Renovering: Ockelbo Turist -65:a
Renovering: Ockelbo Turist -65:a
Lägger upp en tråd om min renovering av en Ockelbo Turist från 65
Så här såg den ut vid köp i april i år.
Som ni ser så var den inte i så bra skick. Ingen motor fanns det i den men original motorn och en reserv följde med så borde kunna få ihop till en fungerande motor.
Allt rensades bort så jag kunde sand/vatten blästra hela chassiet. Det är ganska dyrt med blästersand så for jag och hämtade sand från en strandkant vilket visade sig att fungera mycket bra. Eftersom jag använde mig av vatten när jag blästrade så blev det lite ytrost. Men det borstades lätt bort.
Några saker som inte var original togs bort sen blev det lite svårare att fortsätta.
Men med lite hjälp från trevliga personer på Internet och en del bilder så kunde den nya sitt delen byggas.
Har nu börjat bygga lite på tanken men måste kolla upp några saker innan den kan byggas ihop.
För att underlätta lite i min renovering så skulle jag uppskatta om någon hade några bilder att dela med sig av.
Så här såg den ut vid köp i april i år.
Som ni ser så var den inte i så bra skick. Ingen motor fanns det i den men original motorn och en reserv följde med så borde kunna få ihop till en fungerande motor.
Allt rensades bort så jag kunde sand/vatten blästra hela chassiet. Det är ganska dyrt med blästersand så for jag och hämtade sand från en strandkant vilket visade sig att fungera mycket bra. Eftersom jag använde mig av vatten när jag blästrade så blev det lite ytrost. Men det borstades lätt bort.
Några saker som inte var original togs bort sen blev det lite svårare att fortsätta.
Men med lite hjälp från trevliga personer på Internet och en del bilder så kunde den nya sitt delen byggas.
Har nu börjat bygga lite på tanken men måste kolla upp några saker innan den kan byggas ihop.
För att underlätta lite i min renovering så skulle jag uppskatta om någon hade några bilder att dela med sig av.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Fick en skiva med en hel del bilder så det är inte lika många frågetecken om skotern nu.
Jobbade lite med tanken i helgen så den är snart färdig. Är inte så mycket som behövs fixas på chassiet innan det kan målas.
Såhär blev tanken.
Jobbade lite med tanken i helgen så den är snart färdig. Är inte så mycket som behövs fixas på chassiet innan det kan målas.
Såhär blev tanken.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Renoveringen går vidare och chassiet har fått färg på sig. Först grund sen på med några lager hammarlack.
Hoppas kunna få lite färg på resterande delar i helgen.
Sen är jag på jakt efter några delar så om någon vet av något av följande så skriv ett pm eller mail info@rave643.tk
Boggieaxlar
Avgassystem
Broms/gashandtag
Bromsanordningen vid variatorn
Stänkskydd
Hoppas kunna få lite färg på resterande delar i helgen.
Sen är jag på jakt efter några delar så om någon vet av något av följande så skriv ett pm eller mail info@rave643.tk
Boggieaxlar
Avgassystem
Broms/gashandtag
Bromsanordningen vid variatorn
Stänkskydd
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Har tyvärr inte hänt så mycket som jag velat den senaste månaden pga skola mm men nu har jag kommit igång igen.
Har lämnat iväg några delar så har inte jobbat så mycket med chassiet och montering, har istället lagt energin på att fixa till huven.
Började med att slipa ner hela huven så att rätt färg och alla skador kom fram.
Som jag förstod det så är det standard att det blir hål efter styrstagen på den här modellen så var tvungen att laga dom.
När hålen var fixade så var det bara att börja spackla och slipa, spackla och slipa…..
Har nu under kvällen hunnit lagt grunden på huven för att se om jag har gjort ett bra jobb, hoppas kunna få på den lite färg under morgondagen.
Har lämnat iväg några delar så har inte jobbat så mycket med chassiet och montering, har istället lagt energin på att fixa till huven.
Började med att slipa ner hela huven så att rätt färg och alla skador kom fram.
Som jag förstod det så är det standard att det blir hål efter styrstagen på den här modellen så var tvungen att laga dom.
När hålen var fixade så var det bara att börja spackla och slipa, spackla och slipa…..
Har nu under kvällen hunnit lagt grunden på huven för att se om jag har gjort ett bra jobb, hoppas kunna få på den lite färg under morgondagen.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Tackarsrxjanne skrev:Ser ju fint ut
Mvh Janne.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Tog en dag längre pga av lite dåligt underarbete av mig men nu har huven rätt färg igen och jag är nöjd.
Passade även på att lacka skidorna.
