Sida 22 av 23

Re: Phazer SX

Postat: 15 dec 2012, 18:51
av spider66
Är felet i cylindern eller toppen? Är det cylindern som felar är det bara att göra en 0.3mm cylinderfots packning till cylindern med med 1.7mm squish. Men nog hade du mycket squish. Jag brukar köra med 1.2-1.3mm på motorerna jag bygger

Re: Phazer SX

Postat: 15 dec 2012, 20:31
av Phazer-85
Vet inte vart felet är, måste väll mäta cyllen isf.
Kändes enklast att justera med annan packning, org squish mått på PZ är 1,6 mm men sen vad som är mer rätt än nå annat vet jag inte.

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 00:22
av mogge
Phazer-85 skrev:
mogge skrev:Jo, Jag hade 0,2mm skillnad på min ex också och har kört så. Det är inte helt lätt att hamna exakt lika.
Nä de är väll så, kör du med koppar packning eller är det vanliga som gäller??

De enklaste hade väll varit att prova ut lite olika tjocklekar på packningen så man hamnar lika.
Helst vill jag ligga närmare 2mm på båda eftersom att jag tycks haft spiknings tendenser och misstänker den vänstra cyllen med det trängre måttet.
Har kört med både vanliga och koppar packningar, men måttet diffar ju ändå och jag har inte gjort något åt det :D

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 00:49
av Fredrik 860R
På en riktig motor skiljer max 0,05mm,vad har du för öppningsvinkel på squishbandet?tycker det är
konstigt det spikar med så hög squish.

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 05:22
av formula mxx
Men nu är det ju så att han kör ju inte med en riktig motor :(

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 07:49
av SS440-80
formula mxx skrev:Men nu är det ju så att han kör ju inte med en riktig motor :(
Förstår precis hur du menar :roll: för Arctic Cat har ju genom åren använt alla motoralternativ utom Rotax och Yamaha så ingen kan säga att Arctic Cat inte kört med rätt motor.... någon gång iallafall :twisted:

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 08:07
av Haggla
Fredrik 860R skrev:På en riktig motor skiljer max 0,05mm,vad har du för öppningsvinkel på squishbandet?tycker det är
konstigt det spikar med så hög squish.
Kan ju ha med en knasig tändning kanske? Soppan lär man väl kunna utesluta iaf pga det höga squish måttet.....?

Ang skillnaden i höjd det är inte så det antingen Är/har bytt en stake eller olika kolvar?? alt sitter "piratkolvar" ??

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 11:11
av Phazer-85
Jojo...riktig motor..tjoller ;)

Iaf så kan jag inget om de här. Jag är tvär säker på att den vänstra staken är bytt någongång pga hur vevhus halvorna ser ut och jag har just klämt dit nya pirat kolvar.
Enklast är väll att sätta en tunnare topplockspackning på höger sida så de blir samma mått men de är kanske inte den rätta vägen att gå.

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 13:53
av Haggla
ja man vert aldrig men om toppen och cyllar är ok så då kan det ju vara kolvar alt staken då som felar men har man separata toppar så går det ju kompensera medn har man mono topp så skulle jag aldrig använda olika packningar.

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 14:25
av Fredrik 860R
Går det att plana ena toppen,eller är packningen så tjock att det inte spelar nån roll,vad har du
för öppningsvinkel på squish mäta på tennet.

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 16:39
av Phazer-85
Fredrik 860R skrev:Går det att plana ena toppen,eller är packningen så tjock att det inte spelar nån roll,vad har du
för öppningsvinkel på squish mäta på tennet.
Kan de inte vara enklast att fräsa av toppen på cyllen 0,3mm?? om de nu inte går att hitta en tunnare packning...

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 17:08
av Phazer-85
Lindner: Jag blir lite osäker på vad du menar med att packningen kan vara för tjock, om jag nu planar topplocket 0,3 istället för cyllen så spelar det väll ingen roll hur tjock packningen är...eller??

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 18:15
av Fredrik 860R
ja om du tar cylindern blir det rätt,ibland gör det inte av sig att plana toppen,om packningens höjd +vändkant
överstiger önskat squish mått.

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 19:43
av formula mxx
SS440-80 skrev:
formula mxx skrev:Men nu är det ju så att han kör ju inte med en riktig motor :(
Förstår precis hur du menar :roll: för Arctic Cat har ju genom åren använt alla motoralternativ utom Rotax och Yamaha så ingen kan säga att Arctic Cat inte kört med rätt motor.... någon gång iallafall :twisted:
och vem har sagt att jag kör med arctic motor??

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 20:41
av Phazer-85
Fredrik 860R skrev:ja om du tar cylindern blir det rätt,ibland gör det inte av sig att plana toppen,om packningens höjd +vändkant
överstiger önskat squish mått.
Ok!!

Då ska cylindern få sig en omgång :thumbright:

Re: Phazer SX

Postat: 16 dec 2012, 21:15
av SS440-80
formula mxx skrev:
SS440-80 skrev:
formula mxx skrev:Men nu är det ju så att han kör ju inte med en riktig motor :(
Förstår precis hur du menar :roll: för Arctic Cat har ju genom åren använt alla motoralternativ utom Rotax och Yamaha så ingen kan säga att Arctic Cat inte kört med rätt motor.... någon gång iallafall :twisted:
och vem har sagt att jag kör med arctic motor??
Arctic har aldrig haft någon "egen" motor :mrgreen:

Re: Phazer SX

Postat: 19 dec 2012, 20:00
av Phazer-85
För ni som legat sömnlös över min klämspalt behöver inte göra det längre ;)

Inte för att jag har gjort nå ingrepp men däremot så gjordes det YTTERLIGARE några mätningar. Lyfte av topparna och korslade 2mm lödtenn på kolvtoppen, på så vis blev de fyra mätpunkter. Mäter man dessa fyra punkter på båda cylindrarna så låg vänstersida på 1,7-1,9mm och höger 1,85-1,95mm :?:
Verkar som att topparna inte riktigt är plana....eller att dom skulle va planade lite snätt...om ni förstår.

Åja...nu bråkar jag inte mer om det här utan tutar på som inget hänt, kan väll vara läge att skaffa fräscha toppar i framtiden.

Re: Phazer SX

Postat: 19 dec 2012, 23:18
av Ors
Men,du mäter väl i kolvbultens riktning?
Inte framåt eller bakåt för kolven tippar ju lite.

Re: Phazer SX

Postat: 20 dec 2012, 06:07
av Phazer-85
Ors skrev:Men,du mäter väl i kolvbultens riktning?
Inte framåt eller bakåt för kolven tippar ju lite.
Jajemen :D

Re: Phazer SX

Postat: 20 dec 2012, 08:32
av Haggla
Jag sov gott i natt då iaf......