Sida 21 av 23

Re: Phazer SX

Postat: 12 feb 2012, 16:39
av Phazer-85
Idag blev de ännu en testar dag.

Provade ett hack snålare på nålen till högra cyllen och nu blev de lite jämnare i tempen.
Måste nog gå ner ett snäpp på lågfart munstycken nu åxo när de blev andra nålar, stiften är nästan svarta på lågfart.... :?

Re: Phazer SX

Postat: 13 feb 2012, 20:55
av Phazer-85
Så här blev det iaf med mätaren.

En bild från förar hytten och en annan under huven.
Eftersom att givarna placerades under grenröret så slapp jag borra och snickra på plast kåporna, vilket ju blev bra och sparade en del jobb. :thumbright:

Re: Phazer SX

Postat: 13 feb 2012, 21:02
av spider66
Det var en enkel och fiffig modell av moment stag du gjort till motorn :thumbright:

Re: Phazer SX

Postat: 13 feb 2012, 21:24
av Phazer-85
spider66 skrev:Det var en enkel och fiffig modell av moment stag du gjort till motorn :thumbright:
Haha...visst är det :D

5 mm plattjärna som är bockat 90 grader, M8 gängstång som är fast svetsad på en krok från ett spännband....ibland behöver de inte vara så himmelens märkvärdigt, bara de funkar :thumbright:

Re: Phazer SX

Postat: 13 jul 2012, 16:57
av Phazer-85
Nu så är den nästan färdig för Lycksele, fattas bara lite grejs i variatorn.
Tänkte pröva andra vikter och fjädrar så de här kan sluta hursomhelst.
Den observante ser kanske att Yamaha märket på styrkåpan är i guld och halvardsons märket längst fram på sidokåpan är precis som orginalet va (tack igen Jonny)

Körde även på lite klarlack (spray) men den va så nedrans lättflycktig så det slutade med en del rinningar.
Får väll vattenslipa när de har härdat ordentligt, den ska ju användas så det är väll inte så jäkla noga egentligen.

Over and out, vi träffs i Lycksele

Re: Phazer SX

Postat: 18 jul 2012, 06:21
av marino carlsson
härligt att du har grejorna i ordning redan ;)

Re: Phazer SX

Postat: 18 jul 2012, 07:42
av Phazer-85
Måste ju fylla ut semester tiden med nånting :thumbright:

Re: Phazer SX

Postat: 06 okt 2012, 16:40
av Phazer-85
Afton i stugan.
Eftersom skotern gått 3 vintrar på kolvarna så tänkte jag skämma bort han med ett par nya.
Innan jag stoppar i dom så tänkte jag mäta gapet i kolvringarna, alltså man trycker bara ner ringarna i loppet och mäter....ja ni förstår säkert.

Om man mäter gapet på dom nya ringarna så ligger dom på 0,10 och dom gamla 0,20, nu har ju såklart gammelkannerna gått 3 år.
Någon som har nån åsikt om detta eller tro sig veta minsta mått på gapet för jag har lyckas förtränga det.

Ciao

Re: Phazer SX

Postat: 06 okt 2012, 17:17
av Gunnar
De är helt ok. Tror det ska vara runt 0.40 som max men jag har kört med 2.0 och den har funkat helt okey.... På fullgas så spelar det inte så stor roll ;-)

Re: Phazer SX

Postat: 06 okt 2012, 17:38
av Phazer-85
Ok, jag va lite mer orolig att de va för tight mått.

