Sida 1 av 4

Risig SRX 440 -81

Postat: 18 feb 2010, 19:44
av spider66
Den här skotern hittade jag i juni bakom en boda när jag var och köpte ockelbo delar.Den hade stått där i minst 10år.Efter många samtal med ägarn så fick jag köpa den igår för 5000:- Buken är i glasfiber och sprucken.Huven ska nog gå att fixa. Boggien är flyttad neråt och bakåt,det sitter en 307 matta.Motorn är matching numbers.Cylindrarna är bytt mot 8G9 och topparna är 8J0.Den är skuren på en cylinder.Alla delar utom rutan,gummina vid styrstagen och tempmätaren följde med.Jag tänkte först göra den i bruks skick men nu får den kanske bli donator till en annan maskin som jag har på gång.
srx.JPG
srx 1.JPG
srx front.JPG

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 18 feb 2010, 19:49
av Gunnar
hehe... cool! kan inte finnas många av den där modellen

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 19 feb 2010, 00:14
av RetroR
Trevligt med en 81:a.....

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 20 feb 2010, 22:20
av srxjanne
Kul,men den såg lite "trött" ut ;)

Mvh Janne.

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 21 feb 2010, 01:39
av spider66
srxjanne skrev:Kul,men den såg lite "trött" ut ;)

Mvh Janne.
Den är lite sliten.Den drabbades av polaris sjukan.Sista milen innan den ställdes bort satt det en storm 800 motor i den.Det är därför det är upptaget i huven.Det som behövs för att kunna köra den är en bladfjäder och en cylinder med kolv.

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 25 feb 2010, 13:05
av spider66
Här kommer lite bilder på haveriet.Det ser ut som det har kommit in en bult i motorn :!: Det sitter fast en bit gänga i kolvtoppen som ser ut att komma från en M6:a. Det har också kladdat lite i andra cylindern på insugssidan.Ge gärna förslag på vad det beror på.Det är även pytte små repor som man känner med nageln.Vad ska man ha för verktyg när man honar nicasil :?:
srx kolv.JPG
kolvar.JPG
srx cylinder.jpg

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 25 feb 2010, 20:50
av Blizzard Peter
Nicasil är det bara att lämna bort för att få till. Jag lämnade Kawacylindrarna till Nicasilspecialisten (tror jag dom hette). Dom såg ut som dina så det blev svetsning och borrning till rätt dimension. Kanon bra blev det iallafall och jag blev runt 4000 fattigare... Bara att bita tag när man inte får tag på fina utbytesgrejor!!

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 25 feb 2010, 21:07
av spider66
Jag tror det blir stålfoder.Foder kostar ju bara några hundrakronor styck i USA.

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 05 mar 2010, 16:37
av spider66
Nu har jag beställt wiseco foder och kolvar.Det kostade 2542:- från USA vilket jag tycker var billigt.Om det är nån som vill dela med sig av portnings tips så är det välkommet.

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 06 mar 2010, 22:53
av Yamaha.Abbe
Tuff maskin.. :thumbright:

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 23 mar 2010, 17:49
av spider66
Äntligen fick jag kolvarna och fodren men dom hade lyckas skicka fel kolvringar :cry: Nu är det bara att beställa nya ringar och vänta på att cylindrarna ska bli färdiga.Efter att ha plockat isär skotern och konstaterat att det var en skrothög så blir det att bygga på ett ex chassie med 76:ans srx som inspiration.

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 23 mar 2010, 20:20
av spider66
Jag sa åt säljarn att jag skulle ha rätt ringar till stålfoder men han sket väl i det eller missförstod mig.

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 23 mar 2010, 21:35
av yamaton
Jag har kört med Wisecos ringar avsedda för crome på mina originalkolvar och i stålfoder utan problem.

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 23 mar 2010, 22:22
av RetroR
yamaton skrev:Jag har kört med Wisecos ringar avsedda för crome på mina originalkolvar och i stålfoder utan problem.
Läste om ett visst kompressions problem.....eller? :mrgreen:

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 23 mar 2010, 22:48
av yamaton
RetroR skrev:
yamaton skrev:Jag har kört med Wisecos ringar avsedda för crome på mina originalkolvar och i stålfoder utan problem.
Läste om ett visst kompressions problem.....eller? :mrgreen:
Nåja, den har ändå körts tre säsonger med samma ring i gles cylinder så det kan vi nog inte skylla ringen för. ;)

Har inte gett upp Ljusvattnet ännu men vi får se på torsdag.

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 26 mar 2010, 19:40
av RUSCH
Det är krom och krom som ej går att köra
krom och gjutjärn är ok
stål och gjutjärn går ochså bra

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 01 apr 2010, 21:26
av spider66
Vilken drevning ska det vara original?Det som satt i den är 29/19 och det följde med 33/17

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 15 apr 2010, 21:31
av spider66
Här är lite bilder från demonteringen.
skrot.jpg

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 15 apr 2010, 21:40
av spider66
Lite bilder från idag.Den har fått sig en lätt puts med autosol för det blev sån nyans skillnad när jag tog bort dekalerna.Det är nog första och sista gången jag putsar för det var inte roligt.Det är ett ex chassie den byggs på.
montering.jpg
montering 2.jpg

Re: Risig SRX 440 -81

Postat: 15 apr 2010, 22:06
av Ricke
Det måste ha tagit en stund men snyggt blev det. :thumbright: