Skiroule 440

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Skiroule 440

Inlägg av Tompa » 14 dec 2011, 23:16

Nu har jag lessnat på trasiga bromsvajrar som flyger sönder i nipplar och är svåra att få tag i, så i dag så bestämde jag mig att nu

frångår jag vajer och går över till hydralik. Efter lite letande runt i byn för att se vad som passade bäst, så hittade jag lite prylar på
Demonteringen som kunde tänkas passa. och nu sitter det på plats och fungerar i alla fall på pallbocken :thumbright:
Och så blev det på en skiroule, lite förfining av fästet samt lack blir i morgon.
Bild

Det är inte så stort mellarum mellan skivan och variatorn (27 mm) och de flesta ok är bredare, men efter lite grävande hittade jag en som
slank ner emellan.
Bild

De tragiska med detta är att jag tappar handbromsen, men "herren ger och herren tar" heter de väl.
Bild

Jag tappar även hållaren för min nya hel/halv ljus omkopplare pga de nya bromshandtaget. Finns de någon som har ett gammalt handtag likt
de på bilden och som den innringade delen är hel så är jag inntresserad av denna. Tror den går att modifiera så omkopplaren får åka med.
Bild
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
easy360s
Inlägg: 230
Blev medlem: 10 nov 2010, 19:43
Ort: Fåker

Re: Skiroule 440

Inlägg av easy360s » 15 dec 2011, 16:27

Tompa skrev:Finns de någon som har ett gammalt handtag likt
de på bilden och som den innringade delen är hel så är jag inntresserad av denna. Tror den går att modifiera så omkopplaren får åka med.
Bild
Tror de kan finnas en liggandes ska kolla ikväll om jag hinner! :)
Ski-Doo SS25 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 -84

Ski-Doo Blizzard 9700 clone -80/-83
Ski-Doo Citation 300 -79

Ski-Doo Olympic 12/3 -70
Ski-Doo Olympic 320 AS/E -69
Ski-Doo R8 -64


Polaris RXL 650 -91
Ski-Roule Lazer -75
Sno-Fury Mk2 -70
Ockelbo 300 -67

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Skiroule 440

Inlägg av Tompa » 15 dec 2011, 16:49

easy360s skrev:
Tompa skrev:Finns de någon som har ett gammalt handtag likt
de på bilden och som den innringade delen är hel så är jag inntresserad av denna. Tror den går att modifiera så omkopplaren får åka med.
Bild
Tror de kan finnas en liggandes ska kolla ikväll om jag hinner! :)
Låter toppen hoppas nu bara du hittar den.

Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Skiroule 440

Inlägg av Laser » 15 dec 2011, 20:17

Snyggt jobb! :thumbright:

Handbromsen var inte Skiroule original. Det var dåvarande Trafiksäkerhetsverket som i sin visdom ansåg att Ockelbo var tvungna att eftermontera denna tingest för att Lasern skulle gå att registrera i Sverige. :roll:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Skiroule 440

Inlägg av Tompa » 07 jan 2012, 17:53

Tompa skrev:
Gunnar skrev:blir det en ny bromsning?
Jepp det blir de ;)
Nu är bromsning nr:2 klar efter mänga justeringar både här och där, och de är inte vanligt att jag får hör att
" dessa stift kan du lägga ut på nätet, dessa är ett exelent exempel på hur ett stift skall se ut................
men, dock skall sägas att de var inte helt perfect "backa tändningen ca 1 grad då är du mitt i "
Nu har vi äntligen lyckats få vridmoments kurvan att hammna på rätt ställe, så nu är det "bara" variatorn som skall fixas till efter en 500 rpm:ökning :thumbright:
BFSC värdena har ändrats ochså till mera "humana" värden. En bild från bromsningen.
Bild
Nu är de bara lite pillande med vikter och fjädrar i förhoppning om att lasern skall leverera bättre tider än i fjol 8)
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Skiroule 440

Inlägg av magichandauto.se » 07 jan 2012, 18:06

kymco sitter nått sånt på bromsarna till pojken kina moppe, tycker du ska överväga slipa bort bokstävarna.... ser trevligt ut annars hur mycket brosar du hk och vrid? så har jag ett mål att slå när jag börjar slipa på min motor *L*

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Skiroule 440

Inlägg av Tompa » 07 jan 2012, 18:28

magichandauto.se skrev:kymco sitter nått sånt på bromsarna till pojken kina moppe, tycker du ska överväga slipa bort bokstävarna.... ser trevligt ut annars hur mycket brosar du hk och vrid? så har jag ett mål att slå när jag börjar slipa på min motor *L*
Ha ha jo de sitter på en moped som jag har i källaren med, men jag har inga förutfattde meningar gällande namn på grejorna, fungerar de så är jag nöjd.´Jag har monterat Willwood ok av värsta sorten på dragracingbilar som varit de värsta skiten jag överhuvudtaget provat så i min smak är det inte märket som avgör de är resultatet som avgör, och i detta fall är de 110%.Gällande hk så har antalen ökat :twisted: , men de viktiga i kråksången tycker då jag är att vridmomentethammnat på rätt ställe :lol: När det gäller siffrorna på dessa och dess läge behåller jag de för mig själv en stund till.
Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Skriv svar