Renovering av min första skoter: Ski-Doo Blizzard 5500 -79
Renovering av min första skoter: Ski-Doo Blizzard 5500 -79
Hej alla.
Nu hade jag tänkt greja lite igen för det var ju ett tag sen man rustade upp något. Spitfiren var ju senast.
Idag så tänkte jag ut och prova Blizzarden min som stått under kapell sen april -08. Efter många svordomar och några fyllningar av soppa i tändstiftshålen och primeningar med en kass primer så startade den äntligen. Men då var det ju fenomenet att den bara gick på en cylinder. Gången före jag körde den så gick den på en cylinder då den var kall sen gick den på 2. Idag gick den bara på 1 de 500 meterna jag körde den.
Det rök ur toppen så toppackningarna verkar vara kass (hur nu dessa som är av aluminium kan bli det) sen så fuktar den här och var.
Efter detta har jag kommit fram till att jag vill rusta upp denna klenod som dessutom är min första skoter så det gör det bara ännu mer roligare för mig. Hade man kunnat mer om skotrar då man köpte den så hade man kunnat pruta mycket för det saknades boggiedämpare, glidklackar, det var torrsprickor i mattan (som senare gick av), lyset funkade inte.
Blev lite sur nu då jag såg en likadan på blocket i Ö-vik för samma pris som jag köpte min men i väldigt mycket bättre skick.
aja...detta är iaf mitt 3:e år som ägare och det år jag kört minst med den så nu bara då snön tinat bort och vi röjjt undan på logen så jag får någon mekplats så ska jag fixa till den rejält.
Här är lite av vad jag tänk göra.
* Lyfta ur motorn och byta det mesta. Fixa till den exteriört också.
* Dra om i stort sett all el.
* Fixa bukplåten så den är slät och svart.
* Möjligtvis lacka om huven svart igen och beställa orginaldekaler.
* Byta ut/laga allt som är trasig och fult. Måla om etc.
Fler saker tillkommer säkert.
Nu vill jag ha tips och trix av er vad jag borde och kan göra för att få denna klenod i riktigt fint skick.
Bilder kommer på nuvarande skick.
Observera att jag planerar nu under vintern/våren och sätter igång till sommaren.
Tacksam för hjälp!
Nu hade jag tänkt greja lite igen för det var ju ett tag sen man rustade upp något. Spitfiren var ju senast.
Idag så tänkte jag ut och prova Blizzarden min som stått under kapell sen april -08. Efter många svordomar och några fyllningar av soppa i tändstiftshålen och primeningar med en kass primer så startade den äntligen. Men då var det ju fenomenet att den bara gick på en cylinder. Gången före jag körde den så gick den på en cylinder då den var kall sen gick den på 2. Idag gick den bara på 1 de 500 meterna jag körde den.
Det rök ur toppen så toppackningarna verkar vara kass (hur nu dessa som är av aluminium kan bli det) sen så fuktar den här och var.
Efter detta har jag kommit fram till att jag vill rusta upp denna klenod som dessutom är min första skoter så det gör det bara ännu mer roligare för mig. Hade man kunnat mer om skotrar då man köpte den så hade man kunnat pruta mycket för det saknades boggiedämpare, glidklackar, det var torrsprickor i mattan (som senare gick av), lyset funkade inte.
Blev lite sur nu då jag såg en likadan på blocket i Ö-vik för samma pris som jag köpte min men i väldigt mycket bättre skick.
aja...detta är iaf mitt 3:e år som ägare och det år jag kört minst med den så nu bara då snön tinat bort och vi röjjt undan på logen så jag får någon mekplats så ska jag fixa till den rejält.
Här är lite av vad jag tänk göra.
* Lyfta ur motorn och byta det mesta. Fixa till den exteriört också.
* Dra om i stort sett all el.
* Fixa bukplåten så den är slät och svart.
* Möjligtvis lacka om huven svart igen och beställa orginaldekaler.
* Byta ut/laga allt som är trasig och fult. Måla om etc.
Fler saker tillkommer säkert.
Nu vill jag ha tips och trix av er vad jag borde och kan göra för att få denna klenod i riktigt fint skick.
Bilder kommer på nuvarande skick.
Observera att jag planerar nu under vintern/våren och sätter igång till sommaren.
Tacksam för hjälp!
- Lemmy Kilmister
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 28 feb 2009, 11:27
Bilder innan start.
