Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick

Inlägg av Lindh » 29 nov 2009, 20:43

Bild

Projekt Yamaha Et250 Tukt-Edition!
Och nu snackar vi inte lite småtukt som uppremsad stänklapp, en spricka i dynan, dåliga styrstål eller lite för många bängor på bukplåten utan nu är det:
Skuren motor
Sprickor i chassit
Krockad så stötbågen gått av på två ställen
Boogien av på 5 ställen och axlarna som den ska fästas med i tunneln böjda
Sprucken huv (inte allt för mycket faktiskt)
Ena skidan gått av
Oberäknelit många nitar som gått ur så fotstegen å bukplåten böjda åt alla håll

Ja, mer finns för den kritiske, men de var väl det värsta vi upptäckt iallafall.

Detta är inte min skoter, så det är inte jag som bestämmer hur noga det här blir utfört, men tanken är att den ska gå att köra innan jul iallafall. Egenligen är jag väl bara där och hjälper(eller snarare är arbetsledare och gör 60% då ägaren är helt nybörjare på motormek) för skojsskull, men nog hade jag nån slags förhoppning om att få köra han litegrann i vinter också ;)

Slutresultatet kanske inte kommer kunna jämföras med Jannes skotrar, men han (vi) lär behöva hjälp och sen är det säkert kul att läsa om hur extremt tuktad den är xD
Den troligen viktigaste ingrediensen i detta bygge lär vara:
Bild
Hålspikband :mrgreen:



När vi låser upp dörren till utrymmet där denna klenod enligt utsago ska ha stått och väntat på att få komma ut i det vita guldet igen, möts vi först av en 2009 års Lynx Rave 600, sedan antalet traktorer, en Volvo Duett, en Ski Doo Mxz 500 och till slut nere i hörnet står den. Et-n.

Bild

Ja, en bild säger mer än tusen ord, och beskriver även i det här fallet vilken hemsk uppväxt denna 30åriga krigsveteran haft.


Bild
"Nån gång på nittiotalet" slutade mätaren att fungera, med närmare 2000 mil på nacken.
Runt 10 år senare slutade oljesmörjningen att pumpa och skotern skar.


Framplockad och till större delen isärskruvad:

Bild

Bild

Observera stötbågen xD
Bukplåten är här tillslagen och ihopbultad, men ändå inte direkt bra, men de va värre ;)



Lite saker som ska svetsas:

Bild

Bild
(yes, sprucken i framvagnen :? )


Huven:

Bild

Bild

Vi får väl se vad allas vår vän Autosol kan göra åt den, annars blir de omlackering.


Bild
Ett av alla hål i bukplåten.
Mattan är faktiskt helt otroligt fin, och då menar jag inte i förhållande till skotern, utan den ser som ny ut :O

Skurningen skulle jag hellre klassa som en nypning, och enligt några på ett annat forum så borde den gå om man skruvar ihop den å kör, men dom rekommenderade en honing och ny kolv å ringar.
Men vi får se hur Lumberg (ägaren) vill göra.

Bild

Bild




Och nu lite frågor:

Vevaxeln känns bra tycker jag, men de kanske man inte kan avgöra utan att skruva isär blockhalvorna???
Borde jag göra det måntro? Jag har tagit hem motorn till mig för översyn (ja jag kanske har för lite att göra som tar på mig att laga andras motorer utan att ta betalt för arbetet, men så är det när man inte är intresserad av sport eller nåt ;) )

Bild
Mellan primärvariatorn och den inre skivan sitter det ju som två distanser, den ena går att snurra på, men inte den andra. Ska det va så. Den som går att snurra på känns som lagret är okej, men kanske inte helt topp trim, är det nåt man borde se över? Vad har det för funktion? Mindre slitage på remmen vid tomgång?? För på min 340 är det inget lager där.


Också den här förgasaren
Bild
Är det dendär erkänt kassa förgasaren?
Lumberg sa att den behövde bytas för att choken låg på hela tiden, och jag har sett att de flesta brukar byta förgasare på et250. Ska man ens ge sig in på att kolla över den eller är de bara att köpa en micuni trottlare direkt? Vilken storlek rekommenderas isånafall?

