långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 22 jan 2010, 16:51

Släng hoppgrodan i nåt hörn o fixa Blizzaarden!!! :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 23 jan 2010, 23:03

Blev så jävulskt irriterad över att jag inte fick nå bussningar till mxzan igår så jag gick ut på internet å beställe en svarv :!:

Sen skruvades mxzan ihop så jag kunde ta in blizzarden på lyften för 1mila servicen. Eftersom jag väntade på styrstångsbussningen och inte hade nån svarv så tog jag den gamla bussningen å shimsade upp den med plastremsor från ett anteckningsblock :shock: men det vart bra faktsikt eller vad man ska säga? det duger gott tills jag får de rätta bussningarna.

nå, åter till servicen.
-eftersom avgasflänsarna vill gänga upp sig hela tiden så låste jag dom med nordlock låsbrickor
-rengjorde baljan från avgasläckageklet
-spände upp magnapullen
-satte ditfjäderstödet till understa pipan
-kollade oljan i kedjehus(vilket va onödigt, kom på efteråt att jag redan bytt till skidoo olja :D )
-ställde om ramperna på tra.n
-fast större delen av tiden i garaget va till att leta efter den översta fjädern till magnapullen som spratt iväg nånstans, fick ge upp letandet å ta en från den andra 9500an....

får fortsätta imorn med övriga servicepunkter
svart å gult

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 24 jan 2010, 09:50

Följ den spännande följetongen på Retroskoter.com, din röst i SkoterSverige!! :lol:
Good show! :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 27 jan 2010, 00:31

Nu har jag fått ordning på plåtnosens variatorkalibrering :D Film är ett måste vid nästa provkörning så jag får det dokumenterat innan det börjar spruta delar från remmen å bakåt :shock:

Jag kommer bli tvungen att ha med mig två variatoruppsättningar till lövånger om jag ska va med å finåka med "klungan" å titta på utsikten 8) Men som sagt är jag milt sagt orolig att drivlinan håller ihop tills dess, det är helt sjukt hur den går nu.
svart å gult

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 27 jan 2010, 21:12

MEn hörrddu, nå så skönt att he som lossna! :thumbright:
Känns bara bra? :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Blizzard Peter » 29 jan 2010, 22:18

Jag är intresserad av den inställningen samt video!!
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 31 jan 2010, 16:54

jag är inte helt säker att jag är färdig med kalibreringen, har inte vågat köra nått mer innan jag skaffat mig en kammeraman. men sista svängen runt huset å 50m på vägen kändes riktigt bra. jag har ju tra variator på min. vet inte vilka vikter jag har i eller vilka ramper heller men jag har ställt ner den på flackaste läget på justeringen, satte i en svart/rosa(mycket hård) primärfjäder som gav tillslag på 5000, sen tog jag en sekundärfjäder å helix från 5500.

Så det går inte smyga med den, när primären slår ihop så tokspinner det momentant
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 14 jun 2010, 19:27

jaha, vart det inge mer dokumenterat sen? jag va ju uppe i blåsjön å körde runt påsk ju, typiskt att alla bilder å filmer inte är i min kamera... undra vems kamera vi hade? det måste ju fram på nå vis.... Å tyvärr lyckades jag även välta med en av blizzarderna så huven sprack å ena sidan på baljan skadades... bara att plasta ihop igen, lacka om å nya dekaler :(
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 19 aug 2010, 12:38

Bara efter ett halvårs tjatande lyckades jag få tag i en av alla bilder(å filmer) där blizzarden figurerar (påsk i blåsjön 2010)
Fet kille på en fet skoter, haha
Bild
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 01 nov 2010, 17:35

ny blizzardpost :drool: , då kanske nån blev lite glad ....några sekunder ialf.

Har inte varit hemma mer än 14dagar totalt sen bilden togs, så tyvärr har inget hänt på blizzardfronten å jag har svårt att tro att nått ska hända ens när jag väl kommer hem. Att göra listan blir bara längre å längre för varje dag. som tur är har vissa saker strukit sig själva tillfälligt, såsom:

klippa gräset(fy fan vad det lär se ut, haha)
röj runt tomten
osv

För att kompensera att jag inte har haft tid att vara hemma å trimma skotrarna så har jag passat på att minska "totalvikten" med 20kg 8) hur många hästar motsvarar det? :lol:
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 02 jan 2011, 14:21

ja då va man på banan igen, satte precis ihop blizzard nr1 å drog en sväng på vägen runt stugbyn. kostigt nog svarar den inte likadant som blizard nr2 trots att jag flyttat över hela primären. Så då måste det va nått i sekundären, å nån extra sån har jag givetvis inte med mig hit... har inte ens med mig en clipstång då jag va så säker på att den här variatoruppsättningen skulle fungera. Nu är roliga timmen slut för idag, DEags att övergå till vedeldning å stugrenovering. Nya tag imorn

Bild
Senast redigerad av 1 sleed, redigerad totalt 17 gånger.
svart å gult

Jonas 5500
Inlägg: 76
Blev medlem: 07 jan 2010, 11:16
Ort: Ervalla, Örebro

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Jonas 5500 » 03 jan 2011, 00:21

Vilken vacker maskin! :thumbright:


______________________
ski-doo blizzard 5500 -79
ski-doo formula plus -92
YAMAHA venture tr -97

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 03 jan 2011, 00:54

Jonas 5500 skrev:Vilken vacker maskin! :thumbright:

tackar, chassiet är ogjort, men i övrigt så är det inte mycket kvar, ja förutom finsjusteringar. jo jag ska fräsa ur styrspindlarna å svetsa i nya bussnigar så skidorna inte fladdrar. ...nä det är mer åxå, man blir aldrig färdig, är bara å inse

______________________
ski-doo blizzard 5500 -79
ski-doo formula plus -92
YAMAHA venture tr -97
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 04 jan 2011, 14:53

Men vad är det med variatorerna? hur kan tillslagsvarvet på samma primärvariator skilja över 1000rpm bara för att man flytar den från en motor til en annan? Kopplade in elen idag åxå å tillslagsvarvet är ju nånstans under 3000, svårt att veta exakt då varvräknaren börjar på 3000.(av en anledning, hehe) skulle ha tagit med mig alla variatorgrejer ändå, men som sagt jag visste att den här uppsättningen fungerade då jag körde med den hela påsken, fast med på en annan blizzard. PÅ den andra ger den här variatorn tillslag på 3900-4000.

