långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 02 jan 2010, 22:36

De blir fint de där! 8)
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 05 jan 2010, 03:04

ja, då va det dags att lyfta in den nyaste 9500 i den här tråden, jag kommer kalla den för 9700 hädanefter pga motorn för att skilja på dem eftersom alla 3 egentligen är 9500 från -80.

Trots vissa råd så kunde jag inte låta bli att skruva bort toppen å cylindrarna efter jag sett div lösningar på utsidan. Jag vågade helt enkelt inte starta skotern utan att ha en susning om vad jag har att göra med... och det va nog lika bra att jag öppnade.

Men vi börjar i rätt ordning:
huven va ju trasig fram å det va ju ingen hemlighet
Bild

Div lösningar eller vad man ska kalla det? varför ser alla skotrar ut så här? varför varför???

Här har man tex svetsat fast gångjärnet plus lite extra svetsar runtom i chassiet helt utan nån synlig eller förståelig anledning
Bild

Nog för att det här inte är så svårt att fixa, men varför sätter man i en skruv som varken har rätt längd eller tjocklek?
Bild

orkar inte ladda upp bilder på alla smådetaljer som är lättfixade utan går in på lite mer tidskrävande problem.

När man ser sånt här i kombination med hylomar och att expansionskärlet är tomt då blir ialf jag orolig.
Bild

Jaha, några pinbultar i blötjärn samt ett uppborrat hål till överdimmension för att kunna montera en hemmagjord skitskruv :twisted:

Bara att ta fram helicoilsatsen direkt för att ens orka fortsätta riva nå mer, mannen på bilden är för övrigt poropjken(numera porolöse pojken) som under kvällen hjälpte till. Både trevligt och omväxlande att ha lite kompetent medhjälpare när man skruvar :D
Bild

Sagt å gjort, helicoil på plats :thumbright:
Bild

Nu kändes det lite halvbra några sekunder tillls jag stoppade ner fingrarna i kylkanalerna å kände att det va nått löst nånting ....flisor av kemisk metall, ajajaj bådar inte gott

Å här har vi anledningen till att nån har kletat runt med kemisk metall. Just nu känns det som inget är ordentligt gjort på den här skotern och att folk har varit precis överallt å "kladdat" för att skapa jobb åt mig.
Bild

Är det nån som vet av nån firma som kan å vill spruta upp lite material eller ev nån firma som klarar av att svetsa på material(om det sistnämnda är möjlligt i en cylinder?)

Boggien å mattan är helt slut, ja alltså inte slitet utan slut, men jag orkade inte ens ta nå bilder på det utan gick raka vägen upp å tog ett glas vin istället.

Ja så här bra gick det för mig att låta bli att skruva isär skotern :lol: å under tiden jag väntar på att nån fixar cylindern så är det ju lika bra att ta isär hela motorn, byta lager, packboxar, å balansera veven(och fixa alla andra grejer som kommer dyka upp på resans gång)
svart å gult

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 05 jan 2010, 09:52

Inte roligt de där! :shock:
Mina sympatier :!:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av swedetrail » 05 jan 2010, 10:29

Har du delen kvar så borde det inte vara alltför besvärligt att svetsa dit det där.
Vet inte av någon firma, jag fick hjälp av bröderna Kjellin (när man var för entusiastisk med spärrskaftet)
dom vet hur man hanterar en svets.

Du får trösta dig med att det var en himla fin dyna ;)
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 05 jan 2010, 12:38

ja det va dynan som förblindade mig å sålde skotern ;) Fast jag är inte så arg som det kanske verkar?, är mest spel för gallerian :lol: . Alla vet ju hur det brukar vara med gamskotrar.

nej biten som fattas låg inte kvar i cylindern tyvärr. Kjellin säger du? Är det han som kör i team kjellin nu yamaha tidigare skidoo?
svart å gult

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av swedetrail » 05 jan 2010, 12:46

Nä pojkarna som byggde nästan alla dragrace chassi på 80 talet, kanske finns ett släktförhållande där?

Jo man måste ju rya lite också :lol:
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 05 jan 2010, 16:47

sleed skrev: mest spel för gallerian :lol: . Alla vet ju hur det brukar vara med gamskotrar.
hehe, vad skulle dom som läser våra inlägg kunna känna för skadeglädje (den enda sanna) om vi inte bjöd på lite humorvinklat missnöje?!?!? För som sagt, alla vet ju......... :lol: :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av wiktorin » 05 jan 2010, 18:41

Är det nån som vet av nån firma som kan å vill spruta upp lite material eller ev nån firma som klarar av att svetsa på material(om det sistnämnda är möjlligt i en cylinder?)

Boggien å mattan är helt slut, ja alltså inte slitet utan slut, men jag orkade inte ens ta nå bilder på det utan gick raka vägen upp å tog ett glas vin istället.

Ja så här bra gick det för mig att låta bli att skruva isär skotern :lol: å under tiden jag väntar på att nån fixar cylindern så är det ju lika bra att ta isär hela motorn, byta lager, packboxar, å balansera veven(och fixa alla andra grejer som kommer dyka upp på resans gång)[/quote]


Jag kan stark rekomendera Svensk motor teknik (SMT) Umeå
Kan fixa både svetsningen och vevaxeln 090-192037
mvh Roger
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 06 jan 2010, 02:14

tack, då blir det att skicka dit cylindern, veven + dagens nykomling som är drivaxeln :lol:

Jag har sett en del dåliga lager men detta tar nog priset då allt är borta å inte ens innerringen knappt sitter kvar. Jag visste inte att det va möjligt att köra så länge??? :?
Bild

Och hur va det vi sa nu igen? jag skulle bara skruva isär det mest nödvändiga? sagt å gjort :roll:
Bild
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 06 jan 2010, 03:24

Idag kände jag mig lite entusiastisk å tänkte montera i den nyrenoverade boggien och den nya mattan som jag hade liggandes å sen flytta över den totalrenoverade motorn från första 9500an, Men jag gav upp den ideen ganska snart då precis allt man tog i på 9700 varierade i skick från mindre bra till sämst. :lol:

Sammanfattning blizzard 9700 och vi börjar med de goda nyheterna

Chassiet är i fantastiskt bra skick och det är nog bara de två nitarna längst fram vid fotholkarna som behöver bytas
Styrleder, spindlar å stag, styrstång å bussningar i framvagn är i bra skick
Dynöverdraget är fabrikstillverkat å i bra skick (alltså bara själva överdraget å inget annat)
Kedjehuset komplett är helt trots att det gått tomt på olja
Kolvarna är nog knappt inkörda
Magnapullen å snöret fungerar klockrent
Det är två relativt nya fjädrar i boggien
Huven är bara trasig fram men i övrigt hel
Nu har jag tänkt ett tag å det va nog inge mer.
ja möjligtvis att jag inte köpte den till nypris och att det har varit väldigt spännande och roligt hittils. Förhoppningsvis så kommer det mer glädje ur den här apparaten vartefter.

Det dåliga och övrigt
-Det finns inte en orginalskruv på skotern förutom till ena skidan å den har typ skurit fast så den måste jag nog kapa av och borra ur, det går ju inte låta bli att skratta åt det alltså :lol:

Jag började skriva ner allt dåligt först men så insåg jag att ingen orkar läsa det, jag tror ni förstår på ett ungefär vad det rör sig om ändå. Det konstiga va att den såg så pass fin ut och riktig. Visst fanns det nå smågrejer här och var men inget man reagerade över förrän man började skruva isär...
svart å gult

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Gunnar » 06 jan 2010, 09:24

hahaa... rock n roll!! :thumbright:
Då blev det en total renovering men de var nog bra då den var i sånt här skick, man skulle bara bli sur om man började köra me den och det bara gick sönder saker hela tiden....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av swedetrail » 06 jan 2010, 11:24