Har även fått tag på en ny ”högkamsmatta” och hoppas att den här mattan klarar sig ett bra tag.
Ska nu fixa till kedjehuset och boggieaxlar sen kan jag nog börja montera ihop lite.
Passade även på att lacka skidorna.
Har även fått tag på en ny ”högkamsmatta” och hoppas att den här mattan klarar sig ett bra tag.
Ska nu fixa till kedjehuset och boggieaxlar sen kan jag nog börja montera ihop lite.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Längtar till jag ska sätta igång med min
det är precis så här det ska se ut på garagebilder
bilder på allt, före och efter...riktigt skoj att läsa och titta..
det är precis så här det ska se ut på garagebilder
bilder på allt, före och efter...riktigt skoj att läsa och titta..
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Trevligt att folk tycker om det man gör, tycker själv att det kan vara trevligt att titta på vad man har själv har lyckats göra när det går lite tungt.Eltigre skrev:Längtar till jag ska sätta igång med min
det är precis så här det ska se ut på garagebilder
bilder på allt, före och efter...riktigt skoj att läsa och titta..
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Jobbar vidare på turisten.
Mattan och kedjehuset är nu på plats, ska fixa till skivorna lite senare.
Sen finns det en hel del saker som inte är så roliga att hålla på med men som man behöver se över.
Några av dom sakerna är här.
Efter blästring
Sen lite färg på det.
Mattan och kedjehuset är nu på plats, ska fixa till skivorna lite senare.
Sen finns det en hel del saker som inte är så roliga att hålla på med men som man behöver se över.
Några av dom sakerna är här.
Efter blästring
Sen lite färg på det.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Fick låna ett blästerskåp ett tag under sommaren och måste säga att det var väldigt trevligt att arbeta med. Har nu införskaffat ett eget så man inte behöver låna ett igen.Nordda skrev:woow...Vad fräscht det blev efter blästringen
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Skulle också vilja ha ett Blir väl till att bygga en nån vacker dag.Bennet skrev:Fick låna ett blästerskåp ett tag under sommaren och måste säga att det var väldigt trevligt att arbeta med. Har nu införskaffat ett eget så man inte behöver låna ett igen.Nordda skrev:woow...Vad fräscht det blev efter blästringen
Eftersom det är vitt ute nu så har suget på att fara ut och gasa lite blivit riktigt stort. Så har kommit igång med ihop monteringen nu.
Började med att montera dit skidorna och fjädrarna.
Styret mm monterades dit och sen var det inte så mycket mer att skruva dit. Inte så många saker att hålla reda på direkt.
Var bara tvungen att montera dit huven för att se hur det kommer att se ut.
Började också på att kolla över motorn lite. Allt rengjordes och fixades till, målade även några saker.
Här är några före (till vänster) och efter (till höger) bilder
Nästa steg blir att montera ihop motor igen och se om den vill gå igång.
Började med att montera dit skidorna och fjädrarna.
Styret mm monterades dit och sen var det inte så mycket mer att skruva dit. Inte så många saker att hålla reda på direkt.
Var bara tvungen att montera dit huven för att se hur det kommer att se ut.
Började också på att kolla över motorn lite. Allt rengjordes och fixades till, målade även några saker.
Här är några före (till vänster) och efter (till höger) bilder
Nästa steg blir att montera ihop motor igen och se om den vill gå igång.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Har varit lite dött här men nu kommer en liten uppdatering.
Kom på att det kunde vara bra att kolla om kedjan passade som den skulle vilket visade sig att den inte gjorde. Så var tvungen att ta bort nästan allt och pressa om lager och drev så kedjan passade som den skulle.
Sen dit med allt igen.
Motorn är ihopsatt och sitter där den ska men har inte hunnit provstartat den än.
hade ett gammalt avgassystem som sågades isär och svetsades ihop så det ungefär ser ut och sitter som det gjorde original.
lägger även in en bild på den grymma bakfjärdingen, kommer att gå så mjukt efter leden.
Kom på att det kunde vara bra att kolla om kedjan passade som den skulle vilket visade sig att den inte gjorde. Så var tvungen att ta bort nästan allt och pressa om lager och drev så kedjan passade som den skulle.
Sen dit med allt igen.
Motorn är ihopsatt och sitter där den ska men har inte hunnit provstartat den än.
hade ett gammalt avgassystem som sågades isär och svetsades ihop så det ungefär ser ut och sitter som det gjorde original.
lägger även in en bild på den grymma bakfjärdingen, kommer att gå så mjukt efter leden.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Har inte hänt så mycket här på ett tag på grund av att en 300 har tagit all tid, men nu kommer en lite uppdatering.
