citation 3500, renovering NY motor, Rotax 503 (sista sidan)
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: citation 3500, renovering
Nu ger jag fan upp snart och slänger ner den i slänten bakom huset. Nu har jag bytt membranen? (renoveringskitt till bensinpump) och till ett helt nytt insug och den ger inte ens det minsta livstecken. Asså den är inte i närheten ska vänta till nån dag när det inte är så kalt och försöka en sista gång. Funkar det inte då så vet jag inte vad jag ska göra. ( i somras innan jag fixade mattan så startade den på 2drag varje gång sen blev det värre och värre och nu är det helt omöjligt. Jag har inte heller tillgång till nått värmegarage så jag kan inte prova i värme heller så jah har någon nått att säga så varsågod och så återkommer jag när det blir iaf varmare en -5.
Re: citation 3500, renovering
prova ha upp förgasaren igen och gör rent, kanske är nålventilen ?
Annars ta lös stiftet och dra motorn torr och sätt tillbaka och se om det fungerar.
Hur ser packboxarna ut?
Annars ta lös stiftet och dra motorn torr och sätt tillbaka och se om det fungerar.
Hur ser packboxarna ut?
Medlem i TT RACING.
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: citation 3500, renovering
jag har ingen kompressor så då måste jag till nån o göra det. Var är/sitter nålventilen ? Och jag har provad dra motorn torr X antal gånger. Men när min ilska/depression går över så får jag plocka isär den och se hur det serut.
Senast redigerad av 1 It'sAllAboutCitation, redigerad totalt 8 gånger.
Re: citation 3500, renovering
nålventilen är den här lilla grejen som sitter i gasaren, är den dålig så brukar den sura ner motorn.
Har du choke i skotern?
Har du ställt förgasaren rätt? luft och tomgång skruvarna och trottelnålen ?
http://www.moto-x.se/bmz_cache/4/40fffa ... 50x150.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du choke i skotern?
Har du ställt förgasaren rätt? luft och tomgång skruvarna och trottelnålen ?
http://www.moto-x.se/bmz_cache/4/40fffa ... 50x150.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av 1 Starlite, redigerad totalt 8 gånger.
Medlem i TT RACING.
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: citation 3500, renovering
Nej det är ingen choke (primer) men går det utvändigt se om nålventilen är dålig?
Tomgången är ställd som den var när jag köpte den (har ju inte haft igång den så jag vet inte riktigt, och jag minns inte från förra gången jag hade isär han)
luftskruven är skruvad enligt handboken. Tror det är 1 ½ varv ut men är inte helt säker.
Och nålen vet jag inte.
Tomgången är ställd som den var när jag köpte den (har ju inte haft igång den så jag vet inte riktigt, och jag minns inte från förra gången jag hade isär han)
luftskruven är skruvad enligt handboken. Tror det är 1 ½ varv ut men är inte helt säker.
Och nålen vet jag inte.
Re: citation 3500, renovering
Du måste ha isär gasaren för att se hur sliten nålen är, och trottelnålen ska ju vara stäld så att den lilla clipset är i mitten så att säga.
men sen kan ju något munstycke ha ärjat igen, var så på en av brorsans skoter och då gick den ju inte heller.
Så ta isär och kolla igenom.
men sen kan ju något munstycke ha ärjat igen, var så på en av brorsans skoter och då gick den ju inte heller.
Så ta isär och kolla igenom.
Medlem i TT RACING.
Re: citation 3500, renovering
Ja inte behöver man kompressor för att rengöra förgasaren, tandpetare och blåskraft är det enda som behövs.
Blåsa ur munstyckena med munnen och är det något skit som inte går att ta bort så går det oftast att peta bort med tandpetare
Blåsa ur munstyckena med munnen och är det något skit som inte går att ta bort så går det oftast att peta bort med tandpetare
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: citation 3500, renovering
Okej jag får göra det då och se om det blir nån skillnad, Hoppas.
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: citation 3500, renovering
Nu har jag plockat isär gasaren i smådelar och blåsterent allt (jag tror inte det var nå smuts) nålventilen såg finut och funkade bra. men det vart endå ingen skillnad, Det känns precis som när man drar utan att ha vridit på nyckeln, den har gnista. Det är nästan så jag funderar på att lämna in den men det får bli om ett långt tag då jag har inga pengar typ
Re: citation 3500, renovering
testa att skruva upp trottellocket och hälla ner lite bensin där i (ca 1dl) så kanske den startar (brukar göra så på poron när den inte vill efter att den stått hela sommaren). bästa vore att hälla direkt ner i tändsstiftshålet med är nog ganska svårt att komma åt.It'sAllAboutCitation skrev:Nu har jag plockat isär gasaren i smådelar och blåsterent allt (jag tror inte det var nå smuts) nålventilen såg finut och funkade bra. men det vart endå ingen skillnad, Det känns precis som när man drar utan att ha vridit på nyckeln, den har gnista. Det är nästan så jag funderar på att lämna in den men det får bli om ett långt tag då jag har inga pengar typ
testa det om den inte ens ger ett tecken på liv så är något väldigt fel.
