Lenko Larven med mos

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av DennisL » 11 mar 2011, 19:32

Trevligt bygge! ;) kan du ta lite kort, så jag får se hur du kopplat elen till spolarna?. och ge en lite förklaring? :)
Ockelbo 300!!

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av SRX8R9 » 11 mar 2011, 20:16

Galant turbo skrev:Sent skall syndaren vakna och så även jag som lever ett liv utan synder. Dom senaste dagarna har det varit en frenetisk aktivitet med Larven.
Tror aldrig jag har på fullt allvar hatat någonting eller någon så mycket som detta avskräde...

Finns inte mycket kvar av originalet på min, men man häpnar av byggkvaliteten på originaldelarna på ett minst sagt negativt sett.

Motorkonfiguration 4.3 sitter nu på plats iaf. Larven, som oduglig konstruktion den är har legat i vattenbad i över 3 månader för att ens vara med i matchen.
Lite rutin har man ju så mattspänningen var lossad för att inte bryta sönder hela monstret.

Men hursomhelst nu sitter det en spegelvänd MAG 340 på skrotet, -i brist på självbevarelsebedrift så portades den ju lite på resan också.
Efter dvalan så valde den ju inte att starta, det känns helt osannolikt att något jag gjort när jag vände cylindrarna orsakar detta :(

Startgas avsaknades så vi fyllde en sprayflaska med bensin. -Bra idé tyckte vi då, kom senare att tänka på hur farligt det var...

Mycket bök och bäk senare lokaliserades problemet, Tillotson (igen !)

Men så här ser det ut nu:
Bild
Bild
Bild
Härligt bygge!
Tänkte nu när du har gröpt bort lite material i cylindrarna och effekten stigit
i takt med varven i motorn. Tror att du tänkte i fyrtakts banor när du tillverkade
avgas systemet. Raka grova rör. Du behöver nog gå ner i diameter just före slutburken
för mot trycket. Möjligtvis har du lite grann med tanke på dom dubbla ljuddämparna.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 14 apr 2011, 23:52

SRX8R9 skrev:
Härligt bygge!
Tänkte nu när du har gröpt bort lite material i cylindrarna och effekten stigit
i takt med varven i motorn. Tror att du tänkte i fyrtakts banor när du tillverkade
avgas systemet. Raka grova rör. Du behöver nog gå ner i diameter just före slutburken
för mot trycket. Möjligtvis har du lite grann med tanke på dom dubbla ljuddämparna.
Jag tänkte i princip inte alls, :) som i den första versionen är detta byggt bara med hänseende på tillgänglig plats.
Det finns inte riktigt plats "eller tid) att bygga ett avstämt avgassystem. Jag är dock medveten om fördelarna
med ett sådant. Men så in i h-e som den gick innan "spegelvändningen och portningen så finns det egentligen
tillräckligt med effekt. Avgassystemet då var om möjligt ett ännu större skämt.

Ikväll blev garaget fyllt av 2-taktsrök iaf, men inte fan skrattar man för det... Det är något med förgasare och jag
som inte går ihop, återkommer om det.
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 18 apr 2011, 22:45

Brinner i knutarna nu, jag har varit lite krasslig så jag har inte orkat ta tag i problemen. Men fan vad jag hatar allt vad förgasare heter...
Har monterat en Mikuni nu då Tillotsonen var rätt slut. Men gissa om problematiken kvarstår? Jodå, den startar, går riktigt rent och fint, -i 20 sekunder. :evil: sen stannar den och stiften är sura, det känns och låter dock som det är brist på soppa när den stannar.

Har provat två Mikunigasare med en oändlig radda huvudmunstycken och nålinställningar, -ingen skillnad. Pumpen verkar fungera bra, choken verkar stänga, bensinen är ny, vad kan det vara? Går fint dom sekunder den går.
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av PiteRobban » 19 apr 2011, 12:30

dålig nålventil så den flödar kanske?
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Holländaren » 19 apr 2011, 14:43

Håller med Piterobban att det kan vara det som spökar, eller så kanske att pumpen har trasigt membran och skickar in bränsle direkt i vevhuset, eller så kanske du har alldeles för stort lågfartsmunstycke.
För att testa nålventilen så sätt en slang på bränslenippeln på gasaren, håll gasaren upp o ner (fördel att tömma den först innan man gör det ;)) och blås i slangen, om det är tätt där så fungerar nog mest troligt nålventilen som den ska. Men man kan aldrig vara helt 100 för det blir helt olika förutsättningar när motorn är igång och förgasaren vibrerar som en tok. En visuell kontroll kan vara på sin plats också, kolla om nålen ser sliten ut i spetsen. Att blåsa ren den skadar kanske inte heller.
Pumpen kan du kolla genom att blåsa i pulsslangen, ska vara tätt.
Lågfarten är inte mycket annat å göra än att skruva upp den och se vad som sitter där.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 19 apr 2011, 19:02

Nålventilen är kollad och den verkar tät. Det där med att pumpen kan läcka in i vevhuset har jag hört av en kollega, men glömt bort det tipset. Tackar för påminnelsen om det. :)

Har två likadana förgasare som jag testat olika bestyckningar på, båda är tvättade och urblåsta ordentligt. På piloten har jag provat 17,5 20 och 35. Verkar inte bli någon skillnad. Har provat samtliga nålhöjder på dessa också. Den surar ner sej verkar det som hur som helst. Huvudmunstycken har jag gått ner från 310 till 250, men som jag förstår det borde det inte göra någon större skillnad annat än på fullgas.

