långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Bilder och information om ditt skoterprojekt
sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 20 jan 2010, 10:58

ja hur kunde det gå till? :roll: :lol: , men den är snart ihop ....kanske. ska bara beställa lite delar och det brukar ju aldrig ta nån tid just.
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 20 jan 2010, 16:23

kunde inte släppa det här med variatorn och stå ut med tanken att behöva vänta så jag gick ner å limmade ihop klacken å smetade lim runt där den skulle sitta. spände upp variatorn å ut å gasade. Längsta repan någonsin på en blizzard 9500 , säkert 500m efter vägen. Den växlade bättre men inte bra, fan vad dom går dom här 9500orna, vart lite paff faktiskt. Har 3st men aldrig kört nån som fungerar någorlunda :lol: imorn blir et primärvariator justering och mer provkörningar å ev en filmsnutt.
svart å gult

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 20 jan 2010, 16:50

De tar sej sa mordbrännarn när de brann i träbene!! :lol: :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 21 jan 2010, 13:21

jag va kanske lite väl ivrig när jag sa att all el fungerade direkt, tempmätaren fungerar inte utan det är bara bakgrundsbelysningen som ger sken av det, bromslyset tänder ibland men lyser då bara väldigt svagt, tändlåset fungerar men nödstoppen stryper bara men dödar inte. annars så fungerar all el. :D

Har varit ute nu några timmar å försökt hitta en bra variatorinställnig, har provat alla kombinationer å inställningar jag har från 2tra variatorer å 4fjädrar, men givetvis gick den bäst med första setupen. största felet är att alla fjädrar ger tillslag mellan strax under 3000 till strax över 3500. Så om det inte börjar spinna direkt så orkar den inte ta sig upp på varv där motorn börjar dra . Så det är bara att skruva ihop cometen åxå för till den har jag köpt renoveringssats å en fjäder som ska motsvara tillslag på 4500. inget att spara på bara att gå ner å nöta på tills man blir nöjd.

vet inte om min varvräknare är felande men jag har bara varit upp e i 7500rpm, men då både känns å hörs det som den går på fullt. Det kan väl inte vara riktigt?? men om mätarn visar fel å den ska vara ytterligare 2000 då jävlar vet jag inte om jag vågar hålla stumt på vägen nå längre sträckor:shock: den går ju som en skottspole redan nu trots att den inte växlar som den ska, det tar ju inga stunder att komma upp i 100 direkt :D

va härligt det är att ha roliga problem
svart å gult

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 21 jan 2010, 14:38

Å de e roligt att läsa om när folk har det roligt :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 21 jan 2010, 15:20

det går inte jättebra för mig men det går långt ifrån dåligt och framförallt så har jag löjligt roligt.

När det sket sig med cometen åxå så vart jag lite nere i några sekunder, tills jag plötsligt lägger märke till en blå fjäder på hyllan, den satt i cometen när jag köpte den. Hade helt glömt bort att den fanns. Få se nu, samma längd å samma diameter som till tra, kände lite på den å visst va den väl lite styvare än de andra tänkte jag för mig själv :)

isär med tra.n å i med den nya fjädern, ut å gasa, tillslag vid 3800-3900, nu börjar det likna nått. Inte riktigt hundra men nu går det köra med den ialf. Måste nog åka ner till erikzzon nån dag så jag får jämföra å smådiskutera lite om vad man ska göra för att få till det.

En bieffekt av att det hela är att det inte går hålla full gas längre för skotern bara skickar omkring bakändan i sidled å hela ekipaget studsar omkring som en vild tjur :D Fast det känns åxå som mattan vandrar lite väl mycket i sidled, ska kolla på det sen, tror nästan att slidsen är för smala så det blir för mycket spel mellan slides å skoning, jaja vem bryr sig om sånt nu när grejerna fungerar

Tempmätarn då? jag dubbelkollade dragningen, bytte kontakter, smörjde upp kopplingsplintarna, provade att byta mätare å ingen skillnad :cry: ...MEN

Efter sista provkörningen så ser jag ju att mätarn står på typ 85grader, jag har alltså aldrig kört den tillräckligt varm tidigare för att nålen ska flytta sig :lol: jaja, nu är ju kopplingarna å kontakterna å kablarna i skick ialf så det borde hålla säsongen ut :thumbright:

undra om man inte ska ge sig på en lite längre färd ner på byn å lämna igen kälken jag lånade för att hämta 9700an.

säger bara -Rock and Roll 8)
svart å gult

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 21 jan 2010, 15:30

:D :thumbright: 8)
kom i håg att mattan ska vara neråt, mot snön :lol: :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

erikzzon
Inlägg: 131
Blev medlem: 19 feb 2008, 13:26
Ort: Hassela mitt i sverige

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av erikzzon » 21 jan 2010, 15:45

du förrästen erikzzon, visst beställde du åxå dekalkit från doodecal? fick du då med tunnelstripes å stripes till färgövergången på huven? det fick ialf inte jag...[/quote]

När jag beställde dekaler så fick jag hela kitet :)

Visst kom ner åh hälsa på du,ta med skotern så tar vi en liten utflykt i Hassela skogarna :D
Men du får vänta tills jag är klar med -80an..
Nä nu vart man sugen,byta kläder åh ner i garaget.Måste bort med toppen,luft skruven gick av när jag skulle lufta systemet :(
Blizzard 79a 7500+
Olympiq -69a

