RetroR 1978 SRX 440 (8H1-001106)
RetroR 1978 SRX 440 (8H1-001106)
Del.1
Här kommer då min berättelse om fyndet av en SRX 440 8H1 1978.
Allt började med att jag bestämde mig för att köpa mig en vit SRX ismaskin, visste att detta skulle bli svårt om inte omöjligt.
Jag hade ju tidigare blivit tvåa på den SRX som nu Henke äger. (ringde 5 minuter senare)
Hur som så la jag ut lite trevare här och där hos folk som själva hade en eller visste av nån.
Och efter säkert ett års letande fick jag så napp.....men det var inte helt klart att den skulle säljas, så det var bara att vänta och se.
Men så en dag gick ryktet via en bekant att den nu var till salu, så det var med hjärtat i halsgropen jag slog nummret till en av er här på forumet.
Och visst var den till salu, men skicket gjorde att det krävdes en del jobb sa ägaren.
Men vad ska man göra? Det var ju bara krypa till korset och bestämma tid för möte och påseende av objektet.
Och detta var vad som fanns till salu:
Var bara ett stort problem.....allt från denna SRX 1978 satt nu överflyttat i en 1980 års guldchassie.
Ingen vacker syn alltså!
Men som tur var följde detta aluminium chassie med.
Fel nummer då detta blev utbytt vid att av dom första racen med maskinen av den tidigare ägaren och chauffören Stålnacke.
Tydligen så stukades orginalchasssiet så svårt att det vart till att byta ut det.
Här kommer då min berättelse om fyndet av en SRX 440 8H1 1978.
Allt började med att jag bestämde mig för att köpa mig en vit SRX ismaskin, visste att detta skulle bli svårt om inte omöjligt.
Jag hade ju tidigare blivit tvåa på den SRX som nu Henke äger. (ringde 5 minuter senare)
Hur som så la jag ut lite trevare här och där hos folk som själva hade en eller visste av nån.
Och efter säkert ett års letande fick jag så napp.....men det var inte helt klart att den skulle säljas, så det var bara att vänta och se.
Men så en dag gick ryktet via en bekant att den nu var till salu, så det var med hjärtat i halsgropen jag slog nummret till en av er här på forumet.
Och visst var den till salu, men skicket gjorde att det krävdes en del jobb sa ägaren.
Men vad ska man göra? Det var ju bara krypa till korset och bestämma tid för möte och påseende av objektet.
Och detta var vad som fanns till salu:
Var bara ett stort problem.....allt från denna SRX 1978 satt nu överflyttat i en 1980 års guldchassie.
Ingen vacker syn alltså!
Men som tur var följde detta aluminium chassie med.
Fel nummer då detta blev utbytt vid att av dom första racen med maskinen av den tidigare ägaren och chauffören Stålnacke.
Tydligen så stukades orginalchasssiet så svårt att det vart till att byta ut det.
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Del .2
När jag i fjol sommar fick trevligt besök av Richard Ek och två av hans kompisar så började en rundvandring bland skotrar, objekt och delar. När vi så till slut lyfte kapellet på SRX:en så tyckte Richard att det var ett alldeles för högt tillverkningsnummer på chassiet för att stämma då alla svenska SRX kom med en rätt tajt nummerserie.
Detta chassie har vad jag förstått det absolut högsta numret i landet då detta var ett utbytes chassie som kom in senare under säsongen.
8H1-001128 på chassiet gjorde att vi dök under huven för att kolla efter vad som stod där, 1106.......
Richard skruvade något på sig och fick sen ur sig att ”det där chassiet har jag nog ägt”.........VA?
Kunde det verkligen vara så och var fanns det då idag?
Och inga problem där inte för Richard hade kort hemma och skulle lätt kunna kolla när han kommit hem. Ett otroligt trevligt och givande besök må man säga, men lite började allt tankarna snurra och det var lång väntan tills det så damp ned ett mail i datorn.
