Skulle kunna tänka mig att de var nåt som kom fram för racingsidan.
Jag vet och har hört att en Yamaha SSR i Sverige hade detta system monterat.
De var ju en utpräglad ovalracingmaskin.
Systemet togs först fram för GPX modellerna om jag inte minns fel,när jag ögnade igenom manualen som följde med.
Så mycket mer vet jag inte.
Såg att det fanns ute något system,eller delar av på e-bay.
Mvh Janne.
Insprutningssystem till min SRX 440!
Inspruningen är ett GYT (genuine yamaha tuning) kit kallat Circle M. Kitet togs ursprungligen fram för GPX modellen men fungerade bättre på SRX:en. Det fanns även GYT pipor med öppna stingers till detta kit samt att yamaha tillhandahöll portningsinformation för modifiering av framförallt SRX -76 samt mindre matchningar för 77:an.
Det är ett enkelt mekaniskt sprut med endast två kretsar, lågfart och högfart. Inget riktigt mellanregister alltså. Kritiskt för funktionen är pumparnas kondition samt längden på pulsslangarna -300mm för SRX 440. Pulslangarnas längd avgör pulstrycket till pumparna. I pumparna finns en justerbar tryckventil som justerar lågvarv och mellanregister i en och samma funktion, samt en justerbar nålventil efter i följd som reglerar högfarten. Mellan tryckventilen och nålventilen finns en liten "flödeskammare" som ska utjämna flödes- och tryckpulser. I själva injektorerna finns sedan en nålmunstycke för tillflödet som styrs av spjällarmen. Denna har inverkan på tomgång (3500rpm) och gasrespons. När nålen öppnas vid gaspådrag tar den justerbara nålventilen i pumpen över bränsleflödet och bestämmer högvarvsblandningen.
Detta är lite kortfattat och teoretisk, mest utifrån mina papper, så jag reserverar mig givetvis för eventuella fel.
Rätt justerat ska Circle M ge bra med effekt på höga varvtal. Ett stycke intressant racing equipment!
Det är ett enkelt mekaniskt sprut med endast två kretsar, lågfart och högfart. Inget riktigt mellanregister alltså. Kritiskt för funktionen är pumparnas kondition samt längden på pulsslangarna -300mm för SRX 440. Pulslangarnas längd avgör pulstrycket till pumparna. I pumparna finns en justerbar tryckventil som justerar lågvarv och mellanregister i en och samma funktion, samt en justerbar nålventil efter i följd som reglerar högfarten. Mellan tryckventilen och nålventilen finns en liten "flödeskammare" som ska utjämna flödes- och tryckpulser. I själva injektorerna finns sedan en nålmunstycke för tillflödet som styrs av spjällarmen. Denna har inverkan på tomgång (3500rpm) och gasrespons. När nålen öppnas vid gaspådrag tar den justerbara nålventilen i pumpen över bränsleflödet och bestämmer högvarvsblandningen.
Detta är lite kortfattat och teoretisk, mest utifrån mina papper, så jag reserverar mig givetvis för eventuella fel.
Rätt justerat ska Circle M ge bra med effekt på höga varvtal. Ett stycke intressant racing equipment!
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 05 feb 2009, 18:52
- Ort: Kalix