Ska man börja framifrån och bakåt eller? Tänkte kanske börja med att ta bort huven, lyfta ur motorn, fixa buken etc.
Vad tror ni?
Ska man börja framifrån och bakåt eller? Tänkte kanske börja med att ta bort huven, lyfta ur motorn, fixa buken etc.
Vad tror ni?
Senast redigerad av 1 Nordda, redigerad totalt 29 gånger.
- Lemmy Kilmister
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 28 feb 2009, 11:27
Har du tagit kortet i din signatur?
Jag tycker mej känna igen det där kortet från blocket! Har för mej att det stod något i still med att skotern gick bra men det var dålig matta på den.
Jag tycker mej känna igen det där kortet från blocket! Har för mej att det stod något i still med att skotern gick bra men det var dålig matta på den.
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.
Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Det är min skoter på bilden i signaturen. Jag såg också den skotern då den låg på blocket. Har fler bilder då det står en ET 250 och SS 440 bredvid också.Lemmy Kilmister skrev:Har du tagit kortet i din signatur?
Jag tycker mej känna igen det där kortet från blocket! Har för mej att det stod något i still med att skotern gick bra men det var dålig matta på den.
Kolla reg.nret själv. 752 ser man ganska tydligt. Annars syns det på de andra bilderna som jag har arkiverat på datan
Edit: http://yfrog.com/5upict0065hjx
- Lemmy Kilmister
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 28 feb 2009, 11:27
Jag tvivlar inte en sekund på att det är din, det var bara lite lustigt då jag sett bilden på blocket. Tänkte om du blev den nya ägaren till skotern.
Att börja med att lyfta ur motorn och fixa låter som en bra ide. Börja vid hjärtat av skotern!
Att börja med att lyfta ur motorn och fixa låter som en bra ide. Börja vid hjärtat av skotern!
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.
Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Yamaha, skramlar bra, varje da'. Har en Yamaha SRV -82. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Plockade ur motorn idag och tog bort huven. Noterade då en spricka i rutan så jag behöver en ny ruta
Notera vad oljig motorn är
Lite delar jag vill köpa om någon har:
* Ruta
* Bukplåt (så slät som möjligt)
* Ljuddämpare (hel)
* Grenrör
* Styrstång (min är lagad)
Så bra skick som möjligt på grejorna.
Vad ska man göra nu då tro? Renovera motorn eller fortsätta på chassiet?
Notera vad oljig motorn är
Lite delar jag vill köpa om någon har:
* Ruta
* Bukplåt (så slät som möjligt)
* Ljuddämpare (hel)
* Grenrör
* Styrstång (min är lagad)
Så bra skick som möjligt på grejorna.
Vad ska man göra nu då tro? Renovera motorn eller fortsätta på chassiet?
-
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
- Ort: Sundsvall/örebro
- Kontakt:
Tog bort cylindrar och topp idag. Bensin och olja på många ställen. Tror det är ganska mycket av det i vevhuset men jag behöver väl inte avdragare till variatorn och mag.sidan för att dela blocket? Är väl bara om jag ska byta något lager på veven som jag behöver det?
Kom på en till sak som jag vill köpa om någon har.
* Den gjutna delen på mag.sidan som fläkten och tändspolarna är fäst i. Gängpaj och sprucket överallt där så tändspolarna sitter som nåt bonnjobb.
Bilder.
Kom på en till sak som jag vill köpa om någon har.
* Den gjutna delen på mag.sidan som fläkten och tändspolarna är fäst i. Gängpaj och sprucket överallt där så tändspolarna sitter som nåt bonnjobb.
Bilder.
- Hotpistons
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
- Ort: Fällforsån
-
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
- Ort: Sundsvall/örebro
- Kontakt:
- Sm-X
- Sponsor medlem
- Inlägg: 601
- Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
- Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
- Kontakt:
Den där variatorn drar jag då lös med min 9-bultars varatoravdragare, prova se om du kan få låna av nån eller far till din återförsäljare och be dom dra lös den åt dig.
Men Norrda ljuddämparen som sitter i din 55:a är den verkligen orginal, tycker som att det skulle vara nå hevigare, ser ju ut som att den kommer från en 59 eller nå ?
Men Norrda ljuddämparen som sitter i din 55:a är den verkligen orginal, tycker som att det skulle vara nå hevigare, ser ju ut som att den kommer från en 59 eller nå ?
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil