Oly/Blizzard -70 wannabe, slidmatning på gång!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av spider66 » 27 mar 2013, 12:45

Jag kommer inte ihåg hur mycket det var. Men det är ju bara att kolla hur mycket lämplig alu stång väger och räkna ut det. 50-100 gram borde det göra på en axel.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 27 mar 2013, 12:49

Jag tror det blir mer än så, vet ej diametern på dom i huvudet men gissar på 20 mm. Ca 25 cm lång ger 612g för en solid stålaxel och 216 för en alu axel med samma mått :) Vet iofs inte om stålaxlarna är solida, har inte haft lös dom nu. Men är dom nu det så är det nog värt att byta.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av spider66 » 27 mar 2013, 13:03

Mina var inte solida men det var tjockt gods. Den främre sätt med en lång genomgående bult
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Forsnäsmopar » 27 mar 2013, 14:34

....jakten på hekton å gram fortsätter.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 27 mar 2013, 14:39

Jepp.. Synd att "supervågen" bara tar upp till 2 kg. Man skulle haft nån som går upp mot 20 kg eller nåt. Kommer du ihåg var du köpte vågen till bromsbänken?

Edit: blev en sån här :) http://www.tradera.com/-ny-digitalvag-d ... _160814552" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av spider66 » 27 mar 2013, 14:43

Original axel är 213*19 och väger 280.5gram med bult
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 27 mar 2013, 14:49

spider66 skrev:Original axel är 213*19 och väger 280.5gram med bult
Ok! Ska väga mina ikväll för jag tror att det finns lite olika varianter på dom där axlarna.
En (solid) alu axel med dom måtten ska väga 166 g, iofs inte räknat med bulthål/bult då så säg kring 180g med 2 korta bultar.
Jag får återkomma med rapport :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 28 mar 2013, 00:40

Mina axlar vägde 198 gram styck, utan bultar men mina har inte genomgående så dom väger inte så mycket. Tror det är 3 mm gods i dom, dom är som ihoppressade i ändarna så det är svårt att mäta. Iaf så sket jag i å byta ut dom. Man måste ju spara lite till sen ;)

Ikväll blev det iaf att bygga en ny drivaxel..
Här är den gamla (vänster).. Något slut, och några vikter med startgroper hade den nog inte hållt för. Det här är alltså en axel från en dubbelbandare, därför är den för kort. Men upptäckte inte det förens allt var på plats i skotern och då fanns det inte tid att byta.
Till höger är hur splinesen ska se ut :roll:
Bild

Jag hade som sagt en axel fast den hade fel splines. Kunde inte ta en med rätt splines för alla jag hade var för grova. Så jag kortade in den till rätt längd och svarvade ner till en styrpinne som jag kunde pressa på en bit ihålig Ski-Doo axel.

Dom 2 bitarna..
Bild

Pressades hela vägen sen..
Bild

Svetsat o klart :)
Bild

O så slutresultatet!
Bild

Bild

Och nu ska ni få höra nåt som jag tyckte var jävligt roligt. Den gamla axeln var ju ihålig. Ett 13mm hål genom hela axeln och den är 25,4 utvändig. Den här nya axeln är ju solid och har dessutom lite större diameter (26mm sexkant) så man tycker ju att den borde vara tyngre.
Men när allt var på plats så vägde den 200g mindre än den gamla axeln :thumbright: Vettefan hur den kan vara lättare men så är det. Gissar att det sitter i flänsarna till drivhjulen på den gamla axeln.
Och så var det en till grej som var rolig.. Man tycker ju att en 307 matta med 22mm kammar ska väga mer än en 289 matta med 13mm kammar. Men icke, den var ca 1,5 kg lättare. Den är något tunnare, 6 mm istället för 6,5, och så är det ju större hål. Men trodde ändå att den skulle väga minst lika mycket. Den gamla mattan är en modern Camoplast så den var ju inte speciellt tung från början, om jag minns rätt så var den 3-4 kg lättare än en originalmatta.
Nåja allt tillsammans så kanske man tappar 3+ kg på boggin och matta och det är ju aldrig fel!

