långtidsprojekt blizzard 9500 -80
- Hotpistons
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
- Ort: Fällforsån
Tror att det är helt vanliga 454 pipor som man styggat till lite och gjort små burkar i stället för stor burken.
Powerblock variatorn är då fantastiskt mycke bättre än dom där bedrövliga fyrkantsaxel varianterna...
Men TRA är nog det bästa som finns lite dyr att hålla på med bara. Just den där typen är väl gränsfall för vevaxen då den är lite tung. Men är allt i ordning och helst balanserat så är det inga problem.
Powerblock variatorn är då fantastiskt mycke bättre än dom där bedrövliga fyrkantsaxel varianterna...
Men TRA är nog det bästa som finns lite dyr att hålla på med bara. Just den där typen är väl gränsfall för vevaxen då den är lite tung. Men är allt i ordning och helst balanserat så är det inga problem.
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
tack, då låter jag bli dom där piporna.
Vad det gäller variatorn tror jag att det blev nå halvmissförstånd då jag först ställde en fråga och sen själv svarade på den och la ut en blid på en tra variator.
Hursomhelt så sitter det en tra i plåtnosen och det är ju glädjande dels för att jag aldrig har skruvat i nån annan variatortyp och dels för att det spar tid och pengar på att skaffa och bestycka en ny variator.
Vad det gäller vikten så blir det nog att fräsa och svarva av lite onödigt material precis som dom gjort på rev440 och rev pro 800. Men det blir vid nästa vevlagerbyte så man kan sambalansera veven med variatorn och svänghjulet eftr ingreppet. Nu ska plåtnosen bara avnjutas utan massa skruvande så länge det finns snö och jag börjar med lövångerträffen om jag hinner dit i tid!?
Vad det gäller variatorn tror jag att det blev nå halvmissförstånd då jag först ställde en fråga och sen själv svarade på den och la ut en blid på en tra variator.
Hursomhelt så sitter det en tra i plåtnosen och det är ju glädjande dels för att jag aldrig har skruvat i nån annan variatortyp och dels för att det spar tid och pengar på att skaffa och bestycka en ny variator.
Vad det gäller vikten så blir det nog att fräsa och svarva av lite onödigt material precis som dom gjort på rev440 och rev pro 800. Men det blir vid nästa vevlagerbyte så man kan sambalansera veven med variatorn och svänghjulet eftr ingreppet. Nu ska plåtnosen bara avnjutas utan massa skruvande så länge det finns snö och jag börjar med lövångerträffen om jag hinner dit i tid!?
svart å gult
Ja då kom man hem tillslut, helt underbart -23,5grader kallt fan vad jag har längtat till kylan. Borstade av lite snö från plåtnosen, primade tre gånger å den startade på första draget. Tyvärr stannade den direkt då jag inte hann med primern, sen drog jag ut snöret för långt så det fastnade(jävla klantarsel man är) . Så det va att dra in den i garaget. eller snarare bära, för det satt skapligt med snö och is på både matta och skidor. Nu står den ialf inomhus och tinar av. Nytt försök imorn och bilder kommer såklart också.
svart å gult
Har inte haft tid ännu att göra något åt nyblizzarden, men inatt va jag tvungen att ta bort plåtnosen för att titta hur det såg ut under plåten innan jag kunde somna. Tyvärr fanns det en bra anledning till at plåten fanns där... och när huven tinat av dök det även upp fler skador... det är inte värt att reparera huven. Är nog lättare att få tag i en 5500huv och "flytta över" de igentäppta gälarna från 9500 huven under lyset.
Ska försöka hinna med att laga magnapullen ikväll innan jag lägger mig så jag får provstarta och smågasa lite
Ska försöka hinna med att laga magnapullen ikväll innan jag lägger mig så jag får provstarta och smågasa lite
svart å gult
-
- Inlägg: 432
- Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
- Ort: Trönö
- Kontakt:
ja det har jag gjort några gånger också, när man fuskat med knuten på snöret... Fast det va länge sen som tur är, man är ju inte lika körkåt som för 15år sen, ja eller om man bara är för lat numera??
Okade inte plocka isär magnapullen heller utan tog den från andra blizzarden så jag kunde startade upp. Den gick igång och förre ägaren hade minsann nte snålat med oljan. åsså mistänker jag att det va en del gammbränsle i tanken åxå, den va ju inte vidare vass på gasen direkt...
åsså verkar en bussning eller nåt va slut i variatorn för det skallrade rätt bra på tomgång. trodde det va lagren först men kunde gudskelov utesluta det efter ett tag. blir nog en provtur imorn om jag hinner.
Okade inte plocka isär magnapullen heller utan tog den från andra blizzarden så jag kunde startade upp. Den gick igång och förre ägaren hade minsann nte snålat med oljan. åsså mistänker jag att det va en del gammbränsle i tanken åxå, den va ju inte vidare vass på gasen direkt...
åsså verkar en bussning eller nåt va slut i variatorn för det skallrade rätt bra på tomgång. trodde det va lagren först men kunde gudskelov utesluta det efter ett tag. blir nog en provtur imorn om jag hinner.
svart å gult
Ännu mer irriterande om man lyckas släppa ut fjädern som liger ihoprullad i magnapullen... och ÄNNU mer irriterande om amn lyckas sätta tillbaka den bara för att se att den sitter åt fel håll och blir slakare då man drar i snöret istället för spänns... been there...RajdLaser_ skrev:det är hemskt irriterande när man drar sönder magnapullerna , jag drog av snöret och hann inte få tag i't så magnapullen svalde't ...
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
haha, den sista va ny, måste ha varit snopet :eek: , men när fjädern släpper känner jag till. fan va kramp man får i fingrarna åsså tappar man greppet hela tiden innan man lyckats få fast haken på piggen och pillat ner helvetet. å det blir inge bättre å va två heller, ja förutom att man då kan turas om.
blev ingen provkörning av blizzarden idag heller, har fått en vattenskada här när jag varit borta så det finns tyvärr en del annat att göra förutom att skruva skoter
blev ingen provkörning av blizzarden idag heller, har fått en vattenskada här när jag varit borta så det finns tyvärr en del annat att göra förutom att skruva skoter
svart å gult
När man sätter dit fjädern - ta en tunn kattstrypare och dra ihop den spända fjädern som sedan bekvämt placeras där den skall. Sedan lägger man ihop kåpan och precis innan man slår ihop den tar man avbitarn och klipper av kattstryparen som dras ut. Klart.
Tredje gången jag samlade ihop fjäderhelvetet i garaget tänkte jag ut ett enklare sätt, därav ovan metod. Man slipper kramp i fingrarna och det förhatliga SPLOIIIINGGG-ljudet.
Tredje gången jag samlade ihop fjäderhelvetet i garaget tänkte jag ut ett enklare sätt, därav ovan metod. Man slipper kramp i fingrarna och det förhatliga SPLOIIIINGGG-ljudet.
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
swedsled, nä det är inga skador invändigt(rätt breda springor i golvet) men under huset är det skapliga istappar kan jag lova!!! men inget jag tänker bry mig om nu i vinter ialf. problemt är bara att avloppet har frusit ihop (och tilllopp sen nån stängde av vattnet för att stoppa läckaget. Men nu är tilloppet klart ialf, men avloppet blir nog att kräla under huset och helt enkelt byta ut om det ska fungera innan sommarn. Ska bara ladda psykiskt några dagar innan jag börjar med det
svart å gult
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt: