Yamaha ET250

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Yamaha ET250

Inlägg av marino carlsson » 17 dec 2008, 09:44

Hittade mig en ET250 -79 som var utan gnista så det blev ett litet projekt av den med.. Håller på för fullt med den och citation + att de kom en Aktiv 600/spirit in i parken så därför kommer bilder osv när tid finnes..

Har i natt gjort en spacerplatta i aluminium för att höja upp porttiderna en aning och cylindern är på fräsning. Blir en Pipa även på denna lilla rackare..

Här är lite bilder iaf

Hämtades i detta skick, tillsammans med en fullt fungerande Citation 300 till dock rätt ful å målad röd men med donatormotorn till min andra citaton som de finns en annan projekttråd om.

Bild

Nedplockad och vissa delar upptvättade

Bild

Nu är motorrummet uppstädat och motorn tvättad men inte på bilden

Bild

Huven, kommer lackas röd & vit

Bild

Motorn, de mesta av skiten borta iaf..

Bild

Toppen i bensinbad

Bild

Även förgasaren lite frächare..

Bild
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Bosse_666
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 nov 2008, 18:17
Ort: Åsjön /bygdeå/robertsfors
Kontakt:

Inlägg av Bosse_666 » 18 dec 2008, 16:52

ska pojken ha denna eller såg att ni skulle sälja snotricen

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 19 dec 2008, 08:16

Jo snotricen är såld redan så de blir väl den här som han får åka runt på i vinter.. Problemet är att jag troligen måste ha tag på en cdi-box. Jag har monterat en från et340 men den vill inte gå bra. Har testat ställa tändningen åt alla de håll men de ger inget resultat. I övrigt så är skotern lackad och monterad ihop efter isärskruvningen. Bilder kommer!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 21 dec 2008, 01:50

Jag gjorde klar ET:n i väntan på en ny CDI-box.. Blir fint med vita startnummer och nå dekaler sen.

Bild
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 21 dec 2008, 03:26

Ser fint ut det där :D
Full gas sparar tid !

Användarvisningsbild
enticer
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:38
Ort: lycksele

Inlägg av enticer » 21 dec 2008, 20:39

fin :)
yamaha et 300
å några fler yamaha

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

CDI-box

Inlägg av Pinjongen » 21 dec 2008, 23:36

Hej
Du kan kolla med Rinab i Ånge om de har CDI-box till ET:en.
/ Robert

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 22 dec 2008, 10:47

Inte enligt hemsidan men de problemet är nu löst, har köpt en helt komplett ny motor med CDI-box osv.. så nu ska de väl bli ordning, åker nog kanske i morgon å hämtar..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 22 dec 2008, 16:34

Ska du sälja den gamla ? är ute efter ett vevhus.
Full gas sparar tid !

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 22 dec 2008, 17:30

Nej den gammla motorn kommer filas i och ha mer som en rejsmotor, de innebär att jag inte behöver din CDI också..

Blev billigare å bättre å köpa en hel motor med variator, avgas osv..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 22 dec 2008, 18:56

Haha okej :P hoppas du får den att gå nu då :)
Full gas sparar tid !

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 23 dec 2008, 06:59

Åkte till burträsk i kväll å hämtade en renoverad motor av Peter något som kände till några racers här, eller ganska många faktiskt.. Hade kört skotercross i många år, tydligen med gott resultat. Skidooförare.. Ja ni vet säkert vem de är ni som känner honom.. Han hade bytt till en nyare vev när han bytte från Brytartändning till CDI och troligen så har han måsta tagit tändplattan från en ET340 för CDI-boxen var identisk med den jag hade och de var andra kablar ut ur motorn än på min maskin. Nu fick jag ju en likadan variator som de sitter på min EX också istället för ELAN-modellen med nitade klor i locket.. BRA! Sen så följde de med insug för mikuni då han haft de på den där motorn så när jag bara får hem mikuniförgasarna sen så blir de väl till att byta. Fick även med ett originalavgassystem så nu kan man skifta mellan pipa å original då william ska köra den. Blev lite ivrig så jag skiftade motor och gjorde i ordning allt, kopplade in varvräknare osv så nu är den helt klar att använda. Har kopplat bromsljuset på knapp då man ska ha 21W på tävlingarna, smidigt å bara switcha på strömbrytaren. Hastighetsmätaren fungerade och även så belysningen till denna. Råmar som en kåt oxe nu skotern så ska bli riktigt trevligt att ta en testrun idag efter jobbet. Drygt å inte ha sovit men de var värt de.. Hade så återkommer jag med nå testbilder och hur den blev tillslut..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 23 dec 2008, 15:51

Vilken meck kille du e Marino :shock:
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 23 dec 2008, 17:07

Det är riktigt, inte sova för att vill skruva :D
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 23 dec 2008, 19:00

Va fan dra ut på nått som g¨år göra på en gång är väl ingen mening..

Nu verkar den få lite för lite soppa vid låga varv vid testkörning ikväll.. Bölar på låga varv och går lite bättre på choken.. men så fort man trampat över tröskeln då ska gudarna veta att dom lev.. Dra balla i lösgruse å tvinna sen sakta fast dig i skruvstäde för de går undan.. huvva vilket sug i en så mäktig maskin som en et250

Någon som vet hur man justerar en sån där Kehin-förgasare?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 23 dec 2008, 19:02

Va fan dra ut på nått som g¨år göra på en gång är väl ingen mening..

Nu verkar den få lite för lite soppa vid låga varv vid testkörning ikväll.. Bölar på låga varv och går lite bättre på choken.. men så fort man trampat över tröskeln då ska gudarna veta att dom lev.. Dra balla i lösgruse å tvinna sen sakta fast dig i skruvstäde för de går undan.. huvva vilket sug i en så mäktig maskin som en et250

Någon som vet hur man justerar en sån där Kehin-förgasare?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 23 dec 2008, 19:16

250in går bra, får man dit ett bättre avgasrör så ökar effekten rätt fint.
Större förgasare är ett plusss...
Jag tror säkert att 45-50hk inte är nå problem för den här motor me lite hjälp av en portning

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 23 dec 2008, 19:18

Här har du en Keihin service manual, borde hjälpa :)
http://www.vintagesleds.com/library/man ... Manual.pdf
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 24 dec 2008, 01:10

Tack, ska ta å kolla justeringarna i förgasarn å testa vilken ratt jag ska vara å ratta i.. Någon som förstår sig på den där förgasaren och kan direkt säga vilken ratt jag ska ratta på..?? Fick inte riktigt kläm på hur jag ger den mer soppa i starten, eller är de mindre luft den ska ha. Har inget filter där nu, alt har provat med en lång slang också som bara är som en lång böjj.. Tror ni de kan påverka att sätta dit ett filter eller ett rätt långt rör?

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 24 dec 2008, 11:50

Inställningarna bör ju stå i verkstadshandboken, jag har då det i orginal instboken, 250:in(lågvarvsskruv 2 högvarv 0) fanns dock inga bilder på 250´s gasare så man ser vilka skruvar det är

Skriv svar