Re: Phazer SX

Postat: 06 okt 2012, 20:24
av Holländaren
0,10 lät trångt! Wiseo rekommenderar 0,004*borr och det måttet är oftast mindre än vad motortillverkaren rekommenderar. Nu vet jag inte vad du har för borr i motorn men det lär väl vara runt 70? Då hamnar du närmare 0,3 mm.
Jag brukar köra med 0,4 på 277an (72 mm borr och skräpkolvar)

Re: Phazer SX

Postat: 06 okt 2012, 21:34
av Phazer-85
Holländaren skrev:0,10 lät trångt! Wiseo rekommenderar 0,004*borr och det måttet är oftast mindre än vad motortillverkaren rekommenderar. Nu vet jag inte vad du har för borr i motorn men det lär väl vara runt 70? Då hamnar du närmare 0,3 mm.
Jag brukar köra med 0,4 på 277an (72 mm borr och skräpkolvar)
Jag har 72,5 mm i borr och jag vill minnas att man inte bör ligga under 0,20 på glepet.
Om ja nu inte minns fel så hade ringarna dom måtten på förra kolv uppsättningen, de är kanske läge att putsa ändarna för att undvika framtida problem.

Re: Phazer SX

Postat: 29 nov 2012, 20:36
av Phazer-85
Halloj där ute i retrovärlden!

Är de någon som har jämfört en orginal uppsättning av cylinderfots packning mot winderosas dito?
Kändes som att de va onödigt grova mått på winderosas packning...går så klart klippa å greja men....

Re: Phazer SX

Postat: 04 dec 2012, 10:12
av spider66
Phazer-85 skrev:Halloj där ute i retrovärlden!

Är de någon som har jämfört en orginal uppsättning av cylinderfots packning mot winderosas dito?
Kändes som att de va onödigt grova mått på winderosas packning...går så klart klippa å greja men....
Hade jag varit du hade jag använt original packning för jag tycker winderosas packningar och packboxar passar bäst i soptunnan. Om du ska använda winderosas packningar så kolla att tjockleken är samma som original.
En pirat packning som jag är nöjd med är cometic och den använder jag i stx

Re: Phazer SX

Postat: 04 dec 2012, 11:38
av Phazer-85
Pirat packboxar har jag ingen bra erfarenhet av, tidagare köpte jag packningar från rinab och dom har faktiskt funkat.
Tänkte att jag skulle prova winderosas i år men de va ruggigt grovhuggna mått så jag lyder ditt råd och köper orginal :thumbright:

Re: Phazer SX

Postat: 04 dec 2012, 11:44
av spider66
Är det rätt tjocklek på winderosas så går dom ju att använda. Kostnaden för en original cylinderfot är ju inte så mycket och porttiderna bli rätt :thumbright:

Re: Phazer SX

Postat: 13 dec 2012, 21:15
av Phazer-85
Någon som vet vad det är för livslängd på boysen reedsen?
Jag har åkt 2 vintrar på mina och var då tvungen att vända bladen ikväll innan jag monterade dit dom.

Re: Phazer SX

Postat: 15 dec 2012, 17:29
av Phazer-85
Stötte just på ett bekymmer som jag hoppas nån kan svara på.

Mätte squishen/klämspalten där den var 1,7 mm på vänster och 2,0 på höger. Det sitter orginal cylinderfots packning som är enhetlig, alltså inte i två delar. Topplocks packningarna är båda 1,15mm tjocka och enligt Tikka så ska klämspalten vara mellan 1,6-2,1mm med den portning jag har.

Är de nu man skulle haft en kompis som kunde göra lite olika kopparpackningar eller vad har ni för ideér??

Re: Phazer SX

Postat: 15 dec 2012, 18:05
av mogge
Jo, Jag hade 0,2mm skillnad på min ex också och har kört så. Det är inte helt lätt att hamna exakt lika.

Re: Phazer SX

Postat: 15 dec 2012, 18:29
av Phazer-85
mogge skrev:Jo, Jag hade 0,2mm skillnad på min ex också och har kört så. Det är inte helt lätt att hamna exakt lika.
Nä de är väll så, kör du med koppar packning eller är det vanliga som gäller??

De enklaste hade väll varit att prova ut lite olika tjocklekar på packningen så man hamnar lika.
Helst vill jag ligga närmare 2mm på båda eftersom att jag tycks haft spiknings tendenser och misstänker den vänstra cyllen med det trängre måttet.