Bild på orginal chassiet som såg ut att vara i mycket bra skick tack vare den korta race tiden. Dock fanns ju skadan på tunneln där.
Detta chassie hade yamaton ägt och sålt vidare till en annan i Luleå trakten.
Under dennes ägande kom det dock till en plåtslagare i trakten som började massera.......och till slut blev det iktigt bra och rakt igen.
Saknar dock lite finish jobb än, men det värsta var gjort helt klart.
Efter ett tag såldes det dock igen när det bara hade blivit liggande till Ville i Finland.
Hur skulle man nu få tag på detta.....jo, i mailet med bilden från Yamaton kom även mailadressen till denne finne.......så det var bara att testa börja maila och se om allt kunde gå vägen.
Efter en hel del mailande och bytes förslag hit och dit kunde jag med hjälp från Anders hämta upp en balja till SRX.
(Tack för den snabba leveransen....och fikastunden samt rundvandringen)
Denna fick åka upp till IKEA parkeringen i Haparanda för att kunna göra ett byte/köp mot chassiet till min SRX .
(Gissa om detta var för att blidka frun man fixade till just det stället......)
När jag i fjol sommar fick trevligt besök av Richard Ek och två av hans kompisar så började en rundvandring bland skotrar, objekt och delar. När vi så till slut lyfte kapellet på SRX:en så tyckte Richard att det var ett alldeles för högt tillverkningsnummer på chassiet för att stämma då alla svenska SRX kom med en rätt tajt nummerserie.
Detta chassie har vad jag förstått det absolut högsta numret i landet då detta var ett utbytes chassie som kom in senare under säsongen.
8H1-001128 på chassiet gjorde att vi dök under huven för att kolla efter vad som stod där, 1106.......
Richard skruvade något på sig och fick sen ur sig att ”det där chassiet har jag nog ägt”.........VA?
Kunde det verkligen vara så och var fanns det då idag?
Och inga problem där inte för Richard hade kort hemma och skulle lätt kunna kolla när han kommit hem. Ett otroligt trevligt och givande besök må man säga, men lite började allt tankarna snurra och det var lång väntan tills det så damp ned ett mail i datorn.
Bild på orginal chassiet som såg ut att vara i mycket bra skick tack vare den korta race tiden. Dock fanns ju skadan på tunneln där.
Detta chassie hade yamaton ägt och sålt vidare till en annan i Luleå trakten.
Under dennes ägande kom det dock till en plåtslagare i trakten som började massera.......och till slut blev det iktigt bra och rakt igen.
Saknar dock lite finish jobb än, men det värsta var gjort helt klart.
Efter ett tag såldes det dock igen när det bara hade blivit liggande till Ville i Finland.
Hur skulle man nu få tag på detta.....jo, i mailet med bilden från Yamaton kom även mailadressen till denne finne.......så det var bara att testa börja maila och se om allt kunde gå vägen.
Efter en hel del mailande och bytes förslag hit och dit kunde jag med hjälp från Anders hämta upp en balja till SRX.
(Tack för den snabba leveransen....och fikastunden samt rundvandringen)
Denna fick åka upp till IKEA parkeringen i Haparanda för att kunna göra ett byte/köp mot chassiet till min SRX .
(Gissa om detta var för att blidka frun man fixade till just det stället......)
Senast redigerad av 2 RetroR, redigerad totalt 30 gång.
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Del .3
Var redan upp över öronen glad då äntligen man hade en maching numbers is SRX.
Så jag tog telefonen och ringde till den jag köpt SRX:en av för att berätta den glada nyheten.
Så jag sa att chassiet nu hade hittat hem.....och då blev det helt tyst i luren tills jag fick höra orden ”då har jag nått till dig Richard”
Och nu var det jag som blev helt tagen och frågade efter en stunds funderande.
”jaha, vaddå?”.......tyst igen........”jo, jag har orginalpapperna på det chassiet och dom ska du få”
Nu var jag helt tagen.....”VA, har du? Fasen va kul!!”
Och väl hemma ser chassiet ut så här..
