långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Bilder och information om ditt skoterprojekt
sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Inlägg av sleed » 27 dec 2008, 15:55

När jag för några år sedan flyttade tillbaka till mitt ursprung efter 8års frånvaro från skoteråkning och snö tog det inte lång tid innan jag märkte att det fattades något i mitt liv. köpte lite diverse nyare och äldre skidoo som jag suktat efter under uppväxten, men jag blev aldrig riktigt tillfreds. tillslut kom jag på att jag behövde en till blizzard. inget fel på gamla 5500.an som styvfarsan haft när jag va borta men nu ville jag ha mer och precis som många andra skidoofrälsta så har man hört massor(men aldrig sett eller kört) en 9500 plus. Satt på blocket dagligen i flera månader och plötsligt dök den upp. oturligt nog va jag ute på en oljeplattform vid tillfället, så det blev lite bökigt. lyckades dock få tag i nån telefon och ringde brorsan och tvingade honom att åka och köpa skotern på momangen, utan om och men och utan att pruta. det enda han skulle göra va titta efter att det stod 454 på märkplåten ...och det gjorde det. :D

Sen kom jag hem och där stod den i garaget, misshandlad, skamfilad och fusklagad. Den startade lätt och gick rent, men den va lite slö. Tänkte egentligen inte köra med den alls innan jag gått igenom motorn men så en vacker vårdag kunde jag inte hålla mig mer och drog en sväng till en tjärn där många bybor skulle samlas, grilla och kanske ta en kask? ja inte vet jag vad dom gjorde då jag inte kom fram... redan halvvägs lyckades faskapet va tvungen att skära ihop. -kunde man inte få unna sig en endaste liten sväng innan sommaren? ICKE!

färdigpladdrat, här kommer första omgången bilder.

nähä, internet är för långsamt igen(jag är i mellanöstern) och det har varit lite dålig uppkoppling här emellanåt sen nån klåpare lyckats gräva av en av fiberkablarna till europa.... får försöka senare.
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 27 dec 2008, 17:05

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 27 dec 2008, 17:56

fick tag i en dyna tillslut med orginalstoppning, en bra början när man vill få tillbaks orginallooken. den här dynan behöver givetvis både ny botten, ny el och nytt överdrag.men det får bli senare. nu har jag ialf en hel dyna som har rätt form. 8)

Bild

så nå bilder från motorrenoveringen, allt nytt som gick att köpa, becks motorslip i sundsvall fick titta över veven och byta lager. avgasstosarna gick att rädda med svarv och svets.

Bild

jaha så gav internet upp igen, får väl bli 1-2bilder om dan då...
svart å gult

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 27 dec 2008, 18:39

oj vad vackert :D

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Inlägg av SRX8R9 » 27 dec 2008, 21:11

Hej på dig Sleed. Ser att du har en urdrucken Heineken ståendes bland Godiset. Tycker själv att den smakar för J...a bra. När man är i garaget o donar med dylika prylar. Undrar vad har ni andra för favoriter när doningarna ska på plats :?: :?: :wink:

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 dec 2008, 10:05

Bild

Bild

Bild

Ja nu har jag inte så mycket mer bilder för tillfället. nästa grej som är på gång är boggien och byta bladfjädrar. Boggien ser ut som ett slagfält, sprucken och lagad i omgångar, skev och glapp , axlarna är krokiga och sitter fast i svingarmarna, balataremmen är nästan av och de flesta lager är så slut att de förstört boggihjulen som är av varieande sort. slides är tvärslut på alla sidor!!!

har mycket jobb just nu men hoppas på att få ihop det med boggien innan påsk åtminstånde.
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 dec 2008, 15:52

hittade visst två bilder till :eek:

Bild

Bild
svart å gult

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 28 dec 2008, 18:04

vilka pipor :shock: vars betalar jag? :shock:

ElanDanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: 15 nov 2008, 23:28
Ort: sundsvall (njurunda)

Inlägg av ElanDanne » 28 dec 2008, 22:07

mm riktigt snygga piper :arrow774:
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 29 dec 2008, 08:07

det är ju samma pipor som du har plusss, bara det att jag har putsat x-antal timmar på mina...

på tal om att putsa, man borde ta med sig lite skoterdelar när man är iväg på jobb som nu. det kostar inte många kronor att hyra ett gäng indier. Nu ska jag fan tänka ut vilka grejer som man kan ta med i resväskan till nästa resa. 8)