Har montera dit gashandtaget och dragit gasvajern.
nu när jag hade gashandtag och gasvajer tyckte jag att det kunde vara bra att kolla att motorn fungerade som den sak, har inte använts på dom senaste åren så.
Gav den en lite sup i form av bensin och olja, drog runt motorn för att smörja lite, monterade dit stiftet och provade att dra för att se vad som händer. Och till min glädje och förvåning så gick den igång.
Här kommer en liten dålig film som bevis på att den lever, tändningen och lite annat små fix är gjort på den så den går mycket bättre nu.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FGgA9UYmTQA[/youtube]
har inte vågat hällt bensin ner i tanken än, får se om jag får mod till att prova det och hoppas att den är tät.
På grund av att det saknade broms och tid så blev det ingen gjort för att få den att gå framåt.
Istället så monterade jag dit några saker på huven, ockelbo-loggan, handtag och ”räcket”
känns som det är nära nu, största hindret är dynan känns det som. får se om jag provar att fixa den själv eller lämnar bort det.
Har montera dit gashandtaget och dragit gasvajern.
nu när jag hade gashandtag och gasvajer tyckte jag att det kunde vara bra att kolla att motorn fungerade som den sak, har inte använts på dom senaste åren så.
Gav den en lite sup i form av bensin och olja, drog runt motorn för att smörja lite, monterade dit stiftet och provade att dra för att se vad som händer. Och till min glädje och förvåning så gick den igång.
Här kommer en liten dålig film som bevis på att den lever, tändningen och lite annat små fix är gjort på den så den går mycket bättre nu.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FGgA9UYmTQA[/youtube]
har inte vågat hällt bensin ner i tanken än, får se om jag får mod till att prova det och hoppas att den är tät.
På grund av att det saknade broms och tid så blev det ingen gjort för att få den att gå framåt.
Istället så monterade jag dit några saker på huven, ockelbo-loggan, handtag och ”räcket”
känns som det är nära nu, största hindret är dynan känns det som. får se om jag provar att fixa den själv eller lämnar bort det.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
hade ett litet mål med turisten att den skulle vara klar till skoterträffen här i Lycksele den 16 mars och vilket jag lyckades med några min till godo.
för att kunna ha lite kontroll över den när man dra fram i extrema höga hastigheter så behöver man ha en broms. Så genom att kolla på lite bilder listade vi ut hur den skulle se ut och började på att bygga.
kanske syns dåligt på bilden men som bromskloss användes en bit läder vilket jag har hört att det satt där original.
Avgassystemet fick sig lite färg på sig och har dragit en avgasslang så man får ut avgaserna ut under skotern
sen ska man sitta skönt så då behövs det en bra dyna och ryggstöd. Började med att bygga grunden av trä
seden införskaffades lite stoppning så man skulle sitta mjukt.
efter att ha kollat på gamla och ganska dåliga bilder så kom vi fram till hur vi tycket att dynan och ryggstödet såg ut på 60talet. Fick lite hjälp av dom i släkten som kunde med det där med att sy lite bättre än jag.
När jag fick igen den så kan jag säga att jag blev riktigt nöjd över resultatet.
efter en natt med väldigt få timmars sömn så kunde jag fara ut och köra med Turisten 10:30 och 11:00 var jag på träff.
Här kommer en bild på hur den blev till slut.
bara några småsaker kvar nu som stänkskydd, koppla in lyse och en ”stopp-knapp” innan den är helt färdig.
för att kunna ha lite kontroll över den när man dra fram i extrema höga hastigheter så behöver man ha en broms. Så genom att kolla på lite bilder listade vi ut hur den skulle se ut och började på att bygga.
kanske syns dåligt på bilden men som bromskloss användes en bit läder vilket jag har hört att det satt där original.
Avgassystemet fick sig lite färg på sig och har dragit en avgasslang så man får ut avgaserna ut under skotern
sen ska man sitta skönt så då behövs det en bra dyna och ryggstöd. Började med att bygga grunden av trä
seden införskaffades lite stoppning så man skulle sitta mjukt.
efter att ha kollat på gamla och ganska dåliga bilder så kom vi fram till hur vi tycket att dynan och ryggstödet såg ut på 60talet. Fick lite hjälp av dom i släkten som kunde med det där med att sy lite bättre än jag.
När jag fick igen den så kan jag säga att jag blev riktigt nöjd över resultatet.
efter en natt med väldigt få timmars sömn så kunde jag fara ut och köra med Turisten 10:30 och 11:00 var jag på träff.
Här kommer en bild på hur den blev till slut.
bara några småsaker kvar nu som stänkskydd, koppla in lyse och en ”stopp-knapp” innan den är helt färdig.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.