Herrejösses :shock:
Ja vad ska man säga fint objekt ;)
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 06 jan 2010, 14:42

Ja, vad säger man?????? :roll: DU har nu skruvat av det nödvändigaste :lol: :lol:
Skriv mer så jag har nåt att läsa....många snaskiga bilder..... :lol: :lol: bilden på lagret gillade jag. Såg nästan ut som bakaxeln på LaserLadys Laser, den var inte heller vacker!!! :shock: :shock:

Well, du har mitt medlidande :!:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 06 jan 2010, 16:49

Jag har inte gjort så mycke mer på 9700an rent fysiskt, utan har mer suttit å tänkt hur jag ska gå tillväga med allt. Så nu har jag bestämt mig för att fortsätta med plåtnosen så den blir riktigt klar. Jag ska ta lite mer bilder ikväll.
svart å gult

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av marino carlsson » 06 jan 2010, 21:05

När jag köpte mitt senaste raceprojekt till damen så var de exakt likadant.. Allt var trasigt, snett eller fel.. Äntligen idag har jag provkört den med ett stort leende på läpparna.. Dock är de ju inte fråga om originalrenovering men man vill ju att de ska fungera ute på spåret.. De är inte fören nu då man börjat meka man gärna tar en slant extra när den hamnar på blocket för de finns inget man inte fått renovera/byta ut när de gäller dessa gammskotrar. Köper man en skoter i dagsläget så vet man att de blir i stort sett samma jobb som sist..

Lycka till!

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av Laser » 06 jan 2010, 21:13

...och det man har gjort kan man se tillbaks med med stolthet och INGEN kan ta det i från en!!!
Kamrater, vare sig ni bygger räserskotrar eller originalrenoverar, ni gör ett bra jobb!!! :thumbright: :thumbright:
Med all denna dokumentation blir detta forum samtidigt ett referensverk om gamla snöskotrar! :D

(F´låt Sleed att jag blev lite OT!! )
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 06 jan 2010, 21:19

marino carlsson skrev:När jag köpte mitt senaste raceprojekt till damen så var de exakt likadant.. Allt var trasigt, snett eller fel.. Äntligen idag har jag provkört den med ett stort leende på läpparna.. ....Köper man en skoter i dagsläget så vet man att de blir i stort sett samma jobb som sist..

Lycka till

Mvh Marino
Jo man vet ju innerst inne att det är samma skit men man hoppas ändå in i det sista att det nyaste man köpt ska va liiiiite bättre, hehe ...undra om det är ju det där leendet på läpparna som driver en :D jag antar det
svart å gult

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av marino carlsson » 06 jan 2010, 21:29

Du drar tanken ur min mun.. Kanske ändå så är de inte så mycket jobb.. Undra hur många gånger man tänkt den tanken de senaste året.. De har ju passerat några maskiner nu å Nej, de är inte mindre jobb.. Endast scandicen jag inte behövt meka i men då kostade den heller inte 3kr och en peng..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 06 jan 2010, 21:52

du får "off-topicera" så mycket du vill i min tråd Laser :lol: jag är rätt bra på det själv har jag märkt, jo jag lovade ju lite mer bilder.

här en gruppbild på nerkörda lager
Bild

översiktsbild från verkstan ( börjar bli lite trångt)
Bild

provade att lägga på fel huv på plåtnosen för att få känna mig lite mer klar än vad jag är
Bild

ska bara putsa lite mer på tunneln innan jag applicerar dekalerna, å skulle inte ha nått emot att få tillhörande huv från lacken heller så man blir klar nån gång med plåtnosen.
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 06 jan 2010, 21:55

Jag fattar inte hur du hinner med allt Marino :?: förutom alla skotrar du köpt, lagat å sålt så är du ju engagerad i precis allt som har med veteranskoter evenemang att göra åxå, du gör det bra må jag säga. :thumbright:
svart å gult

Skriv svar