Oly/Blizzard -70 wannabe, slidmatning på gång!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Oly/Blizzard -70 wannabe, slidmatning på gång!

Inlägg av Holländaren » 03 okt 2009, 20:04

Ja nu när Elan motorn är på rep igen så var det dags att sätta igång med det andra projekt.. Jag hade nämligen tänkt mig bygga en Blizzard -70:a klon. Klon ska man inte ta allt för bokstavligt för såklart blir det lite speciallösningar och jag har ingen orginalmotor osv, men tanken var väl att den ska se ut som en 1970 årsmodell fabriksräser från det gula stallet iaf.
Jag ska bygga på ett 69:as olympique chassi, vad jag vet så är det exakt samma chassis som blizzarna använde, fast blizzard chassit var förstärkt på några ställen, vilket jag då tänker kopiera. Och så var det slides på dom och det ska jag då också ha. Huv o dyna ska tas från USA, dock kommer jag mest troligen inte få huven i år om jag inte hittar nåt sätt att frakta hit den som inte kostar 500 dollar :(

Såhär var det tänkt att den skulle se ut. Som sagt tveksam att jag kommer få huven i år så det blir nog förmodligen att kapa upp olympique huven tyvärr. Måste ha hål för kylningen..
70blizzard340_2.jpg
Motorn blir en liten specialare, en fartvindskyld pryl iaf! :) Och den har jag då fått igång idag.. Just nu helt orginal men det ska såklart lekas med den också. Här får ni en liten förhandstitt.. Motorn är blurrad för att jag inte vill avslöja för mycket just nu ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YFPdFZfI_KM[/youtube]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Forsnäsmopar » 04 okt 2009, 00:31

Inte låter den väl illa :D :D
Har du sålt nån korv då?
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Holländaren » 04 okt 2009, 00:39

Forsnäsmopar skrev:Inte låter den väl illa :D :D
Har du sålt nån korv då?
Jag hade framdörren öppen för att bli av med lite avgaser men det var bara "snåle mannen" som kom och han ville inte ha nån korv :( ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Gunnar » 04 okt 2009, 08:09

fränt projekt!! 8)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Southern Hill Custom » 04 okt 2009, 11:10

Hålihuvenbygge sånt gillar vi :thumbright:

/Jocke
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av El Presidente » 04 okt 2009, 13:18

Fränt Nico

värst va hemliga alla är
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Holländaren » 04 okt 2009, 14:16

Grejen är att jag väntar på en topp till motorn och jag vet inte om den passar. Så jag vill som inte säga för mycket innan jag vet att det kommer funka också :) Lär väl dyka upp till veckan så det kanske kommer en bild på motorn då. Går det inte att få dit toppen blir det genast lite struligare att köra F/A. Eller struligt, det finns flera sätt att lösa det men det blir inte alls lika frän eller lika bra.
Som ni kanske hör i filmen så är det en enstånka iaf, och inte orginalmotorn som satt på skotern ;) Ingen Sachs heller för den delen.

Håller just nu på fundera ut vad jag ska ha för variator och kedjehus.. Har ju nyss köpt en ny 102C till elanen och det känns dyrt att köpa en till till det här projektet som kanske nöjer sig med en powerbloc (som finns på lager). Tänker dock varva 8500 eller nåt därikring så jag vet inte riktig hur man ska göra egentligen. Sen vet jag inte vad jag ska ha för sekundär heller.. Orginal verkar det som att dom hade ett kedjehus som senare blev Elan/TNT kedjehuset (den med trumbroms då som bromsar mot en kant på sekundären). Så jag funderar på kedjehuset jag har haft på elanen tills ifjol, från en 2 cyl elan med dubbel kedja alltså, men funderar även på alu kedjehus. Men jag sparar rätt mycket jobb genom att ta Elan kedjehuset, för jag tror att det bara är att bulta dit det, möjligtvis göra ett nytt klammer uppe på tunneln eftersom det blir lite bredare. Axlar osv är väl bara stoppa dit. Och har det nu hållt för 640:n så lär det väl hålla för den här motorn också.

