citation 3500, renovering NY motor, Rotax 503 (sista sidan)

Bilder och information om ditt skoterprojekt
It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 17 jan 2010, 22:12

Om jag fattade dedär rätt så har jag redan provat och det var inge problem med det.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 31 jan 2010, 12:10

Jag kom på en sak eftersom den vart svårare o starta (gick helt värdelöst när jag väl fick igång den) efter jag bytte kondensator är det möjligt att den var dålig redan när jag fick den ? Och går det att kolla på nått sätt? och hur justerar man brytaren?

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Starlite » 07 feb 2010, 18:39

hur går det går den nu?
Medlem i TT RACING.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 07 feb 2010, 18:54

Starlite skrev:hur går det går den nu?

Har skickat iväg sista beställningen till rinab, med brytare och kondensator. startar den inte då så slänger jag in motorn i chassit och ställer den bak på gården till varmare tider.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 14 feb 2010, 16:05

Jag kände att det var dags att göra något med skotern så jag gick ut sågade ut en bit plåt (ca. 0.6) och borrade 3 hål. letade upp 3 m6 bultar och vips så låg svänghjulet på bordet. Jag bytte kondensatorn och nu ska jag bara byta brytaren men varken jag eller farsan förstår ett dugg hur man ska ställa in den. Vad är det som gör att brytaren öppnar sig? vilket avstånd ska det var? Det stod att man skulle smörja in nocken med Bosch blå nockfett vad är nocken? finns nockfettet på macken?

simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av simlar » 14 feb 2010, 16:18

It'sAllAboutCitation skrev:Jag kände att det var dags att göra något med skotern så jag gick ut sågade ut en bit plåt (ca. 0.6) och borrade 3 hål. letade upp 3 m6 bultar och vips så låg svänghjulet på bordet. Jag bytte kondensatorn och nu ska jag bara byta brytaren men varken jag eller farsan förstår ett dugg hur man ska ställa in den. Vad är det som gör att brytaren öppnar sig? vilket avstånd ska det var? Det stod att man skulle smörja in nocken med Bosch blå nockfett vad är nocken? finns nockfettet på macken?
Brytaren öppnas av magneten i svänghjulet. Brytaren ställs in som så att när kolven är ca 2mm före kolven är högst upp så ska brytaren öppnas fullt, dvs förtändning.

Ställa in brytaren är jag inte så insatt i men du måste mäta när kolven är högst upp och sedan mäta tillbaka till rätt förtändning.

Brytargapet brukar oftast ska vara på 0.4mm men vid trimmning så ska gapet minskas.

Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer. Har glömt bort det mesta då det var ett tag sen jag pillade med brytare och jag fick det aldrig att funka. (Bara min kompis Puch Maxi som jah försökt ställa in efter min kompis tog loss tändplattan och inte hade märkt ut hur den stod tidigare)
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 14 feb 2010, 16:27

Brytaren öppnas av magneten i svänghjulet. Brytaren ställs in som så att när kolven är ca 2mm före kolven är högst upp så ska brytaren öppnas fullt, dvs förtändning.

Ställa in brytaren är jag inte så insatt i men du måste mäta när kolven är högst upp och sedan mäta tillbaka till rätt förtändning.

Brytargapet brukar oftast ska vara på 0.4mm men vid trimmning så ska gapet minskas.

Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer. Har glömt bort det mesta då det var ett tag sen jag pillade med brytare och jag fick det aldrig att funka. (Bara min kompis Puch Maxi som jah försökt ställa in efter min kompis tog loss tändplattan och inte hade märkt ut hur den stod tidigare)
Jag kom på felet varför den inte startade :thumbright: Brytaren var så feljusterad att den aldrig öppnade sig. Nu är det bara en fråga kvar, vad är nocken ?

simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av simlar » 14 feb 2010, 16:39

It'sAllAboutCitation skrev:
Brytaren öppnas av magneten i svänghjulet. Brytaren ställs in som så att när kolven är ca 2mm före kolven är högst upp så ska brytaren öppnas fullt, dvs förtändning.

Ställa in brytaren är jag inte så insatt i men du måste mäta när kolven är högst upp och sedan mäta tillbaka till rätt förtändning.

Brytargapet brukar oftast ska vara på 0.4mm men vid trimmning så ska gapet minskas.

Sen kommer jag inte ihåg så mycket mer. Har glömt bort det mesta då det var ett tag sen jag pillade med brytare och jag fick det aldrig att funka. (Bara min kompis Puch Maxi som jah försökt ställa in efter min kompis tog loss tändplattan och inte hade märkt ut hur den stod tidigare)
Jag kom på felet varför den inte startade :thumbright: Brytaren var så feljusterad att den aldrig öppnade sig. Nu är det bara en fråga kvar, vad är nocken ?
Nocken har jag egentligen ingen aning om. Men efter att jag sökt några minuter på google misstänker jag att det är den delen av brytaren som rör sig alternativt pluttet längst ut som är mot vevaxeln men jag är inte säker.
Någon annan som är lite mer insatt får lägga ett säkert svar på frågan.
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 14 feb 2010, 20:50

Jag kom just hem från min första "skotertur" den varade ungefär 30min varav 15min bestod av att försöka ta sig loss från det bottenlösa pudret :lol: 2 saker måste göras , 1. måste ha ett nytt öppet luftfilter (dör med burken). 2. Ni som sade att jag borde vända mattan hade så rätt, Helt bromslös och borrade ner sig direkt i lössnön :roll: Ska fixa bilder på hur skotern ser ut med nya huven snart, fick inga bra bilder då det är så mörkt. Och en sista fråga, är det lagligt att ha skylten på sidan av tunneln?