Kommentera gärna! Alla tips välkommnas :D
Senast redigerad av 1 Lindh, redigerad totalt 6 gånger.

skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av skoterjocke » 29 nov 2009, 21:25

Får man svära på det här forumet? Vet inte hur jag säger det annars men hur i HELVETE gick det där till? Vet inte mycket om skotrar men en sak vet jag iallafall och det är att den där skotern mår inte bra! Jag måste se den någon gång. Men jag får väl önska er lycka till. Men nog går den att få liv i, det är ju Yamaha 8)

Och om ni nu lyckas få igång den så den går (Det är ju Yamaha än en gång)... Då bjuder jag er på hamburgare!(Det ända jag har råd med som ni skulle ta emot :roll: )

Skotern ser väl förövrigt ut att vara väldigt fin... ja, det där "förövrigt" är väl kanske inte så mycket ;)

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av Noe » 29 nov 2009, 22:29

Svetsa lite här, meka lite där så är den körbar igen, jag höll på att säga som ny men ändrade mig ;)

Jobba på
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av Laser » 30 nov 2009, 08:45

Lycka till :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av marino carlsson » 30 nov 2009, 16:37

Hejsan, ja de är bara å kämpa på.. Min senaste kreation som tråden heter (BR377) var inte mycket bättre när jag började med den å den är då väldigt fin för ett raceprojekt nu så nog går de rädda den där alltid.

Jag satte en Mikuni 34 på min et 250. Minns inte hur jag bestyckade den dock.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av Lindh » 02 dec 2009, 17:22

Idag skruvade jag ihop motorn bara för att se om den hade nå komp, inget är bytt alltså...
Kolvringarna såg fräsha ut, inga repor och dom satt inte fast på nåt sätt, vet inte om dom kan bli dåliga på nåt annat sätt...

6 BAR fick jag den till.

Är det bra/tillräckligt?

I 340'n hade jag 8 bar i högra å 8.1 i vänstra, nån kanske kan svara på om det är bra också när vi ändå håller på.

I instruktionsböckerna står det
Effective compression ratio: 6:1 på 340
och
6.3:1 på 250.

Mätar mätaren fel eller har jag nåt slags hyperkomp?
Eller ska jag utgå från att jag hade mätat fel på 340 och rätt på 250?
Eller att om 8=6 så mätar den 25% fel och därmed blir 6= 4.5??
Hjälp tack =)



Såg även när jag skulle på med cylindern att den verkar vara lite småportad också 8)

Bild

Kanske inte så mkt men alltid något??? ;)

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av Lindh » 20 dec 2009, 23:22

Har efter långa diskutioner med ägaren kommit fram till att vi gasar tills det rasar och sen tar reparationerna.. (ang nypningen)
Också har vi besökt skoterskroten, köpt grejer för 2500 spänn 8)

Så de blev ett mek idag.

Bild
Inköpt:
Mikuni förgasare
Soppapump
Primer
Gasreglage
Gasvire
Lykta
Lyftbåge fram
Balatarem
Variatorrem
3 Nya lager till boogien
Nödstoppsnöre
Stänklapp... från en srx700 8)

2 alternativ till skida då vi inte viste hur den såg ut.
Dock passade ingen så de blir att ta lös den hela skidan, ta med dit och köpa en som passar, och lämna tillbak de andra...


Lite grejer som är svetsat nu
Bild

Bild

Bild


Fina hålspikbandslösningar :lol:

Bild

(snygg lyftbåge, hoppas Lumberg skippar att parkera upp skotern i ett träd i år)

Bild

(även lagat sprickor i huven, men glömde fota)


Sen så skulle vi byta olja i kedjehuset, men då hade förståss bultarna gått av inne i hålen :?

Bild

Nåja vi får fixa en grispitt till nästa gång...



