Jag kan ju hoppa över beskrivningen av vad en Larven är och historien bakom här, det ska väl vara allmänkunskap här hoppas jag!
Men jag klipper in/redigerar mina inlägg därifrån från förra året så kan jag fortsätta här i likasinnades lag

Man är ju som alltid fascinerad av lite udda konstruktioner och nytänkande. Sen att man är fostrad av en far som alltid ansett Larven överlägsen allt vad "moderniteter" som skotrar heter har väl satt sina spår...
Farsan körde larv då det begav sej och är nära vän med den otroligt fyndige skaparen av monstret (Lennart Nilsson), han höll även i förarutbildningar med kurser i körteknik. Men jag är ju inte så övertygad om förträffligheten och överlägsenheten, men jag är helt såld på "Stig Helmer-känslan" och körglädjen!
Har aldrig kört något som framkallat liknande underhållningsvärde både för mej och för alla som råkat se framfarten. Jag har heller aldrig framfört något fordon som har sämre driftsäkerhet -alla kategorier! För att köra en timme så har det varit utan överdrift tio timmars skruvande. Otroligt imponerande då det inte finns något som kan gå sönder i dessa simpla saker...
Jag har ägt en i runt 10 år och innan det brukade jag låna uppfinnarens sons maskin för att åka en sväng varje år med farsan. Vart ju till att laga den både före och efter trots att den var en av de senaste årsmodellerna.
För er som inte har en aning om vad detta är för monster kan jag kort förklara konceptet. Det är en kropp byggd i "flygplansaluminum"

De första modellerna var utrustade med en tragisk Husqvarna motor i motorsågsstorlek, inget vidare med andra ord. Sen monterades en hysterisk Valmet-motor på runt 12Hk, då vart det åka av... De sista årsmodellerna vart utrustad med en egen-konstuerad/tillverkad motor det vill säga en Lenkomotor! Konstruktören av Larven (Lennart Nilsson) ritade denna motor själv efter eget huvud och vart enligt utsago lite utdömd vad det gäller proportioner på kanaler, cylindervolym och dylikt, men han stog på sej.
Hans vision var att motorn skulle uppföra sig som en 4-taktare med avseende på vridmomentskurvan. Hög effekt på höga varv var inte så viktigt som det var att ha ett högt vridmoment över ett större varvtalsregister. Skeptikerna till trots så lyckades han mycket bra med det. Motorn gav ett mycket bra effektregister över det varvtalsområde som fanns och det var variatorn anpassad för.