långtidsprojekt blizzard 9500 -80

Bilder och information om ditt skoterprojekt
sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 09 feb 2009, 21:52

haha, nya elan -jas edition 8) . För dig som vill spränga snövallen :lol:

Det är ju lite trixigt ibland med vallar faktist, det gäller ju att ha rätt vinkel och FART. Annars gör man som mig i våras uppe i fjällen. Backade av skotern från släpet och sen skulle jag upp från vägen mot stugan. Körde väl sakta mot vallen, tog tvärstopp å sen tippade jag. Allt gick i skowmotion, fan vad roligt det måste ha sett ut när jag satt/låg där på vägen i körställning med skotern uppner. jag fastnade med benet på nå vis under styret så jag kunde inte motverka att det tippade och kunde inte kliva av heller. å fy vad tung den va att bryta runt tillbaka.
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 09 feb 2009, 22:15

det var alltså inte med en elan eller blizzard utan en machz 1000 och jag hade väl nån övertro på 44mattan. Problemet va bara att den inte va i kontakt med underlaget i nån större utsträckning när jag väl kom mig för att gasa :lol: Undra om man inte har gjort alla misstag snart? troligtvis inte... men annars går det ju bra att göra om samma misstag flera gånger också. Ska bli kul att se vad man ska lyckas med denna säsong?
svart å gult

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 09 feb 2009, 22:22

Det går nog inte finns ett oändligt antal sätt att gör fel :) min favorit var att lyckas fastna i taggtråd med dragkroken förvånansvärd dragstyrka i en sån tråd, kan meddela att jag landade framför skotern :lol:
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

zr800m10
Inlägg: 85
Blev medlem: 20 nov 2008, 14:28
Ort: Brunflo

Inlägg av zr800m10 » 10 feb 2009, 21:00

sleed skrev:det var alltså inte med en elan eller blizzard utan en machz 1000 och jag hade väl nån övertro på 44mattan. Problemet va bara att den inte va i kontakt med underlaget i nån större utsträckning när jag väl kom mig för att gasa :lol: Undra om man inte har gjort alla misstag snart? troligtvis inte... men annars går det ju bra att göra om samma misstag flera gånger också. Ska bli kul att se vad man ska lyckas med denna säsong?
Gjort samma sak som du fast med en SnoTric SC3 istället, väger väl några kg mindre än MAch Z :roll:

Du vet väl vad definitionen på en expert är?

"En expert är en person som gjort alla tänkbara misstag inom ett snävt område"
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 11 feb 2009, 20:56

ja det är inte lätt när det är svårt när man är lätt och inte väger nått. Då kanske man kan börja kalla sig för expert då numera istället för sopa :lol:
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 feb 2009, 00:46

Efter några få och tafatta försök till provkörning de senaste veckorna drog jag in nyblizzarden för att titta lite närmre på problemen.

Monterade nyinköpt 5500 sekundär eftersom den gamla skurit ihop(innan jag köpte den) sen gick den så förbaskat dåligt och vid sista startförsöket gick den bara på en cylinder, dåligt dessutom. bytte lite tändkablar, tändspolar, stift osv. men icke. Till sist tog ja lös motorkontakten så bara tändningen va kvar å vips så small den igång direkt på båda burkarna. Lite seg, men bara den går är jag nöjd för den här säsongen. Orkade inte dra ut den för provkörning. får se om jag ids imorn....

åsså va bromsskivan helt lös, för kort rem, väldigt låg oljenivå till slidmatningen åsså i stort sett tom på kylarvätska!! dock inga tecken på läckage nånstans, märkligt... får väl fylla på och provköra så märker man väl vart det tar vägen. i värsta fall läcker det inne i motorn, kan ju åxå va förklaringen till varför den är så seg på gasen? jo åsså skulle förgasarna behöva synkas, de lyft inte helt jämt åsså fanns det en del slack på vajern vid full gas. Men men, företaget och huset måste gå i första hand trots att det är sån kanonvinter... man får väl skylla sig själv som har för mycket grejer.

Bild
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 feb 2009, 12:57

Men det va väl satan, ska man inte få köra lite blizzard i vinter? Drog ut skotern å den startade lätt precis som igårkväll, men ihelvete att den flyttar på sig, Noll ork! Måsta ta en titt på tändplattan å se så den inte vridit sig. Motorn startar på första draget och låter helt normalt,, men eftersom den är så seg på gasen även med remmen av åsåå ingen ork så borde ju tändningen va llite för tidig?? Jaha då har man förbrukat den lediga timmen idag då med att bli upprörd och jag vägrar sätta i den nyrenoverade motorn i den här nyblizzarden. Han ska lära sig!! :lol:

Återigen vilken tur att jag har plusen som fungerar så jag får ta del av den underbara vintern som bjuds.
svart å gult

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 28 feb 2009, 14:33

Ingen tändplatta på 9500:an. Det är triggar på utsidan blocket som styr tändimpulserna. Det finns ett streck på svänghjulet som man ser genom hålet på översidan blocket om du kollar tändningen med strob. Sedan flyttar du bara triggarna.
Kolla motorvinkeln om den är orkeslös. Bakre motorkudden på min separerade med resultat att den inte orkade nånting. bytte den och justerade in någorlunda rätt vinkel på motorn och se då blev det en helt annan skillnad!!
Går den på en cylinder så kolla gummiproppen och kontakten för "snörstoppen". När den åker ur för mig går skotern bara på en burk.
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 28 feb 2009, 14:43

Förlåt, jag såg inte att den var seg trots att du tagit av remmen.
Min läckte trots ,nyrenoverad motor enligt tidigare ägaren, kylvatten in i slidmatningens vinkelväxel och då orkade den heller ingenting. Men då blev slidmatningsoljan som grädde istället. Byte av packboxar och mässingdrev blev kuren den gången.
Kolla även inställningen på slidskivan. Är den fel ditsatt likner det ju inganting!
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 01 mar 2009, 00:34

ja det kankse är nån som variit där och satt slidskivan lite fel efter nått skruvande som inte nämndes vid försäljning, och då kanske förklaringen till det tomma expaansionskärlet helt enkelt är att dom glömde fylla på efter ingreppet eftersom den inte verkar läcka nu sen ja fyllde på. Slidskivan verkar rimligare än tändningen ju mer jag tänker på det. Men du sa att det inte finns tändplatta?? på den andra motorn jag har som jag renoverat va det ialf tändplatta/stator som kunde vridas i de halvmåneformade hålen å jag är nästan säker på att triggarna är fix där de sitter. Har jag så dåligt minne att det va tvärtom :arrow888: det där med orkeslös när motorkudden är väck däremot det kommer jag ihåg från den andra blizzarden när jag köpte den. tog ett tag innan jag fattade att det va det som va fel då. Å vad det gäller dödarn är det samma för mig på båda skotrarna, ibland, ja eller jämt kan man säga när man stänger av fortsätter den gå på en cylinder tills man vrider av nyckeln. man måste alltså både stänga dödaren och vrida av nyckeln för att få av båda cylindrarna ska ge sig(samma sak gäller vid start...) Men nu har jag kopplat bort all el tillsvidare för att kunna utesluta div elfel tills jag fått den att gåååååååååå!!!!! gonatt

Klockan är redan över tolv,men jag är bra sugen på att riva bort slidskivan nu direkt men jag borde lägga mig, ska upp å jobba imorn ....varje dag
När är det tänkt att man skka få hålla på med skotern egentligen??
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 01 mar 2009, 02:23

jaha ganska snabbt kunde jag se att det inte sitter samma slidskiva i den "nya" blizzarden som i den gamla, den här skivan öppnar 12grader mer. Tyvärr följde skivan med ut när jag drog bort locket så jag vet inte hur den satt riktigt men jag är nästan säker på att den här skivan satt med 75 grader från full stängnig som -207- skivan ska göra. Men eftersom det inte är en 207 skiva så kan man ju undra
1, vad har jag för skiva?
2, går det få den här skivan att fungera?
3, hur ska jag sätta den här skivan för att det ska fungera?

...eller så letar jag fram en orginalskiva imorn åsså kan jag sluta fundera på det här tillsvidare.


Ja här syns skillnaden på skivan som satt i skotern mot hur den borde se ut
Bild
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 01 mar 2009, 14:13

hade för mig att ja hade fler skivor liggandes, men tydligen inte... Jag får helt enkelt föröska lista ut vad det är för skiva jag har och sen hitta nån inställning för den ..om den nu ens är avsedd för min motor???
svart å gult

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 01 mar 2009, 16:25

port tiderna får du här :D


det är olika på 79 och 80 dessutom, men din borde ju vara en original -80,
i alla fall om vi säger att du har graderna 137-65 så kan man dra två spikraka streck från centrum av slidaxeln,
sliddrevet, ett precis under och ett precis över mag-sidan ins.port ända ut mot kanten.
sedan mäter du 137 grader från det undre strecket motsols, alltså uppåt, gör en markering,
och mät 65 grader från det övre strecket medsols, neråt, och går en markering.
sedan passar man in slidskivan så gott det går mot markeringarna,
man kan prova vända skivan för att hitta det bästa läget.
och ja, visst ska mag sidan stå i ö.d.p.