En fråga då.. Ni som kör med 307 mattor, hur sätter ni dom? Åt rätt håll (som tillverkaren tycker alltså) eller felvänd? Kan tänka mig att man får lite bättre grepp på halkig underlag när den sitter åt rätt håll. Men i lite lösare före funkar det kanske bättre åt andra hållet?

Såhär hamnar axeln i tunneln iaf.. Finns ca 30 mm till övers så mattan ska då gå dit utan större bekymmer!
Fast jag får nog flytta ner hålet till den främre armen lite så inte mattan tar i tunneln där uppe.
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Hasse1 » 28 mar 2013, 00:48

Mattorna är konstruerade lika som vinterdäck med rotationsriktning, dom ska bromsa bättre än att driva. Det har väl med säkerheten att göra.
Ja nu kanske du kan linjera in dreven ordentligt också ;) :thumbright:
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Gunnar » 28 mar 2013, 07:29

Jag har mattan åt felhåll, får för mig att den ska ge bättre fäste när kammen på mattan är rak. Men jag kan ha fel.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Evervärst 444 » 28 mar 2013, 07:59

Vad jag hört så är mattorna konstruerade som så att dom viker sej lite när man axar och stumma då man bromsar om dom sitter rätt, och de lätt ju inge bra så jag vände oxå min för att få Stuma kammar vid ax, men nu har faktiskt nästan alla kammar gått av, så jag tror inte de är rekomenderat om man kör med skotern lite som en "hot rod". Nu är min matta ganska gammal ,"2001 Polaris" så de kan vara därför.

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Haggla » 28 mar 2013, 08:37

d är ju så att beroende på användning kan det ju vara fördel att ha mattan åt olika håll.. Om man nu råkar vilja köra dragracing så är det en fördel att vända på den för då får du "raka" kammar som stödjer mot startmattan mot bara liten del som stödjer och de flesta startmattor är ju vända eller raka så det biter bättre och mindre risk att den kliver över.
sedan finns det ju mattor som gjorda för effekt tex skidoos :-) så de viker sig inte sedan finns det ju "andra" märken med någon österländsk beteckning som är ganska mjuka som vi prövat men de är rätt ok när man åker på halare bana.
Notera de mattor vi har använt sedan 98 referar jag till och de har haft en kamm höjd på max 25mm och har räckt till för åka fort iaf

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Forsnäsmopar » 28 mar 2013, 08:54

Många gamla mattor har stålpinnar å lite "nyare" har fiber, där har du säkert några hekton.
Kul de där med axlarna, det skulle då jag aldrig trott.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 28 mar 2013, 10:50

Ja men då sätter jag den åt "fel" håll då :) Funkar det för er så lär det ju göra det för mig också. Men tror att på halkig bana så är det en fördel å ha den åt rätt håll istället så kammarna ger sig lite när man axxar. Inte för att man kommer idas vända på den mellan 2 race..

Forsnäsmopar skrev:Många gamla mattor har stålpinnar å lite "nyare" har fiber, där har du säkert några hekton.
Kul de där med axlarna, det skulle då jag aldrig trott.
Men nu var ju min gamla matta inte nån gammal-gammal matta utan det var en modern en (Camoplast durasport). Är nog inga stålpinnar i den iaf.
Men jag tror att viktskillnaden sitter i skoningarna. Den gamla mattan har en skoning med styrning i varje hål, och det blir många hål när man har 1,97 delning. 116 st sammanlagt om jag räknar rätt, även om skoningarna bara väger 15 gr styck så är man ju upp i över 1,5 kg där. Den nya har bara skoningar på var 3e eller 4e hål och dessutom inte lika många hål.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 29 mar 2013, 23:41

Sådär ja, mattan på plats :)
Bild

Den hamnade visst åt tillverkarens tänkta håll. Den ser ut å ha suttit åt andra hållet ett tag och drivplupparna såg lite slitna ut åt det hållet. Tror nog att det funkar iaf för en liten enstånka :)
Gjorde några provstarter inne i garaget och jag fick spänna mattan lite hårdare än vad jag hade spänt min gamla matta, för den rappade. Med gamla mattan hade man kuggdrift så den kunde vara slak o fin. Nåja den blev inte speciellt hårt spänt iaf.
Det blev tyvärr inga alu axlar, för jag hade inte nog långa axlar att bygga på :(

På backen.. Om jag sätter mig längst bak på skotern så ligger skidorna nån cm ovanför backen i nuvarande utförande, det ska inte nötas i onödan ;)
Bild

Trångt men det gick..
Bild

Det blev ju lite av ett projekt också innan jag kunde börja he dit mattan...
Snö ska man inte ha i boggin, det är bara onödig vikt :) Och mattan blev ca ett kg lättare. Hade gärna borrat fler hål men jag ville inte att hålena skulle krocka med några hjul så då blev det såhär.
Bild

Passade på och vägde skotern också.. 125 inkl allt, ca en liter soppa i tanken. Helt godkänt för å vara ett stålchassi :) Och så ska ju axlarna bytas ut till alu axlar nästa gång jag river ner boggin så där tjänar man ett kg också. Och om jag skulle tvätta av den nån gång skulle den säkert bli ett kg lättare också ;)


Som sagt blev det några provstarter.. Och den verkar sticka iväg betydligt bättre än vad den har gjort tidigare, man får som hålla i sig. Verkar faktiskt som att den nya tändkurvan gör sitt :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 31 mar 2013, 18:52

Första provsvängen idag :)
Den känns bra men våran testbana är så ojämn så man törs inte hålla stumt mer än några sek i taget. Vi hade nog kanske behövt sladda den ett par varv. Men den sticker iväg bättre än tidigare iaf, och fortsätter den bara dra som den har gjort så borde allt funka bra. Den känns mera livsfarlig än nånsin tidigare ;)
Verkar vara bra grepp i mattan också, blev då inte mycket till mattspinn i snön iaf.
Tyvärr så har Lars börjat riva ner boggin på Situationen så vi kunde inte kappköra.. Men det hinner vi nog kanske med nån annan gång :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Tripple from hell » 06 apr 2013, 18:34

Störtskön maskin :thumbright: måste säga att som inbiten lössnö åkare så älskar jag attackvinkeln på mattan, den skulle jag haft på rmk:n
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Sm-X » 06 apr 2013, 21:37

Attack vinkeln blir som fäna då man stoppar glidboggie i en hjulboggie maskin :thumbright:

Härligt nån mer med lite klövar så det bettar, fortsätt så Nico
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 28 apr 2013, 13:26

Lite film från igår :) Sören fick köra.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T109ps_Y7YY[/youtube]

Ser ut att funka för det mesta, för första gången så höll skotern hela den här tävlingen. Ska nog spänna balataremmen lite hårdare men motorn verkar då både gå och må bra. Men nu var den ju i touring utförande just nu pga att jag inte har idats svarva ner cyllen än ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 05 jan 2014, 01:44

Ja då var det dags att dra in den här i garaget igen... Och den här gången har man garaget hemma istället för 2 mil bort :)

Tänkte hinna köra lite backtävling med den i vinter men jag känner att jag måste göra nåt åt stabiliteten.. Bladfjädrarna verkar vara dom största bovar, studsar hejvilt och slutar inte fören man står still igen. Så det ska dit stötdämpare nu hade jag tänkt mig..

En sista provsväng innan ombyggnaden börjar.. Man ser ju hur den hoppar o har sig.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GDZo13m_jAU[/youtube]

Ikväll fixade jag om lite i boggin.. Det fanns inte mycket till dämpning där, trots fräsch stötdämpare. Det visade sig att den glappade både i övre och nedre fästet så den kom aldrig till den punkten där den skulle dämpa. Vinklade om den bakre armen lite också för att få fjädringen lite hårdare samt större utslag på dämparen. Nu är alla glapp borta och dämpningen fungerar som den ska :)
Bara skidorna kvar då! Måste skaffa lite material för att göra fästen till dämparna så det blir väl inte fören på tisdag jag kan fortsätta med det.

Motorn verkar må bra än så länge också, 9,5 kg komp, helt godkänt. Blir nog att plocka lös cylindern och fila lite mer gissar jag ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar