ja, då va det dags att lyfta in den nyaste 9500 i den här tråden, jag kommer kalla den för 9700 hädanefter pga motorn för att skilja på dem eftersom alla 3 egentligen är 9500 från -80.
Trots vissa råd så kunde jag inte låta bli att skruva bort toppen å cylindrarna efter jag sett div lösningar på utsidan. Jag vågade helt enkelt inte starta skotern utan att ha en susning om vad jag har att göra med... och det va nog lika bra att jag öppnade.
Men vi börjar i rätt ordning:
huven va ju trasig fram å det va ju ingen hemlighet
Div lösningar eller vad man ska kalla det? varför ser alla skotrar ut så här? varför varför???
Här har man tex svetsat fast gångjärnet plus lite extra svetsar runtom i chassiet helt utan nån synlig eller förståelig anledning
Nog för att det här inte är så svårt att fixa, men varför sätter man i en skruv som varken har rätt längd eller tjocklek?
orkar inte ladda upp bilder på alla smådetaljer som är lättfixade utan går in på lite mer tidskrävande problem.
När man ser sånt här i kombination med hylomar och att expansionskärlet är tomt då blir ialf jag orolig.
Jaha, några pinbultar i blötjärn samt ett uppborrat hål till överdimmension för att kunna montera en hemmagjord skitskruv
Bara att ta fram helicoilsatsen direkt för att ens orka fortsätta riva nå mer, mannen på bilden är för övrigt poropjken(numera porolöse pojken) som under kvällen hjälpte till. Både trevligt och omväxlande att ha lite kompetent medhjälpare när man skruvar
Sagt å gjort, helicoil på plats
Nu kändes det lite halvbra några sekunder tillls jag stoppade ner fingrarna i kylkanalerna å kände att det va nått löst nånting ....flisor av kemisk metall, ajajaj bådar inte gott
Å här har vi anledningen till att nån har kletat runt med kemisk metall. Just nu känns det som inget är ordentligt gjort på den här skotern och att folk har varit precis överallt å "kladdat" för att skapa jobb åt mig.
Är det nån som vet av nån firma som kan å vill spruta upp lite material eller ev nån firma som klarar av att svetsa på material(om det sistnämnda är möjlligt i en cylinder?)
Boggien å mattan är helt slut, ja alltså inte slitet utan slut, men jag orkade inte ens ta nå bilder på det utan gick raka vägen upp å tog ett glas vin istället.
Ja så här bra gick det för mig att låta bli att skruva isär skotern
å under tiden jag väntar på att nån fixar cylindern så är det ju lika bra att ta isär hela motorn, byta lager, packboxar, å balansera veven(och fixa alla andra grejer som kommer dyka upp på resans gång)