Det är lite svårt att hitta bra info om dom här maskinerna för det har bara funnits 100-200 st (så det räckte för att få köra i stock klassen) och dom bilder man har sett ser man inte in under huven. Ligger en film på youtube på en sån här men det är nog också en klon eller så är det iaf fel motor i den då den är fläktkyld.
Samtidigt är det kanske skönt att man inte har så mycket info, då är det bara använda fantasin :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Holländaren » 20 okt 2009, 18:22

Ja då var första kolven för den här säsongen förstörd.. Är det nån som har lyckats med det så här tidigt? :lol:

Vi hade motorn på bromsbänken för att se hur den beter sig i orginal utförande.. På söndag hann vi bromsa upp till 6000 varv sen tog det slut bränsle i bänken. Så vi fortsatte igår då och skulle börja på 6000 och sen upp mot 8000-8500 nånstans för att se var effekten ligger nånstans. Resultatet vi hade fått kvällen innan såg ganska lovande ut, vridet var fortfarende på väg upp vid 6000 varv. Och detta helt oportat och med en värdelös förgasare och avgassystem.
Vi började alltså på 6000 igen, men nu hade det plötsligt försvunnit nästan 10 hästar. Testade 6500 då men det såg inte bra ut heller, alldeles för låga värden. Vi stannade för att kolla över den och upptäckte då att clipset på nålen hade lossnat så nålen var lös. Visade sig att någon (och det var inte jag för en gångs skull) hade glömt att sätta dit låsbrickan som håller gasvajern och nålen på plats, vilket då antagligen har gjort att nålen har fladdrat runt lite och till slut lossnade clipset och nålen ramlade ner. Clipset låg kvar som tur var och hade inte hamnat i vevhuset.
Nåja det förklarade ju saken iaf, så vi satte tillbaks allt som det ska sitta o skulle fortsätta. Nu känndes det som att det gick tungt att dra i snöret och den ville inte riktig igång heller.
In i garaget med bänken och plockade bort toppen.. Och ja där såg det ju inte så vacker ut. Kolven och avgasporten var helt vita, där har det gått något varmt kan man säga. Tur att vi slutade köra så fort annars hade det slutat betydligt värre än såhär. Nu var det bara kolven som blev kass, inga skador på cylinderväggen trots att det var ordentliga skrapmärken på sidan av kolven som inte fanns där förens igår kväll.

Kolven är inte hela världen som tur är, nya kolvar är lätt att få tag i och jag hade ändå tänkt byta ut den. Men lite synd att vi inte fick göra en ordentlig bromsning. Nu ska jag sätta igång och porta o se vad vi hamnar på för effekt o vars det ligger nånstans..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Gunnar » 20 okt 2009, 20:08

vad har ni för mät värden i bänken, avgastemp och bränsleflöde ???

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Holländaren » 20 okt 2009, 20:17

Nej ingen sån lyx.. Men avgastemp vill vi ju ha för att undvika såna här grejer. Räcker inte med att bara ha dom på skotrarna. Men dom kostar ju lika mycket som hela bänken har kostat att bygga ungefär.. Eller inte riktig men dom är ju inte speciellt billiga. Men som sagt egentligen ett måste.
Bänken är helt o-datoriserad än så länge så det är manuell avläsning som gäller och sen knappa in värdena i excel.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Gunnar » 20 okt 2009, 20:27

okej, fränt att ni har fått igång den.... kanske bättre att jag kommer upp till er och bromsar än att jag bygger klart min....

De går ju att köpa en k-givare och sen köra men "mulltimeter" som klarar av att avläsa temp...

De där me bränsleflödesmäster är inte lätt, kanske man skulle kunna väga soppan före bromsningen, gäller bara att hitta en våg som fixar att mäta så lite...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Holländaren » 20 okt 2009, 20:46

Ja det är bara du hör av dig så går det nog att lösa :)
Det viktiga för oss är att kunna se vilken kommun vi är i med hästarna samt se vars effekten ligger. Resultaten blir så exakta som vi lyckas läsa av dom själva.. Att det kan fela nån procent hit eller dit får man väl räkna med. Vore bättre att låta en dator styra det där men det kostar lite att köpa givarna och grejer för att kunna läsa av dom med datorn, samt att det tar mycket tid att skriva mjukvaran. Men det kommer förhoppningsvis senare.
Sen att vi inte får lika mycket info som en proffsbänk som kostar flera 100 tusen kan man ju kanske stå ut med..

Kan ju lägga upp ett exempel på en bromsning vi gjorde. Resultaten verkar stämma rätt bra med verkligheten i den motorn. Det här är alltså inte min motor, resultaten från den bänkningen är inte mycket å se på för den är bara 4-6000 varv.. Men det kanske kommer ett papper sen när motorn är färdig.. Om nu inte resultaten blir så pass bra att det krävs hemlighet innan vinterns tävlingar ;) Den här motorn på pappret ska inte köras i vinter så det här kan jag nog lägga ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Forsnäsmopar » 21 okt 2009, 00:04

Får Sachs motorerna en egen större skala, för den som visas där kommer inte att räcka till.
Senast redigerad av 1 Forsnäsmopar, redigerad totalt 22 gånger.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Holländaren » 21 okt 2009, 00:18

Forsnäsmopar skrev:Tur att jag saboterade din förgasare, annars hade Sachs motorerna legat risig till
Jag fixade till det du skrev, för det var väl så du menade? :mrgreen:


Till alla andra som läser det här.. Ni kan ju tänka er hur det är när vi står i samma garage :lol:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Forsnäsmopar » 21 okt 2009, 17:19

Klart att man håller ihop teamet i svåra stunder....stöttar varann när det offras delar till
hästkraftsguden ,speciellt innan säsongen ens har börjat.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av trioman75 » 21 okt 2009, 20:01

Ja varför ska d gå bra när det kan gå dåligt :twisted:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Mcb Jocke
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 mar 2009, 14:37
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Mcb Jocke » 22 okt 2009, 13:25

Ja snart får man montera stor borren på bänken :thumbright: och då ligger nog det mästa risigt till :lol: . Jo föresten,det var fina grejer som låg och damma i hörnet 8) , måste se efter i mina hörn :lol:

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Holländaren » 22 okt 2009, 17:42

Mcb Jocke skrev:Ja snart får man montera stor borren på bänken :thumbright: och då ligger nog det mästa risigt till :lol: . Jo föresten,det var fina grejer som låg och damma i hörnet 8) , måste se efter i mina hörn :lol:
Nä men välkommen hit du också :)
Nu får du ta o presentera dig lite snabb i presentationsforumet också :)

Och ja det var ju som lite kul vad vi hittade i garaget, synd bara att det var fel märke för mig men nog vet jag det kommer till användning nån gång iaf, har redan hittat på nya planer :lol:
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Gunnar » 22 okt 2009, 19:02

kanske vi skulle träffas och bromsa sönder våra motorer.... :thumbright:
Var till Luleåskoterdem idag och hör lite rykten om att det var nån som höll på och toktrimmade en enstånk..... skulle försöka få dit en jätte förgasare och bigbore.... :twisted:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Inlägg av Forsnäsmopar » 22 okt 2009, 19:30

Gunnar skrev:kanske vi skulle träffas och bromsa sönder våra motorer.... :thumbright:
Var till Luleåskoterdem idag och hör lite rykten om att det var nån som höll på och toktrimmade en enstånk..... skulle försöka få dit en jätte förgasare och bigbore.... :twisted:


Va kul att det toktrimmas på flera håll för det driver utvecklingen framåt med nya trix. :thumbright: :thumbright:
För om man ständigt är utanför pallplats så sporras man att utveckla,trimma, spara vikt ja alla
trix för att driva motorerna å chassina till sitt yttersta(då blir gudarna glada).
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Skriv svar