Som den står nu förutom att boogien är monterad/ditbankad (helt sjukt vilken pain in the ass den va att få dit, och ändå har vi inte lyckats få dit dämparen då vi tog bort den för att göra det på nåt sätt möjligt att skruva dit boogien)
Bild

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av Lindh » 22 dec 2009, 00:07

Va hände med all respons jag hade mellan första å andra uppdateringen!? :roll:


Bild

Skruvade idag med, och idag var även våran skoterelektriker Rickard (han med den rappliga Citation 3500 med huv byggd av gardinstänger ;) ) med.
Kunnig som han är upptäckte han att en sladd hade åkt ut varav ingen gnista erhölls :lol: .
Men han fixade lite andra saker också, massor av sladdar var uppnötta och kunde bli kortslutning när som helst...


Bild
Kedjehus urplockat, grispitting på G

Bild

Bild
Jo de gick ju då nästan löjligt lätt.


Bild
Et 250 drev... Hahah ja inte är det då rejält :mrgreen:


Bild
Stänklappen 8)


Bild
Fögge mm på plats
Dock saknas en motorkudde ... Nåja vi ska ju ändå upp till skroten igen för att fixa rätt styrben, så då får vi väl se om han har en, annars blir de väl en hockeypuck... :mrgreen:


Bild
Huven blev aningens mindre förjävlig med lite bilvax...

















....

EHHH

Bild
Hahaha då vi satte på huven förstod vi hur extremt ihoptryckt skotern är...
Motorrummet är ju nästan en decimeter för kort!!! :lol: :mrgreen: ;)


Nåja, observera att det står "goes körbart skick" och inte renovering... det har ju kommit så jäkla mycket snö nu så nu vill man ju ut å köra!!

Bild
HAhaahah


Aja... nu har vi iallafall gett upp det mesta utseendemässigt, då kvarstår bara att se om man måste ge upp funktionsmässigt också ;) .

Inköpslista:
Motorkudde
Rätt styrben
2 likadana bladfjädrar
Bensinslang
T-koppling primer
Kullager till nåt boogiehjul som tydligen också var dåligt.
Olja kedjehus

Också ett nytt tändstift kanske man kan lyxa till det med :P

Kommentera gärna litegrann nu :)

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av RajdLaser_ » 22 dec 2009, 00:34

:thumbright: det verkar vara på bra fart i fixandet nu :thumbright: .
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av PiteRobban » 22 dec 2009, 00:35

Haha! Jag har sett den här tråden men inte läst den ännu av nån anledning... Bättre sent än aldrig :P.

Vad har skotern råkat ut för? kastats från eiffeltornet med nosen först eller? Den ser ju inte klok ut. Kuligt projekt. Att ni orkar =). Folkraceskoter kan man nog kalla det där... mitt projekt "feusmonstret" är ju rena skönheten om man jämför :D :thumbright:

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 22 dec 2009, 00:48

Haha jo man kan fråga sej vad Lundbergarna (pappan till han som äger den nu och hans syskon) hade för sej på den tiden men nu tyckte dom att det var tid att låta arvet gå vidare, eller iaf det som var kvar av det :lol: , Men troligtvis har den varit i kontakt med i alla fall några träd :lol:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av marino carlsson » 22 dec 2009, 01:12

Härligt att ni kämpar på.. Vi har oxå slitit hund med en i början rätt trisst skoter här i helgen så de glädjer mig å se att andra har de dom gör också.. :)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av sleed » 22 dec 2009, 01:53

ja ni verkar ju ha drivet(avundsjuk), så då är det ju bara att köra på tills den går :) bra jobbat. :thumbright: Ni måste givetvis bjuda på en fastkörningsbild när den blir klar. Finns inte många skotrar som går sämre i snö än den där, hehe själv kör jag ju blizzard så jag lider inte av det problemet :roll: LOL

tänkte jag skulle ta med blizzarden till åkersjön nästa gång å prova hur långt upp på ansätten jag kommer. Med summiten kunde jag stanna halvvägs upp å hjälpa en kompis att dra lös hans skoter å sen fortsätta upp på toppen, men det lär bli något besvärligare med 9500an misstänker jag...???
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av sleed » 22 dec 2009, 01:58

får antagligen ta sats ända från östersund om jag ska upp, haha. Nä nu måste blizzarden ihop, får lägga ner de där teflonbussningarna å alla andra dumheter jag håller på med.
svart å gult