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: citation 3500, renovering
Jag har primer och den startar inte påden, har provat slå i bensin direkt i cylinder inte då heller. Asså det finns bara en sak jag kan tänka mej men det vågar jag inte tro och det är att tändningen är jätte felinställd men jag förstår inte varför då den startade och gick fint i somras och jag har inte rört plattan.
Re: citation 3500, renovering
Hur var packboxarna?
sen efter när började felet att den inte starta? vad hade du gjort innan?
sen efter när började felet att den inte starta? vad hade du gjort innan?
Medlem i TT RACING.
Re: citation 3500, renovering
Sprillans nya tändstift har du provat???
nersurade stift ska slängas ner i slänten du prata om tidigare
det blir överslag invändigt i stiftet vid kompresition på ett surt 2-taktstift "olja sot"
funkar fint ute i luften men dör vid komp
4-takt stift går det att vädra eller torka ej en 2-takt, nersurat bara att slänga
nersurade stift ska slängas ner i slänten du prata om tidigare
det blir överslag invändigt i stiftet vid kompresition på ett surt 2-taktstift "olja sot"
funkar fint ute i luften men dör vid komp
4-takt stift går det att vädra eller torka ej en 2-takt, nersurat bara att slänga
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hotpistons
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
- Ort: Fällforsån
Re: citation 3500, renovering
HAr inte läst igenom allt men har du provat byta brytare ??
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Re: citation 3500, renovering
JA eller åtminståne sjusterat brytar avståndet
vet ej exakt avstånd men har du 0,4mm ska det funka alla fall
vet ej exakt avstånd men har du 0,4mm ska det funka alla fall
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: citation 3500, renovering
Hej! börjar med den bra nyheten, Huven är helt klar, alugaller längst fram och hela huven är klädd med svart typ (hittade inget bra gult tyg ) Och så till dom mindre bra Jag bytte till ett helt nytt stift första dragen startade den gick 3 sec sen dog den, andra draget startade den igen gick 3 sec igen och sen dog den helt, torkade av stiftet i med det och samma sak startade-3sec-dog 2 gånger. Den enda jag kan tänka mej är att den får alldeles för mycket bensin, Måste tillägga att jag tog bort avgasröret och då låg det bensin i röret Jah men eftersom den gick bra i somras så förstår jag inte varför, Har rengjort gasaren 2 gånger.
Re: citation 3500, renovering
kan det vara så att vevhuset är full i bensin nu?
Sätt stiftet i tändhatten och lägg det löst över hålet och dra, då bränner du bort all bensin
Fast är det mycket bensin så kan det ju hända lite mindre roliga saker.
Sätt stiftet i tändhatten och lägg det löst över hålet och dra, då bränner du bort all bensin
Fast är det mycket bensin så kan det ju hända lite mindre roliga saker.
Medlem i TT RACING.
Re: citation 3500, renovering
Den måste ju flöda isf. kolla så att flottören håller tätt. Annars så kan du måsta köpa ny flottör.It'sAllAboutCitation skrev:Hej! börjar med den bra nyheten, Huven är helt klar, alugaller längst fram och hela huven är klädd med svart typ (hittade inget bra gult tyg ) Och så till dom mindre bra Jag bytte till ett helt nytt stift första dragen startade den gick 3 sec sen dog den, andra draget startade den igen gick 3 sec igen och sen dog den helt, torkade av stiftet i med det och samma sak startade-3sec-dog 2 gånger. Den enda jag kan tänka mej är att den får alldeles för mycket bensin, Måste tillägga att jag tog bort avgasröret och då låg det bensin i röret Jah men eftersom den gick bra i somras så förstår jag inte varför, Har rengjort gasaren 2 gånger.
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: citation 3500, renovering
Mattias hämtade gam mattan och när han endå var här så lyfte vi cylindern och tömde hela vevhuset på bensin, var rätt mycke. Satte ihop allt igen men näe det startade inte då heller. Hur kollar man om flottören håller tätt ??
Re: citation 3500, renovering
Man tar loss förgasaren och throtteln sedan skruvar du loss flottörlocket och blåser i munstycket. när du trycker upp flottören så ska det inte gå att blåsa och när du släpper ner den så ska det gå att blåsa (elr tvärtom, men det ska inte gå att blåsa i båda lägena för om den gör det så håller den inte tätt och den flödar)It'sAllAboutCitation skrev:Mattias hämtade gam mattan och när han endå var här så lyfte vi cylindern och tömde hela vevhuset på bensin, var rätt mycke. Satte ihop allt igen men näe det startade inte då heller. Hur kollar man om flottören håller tätt ??
Hoppas du förstår vad jag menar
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*