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Starlite » 14 feb 2010, 20:57

Var ju det jag sa om mattan :twisted: :thumbright: men när du köper filter så köp med skumgummi och inget KN som det heter.
Medlem i TT RACING.

simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av simlar » 14 feb 2010, 20:59

It'sAllAboutCitation skrev:Jag kom just hem från min första "skotertur" den varade ungefär 30min varav 15min bestod av att försöka ta sig loss från det bottenlösa pudret :lol: 2 saker måste göras , 1. måste ha ett nytt öppet luftfilter (dör med burken). 2. Ni som sade att jag borde vända mattan hade så rätt, Helt bromslös och borrade ner sig direkt i lössnön :roll: Ska fixa bilder på hur skotern ser ut med nya huven snart, fick inga bra bilder då det är så mörkt. Och en sista fråga, är det lagligt att ha skylten på sidan av tunneln?
Nej man får egentligen inte har plåten på sidan. Den ska sitta på huven eller annan väl synlig plats. Har för mig att jag läst det i min skoterbok att den ska vara väl synlig framifrån eller bakifrån.
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av skoterjocke » 26 feb 2010, 17:37

Släng upp några bilder på bygget så vi får se. "Snyggt byggt, fräsig kärra". :thumbright:

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 27 feb 2010, 11:58

FY F*N vad det är roligt att köra skoter :lol: Har vänt mattan, justerat balataremen så jag har med skidtryck (hade verkligen inget skidtryck, gick inte att svänga nått :O ) Och vilken skillnad :shock: Den gick säkert dubbelt så bra i lössnön och det gick att svänga :lol:

Och på begäran av jocke så slänger jag upp lite bilder (Har tyvärr ingen bild när den var ute :oops: )

Bild

Bild

Bild
(håller på att klura hur jag ska kunna täcka för dedär hålet men kommer inte på någon bra lösning :cry: )

och till er som är uppmärksamma märker att varken luftburken eller variatorskyddet är på kan vara lugna, satte bara på huven provisoriskt för bilderna ;)

skoterjocke
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av skoterjocke » 27 feb 2010, 17:46

Där ser man. Från liket som jag var och kikade på och var nära på att köpa till det här. :lol: En fungerande veteranare. Bra jobbat. :thumbright:

Skulle det inte funka att sätta dit en plastbit eller något galler?

simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av simlar » 27 feb 2010, 17:50

Ser fint ut, tar sig ordentligt nu. vart snyggare iaf med huven på :thumbright: Keep up the good work ;)
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 27 feb 2010, 18:12

skoterjocke skrev:Där ser man. Från liket som jag var och kikade på och var nära på att köpa till det här. :lol: En fungerande veteranare. Bra jobbat. :thumbright:

Skulle det inte funka att sätta dit en plastbit eller något galler?
Ja den funkar bra, för tillfället iaf :lol:

och plast går inte för att varmluften måste ju ut från motorn och att den tar vägen förbi mej och värmer är bara ett plus, har försökt knåda dit nått galler men får det inte bra alls :?
simlar skrev:Ser fint ut, tar sig ordentligt nu. vart snyggare iaf med huven på :thumbright: Keep up the good work ;)
Fint vet jag inte, men jag märkte ganska snabbt att det inte skulle bli nån snygg skoter (och framförallt inte en orgrenovering) så jag gick på funktion istället och huven funkar onekligen bra, var lite rädd för att den skulle bli "fladdrig" då den är uppbyggt av jättetunn plast och gardinstänger men har inte märkt av det alls. Om jag ska leta nackdelar med den är väll att den tar inte lite onödigt mycke snö men det funkar endå. Och "keep up the good work" kan jag säga att jag är klar för denna vinter 8) eller iaf tills den går sönder nästa gång :lol:

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Laser » 27 feb 2010, 19:35

Kul att du får börja köra nu!! :thumbright: Det har du förtjänat!! :D :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 28 feb 2010, 18:24

Lyckan var kortvarig, efter några hundra meter slutade den driva och det visade sig att fjädern i sekundärvariatorn hade gått av :x jag blev pinsamt bogserad av Mattias (maqqe) et340 tillbaka till släpet. Så det måste bytas, men hur?

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av Starlite » 01 mar 2010, 17:10

Nja det ska väll bara vara och skruva isär variatorn. Om du nu inte har sån tur att den är svetsad, brukar vara det på dem då en mutter gängar ut sej.
Medlem i TT RACING.

It'sAllAboutCitation
Inlägg: 166
Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
Ort: Skellefteå

Re: citation 3500, renovering

Inlägg av It'sAllAboutCitation » 03 mar 2010, 19:10

Har fått nya fjädern men jag förstår inte hur jag ska fåbort variatorn har tagit bort muttern,distanser osv. men får inte ut variatorn. Jag är extremt feg då jag verkligen inte vill behöva linjera variatorerna efteråt, går det att klara det utan? Om nån kan skiva lite kort hur man gör så skulle det vara bra :D

här är 2 bilder på variatorn

Bild

Bild

Skriv svar