Detta var min lilla fynd story, nu är man ju ingen klippa på detta med berättelser och att få till det som vissa andra här på forumet.
Men jag hoppas det underhåller er något och jag kommer nog att snygga till med en del kort som jag har på andra datorer....återkommer!
Var redan upp över öronen glad då äntligen man hade en maching numbers is SRX.
Så jag tog telefonen och ringde till den jag köpt SRX:en av för att berätta den glada nyheten.
Så jag sa att chassiet nu hade hittat hem.....och då blev det helt tyst i luren tills jag fick höra orden ”då har jag nått till dig Richard”
Och nu var det jag som blev helt tagen och frågade efter en stunds funderande.
”jaha, vaddå?”.......tyst igen........”jo, jag har orginalpapperna på det chassiet och dom ska du få”
Nu var jag helt tagen.....”VA, har du? Fasen va kul!!”
Och väl hemma ser chassiet ut så här..
Detta var min lilla fynd story, nu är man ju ingen klippa på detta med berättelser och att få till det som vissa andra här på forumet.
Men jag hoppas det underhåller er något och jag kommer nog att snygga till med en del kort som jag har på andra datorer....återkommer!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Det är ju som på film med lyckligt slut å allt, vilken härlig historia. Bra jobbat som fick tag i allt. Förutom din lycka så kan det även ge hopp å inspiration till andra att fortsätta söka det omöjliga.
svart å gult
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Jag får bli den förste att intyga riktigheten i detta nystan av lösa trådar som skulle leda fram komplett matching numbers projekt. Smått otroligt vad ett ordentligt kontaktnät kan leda till i denna bransch! Alltså chassiet som till slut kom till sin rätta plats var ett chassie som medföljde när jag köpte min 77:a hösten 1994 och som sedan har hängt på ladugårdsväggen på sommartorpet i många år tills jag sålde tillbaka det till den tidigare ägaren för att det sedan skulle hamna hos Ville i Finland. När Richard (RetroR) lastade om chassiet hemma hos mig efter ha hämtat det från Ville så var det inte utan att man funderade på vilken märklig resa mellan olika händer det har haft bara för att åter ligga där på min garageplan! Hade det kunnat säga något så hade det nog sagt galningar!
Senast redigerad av 1 yamaton, redigerad totalt 30 gånger.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)
SRX 440 -78 (8H1)
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
UNDERBART!!
fan vilken härligt hístoria och gött slut också eller början kanske man ska säga
Grattis Rickard
fan vilken härligt hístoria och gött slut också eller början kanske man ska säga
Grattis Rickard
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
- Ort: Arvidsjaur
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Fan vad häftigt, och klart snyggaste färgsättning på srx:en dessutom
There is no replacement for displacement
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
De e roligt när det går bra!!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Man blir ju faktiskt lite avis, rätt märke och bland de rätta årsmodellerna. Mycket bra beskrivet och vilket fantastiskt arbete och tack vare ett fint kontaktnät är såna här fynd möjliga. Jag föreslår Richard som vinnare i RSF - tävlingen 2009!
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE
THE WAY IT SHOULD BE
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Haha....ja det var nog ingen som trodde det chassiet skulle dyka upp till maskinen igen, och som du säger var det rätt kul att det fick passera ditt garage och säga hej igen! =)yamaton skrev:Jag får bli den förste att intyga riktigheten i detta nystan av lösa trådar som skulle leda fram komplett matching numbers projekt. Smått otroligt vad ett ordentligt kontaktnät kan leda till i denna bransch! Alltså chassiet som till slut kom till sin rätta plats var ett chassie som medföljde när jag köpte min 77:a hösten 1994 och som sedan har hängt på ladugårdsväggen på sommartorpet i många år tills jag sålde tillbaka det till den tidigare ägaren för att det sedan skulle hamna hos Ville i Finland. När Richard (RetroR) lastade om chassiet hemma hos mig efter ha hämtat det från Ville så var det inte utan att man funderade på vilken märklig resa mellan olika händer det har haft bara för att åter ligga där på min garageplan! Hade det kunnat säga något så hade det nog sagt galningar!
Sedan vill jag påstå att kontaktnätet me dig i spetsen är det jag har att tacka för att det ens kunde bli möjligt återförenas.
Och stort tack till dig Villle som var snäll och släppte chassiet till mig.
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Tack alla för trevliga kommentarer......och som du säger "Eltigre" så är det ju bara början på detta skoterprojekt.Eltigre skrev:UNDERBART!!
fan vilken härligt hístoria och gött slut också eller början kanske man ska säga
Grattis Rickard
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Hehe....skönt att höra att det klingar lite Yamaha även i ett Polaris hjärtaTripple from hell skrev:Fan vad häftigt, och klart snyggaste färgsättning på srx:en dessutom
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Har uppdaterat med lite fler bilder.......
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Helt Otroligt
Man blir såå lycklig av såna historier
Grattis Rickard
Man blir såå lycklig av såna historier
Grattis Rickard
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Det är en frän historia, kul att man kunde hjälpa till lite på ett hörn och att allt gick vägen till slut, det är bara att gratulera!
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Kanon, vilken nagelbitare till story
Kul att det ger utdelning på ett sådant arbete.
Man är faktiskt lite avis, tänk en vit SRX .
Man kan ju säga att det är retrovärldens motsvarighet till "spårlöst"
som gick på tv.
Lycka till med projektet, gärna flitigt med bilder under renoveringen.
M v h
Goldman
Kul att det ger utdelning på ett sådant arbete.
Man är faktiskt lite avis, tänk en vit SRX .
Man kan ju säga att det är retrovärldens motsvarighet till "spårlöst"
som gick på tv.
Lycka till med projektet, gärna flitigt med bilder under renoveringen.
M v h
Goldman
YAMAHA SRX 440-77 projekt clone
YAMAHA VIKING-88[/color]
SKI-DOO SUMMIT 800 E-TECH -12
SKI-DOO RENEGADE 1200X 4-TECH -11
YAMAHA VIKING-88[/color]
SKI-DOO SUMMIT 800 E-TECH -12
SKI-DOO RENEGADE 1200X 4-TECH -11
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Ja det är dock jag som tackar så mycket för hjälpen och gästfriheten, otroligt trevligt kolla in i ditt garage må jag säga. Trevliga projekt!sled-ex skrev:Det är en frän historia, kul att man kunde hjälpa till lite på ett hörn och att allt gick vägen till slut, det är bara att gratulera!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Kul ni gillade storyn......bara synd att den "René" som jag har som sambo och reskamrat inte blev lika uppspelt vid återseendet när det gällde chassiet....Goldman skrev:Kanon, vilken nagelbitare till story
Kul att det ger utdelning på ett sådant arbete.
Man är faktiskt lite avis, tänk en vit SRX .
Man kan ju säga att det är retrovärldens motsvarighet till "spårlöst"
som gick på tv.
Lycka till med projektet, gärna flitigt med bilder under renoveringen.
M v h
Goldman
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Vilken story, hade helt missat denna tråd.
Helt otroligt , mkt kul läsning. Absolut en vinnare i rsf tävlingen.
Hur många hektar är ditt garage ?
Verkar bli mer och mer godsaker i ditt stall...
Ang oförstående damer känner jag igen det mkt väl...
Helt otroligt , mkt kul läsning. Absolut en vinnare i rsf tävlingen.
Hur många hektar är ditt garage ?
Verkar bli mer och mer godsaker i ditt stall...
Ang oförstående damer känner jag igen det mkt väl...
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Re: SRX 440 8H1-001106 En story i tre delar....
Hi,
I'm glad i could help you out. I still have lot of 8H1/8F2 parts that i will try to sell later if someone is interested.
Reimond.
I'm glad i could help you out. I still have lot of 8H1/8F2 parts that i will try to sell later if someone is interested.
Reimond.
150m on snow: 5.8s / 135Km/h @ 10,000rpm