Drog någon baktändning också så jag började fundera på om tändningen står rätt. Är lite osäker på hur man ställde dom här, men indikatorklocka och stroboskoplampa borde räcka. Ska kolla brytargapet också så klart.

Vad kan vara en lämplig bestyckning på en VM34 (tror jag :oops: ) På en MAG340?
Har morgondagen på mej att få fart på skiten, har varit för klen idag.
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 19 apr 2011, 23:52

DennisL skrev:Trevligt bygge! ;) kan du ta lite kort, så jag får se hur du kopplat elen till spolarna?. och ge en lite förklaring? :)
Ursäkta missade detta, jag har kopplat den direkt utan tändning eller nödstopp nu för att undvika problem. Men det är väldigt enkelt. Ur motorblocket kommer två kablar, en blå, och en blå med en röd rand vill jag minnas, motsvarande sitter på spolarna. Bara att koppla ihop dom. Har du inte kablarna från spolarna så har du väl 50% chans att få det rätt. :) När man kopplar in nödstoppen har jag för mej att det är en kabel man drar till jord, -gul kanske?. Finns en manual att ladda ner här på forumet någonstans.

Kom på en sak angående mina problem, jag har inget luftfilter i någon form nu, kan det inverka? förgasaren är helt "öppen". Hjälp mej att brainstorma nu, jag är desperat :cry:
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av PiteRobban » 20 apr 2011, 09:30

chokehäng? minska huvudmunstycket ännu mera, då den drar med sig soppa därifrån även på låga varv om än i liten mängd.

Knepigt detta.... Jag e nyvaken så jag kommer inte på nåt mer just nu :P

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 25 apr 2011, 03:58

Bild

Återkommer med en redogörelse snart, -mörk vrede kan antydas i bilden, men verkligheten är tyvärr mörkare än bilden. Inte helt otippat så är författaren orsaken till allt ont.

Men det finns en antydan till ljus i (band)tunneln, som antyder att det är värt att leva vidare med det sjukliga begär man har att hålla på med dessa dumheter.
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 14 maj 2011, 01:45

Det vart ju fruktansvärt mycket ryckande i startsnöret och ingen åka ett tag. Den verkade sura ner sej hur jag än bestyckade om. Men gav jag den rejält med startgas och var beredd att åka med så gick det att åka, så länge man höll gas.

Provade med två olika förgasare och alla tänkbara kombinationer av delar/munstycken mellan dessa. Men efter rätt många resor på några hundra meter upptäckte jag att det var inte själva sträckan, eller tiden jag åkte som dödade monstret, -det var farten! När jag väl kommit iväg kunde jag köra hur lågt som helst, tills jag var nära stillastående, som om variatorn nöp fast den.

Remmen var ju hyfsat slak tyckte jag, låg an lite mot axeln på primären men man såg ingen reaktion på remmen när man drog i snöret. Tvingade in remmen mot centrum på sekundären så det verkligen inte fanns någon kontakt mellan rem och motor. Tro på f-n, då startade motorn utan gas och det bar iväg igen! Men så fort jag saktade ner så var det som att variatorn drog motorn i stop.

Ändrade remspänningen till löjligt slak, den började inte gå förens långt ut på primären och då vart det lite bättre, men samma problem, låga varv går den inte.

Noterade mellan alla startryck som var ackompanjerade av allsköns förbannelser att det verkade som att förgasaren spottade baklänges! :shock: Tändningen var kollad på seriösast möjliga sätt med stroboskoplampa så det borde inte vara det som orsakade detta. Likaså kontrollerade jag markeringarna på veven med en indikatorklocka.Med en rejäl dos startgas sjöng den värre än någonsin. så inget där borde vara fel.

Det vart till att ta sej en stadig påskbryggd och begrunda synderna. :?

Jag har ju vänt på cylindrarna sen sist, kan det påverka? -nja tveksamt då det passade smidigt med avseende på spolkanalerna.

Körde med Tillotson sist, det vart man ju gråhårig på men funkade till sist. Kan det vara Mikuni-konverteringen ändå? Inte troligt heller kändes det som.

Men vad var det jag gjorde mer i svängen med att vända cylindrarna då?
-Jo det var ju en tragikomisk kopia av vad man gjorde med Sachsen när man var ung.
Nu fanns det ju ingen plugg att rycka, inget cementgolv att plana toppen på, inga Bingförgasare som var lämpliga, -men!

Jag "jackade" kolvarna, nu som då, -i min enfald trodde jag att lite mer toppeffekt och lite/mycket mindre effekt på lågvarv skulle vara kul. -Ja men vad j-a kul det blev då :evil:

Jag är helt övertygad om att jag förstörde motorn genom detta tilltag, den är nu för klen på lågvarv helt enkelt på grund av dom öppningsvinklar jag orsakat. Det förklarar varför den gick som ett skott när den gick, men var totalsvag på lågvarv, samt "bakåtblåset" i förgasaren.

Jag inbillar mej att det är så i.a.f., kanske för att jag inte förstår bättre, men nya kolvar får väl bevisa att jag har fel, annars tar jag gärna emot idéer. :)
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 21 okt 2011, 18:41

Snart är säsongen här igen, lokalblaskan flaggar för snö ikväll. :) Vinterdäcken och fårpälsen monterade på Subarun. Snökedjor och spade ligger i skuffen, tror jag tar mig hem från jobbet ikväll. :lol:

Men med vintern kommer Larvenångesten krypande som daggmaskar på blöt asfalt.
Floppade ju med trimningen ifjol då jag "jackade" sönder kolvarna, nya eller bättre begagnade behövs alltså.
Men jag orkar inte ta tag i det... -Finns det någon som har två fräscha kolvar till en gammal MAG 340?
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
gibbles
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 jan 2012, 16:22
Ort: Luleå

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av gibbles » 05 jan 2012, 14:37

Galant turbo skrev:Floppade ju med trimningen ifjol då jag "jackade" sönder kolvarna, nya eller bättre begagnade behövs alltså.
Men jag orkar inte ta tag i det... -Finns det någon som har två fräscha kolvar till en gammal MAG 340?
Du kan inte vända de kolvar du har 180 grader och få den hela (ej sönderjackade) kolvkjolen att hamna mot insugsporten?

På moderna motorer är det tydligen noga att man vänder kolvarna rätt, men det kanske fungerar på en sådan gammal hederlig motor som du har?


Edit: Det förutsätter förstås att jacket inte är så djupt att det når avgasporten underifrån...
Polaris TX-L 340 '80
Larven 690
(å en Ski-Doo '02)

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 06 jan 2012, 00:50

Har tänkt den tanken också, kolvarna är symmetriska utöver min sliphysteri. Men jag har för mig att det föll på att man då får kolvringsgapet mitt i avgasporten. Det är inte så bra så klart.

Men än har hoppets låga ej slocknat. Ett paket anlände från Laserland i dag. Det innehöll 2 kolvar med en motor utanpå.
Gäller att gömma undan slipstiften nu bara...
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Laser » 06 jan 2012, 16:47

JA, inte bara slipstiften... :lol: utan alla former av bearbetningsverktyg ska ur vägen till du fått kolvarna inuti Larvenmotorn! :mrgreen:
Lycka till! :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 06 jan 2012, 23:13

Jag har svårt att tro att jag kan låta bli slipstiften och slipa upp kanalerna i cylindrarna när dom ändå ska plockas av. Det vart kanske för lite uppslipat på bredden i kanalerna? -Lika bra att bredda upp dom ännu mer! -Större förgasare kanske? Sen ändra lite fler avgörande parametrar så man verkligen vet vad som gjorde vad... :D

Nej, jag ska nog hålla mig till dom stift jag brukar använda, -häftstift och läppstift.
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Laser » 07 jan 2012, 16:58

Låter fint... för nu finns d inga fler passabla kolvar i Laserland! :lol: :lol:
Men nu vill jag se nåt resultat! :twisted:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av PiteRobban » 10 jan 2012, 15:28

Skiter det sig så finns det resurser i ladugården :P.

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
Galant turbo
Inlägg: 100
Blev medlem: 03 mar 2009, 19:46
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Galant turbo » 21 jan 2012, 02:09

Lite otippat så har det lossnat lite nu!

Plockade ner motorn från Laserland och den visade sig vara i mycket bra skick. Kolvringarna hade fastnat på ena kolven, men lite ultraljudsbad och inoljning löste det. Gick som en dans att flytta över kolvarna.
Bild

Hann knappt ta en öl så satt motorn ihop igen.
Bild
Bild

Plötsligt satt den bara där!
Bild

Men nu tillbaka till den hårda duellen, -Tillotson, -we meet again... :evil:
Bild
Det fanns ingen vinnare när jag kämpade med Mikuni-förgasarna, så nu går jag tillbaka till en 40 år gammal lösning.
Blir garanterat Mikuni sen, men jag måste få den att gå (baklänges) först.
BMW M5 -01
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/50 (12m Husbuss) -67
Lenko Larven -82
Labbråtta
http://www.sttemtec.com

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Lenko Larven med mos

Inlägg av Laser » 21 jan 2012, 17:48

Grattis!! :thumbright:
Men, är inte gasaren som sitter påmotorn en Walbro???? :?
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Skriv svar