Gustav
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 feb 2007, 19:51
Ort: Bispgården/Svenstavik

Inlägg av Gustav » 20 jul 2007, 21:09

johan skrev:Ja nu har vi monterat insprutningen och provstartat ssr:n, och ja det verkar fungera. Återstår att montera avgastempmätaren så man har lite koll på vad som händer där inne. Så vi får väl se hur det funkar när isen lagt sig och man kan testa lite.
Bild[/img]

Gäst

Inlägg av Gäst » 20 jul 2007, 22:32

Kul Johan att det verkar fungera!
Blir spännade höra när ni får prova på "riktigt"
Håll i hatten :D

Mvh Janne.

stranglefoot
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 feb 2009, 18:52
Ort: Kalix

Inlägg av stranglefoot » 20 mar 2009, 16:47

Jag råkar veta av ett ovan nämnt insprut! Är en jobbarkompis som har ett komplett system till salu.

Skriv svar