Å en annan sak, är det normalt att det rinner bränsle ur soppapumpen? nähä, inte? jävla skit. Är det nån i östersund/krokomsområdert som har en blizzard soppapump över? orkar inte åka 27mil enkel väg för att hämta nån av mina pumpar...
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 17 feb 2011, 17:34

Är ju nästan aldrig hemma så jag passade på att "bygga" en summit 9500 här på jobbet när vi hade lite väntetid. Vart inte lika snygg i paint som i huvudet dock. Är lite svårt att bocka till allt i paint så grejerna passar :lol:

Från 289 till 353matta. Är likadana utbuktningar på sidan av skandic tunneln som på blizzarden så chassiet behåller original-looken .Skandic boggien är åxå väldigt lik blizzardboggien så jag är säker på att det skulle bli väldigt snyggt se riktigt fabriksoriginal ut. Sen får man backväxel på köpet, inte helt fel! Frågan är bara när man ska ha tid att verkligställa det hela? 2012, 2013 eller 2014?

Bild
Senast redigerad av 1 sleed, redigerad totalt 17 gånger.
svart å gult

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Tripple from hell » 17 feb 2011, 19:34

Ha Ha fränt stuk, om ski doo skulle ha byggt en summit "back in the day" då hade den garanterat sett ut så där :thumbright:
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 19 feb 2011, 07:09

ja jag är rätt så säker på det. Fast mest troligt hade dom byggt på everesten... så man hade varit tvungen att byta motor, huv å dyna för att bli nöjd.
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 21 feb 2011, 16:28

Men jag har ju glömt att berätta om "sista färden" innan jag åkte iväg å jobbade.

Hade fått för mig att det läckte olja via slidhuset så jag blandade 1% i tanken för att kompensera... Sen va jag inte ute på nån finkörning efter det för att kolla å känna efter, nädå. Direkt ut å spåra upp mot fjället=fullgas.se Har aldrig ens kört så hårt eller länge nån gång med nån av blizzarderna innan.

Halvvägs upp på höglandet eller vad man ska säga så började den gå lite dåligt. Men vad tänker jag då? lite olja? nä jag tänker att det är pga av min låglandsbestyckning, kan ju inte släppa nu då kör jag ju fast! så jag fortsätter plåga den stackarn. Senare när jag kom till ett säkert ställe att stanna upp på så släpper jag den krampaktiga gastummen å skotern tvärstannar direkt! Häller i en halvliter olja i tanken å sätter mig å väntar en halvtimme innan jag vågar röra snöret. Drar runt å den tänder till på en cyl men inte mer. fortsätter dra tills armarna ger upp å börjar på att fundera hur jag ska ta mig hem, inte läge att dra hem skotern i 0,4-0,8m lössnö ialf.

Innan jag ger upp drar jag en sista gång å då smäller den igång! halleluja!!! smyger hem å kör upp den på släpet. Lite olja i behållaren efter det misstänkta läckaget? nä inte det minsta. Inbillningssjukan hade slagit till, å sen tanklösheten å sist dumdristigheten. Men skotern vek sig inte för det! tack å lov. Så det första jag gör när jag kommer hem efter det här jobbet är givetvis att öppna motorn å kolla hur det ser ut...
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 21 feb 2011, 16:41

å till de som är misstänksam till min historia om att spåra i 0,4-0,8m lössnö med en blizzard så kan jag meddela att jag körde fast ett par gånger åxå å att det va ett spår sen innan men som snöat igen så man inte såg det. Å så fort man hamnade utanför så körde man fast om man inte va snabbt tillbaka. 0,4 på spåret å 0,8 bredvid... Å givetvis så måste man ha fart!!!!!! men hade man haft en vanlig skoter så hade det troligtvis inte varit så dramatiskt, hehe
svart å gult

Ånäset_Racing
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jan 2011, 11:53
Ort: Ånäset

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Ånäset_Racing » 21 feb 2011, 21:39

sleed skrev:idag har jag tittat på en skoter efter ett icke trovärdigt tips, å dum som ja va så hade jag inte kameran med mig för jag höll på trilla omkull när jag såg att det stod 9700 stod det på tunneln å dynan hade rutigt mönster å tre skidoo gula ränderna längsefter sidorna på dynan. Kontaktade ägaren å försökte köpa den, i papperna stod det 9500.. det va lite mörkt å svårt att se så framtiden får utvisa vad det va jag såg för något. Ägaren va ialf skeptisk till att sälja den för annars skulle inte ungarna ha något att köra med... :shock: :twisted: oavsett om det är en 9700 med 9500papper eller "bara" en 9500 så ska jag ringa 2ggr i veckan tills han ger med sig. ....å jag som inte skulle köpa nå mer skotrar :roll:
Finns en Blizzard 9700 på ebay :)

Skriv svar