....så frågan är hur ska jag få ner ett blizzard chassie i resväskan :arrow888:
svart å gult

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 29 dec 2008, 14:59

jävlar vad du putsat, det är i samma klass som 2 bröder jag känner rätt bra och inte bor så långt härifrån :wink: .

ja om du hyr indier, så betalar jag hälften , och jag har lite blizzard prylar oxå,som skulle behöva puts :wink:

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 29 dec 2008, 17:53

jag ska fan fråga mina medhjälpare imorn så får vi se vad dom tar och om dom är intresserade att jobba lite "svart" på kvällarna. gäller bara att få hit grejerna på ett bra sätt. helst innan jag åker hem så de är klara när jag kommer tillbaka nästa gång. iofs skulle jag ju kunna och putsa lite själv på kvällarna när jag är iväg på jobb. att jag inte tänkt på det förut??? shit va mycke tid jag har slösat bort under åren med att bara sitta och dricka öl eller kollat på tv.

jag skulle vilja ha expansionskärlet putsat och variatorskyddet, kanske verktygslådan?. Nä det får inte bli för mycket, gäller att välja rätt detaljer så det inte ser för överarbetat ut.

mummlar vidare och tänker högt för mig själv....
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 12 jan 2009, 18:56

dom är inte så sugna på att putsa nå mer nu de där indierna efter att ha putsat 1000-tal kompressorblad och ledskenor. Åsså frågar de stackarna hela tiden -Is this ok, is it good now? och varje dag i två veckor nu har de fått samma svar. nja, better, but not good enough.

Nä det blir nog att putsa själv med en öl nån kväll när man skjutit upp nå viktigare man borde göra.
svart å gult

Bosse_666
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 nov 2008, 18:17
Ort: Åsjön /bygdeå/robertsfors
Kontakt:

Inlägg av Bosse_666 » 15 jan 2009, 19:39

fint ;)

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 jan 2009, 19:51

Äntligen några bilder på nyblizzarden eller plåtnosen som den kommer kallas tillsvidare

men först lite gissning. brorsan tog lite dåliga bilder och tänkte inte på vad det satt för variator, kan det vara en tra??

Bild
oj fel bild men då kan jag passa på att fråga om nån vet vad det är för pipor? ska tydligen ha suttit på en 9500, dom är ute på ebay till försäljning men jag avvaktar lite då dom var i skapligt dåligt skick, har lite annat som går före.

här kommer variatorbilden
Bild

den redan välkända plåtnosen
Bild

Bild

översiktsbild
Bild

översiktsbild2
Bild

motorutrymme orört orginalskick förutom variatorbyte :D
Bild

enligt mina informatörer så är skotern i bra skick med undantag för huvnosen, de sedvanliga bucklorna på baljan och en reva i dynan.

och för er som är nyfikna och uppmärksamma kan jag bekräfta att det står en kawasaki framför blizzarden och nej det är inte en 03as machz(som inte såldes i sverige) det är dekaltrimmad -99a
svart å gult

Poropojken
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 jan 2009, 00:21
Ort: Flasbj

Inlägg av Poropojken » 28 jan 2009, 20:12

Är det för mycket begärt att se till att latfan tar lite bilder på min kawa som står strax framför? Resten av firman är för din upplysnings skull på Island och kastar ragg i största allmänhet. Ikväll blir det pilsner med ransonreing.
Man ska inte m

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 jan 2009, 20:59

va tvungen att kolla upp alla tänkbara alternativ men det kan bara va en tra som sitter på plåtnosen. :D
Bild
svart å gult

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 28 jan 2009, 21:18

de där är en TRA.... satt den på skotern??? man bytte ofta till en skit variatror vid namn powerblock.. men TRA är ju bra.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 jan 2009, 21:51

ja alltså bilden på tra variatorn har jag klippt in för att jämföra med bilden längre upp som är taget från skotern(där man bara ser en skymt av variatorn) jämför man bilderna så är det uppenbart att det sitter samma variator på blizzardn som den "inklippta" bilden.
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 29 jan 2009, 07:51

Plåtnos mattan ser ut att va nybytt, men den blir ändå till salu så fort snön smälter. Siktar på agressor inför nästa säsong :D

Bild

Bild
svart å gult

Skriv svar