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 21 jan 2010, 15:48

jaha, så det är bara jag som får fel grejer hela tiden då :x

men vadå vänta tills -80an är klar, -79an då?
svart å gult

erikzzon
Inlägg: 131
Blev medlem: 19 feb 2008, 13:26
Ort: Hassela mitt i sverige

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av erikzzon » 21 jan 2010, 16:34

Nästa helg,passar de då?Du är välkommen. :)

Visst -79an men -80an känns de bättre att busa runt med.
då är den garanterat klar..Nä nu har jag rastat jycken åh bytt om,tar med mig en par öl åh donar lite ;)
Blizzard 79a 7500+
Olympiq -69a

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 21 jan 2010, 16:51

vet inte hur det ser ut nästa helg, ska till norrköping på möte nästa fredag, men om det går bra å jag kommer iväg skapligt så borde det gå, annars på söndan borde det va lugnt vad jag vet nu.
svart å gult

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Blizzard Peter » 21 jan 2010, 20:49

Min nödstopp stryper också bara, då verkar det som den bara går på en cylinder. Tempmätaren rör sig bara lite grand ibland på min, men kör man lite längre på en väg tex så går den upp skapligt.
Det där med att den bara spinner känns igen!! Jag köpte en ny matta och vände på den för att få bättre grepp... Idiot! Nu har jag ingen broms istället!! Min är seg som fan i starten tills den kommer upp lite i varv och då börjar den spinna istället. Jag skulle tippa på en variatorjustering/renovering men det får bli i framtiden nån gång...
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Blizzard Peter » 21 jan 2010, 20:51

Erikzzon: Jag brukar lätta lite på termostathuset när jag luftar, för min luftskruv har också gått av.
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 21 jan 2010, 22:08

jag luftade inte min, verkar inte behövas den här gången, tempen går upp normalt å ligger bra runt 90 oavsett hur ja kör. fast man skulle ju kunna lyxlufta lite bara för sakens skull, för skruven är hel å fin :D
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 21 jan 2010, 23:12

om jag får styrbussningarna till mxzan imorn så ska den ihop snarast för att lämna plats åt blizzarden för en 1mila service på söndag. Följande står på serviceprogrammet.

byta glödlampa till hastighetsmätarbelysningen
ta en titt på dödaren
kontrollera mattsträckningen
göra rent baljan från avgasläckage
kontrolldra avgasstosarna
lägga i packningsflätor i avgasstosarna
lyxlufta kylsystemet
fylla på en skvätt olja i slidsmörjningsbehållaren
tanka nybränsle
titta över bromslyset så det lyser lite starkare
sträcka upp magnapullen lite
smörja alla fettnipplar
justera framvagnsinställningen för styret sitter lite snett nu, åsså är den lite väl nervös å oregelbunden i styrningen men det kan ju åxå bero på att skidorna fladdrar i bladfjädersinfästningarna i kombination med mattan som vandrar i sidled mellan skoningarna? Eller så beror det på att jag kört för mycket nyskoter på sistånde :lol:

resten får vänta till nästa stora service som är vid 3mil ;)
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 22 jan 2010, 02:21

Blizzard Peter skrev:Min nödstopp stryper också bara, då verkar det som den bara går på en cylinder. Tempmätaren rör sig bara lite grand ibland på min, men kör man lite längre på en väg tex så går den upp skapligt.
Det där med att den bara spinner känns igen!! Jag köpte en ny matta och vände på den för att få bättre grepp... Idiot! Nu har jag ingen broms istället!! Min är seg som fan i starten tills den kommer upp lite i varv och då börjar den spinna istället. Jag skulle tippa på en variatorjustering/renovering men det får bli i framtiden nån gång...
verkar vara ett standardfel på alla blizzarder det där med nödstoppen, borde ju va dålig jord som gör det? oavsett vilken kabel man klipper så är de alltid gröna av erja...

seg som fan i starten ja å sen då tokspinner det, jag tror det är originalinställningen ;) är antagligen väldigt svårt att kalibrera bort när det finns typ 7hk genom hela varvtalsregistret tills motorn exploderar de sista 2000 rpm.en. men det är ju det som är mäktigt :D man känner sig som en 10åring på nytt.

ja det där med att vända på mattan är helt klart en skröna som inte fungerar. bara att riva å göra om, huvva.
svart å gult

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 22 jan 2010, 10:09

Wow, nu har han fått upp ångan!!! :shock: :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 22 jan 2010, 11:51

ja jag har blivit rätt så inspirerad nu när jag har fått köra lite :D va ute nyss å försökte filma under färd, men man måste ha båda händerna på styret åsså snöar det för mycket. Ja det sista är väl inget problem jag lider av egentigen men det vart ingen film ialf.
svart å gult

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 22 jan 2010, 12:31

Ta´t sen då.... Jag kan vänta ett tag till :lol: :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 22 jan 2010, 15:30

fick inge grejer till mxzan den här veckan :evil: så jag får skjuta upp 1mila servicen på blizzarden som börjar bli mer eller mindre akut nu. Avgasstosarna håller på lossna,s å jag kan inte köra längre. Ska man behöva stå ute å skruva för att skotern ska klara sig till planerad service?

Eller ska man skruva ihop mxzan sålänge är ju bara bussningen som jag väntar på, men det är ju drygt det åxå att behöva riva den en gång till sen
svart å gult

Skriv svar