1979 454 :130/50, 200 platta.
1980 454 :137/65.. vet inte
1981 454 :137/65. 207 platta
1982 454 :139/60 ...vet inte

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 01 mar 2009, 18:41

ja det är alltså redan ritsat i huset för en 207skiva, men min skiva är 12grader mer urkapad än en 207, så den räcker inte fram till det ena strecket om man linjerar mot det andra. men jag ska mäta ut det för säkerhets skull så ritsen inte är vilseledande. vad jag har förstått så sitter det 207 orginal på -80, men den där 200skivan? är den mer eller mindre urkapad än 207??

jag har inte provat alla tänkbara kombinationer än, men skotern går ungefär lika dåligt på de senaste två kombinationerna. Motvilligt kommer jag nog ta ur skivan ur den andra motorn och prova så jag kan utesluta att det är slidskivan som är problemet till att den går så bedrövligt dåligt. Sen kommer jag titta på tändningen och inse att den är som den ska, sen komer jag riva förgasarna och inte hitta nå fel där heller, sen kommer jag ta bort slutburken och titta om den sitter igen eller nått, sen kommer jag bryta ut i ett vansinnesdåd och förstöra nått, sen kommer jag riva isär hela motorn och börja från grunden å sen är vintern slut innan jag fått alla delar för att sätta ihop den. å sen har jag två isärplockade blizzarder som kommer stå några år till. jag köpte den sista blizzarden för att ha en att åka på under renoveringen av den första...

å tillsist kommr jag starta upp och den kommer gå som den ska utan att jag fått reda på vad som va fel :D

jaha då va lediga timmen över för idag, bara att sätta sig vid skivbordet å jobba.
svart å gult

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 01 mar 2009, 19:56

kolla hur den stämmer mot 140/70, har det på att 454 super stock hade de tiderna nåt år :? , föresten, vet du vart ifrån den där maskinen härstammar från början, visst hade den gått in i ett träd typ -83?
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 01 mar 2009, 20:28

ja den ska ha gått in i ett träd runt -83 vad jag hört, brorsan köpte den åt mig i njurunda utanför sundsvall men jag vet inte om den har gått där hela tiden? vet inget om den förutom att den inte går särskilt bra så fort man lyfter trottlarna. Den böööar ganska mycket åxå, men det gör den andra motorn med förutom att böandet övergår till hysteriskt vrål efter en sekund när man klämmer på :D
svart å gult

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 01 mar 2009, 20:47

Kolla om det sitter en 307:as skiva i den. Det har jag i min.
Köpte du den i Njurunda! Vet du vad tidigare ägaren hette?
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 01 mar 2009, 22:53

tack för tipset, nu går motorn ialf, 140/70 stämde bra :) nu beter den sig som den andra motorn. Men med remmen på orkar den inte varva upp till där den börjar "dra", inte ens om jag lyfter den bak... men det kan ju bero på en rad olika saker, orginalremmen är för kort för tra och den sista remmen jag köpte va för lång men den går lika dåligt med båda. ska kolla linjeringen lite nogrannare åxå, samt prova lite andra vikter, skulle ju inte skada att få upp tillslaget heller för det är nog där den största boven är, nu har jag kopplat bort all el men jag har för mig att det va runt 3500 sist jag kollade. hursomhelt, ikväll kommer jag somna ialf. :)

jag vet ine va ägarn innan hette, men jag kan kolla upp det.
svart å gult

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 02 mar 2009, 12:03

snopro78 skrev:kolla hur den stämmer mot 140/70, har det på att 454 super stock hade de tiderna nåt år :? , föresten, vet du vart ifrån den där maskinen härstammar från början, visst hade den gått in i ett träd typ -83?
1979 var året när 454 superstocken hade 140/70 :wink:

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 01 apr 2009, 17:56

tjoho, för mig går det undan!!! ...aprilskämt...

dynan ligger fortfarande på hänngrens i sundsvall och huven ligger fortfarande på lacken, men lite framåt går det för jag har varit å hämtat färgburken hos nordda som plusss lämnade där för några veckor sedan. Så nu ska det väl inte behöva ta så lång tid innan åtminstånde huven är på plats!? Dessutom har jag tagit mig lite tid idag och skruvat isär boggien å skickat div delar på blästring och så köpte jag nya lager. Nya slides, nya boggiehjul och nya axlar ligger på hyllan å väntar :) det som fattas är balatarem å alla HC-bult som sitter med saxpinnar överallt, de gamla är inte i skick för återmontage. Jo just ja, måste ju beställa ny stötdämpare såklart. Lika bra att göra det direkt innan jag glömmer bort det....

Lövånger 2010? jag bokar in mig redan nu, är ganska säker att skotern är klar tills dess 8)
svart å gult

Skriv svar