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av jag 3000 » 22 dec 2009, 10:47

Nog var den sliten allt, men huvudsaken är att den går att köra, bra jobbat :thumbright:
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av Lindh » 05 jan 2010, 23:08

Idag skruvade vi ihop det sista, skidor på, något såndär korrekt munstycke i och olja i kedjehuset så tyckte vi att vi var klar för start.
Vi tog upp skotern på en lastpall och lånade en gaffeltruck att köra till porten ut till baksidan av smedjan vi varit och arbetat i.
Kändes rejält manligt 8)
Primade en massa gånger och på ett ryck startade den!!! :D .... Och gick i 5 sekunder, sen när vi skulle dra igen gick den konstigt trögt... vi drog några gånger sen kändes den lättare igen och då startade den, gick på primningar i kanske 10 sekunder sen tvärstopp! Sen satt den fast som fasen, knappt så man orkade dra runt den.

Vi lyfte topplocket och det såg väl okej ut förutom en massa överflödig olja, tog upp cylindern och kände på kolven och upptäckte då att vevstakslagret (tror att det heter så, det som sitter mellan vevstaken och vevaxeln) var nästan stumt. Annars verkade det inte vara något problem, så vi ser det posetivt... den startade ju för fasen :D

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av swedetrail » 06 jan 2010, 11:15

maqqe17 skrev:Idag skruvade vi ihop det sista, skidor på, något såndär korrekt munstycke i och olja i kedjehuset så tyckte vi att vi var klar för start.
Vi tog upp skotern på en lastpall och lånade en gaffeltruck att köra till porten ut till baksidan av smedjan vi varit och arbetat i.
Kändes rejält manligt 8)
Primade en massa gånger och på ett ryck startade den!!! :D .... Och gick i 5 sekunder, sen när vi skulle dra igen gick den konstigt trögt... vi drog några gånger sen kändes den lättare igen och då startade den, gick på primningar i kanske 10 sekunder sen tvärstopp! Sen satt den fast som fasen, knappt så man orkade dra runt den.

Vi lyfte topplocket och det såg väl okej ut förutom en massa överflödig olja, tog upp cylindern och kände på kolven och upptäckte då att vevstakslagret (tror att det heter så, det som sitter mellan vevstaken och vevaxeln) var nästan stumt. Annars verkade det inte vara något problem, så vi ser det posetivt... den startade ju för fasen :D

Underbart man ska inte låta sig nedslås av små petitesser :lol:
Ni gör ett bra jobb :thumbright:
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av Laser » 06 jan 2010, 15:06

JA, de där gänget i garaget en månad, bara o konka in burgare o cola.....
Då blev det mycke gjort! :lol: :lol:

Bra jobbat!!! :thumbright: :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av Lindh » 06 jan 2010, 15:35

Laser skrev:JA, de där gänget i garaget en månad, bara o konka in burgare o cola.....
Då blev det mycke gjort! :lol: :lol:

Bra jobbat!!! :thumbright: :thumbright:
Nåja, skiter man i utseendet till 100% så går det ju fort, särkskilt när man har jullov. :D
Vi tänkte sätta fast skotern i väggen i bakdelen och med ett spännband i trucken i framdelen och sen slita och se om den skulle bli längre så huven skulle passa. Men sen slog det oss. Varför? Det vore ju bara patetiskt att ens försöka göra nåt på den här skotern som skulle göra den snyggare/fräschare. :lol: Så vi skippade det och gick direkt på provstart ;)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250's goes körbart skick

Inlägg av Laser » 06 jan 2010, 15:40

Rätt så! :thumbright:
Använd spännbandet till att håla fast huven istället! :lol: :lol:
Sen kör ni så de ryk, o de vill vi se bilder på! :lol: :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Skriv svar